Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vilka i fikarummet köper en beg cykel för 10 K?JTF sa:Nu är du väl ändå lite väl hård i tonen. Andrahandsvärde för dig kanske...
"INGEN" på Blocket eller i fikarummet på jobbet har hört talas om t.ex. Vitus eller Rock Machine, men "ALLA" vet att Scott är ett känt och kvalitativt märke.
Jag skulle vilja påstå att majoriteten av de som fritidscyklar MTB och som inte hänger på Happy (och tro det eller ej men det är nog fler) anser att Scott är ett av de mer kända märkena och anses ha högt andrahandsvärde. Bara en sån sak som Jenny Rissveds med fleras tävlingsframgångar på Scott sätter sina spår hos medelsvenssons som gillar att cykla. Men jag kan ha fel, du kan ha rätt, eller så ligger sanningen någonstans mitt emellan. :-)
Fråga Biltemas inköpsavdelning.Sixten Fors sa:Varför måste en nybörjare köpa en usel cykel?
Dr Georg Dralle -> https://de.wikipedia.org/wiki/Georg_Dralle_Parfüm-_und_FeinseifenwerkeSixten Fors sa:Vilka i fikarummet köper en beg cykel för 10 K?
Det måste man inte! Många behåller sin första MTB och modifierar/degraderar den till t.ex. vinterträningscykel när dom köper nästa, dyrare cykel.Sixten Fors sa:Varför måste man byta bort en HT efter ett år?
Jag tycker det låter jättebra om man kan sälja en begagnad 980 till samma pris som en 950.Sixten Fors sa:En Scale 980 går inte att sälja (till vettigt pris), då det finns Scale 950 att köpa beg för nästan samma pengar.
I så fall låter det värt att ta den istället. Visst, genomgående axlar är ju bättre, jag har aldrig menat något annat. Köp den :-)waqr sa:Hmmm, blir inte klok på detta :)
Pratade lite med min ÅF igen och han kan släppa en Scott 950 för 15.000 och enligt honom har denna betydligt bättre framgaffel samt genomgående axlar fram och bak.
Jaja, fint inlägg :-) men släpp 980, nu verkar det vara 950 som gäller. Den kan du väl inte säga är ett dåligt köp för TS?Sixten Fors sa:2018 Scale 980 och...
Really ;)waqr sa:Hmmm, blir inte klok på detta :)
Pratade lite med min ÅF igen och han kan släppa en Scott 950 för 15.000 och enligt honom har denna betydligt bättre framgaffel samt genomgående axlar fram och bak.
Det är lätt att det blir spöken i huvudet när man snackar axlar och fälgbredder på Happyride...waqr sa:Tack!
Blev bara lite "nojjig" över att den inte har dom genomgående axlarna som 950 serien verkar ha. Vill ju inte att cykeln ska rasa ihop vid lite tuffare skogskörning :)
Men samtidigt; ju längre slaglängd, desto mindre vridstyv gaffel. ;-)Sixten Fors sa:Glöm inte 5 mm QR vs. Boost.
Mindre smala fälgar. 24 mm på 950 är bättre än 20 mm på 980. Mtb-fälgar är 25-30 mm. Vilket av en anledning sitter på ännu dyrare Scott och Sentier 29 VR (30 mm) för halva priset.
Jag har förstås 30 mm på min Scale 900 CF och 2.25-2.4" däck beroende på underlag. Och 110 mm RS Reba RL gaffel.
Sentier har 130 mm fram.
Sixten Fors sa:Framförallt får du riktiga hjulaxlar. Trek har 5x141 mm QR ickestandard bak och 5x100 mm QR old-school std fram. Sentier har standard boost 12x148 mm bak och 15x110 mm fram.
/
QR betyder Quick Release. Snabblås på svenska. Alltså öppna drop-outs i ram och gaffel, jämfört med en genomgående axel.Trollskogen sa:Sixten Fors sa:Framförallt får du riktiga hjulaxlar. Trek har 5x141 mm QR ickestandard bak och 5x100 mm QR old-school std fram. Sentier har standard boost 12x148 mm bak och 15x110 mm fram.
/
Jag har en Trek Superfly 7 av 2017 års modell, se denna hemsidan https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/...xc/superfly/superfly-7/p/17188/?colorCode=red
Vad betyder QR? Spelar det någon roll för mig? Jag cyklar bara :-)
Att sitta nöjd med en Scale 980 i hela tre veckor är reespect ;)waqr sa:Liten uppdatering, köpte en Scott Scale 980 men fastnade rejält och har nu köpt en Scott Spark 940 istället :)
Blev hela tre veckor med Scott Scale 980 :)