Nybörjare i Gesunda

harboged

Medlem
Nybörjare i Gesunda
Hej!

Jag tänkte prova på DH under några dagar i Gesunda. Jag har cyklat en hel del, framförallt XC, men aldrig utför (men det är skoj när XC går utför ;) ) Bör jag gå deras "Bike Clinic" för nybörjare eller är det bortkastad tid och pengar? Eller man kanske lär sig något?

Mvh,
Per

Nybörjare i Gesunda
Ingen aning vad som ingår i "Bike Clinic" med det är säkert nyttigt.

Själv är man ju sån som tycker om att testa sig fram på eget bevåg men man skulle nog ha nytta av att få tips från 'proffs'. =)

Jag åker ju bara för det egna nöjets skull och jagar inga sekunder, ner tar man ju sig för det mesta! ;)

Speciellt hoppet på magic carpet skulle jag vilja ha bättre teknik över, vissa går bra medans andra inte känns bra alls, det finns alltid något att 'slipa' på.

Något man lär sig mycket på är att köra samma nerfart flera gånger på rad, när man börjar få koll på stigen så brukar man få upp farten och i och med det får man bättre och bättre flyt i åkningen.

Lycka till med cyklingen oavsett beslut!

Nybörjare i Gesunda
Ingen aning hur deras kurser är, men de skulle behöva en halvdagskurs i mellanslagstangenten:
Back 2 Basic Clinic Denna kurs vänder sig till cyklister på alla nivåer.Back 2 Basic Clinic ger dig de grundläggande färdigheter och kunskaper du behöver. Avanceradecyklister får möjlighet att damma av de färdigheter de redan använder sig av varenda dag i backen,i vissa fall utan att ens veta om det.Tid: 1/2 dag Pris: 950:-/person inkl. liftkort, instruktörer & lunch.

Intermediate Clinic Forsättningskurs för vana cyklister.Vidareutveckla de färdigheter du fick på Back 2 Basic Clinic och lär dig allt om Bunny Hops, LineChoice, Drop Offs och Step Ups. Under våra pauser i cyklingen lär vi oss hur vi reparerar och vårdarvåra cyklar efter hårda race nedför berget.Tid: 1/2 dag Pris: 950:-/person inkl. liftkort, instruktörer & lunch.

Jumping & Pumping Clinic Hoppkurs för avancerade cyklister.Lär dig hur man ”fuskar” i spåren – t ex hur du ökar din hastighet medan du spar energi. Lär dighoppa och skapa ”features” och om ev. problem längs spåren: Stepdowns, rot- och stenrösenoch cykling Off Camber. Du får också med dig tips och råd om fjädring och cykelutrustning.Tid: 1/2 dag Pris: 950:-/person inkl. liftkort, instruktörer & lunch.

Master Class Clinic Kurs för avancerade cyklister.Här har du chansen att verkligen utmana dig själv! Vi avslöjar alla tricks inom sporten – du kommeratt betrakta spåren på helt nytt sätt... Vi går igenom avancerad teknik och hur du kan mäta framstegeni ditt cyklande. Kursen ger dig även en djupgående inblick DH High Performance Riding.Tid: 1/2 dag Pris: 950:-/person inkl. liftkort, instruktörer & lunch.

DH Specific Skills Clinic Kurs för avancerade cyklister.Oavsett om du är en DH Proeller bara är ute efter att spöa dina polare är detta kursen för dig. Vi hjälper dig göra spåren enklare och kapa tid i kurvorna. Denna kurs riktar sig till skickligacyklister som vill gå ett steg längre.Tid: 1/2 dag Pris: 950:-/person inkl. liftkort, instruktörer & lunch.

Förr hade fam. Wallner DH-kurser i Flottsbro, det var både lärorikt, kul och intressant.

Ett tips kan vara denna bok: http://www.bokus.com/b/9780736056243.html

Problemet med kurser är att det tar rätt lång tid att nöta in teori till praktik, även om man vet vad man borde göra gör man reflexmässigt något helt annat.

Men att ha med någon som visar linjer och någon att ta rygg på för rätt fart över hoppen underlättar enormt, men frågan är om man kan tillgodogöra sig sådant första gången? En annan bra aspekt är att ha någon som åker bakom och talar om vad man gjorde för fel.

Nybörjare i Gesunda
Har du kört mycket xc (som det låter som) tycker jag att du kan vänta med clinic:sen ett tag.
Jag har haft med mig polare som är helt gröna på cykling och de har kört i stort sett alla spår utan problem...

Jag själv skulle testa lite på egen hand först och ta en clinic efter några gånger. Jag tror att man får mer ut av tekniktipsen då, men alla är ju olika. Vill du ta en clinic med en gång så är det ju kul det med. Det är alltid trevligt att få bra tips!

Nybörjare i Gesunda
Hej,

Under den här utmärkta rubriken testar jag att lägga in en film som vi (som är nybörjare) med barnsligt intresse lirade in förra helgen.

http://www.vimeo.com/5114420

Kan meddela att vi kört cirka 2 dagar utförscykling totalt och verkar ha ungefär samma bakgrund som du. Jag tror att du kommer att vilja mata på själv ett par dar innan du vill ha nån lektion. Kör tills du vet vad du vill bli bättre på säger jag.

Jag ber om ursäkt för låten. Den är lite för tuff för att illustrera vårt skuttande, men kunde inte låta bli då den ju passar kanon för just Gesunda.

//Erik

Nybörjare i Gesunda
Tack för alla råd!

Jag kommer åka dit och se hur det går först, sen kanske det blir en kurs. Jag tror också att man får ut mer av en kurs om man har provat lite innan, brukar vara så för det mesta. Förhoppningsvis finns det bussigt folk som man kan hänga på som visar hur det ska gå till :)

Vilka leder rekommenderar ni?

Och vad ska man ha för kläder och skor? (skyddspaket à la hjälm, arm- och benskydd samt ryggskydd exkluderat)

Erik - ser riktigt skoj ut det där! =)

/Per

Nybörjare i Gesunda
harboged skrev:
-------------------------------------------------------
> Vilka leder rekommenderar ni?

Kör alla. :)

Från liften och rakt fram och sedan medsols finner du:

Bonzai - Blå/rött skogsspår som har ett par svårare passager innan man hittar linjerna. En liten brant knix över stenar och rötter kan se skrämmande ut från cykeln men är en baggis när man väl törs. :) Leder ut till Magic Carpet.

Älgspyan - Blått skogsspår som inte är särskilt brant, däremot ganska slagigt med sten och rötter. Riktigt jobbigt för ben och armar. Mer fart ger mindre stök, upp med blicken! Leder till gröna Långrundan men det går att ta höger in i Magic Carpet eller under delen av Stökspåret.

Locals - Icke namngivet spår men markerat med vit skylt till vänster efter ett par stockspänger. Jag klassar det som blått. Just nu ganska lite kört och bitvis lite svårt att hitta. Leder ned till Magic Carpet. Film: http://www.sonyericsson.com/cws/products/mobilephones/overview/x1?lc=sv&cc=se

Skogsmys - Blått skogsspår som inte är lika mysigt längre, var tidigare som Locals är idag. Nu är det mer som Älgspyan. Går att vika av till Xelerator eller fortsätta ned till Magic Carpet.

Magic Carpet - Blått maskingrävt hopp och lek-spår. Hoppen är ganska branta och "kickiga" och jag tycker de är svårhoppade, men jag kan å andra sidan inte hoppa för fem öre. :D Några sköna berms. Har haft stor respekt för hoppet med en träbrygga som ska droppas och tycker fortfarande det är olustigt, inga problem att köra dock. Hjärnspöken...

Långrundan - Grön serviceväg där den höga farten gör spåret farligare än de röda... Jag kör aldrig denna då den känns rätt meningslös.

Stökspåret - Röd skogsstig som blivit ganska eroderad, dvs. nedkörd. Har ett ganska brant parti med 90° vänstersväng över en stenhäll. Inga problem alls men var lite skrämmande första åken. Leder ned till början av Xelerator och 4 X men Stökspåret fortsätter mitt mellan dessa leder. Se upp för plankorna som är ett hopp direkt efter korsningen, det krävs lite fart för att hoppa dessa - går ej att rulla.

Xelerator - Maskingrävt spår för högre fart än Magic Carpet. Se upp då flera av hoppen inte går att rulla utan måste hoppas! Dubbeln innan träbron är ganska högt men lätt att köra, när man väl försöker. :) Det samma gäller den lilla dubbeln en bit längre ned, efter en dubbel i vänsterkurva. Borde gå att köra denna fint på helstel cykel då landningen är supermjuk!

4cross - Inte kört nya delen, gamla har stooora kurvor och lååånga hopp. Kräver väldigt mycket mer fart än jag klarar av just nu. :) Inga problem att rulla genom den dock så testa!

Vipertrail - Svart, smal brant. Har varit stängd en tid men verkade återöppnad i helgen. Har inte kört den på flera år, fick gå i princip hela sist. Borde ta en ny titt på den.

Framebraker - Svart. Vet inte om denna öppnats ännu men den ska återöppnas, såg den en gång 2005. North shore ut i tomma intet med en del suspekta landningar. Börjar med ett stort dropp från liftstolpen. Av alla vi som släpade oss ned var det bara en som körde (mattel).

Under liften - Rött spår som syns under liften - d'uh! Väldigt mycket brantare och smalare än det ser ut från liften, men personlig favorit. :) Kanon med nya delen på undre halvan! Film:

WC-spåret - Svart, aldrig kört.

Tävlingsspåret - Svart, undre halvan är "lite" stenig men klart körbar. Minns inte övre halvan.

Malin Lindgren - Rött och perfekt efter god lunch på toppstugan. Börjar rätt stökigt med en del "bakdäcket i arslet"-branter men undre halvan är supermysig, iaf. om marken är lite våt.

> Och vad ska man ha för kläder och skor?

Skor efter pedaler. SPD om du vill men isf. gärna pedaler med plattform runt SPD-mekanismen så det går att stå hjälpligt förbi något knix innan man klickar i igen. För renodlade plattformspedaler vill du ha mjukt gummi under styv sula för bästa komfort. Joggingskor funkar säkert. :)

Shorts med cykelbyxa under.

Fladdrig tröja över skydden eller T-shirt om det är varmt.

Långfingrade handskar för mer skydd mot uppskrap om man tar emot sig.

Googles eller glasögon för att skydda ögonen från damm och lersprut.

Ha det så skoj!

Nybörjare i Gesunda
Jag körde liftassisterat för första gången förra sommaren (i Övik) och var förvånad över hur pass bra det gick (i bemärkelsen att vi tog oss ned helskinnade och hade kul på vägen, inte att det gick fort eller att vi satsade i de största hoppen). Tror som flera andra att hyfsad cykelvana kommer man långt på.

the_TnT skrev:
> Googles eller glasögon

Att det ska vara så svårt :)

Google:
google.jpg ht=337

Goggles:
16143-1.jpg

Helmysig film Erol.

/Johan

Nybörjare i Gesunda
JojjeM skrev:
> the_TnT skrev:
> --------------------------------------------------
> > Googles eller glasögon
>
> Att det ska vara så svårt :)

Wohoo! Någon orkade genom min ordspya! :D

Nybörjare i Gesunda
the_TnT skrev:
> En massa matnyttigt

Fin genomgång. Jag känner att vi har mycket kvar att utforska.

Håller med om träbron på Magic Carpet - den är rätt märklig. Men den går ju att rulla över utan problem.

Vidare tycker jag nog att Accelerator nästan är roligare än Magic Carpet just för att hoppen på sistnämnda känns svårta. Men det är väl bara att träna på. Hoppas på en långhelg till hösten.

//Erik

Tillbaka
Topp