harboged skrev:
-------------------------------------------------------
> Vilka leder rekommenderar ni?
Kör alla. :)
Från liften och rakt fram och sedan medsols finner du:
Bonzai - Blå/rött skogsspår som har ett par svårare passager innan man hittar linjerna. En liten brant knix över stenar och rötter kan se skrämmande ut från cykeln men är en baggis när man väl törs. :) Leder ut till Magic Carpet.
Älgspyan - Blått skogsspår som inte är särskilt brant, däremot ganska slagigt med sten och rötter. Riktigt jobbigt för ben och armar. Mer fart ger mindre stök, upp med blicken! Leder till gröna Långrundan men det går att ta höger in i Magic Carpet eller under delen av Stökspåret.
Locals - Icke namngivet spår men markerat med vit skylt till vänster efter ett par stockspänger. Jag klassar det som blått. Just nu ganska lite kört och bitvis lite svårt att hitta. Leder ned till Magic Carpet. Film:
http://www.sonyericsson.com/cws/products/mobilephones/overview/x1?lc=sv&cc=se
Skogsmys - Blått skogsspår som inte är lika mysigt längre, var tidigare som Locals är idag. Nu är det mer som Älgspyan. Går att vika av till Xelerator eller fortsätta ned till Magic Carpet.
Magic Carpet - Blått maskingrävt hopp och lek-spår. Hoppen är ganska branta och "kickiga" och jag tycker de är svårhoppade, men jag kan å andra sidan inte hoppa för fem öre. :D Några sköna berms. Har haft stor respekt för hoppet med en träbrygga som ska droppas och tycker fortfarande det är olustigt, inga problem att köra dock. Hjärnspöken...
Långrundan - Grön serviceväg där den höga farten gör spåret farligare än de röda... Jag kör aldrig denna då den känns rätt meningslös.
Stökspåret - Röd skogsstig som blivit ganska eroderad, dvs. nedkörd. Har ett ganska brant parti med 90° vänstersväng över en stenhäll. Inga problem alls men var lite skrämmande första åken. Leder ned till början av Xelerator och 4 X men Stökspåret fortsätter mitt mellan dessa leder. Se upp för plankorna som är ett hopp direkt efter korsningen, det krävs lite fart för att hoppa dessa - går ej att rulla.
Xelerator - Maskingrävt spår för högre fart än Magic Carpet. Se upp då flera av hoppen inte går att rulla utan måste hoppas! Dubbeln innan träbron är ganska högt men lätt att köra, när man väl försöker. :) Det samma gäller den lilla dubbeln en bit längre ned, efter en dubbel i vänsterkurva. Borde gå att köra denna fint på helstel cykel då landningen är supermjuk!
4cross - Inte kört nya delen, gamla har stooora kurvor och lååånga hopp. Kräver väldigt mycket mer fart än jag klarar av just nu. :) Inga problem att rulla genom den dock så testa!
Vipertrail - Svart, smal brant. Har varit stängd en tid men verkade återöppnad i helgen. Har inte kört den på flera år, fick gå i princip hela sist. Borde ta en ny titt på den.
Framebraker - Svart. Vet inte om denna öppnats ännu men den ska återöppnas, såg den en gång 2005. North shore ut i tomma intet med en del suspekta landningar. Börjar med ett stort dropp från liftstolpen. Av alla vi som släpade oss ned var det bara en som körde (mattel).
Under liften - Rött spår som syns under liften - d'uh! Väldigt mycket brantare och smalare än det ser ut från liften, men personlig favorit. :) Kanon med nya delen på undre halvan! Film:
WC-spåret - Svart, aldrig kört.
Tävlingsspåret - Svart, undre halvan är "lite" stenig men klart körbar. Minns inte övre halvan.
Malin Lindgren - Rött och perfekt efter god lunch på toppstugan. Börjar rätt stökigt med en del "bakdäcket i arslet"-branter men undre halvan är supermysig, iaf. om marken är lite våt.
> Och vad ska man ha för kläder och skor?
Skor efter pedaler. SPD om du vill men isf. gärna pedaler med plattform runt SPD-mekanismen så det går att stå hjälpligt förbi något knix innan man klickar i igen. För renodlade plattformspedaler vill du ha mjukt gummi under styv sula för bästa komfort. Joggingskor funkar säkert. :)
Shorts med cykelbyxa under.
Fladdrig tröja över skydden eller T-shirt om det är varmt.
Långfingrade handskar för mer skydd mot uppskrap om man tar emot sig.
Googles eller glasögon för att skydda ögonen från damm och lersprut.
Ha det så skoj!