Nybörjarcykel för att pendla

Jakodns

Medlem
Var nog en sådär 15 år sedan jag satt på en cykel för mer än att cykla till stranden, men har bestämt mig för att ta och börja cykla till jobbet istället för att åka vagnen.

Jag har kollat runt lite och snabbt konstaterat att jag inte kan något alls om cyklar. Har en budget på max 15k om det så skulle behövas, men hade föredragit att spendera ungefär 10k max. Köper helst något begagnat, men det verkar vara lite lurigt att hitta något? Kanske är jag som inte vet var och vad man ska leta efter bara :) Blocket verkar inte vara vad det en gång var för att köpa begagnade saker.

Mina användningsområden kommer vara:
1. Pendla till jobbet vilket är ca 5km stadscyklande.
2. Cykla till butiker för att handla

Detta får mig att känna att jag vill ha pakethållare samt möjlighet att kunna hänga på cykelväskor så man kan handla lite mer ordentligt. Bor i Göteborg så krävs att man kan cykla med den i regn. Kommer inte cykla om det är snö/is ute.

Var nog en sådär 15 år sedan jag satt på en cykel för mer än att cykla till stranden, men har bestämt mig för att ta och börja cykla till jobbet istället för att åka vagnen.

Jag har kollat runt lite och snabbt konstaterat att jag inte kan något alls om cyklar. Har en budget på max 15k om det så skulle behövas, men hade föredragit att spendera ungefär 10k max. Köper helst något begagnat, men det verkar vara lite lurigt att hitta något? Kanske är jag som inte vet var och vad man ska leta efter bara :) Blocket verkar inte vara vad det en gång var för att köpa begagnade saker.

Detta får mig att känna att jag vill ha pakethållare samt möjlighet att kunna hänga på cykelväskor så man kan handla lite mer ordentligt. Bor i Göteborg så krävs att man kan cykla med den i regn. Kommer inte cykla om det är snö/is ute.
Jag skulle inte lägga alltför mycket pengar på en nybörjarcykel. Jag tror det finns stor risk att du lägger ut för mycket pengar och sedan ångrar dig och efter en kort tid kommer på att det inte var riktigt vad du behöver. Jag skulle satsa på något billigare begagnat som nybörjarcykel. Är du inte nöjd med den kan du ju sedan sälja den vidare för i stort sett samma som du gav för den, såvida du inte gör ett alldeles galet köp. Det är svårare med en ny cykel där du får räkna med att den tappar mycket i värde så fort den är begagnad.

Utöver Blocket så vet jag att t.ex. Tradera, begcykel.com och olika auktionsfirmor har mycket begagnade cyklar. Det finns även vissa cykelhandlare som säljer begagnat och i en stad som Gbg bör det finnas ett antal. Sammantaget, om man bor i en storstad som Gbg, så bör det finnas ett ganska bra utbud på beg. cyklar. Det finns säkert fler här som kan hjälpa dig att hitta bra ställen att leta begagnade cyklar på. Lycka till!

Eftersom du bor i Gbg titta efter en cykel med ett antal navväxlar. 7 är vanliga. Och annars som ovan.

Ibland har sportson fd. leasing cyklar till salu. (kanske heter något annat, köps ut efter tre år av kund eller lämnas tillbaka) Kolla hos dem.

Cyklar för 15k behöver i regel låsas väldigt ordentligt för att stå kvar.

Returhuset i Göteborg säljer begagnade cyklar som är ordentligt genomgångna till okej priser.

Cykelsläpp på Returhuset 13/4 10:00

Äntligen Cykelsläpp!

I Returhusets cykelverkstad nyrenoverar och helservar vi begagnade cyklar. Vi kommer att ha över 100 cyklar till försäljning denna gång. Utbudet omfattar en mängd olika typer av cyklar. Vi har schyssta pendelhojar, hybrider, klassiska damcyklar, MTB, en och annan retrocykel, enstaka barncyklar m.m.

Alla cyklar som säljs har helservats. Det betyder att vi plockat isär cykeln för att noggrant rengöra och smörja alla delar. Vi ersätter trasiga delar, byter till bättre eller mer passande komponenter samt ser till att cykeln är laglig med reflexer och ringklocka. Vi använder i stort sett inga nya delar till våra cykelreparationer utan tar vara på delar från cyklar vi inte lagar.

De flesta cyklar kostar mellan 2100 - 3300 kr. Barn och retrocyklar kostar mindre. Bilder på delar av urvalet kommer publiceras löpande i eventet samt på vår Instagram @returhusetgbg.

Vi startar cykelförsäljningen klockan 10:00. Först till kvarn!

Är du tidig öppnar grinden in till Kretsloppsparken, där eventet sker, kl. 09:00. Du får en nummerlapp vid ankomst och cykelköp sker i turordning. Mer information om nummerlappsutdelning, karta osv. publiceras i eventet närmare försäljningsdagen.

I anslutning till cykelsläppet kommer vi sälja fika. Dessutom kommer trädgårds- och återbruksverkstaden sälja återbruk, växter och dekorativa trädgårdscyklar.

Endast kort eller Swish som betalning.

Hitta hit:
Cyklarna står i rondellen vid Returhuset.
Kretsloppsparken Alelyckan, Lärjeågatan 12.
Hållplats Kretsloppsparken
Telefon: 031 – 365 44 49

Följ oss på Instagram @returhusetgbg

För nya cyklar så har XXL Reward Days med 15% rabattalla cyklar.
White AX+, SC Comp/Lite & GX LTD är alla bra och prisvärda.
XXL Reward Days
- 15%
på alla* cyklar, elsparkcyklar &
cykeltrainers
när du handlar för minst 499:-
Visa bilaga 691682

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp