Nybörjar tips

Nybörjar tips
Hej
Jag la av med landsvägs cykel 2009 och har sedan dess satsat på enduro med motor cyklel. Som extra träning har jag dammat av min gamla MTB av märket Cykel pro Helt odämpad järnhäst med en massa år på nacken. Hojen är styv och fin när man pressar på pedalerna, men ibland saknar jag dämpare fram iaf när det går undan efter en stig eller vid ev hopp. jag närmar mig 50 års åldern och börjar tycka att det ska vara bekvämt att sporta. Nu har jag fått blodad tand och är sugen på att åka något motions lopp. Nu till mina frågor.
Vad ska man sattsa på för typ av hoj? Hardtail, heldämpad eller ren av odämpad? Hjul storklek? Bromsar? Hydraulik eller cantilever eller skiva med mekanik?
Ja alla tips motages
Mvh
R

Nybörjar tips
Mitt tips är...
Specialized Epic 29er.
En sådan skulle passa dig perfekt för motionslopp och träning, men kanske inte vid hopp. Svårt att hitta en bra kompromiss där, men allvarligt... hur mycket hoppar man när man är ute och tränar för motionslopp? Hoppa kan du göra med MCn.

Nybörjar tips
Ja eller nej det är väl sant. Studsar väl mer över sten o stock ibland. regelrätta hhopp blir det väl inte.
Hojen du rekomenderar är det har tail el heldämpad. Vad är för ch nackdelar? Vad är det för bromsar?
//R

Nybörjar tips
Om bekvämlighet är viktigt ska du nog satsa på en trampeffektiv heldämpad cykel. Någonstans runt 120 i slag är ganska allsidigt och funkar bra såväl där det är stökigt som plattare partier.

Exakt modell och märke är lättare att välja om du först sätter en budget och sen väljer du det som ger mest ha-begär med rimlig spec för priset :)

Om du bara vill ha så mycket cykel per krona som möjligt är det tyskarna som gäller, Canyon och Radon är väl de vanligaste. Sen finns det ju andra aspekter som att hitta en cykel med själ om man gillar sånt.

Nybörjar tips
Hur är det med dom heldämpade cyklarna?
Som gammal landsvägs cyklist har jag dom få gånger jag testat fram dämpade (av budget modell) som "svampiga" När jag pressat på pedalerna har jag upplevt att mycket kraft försvinner i fjädringen. Blir det mer med heldämpat eller funkar detta med låsning av dämparna så dom blir helt stumma?
//R

Nybörjar tips
Vissa dämpares låsning gör dem helt stumma, andra har bara en rejäl plattform så att det fjädrar en aning tills du slår i något riktigt hårt, då kan hela slaget utnyttjas.

När du testat framdämpat, har du då haft möjlighet att faktiskt justera dämparna någon längre stund för att passa din smak? På lite finare dämpare finns det ju ofta en hel rad inställningsmöjligheter för att få dem att passa och vill man så kan man ju köra dämparna ganska hårda men fortfarande få bättre komfort än något odämpat. Det är en enorm skillnad att bara sätta sig på en cykel med godtyckliga inställningar mot en där man fipplat runt med dämparna efter tycke och smak.

Nybörjar tips
enduroentusiasten skrev:
-------------------------------------------------------
> Det har du säkert rätt i, har ju erfarenhet av
> stötdämpar inställning från mina MC. Har
> tyvärr aldrig provat någon "bättre" modell.
> Vad är att föredra med bromsar då?
> //R

Hydrauliska skivbromsar är det som gäller. Det sitter på alla cyklar utom de allra billigaste ändå så om du inte tänkt bygga själv är det inte så mycket att fundera över.

Jag föreslår att du sätter en budget och funderar lite över vilken sorts cykel du vill ha och om du vill köpa i butik eller på nätet. Sen väljer du den cykel som känns mest rätt av dina alternativ. I efterhand kommer du säkert upptäcka att det är något du inte är nöjd med på cykeln som du vill byta ut, oavsett vad du köper. Bara ram och dämpare känns rätt, det är de dyra delarna att byta ut.

Om det är viktigt med bekvämlighet (framförallt för ryggen), heldämpat.
Om du prioriterar en rapp cykel på planare underlag, framdämpat (snällare mot händer/handleder) eller helstelt (det vet du ju hur det känns iaf :) )

Nybörjar tips
Hydralisk skivbroms, men det är standard på bra mtbcyklar nu för tiden. Det skiljer väldigt mellan bromsar prestanda mässigt, dom dåliga är sämre än v broms och bra kan man låsa enkelt med ett finger.

Som sagt vad hade du tänkt betala?

Nybörjar tips
Ok, Ja då vet jag lite mer, tycker detta låter som när man cyklade landsväg. Köper en dyr hoj som sedan uppgraderas med nya hjul, styre, sadel och till sist ny drivlina. Tänkte ju undvika den fällan och köpa lite mer rätt från början.
Ja jag får väl sätta mig och göra en budget, men det lutar väl åt en hard tail. Har även lite funderingar på att köpa en bra dämpare och bygga om min helstela hoj då jag verkligen gillar ramen. Men sedan villa jag gärna ha 29or och hydraliska bromsar så.....nä det får bli ny köp.
Tack för era svar
//R

Nybörjar tips
Hittade en Cannondale F800 med Fatty Ultra. 80 mm gaffel och hydrauliska bromsar av märket Magura. Är detta en vettig nybörjar hoj? Lite underlig dämpning på bilden i annonsen. Den sitter liksom mellan gafflen och ramen....erfarenheter?
//R

Tillbaka
Topp