Nybörjarcykel trail eller xc

Ja precis! Har rätt korta ben men med långa armar. Cykeln jag har idag är M och nästan för liten, kort reach. Är dock en hybrid så ramen är ju annorlunda
Jag är 176 och har svårt att att få plats sittande på någon M. Jag tror att jag har långa armar men jag har inte grävt i hur det kan skilja så pass.
Moderna cyklar kan bli väldigt korta till sadeln trots enorma reach. Varje grad på STA flyttar fram sadeln väldigt mycket
EDIT. + att det ska vara korta stammar nu för tiden

EDIT2. eller om problemet är att jag har knasiga preferenser hur jag ska sitta

Butikstips då:
Du skriver att du bor i Jönköping? Cykelkraft har ju hundratusentals cyklar på lager i butiken att klämma o pruta på (som du säkert redan vet).

Men en för många okänd spelare är Eks i Hulared, en timme bort, som har många fina MTB och är riktigt kunniga o duktiga cyklister själva. Det kan ju vara en idé att ringa först och kolla vad dom har inne för intressant innan du åker dit.

Butikstips då:
Du skriver att du bor i Jönköping? Cykelkraft har ju hundratusentals cyklar på lager i butiken att klämma o pruta på (som du säkert redan vet).

Men en för många okänd spelare är Eks i Hulared, en timme bort, som har många fina MTB och är riktigt kunniga o duktiga cyklister själva. Det kan ju vara en idé att ringa först och kolla vad dom har inne för intressant innan du åker dit.
Var uppe på cykelkraft men dem är mer orienterade mot XC alt FS men då är priset därefter. Skall kolla upp EKS

Jag är 176 och har svårt att att få plats sittande på någon M. Jag tror att jag har långa armar men jag har inte grävt i hur det kan skilja så pass.
Moderna cyklar kan bli väldigt korta till sadeln trots enorma reach. Varje grad på STA flyttar fram sadeln väldigt mycket
EDIT. + att det ska vara korta stammar nu för tiden

EDIT2. eller om problemet är att jag har knasiga preferenser hur jag ska sitta
Grymt! Tack så mycket kunskap här i tråden

Nja, lite mer modern geo med en hta mellan am/Trail och xc och slag på typ 120. Så inte så aggressiv som 65hta och 150mm och inte så mjäkit som 69hta och 100mm. Kort förklarat.

Senast ändrad:
Jaha, då är det en 2022 Trek Top Fuel som du ska ha då om vi ska köra DC-spåret igen. Alt 2022 Scott Spark 900-serien eller Spesh Epic Evo. Nya Rocky Mountain Element sägs vara kalasfin oxå.

Ngn säger att Canyon Lux Trail o Cannondale Scalpel är DC-hojar men då begår man våld på hela DC-konceptet!!

Sorry, nu var jag visst inne på FS vilket ju i och för sig de flesta (alla?) DC-hojar är.

Budget för FS ligger väl på ca 30.

Vet inte om den är bra eller dåligt men kollade på en Specialized Stumpjumper och den gillade jag skarpt o ligger lite under 30. Sen om det är en DC eller inte vet jag inte:)

Men återigen känns bara så onödigt med dem summorna om man inte fastnar

Budget för FS ligger väl på ca 30.

Vet inte om den är bra eller dåligt men kollade på en Specialized Stumpjumper och den gillade jag skarpt o ligger lite under 30. Sen om det är en DC eller inte vet jag inte:)

Men återigen känns bara så onödigt med dem summorna om man inte fastnar
Den nya stumpyn är jättefin men instegsmodellen väger över 16 kg tror jag... Och nej, där går gränsen för en DC. Det är en trailhoj.

Vad som rekommenderas är ju väldigt budget beroende. Och om det ska vara nytt eller inte. För max 15’ är det HT som gäller, för 30-35’ FS. Det låter kanske som att nått åt downcountry hållet skulle fungera. Alltså en geo och dämpning som ligger mellan xc och trail. Mer specifikt: 66-67,5 gaffelvinkel och 120 dämpning på 29” hjul. Börja där.

Polarn är ute efter en hyfsad dc och har fastnat för Kona Hei Hei. Bra geo, välutrustad, av de lättare i kategorin och priset jämfört med de andra i klassen är hanterbart menar han på. Han tittar ju inte på den billigaste men den är fortfarande långt mer prisvärd än de andra.

Polarn är ute efter en hyfsad dc och har fastnat för Kona Hei Hei. Bra geo, välutrustad, av de lättare i kategorin och priset jämfört med de andra i klassen är hanterbart menar han på. Han tittar ju inte på den billigaste men den är fortfarande långt mer prisvärd än de andra.

Det är redan fastslaget i en annan tråd att Kona Hei Hei inte får kallas DC p g a för tafflig gaffelvinkel.

Okej, jag har själv ingen koll på dem, vad är det för hta på den? Och exakt vilket spann är det sagt att en DC ska ha då? Är det som frycke sa, 66-67.5 varken mer eller mindre eller?
Åh, jag skulle nog säga att alla som tycker att ngt över 66.9 grader är DC borde steglas i gryningen! Men det finns ju fler mått än HA att gräla över oxå.

Inget vidare! Många säger att dem har påväg in men vet inte riktigt när. Så börjar i ren panik överväga att bara ta nåt sålänge för som alla säger lär ju ändå bli fel. Alternativt ha is i magen

Du kan ju ha tur att det blir bra med en gång. Det gäller även om du rekvirerar en begagnat kan jag tro.
Huvudsaken är (väl?) att du kommer ut o cyklar?

Du kan ju ha tur att det blir bra med en gång. Det gäller även om du rekvirerar en begagnat kan jag tro.
Huvudsaken är (väl?) att du kommer ut o cyklar?
Ja det är ju det man försöker och prylnörd som man är gör man det väl svårt kanske. Kollar beg med men då jag är M så känns det som både butikerna och beg har ont om det.

Om jag sökte en XC hade det vart lugnt samma med FS men trail inspirerad HT verkar gå fort

Ja bobcat 5 eller lite 2 kräver lite djupare analys av vilken som är bäst affär. Bobcat har modern range på kassett men det viktigaste är väl vilken gaffel som är minst kass

Ja bobcat 5 eller lite 2 kräver lite djupare analys av vilken som är bäst affär. Bobcat har modern range på kassett men det viktigaste är väl vilken gaffel som är minst kass
Ja känns ju inte som någon av dem är några höjdarsaker kanske. Bäst på marknaden verkar ju ändå vara mb31 men den kommer in v7-11 nångång. Sen har jag påminnelse på med Stoic men den är också slut och väntar på besked om jag får tag på en Laufey H30 i mars. Men kan ju likväl stå utan. Alt att jag sparar upp lite och tar en Stumpjumper eller dylikt i mars direkt

Vill som sagt inte ha nåt skräp heller liksom. Men marknaden är inte optimal som köpare för tillfället? o som sagt GT hojen fattar jag inte vilken storlek samt att jag kan tycka att 14,5kg med fjäderdämpare känns sådär för pengen.

Synd man inte bara har 50 på banken som man kunde slänga på första bästa:)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp