Nybörjare i Göteborg behöver lite tips MTB

• Trådstartare Trådstartare Shk
  • Start datum Start datum

Shk

Medlem
Hallå eller:) har fått upp intresset över Mtb och är väldigt nära att köpa en trek superfly 5, tror ni den är bra för stigarna runt om här i gbg? eller om någon har ett tips på en bra cykel för nybörjaren:) om.kpgon har tips på bra stigar i Göteborg som är lätta att hitta till är ja mer än tacksam för tips eller hänger gärna på:) bor väldigt nära skatås med:) ha d bra så länge mvh hampus

Det är inte svårare än att kolla på hitta.se och ge sig ut i naturen. Skatås är bra. Även Änggården.

Frågan för en nybörjare o cykelval är inte lätt. Dessutom är stigcykling kanske inte så lätt som många tror. Att forcera stigar i gbgtrakten kräver god teknik.

Vet du om att du kommer älska mtb och att du kommer ägna din motion flera ggr i veckan på en mtb? Köp fulldämpat direkt. Det är värt det.

Är du helt grön på cykling i terräng och sugen på att börja prova? Kanske mest kommer köra grus och lättare stigar i början? Köp en alu hardtail 26 och prova. Du kan hitta en absolut tillräcklig ny för 6-7k. Får du upp intresset för mtb så säljer du den för 3-4k efter en säsong och skaffar dig riktigt stigcykel

Senast ändrad:
A har funderat och funderat om man ska köra heldämp med en gång eller inte, är fortfarande fram och tillbaka. Pris gärna runt 15 +-. Är sjukt taggad känns som ja kommer fastna faktist. Har alltid tränat men sen ja la ner hockeyn vill man gärna ha en ny kick och detta känns som det kan bli början på en lång hobby:)

Nu har jag visserligen bara bott i Göteborg lite drygt ett år (även om jag under sommaren flyttat tillbaka hem tillfälligt), men som tidigare nämnt är både Skatås (Delsjöarna) och Änggårdsbergen bra. Min erfarenhet är att Änggårdsbergen är lättare att hitta runt i, nog mycket tack vare att det är rätt litet till ytan när man väl lärt känna det. Kan också ha att göra med att det är det jag bor närmast, så valet blir naturligt att jag kör mer där än i Delsjön.

Angående val av cykel, så finns väl både för- och nackdelar med hardtail. Jag själv har under hela tiden jag kört därnere endast haft med mig en XC hardtail, inte särskilt olik den du länkat. Uppför och på de flowigare delarna av framförallt Änggårdsbergen har det gått alldeles galant att trycka på rejält. Men vill man ut i de lite stökigare delarna, känns det genast både lite klent, lite brant och rejält oförlåtande. Både för mig själv och cykeln. Nu har det inte hindrat mig, utan jag har ändå fläskat på utför det mesta (minus köttiga drops och dylikt) och istället utnyttjat det till att förbättra mig själv som cyklist.

Men med det sagt, så är jag ganska säker på att jag, nu när jag snart åker ner igen, kommer ta med mig min fullgungare istället. För härligt jättejobbiga uppförsbackar till trots, så vore det kul att kunna lägga i ännu en växel utför. Vet inte om det gör dig något klokare alls egentligen, men finns heldämpat på menyn, så skulle jag nog ändå slå ett slag för det.

De allra flesta som börjar på en XC-hardtail verkar dyka upp igen på något mer AM-artat med ~140-150 i slag efter ett tag. Det är roligare på väldigt många ställen. Därmed inte sagt att en XC-hardtail för den skull är tråkig.

Har du inte tummen mitt i handen och kan byta saker när de slits ut så borde du kunna hitta något prisvärt begagnat.

Tack för alla svar suger åt mig som en svamp;) känns ju som att man kanske ska börja med en hardtail så man lär sig alla tekniker och så vidare och sen byta upp sig när man vill kötta på lite mer, så jävla svårt. Drar ju i snål tarmen när man kollar heldämp med. Jobbar ju som snickare och har en harley hemma så helt hjärndöd är ja inte:) måste bara lära mig alla Mtb termer men det kommer nog snart.Fick prutat på en rock Mountain på sportlov från 29 till 20, vet inte vilken modell men för det priset borde den ju duga för bra för mig :) har ju kollat på tur tipsen på sidan här men känns virrigt när man kollar men man hittar kanske stigarna enkelt när man väl är och kör?

https://www.xxl.se/giant-anthem-x-29-slx-xt-fox-100-mm-16-mountainbike/p/1118849_1_style
Hyffsat lätt heldämpad för inte allt för galna pengar, jag gillar dämpningslösnen på den. Följer marken bra samtidigt som inte all kraft försvinner i dämparen de gånger man ställer sig upp. Är rätt partisk dock då jag har en anthem själv. Har ingen lockout på styret utan det blir att vrida med handen direkt på dämparen. Descend/trail/climb

Jag köpte hoj i början av sommaren. Aldrig cyklat tidigare så jagade också billigare cykel och köpte mig en Trek X Caliber 9, hardtail alltså. Idag två månader senare suktar jag efter en FS varje dag. :)

Haha känns som du satte spiken i kistan där för mig!! Aja får bli en fs snyltare får vrida sig lite!

Tack!! A det är det ja hoppats att man kan få lite guidning i skogen. Får se om.någon vill bjuda med sig en energisk 26 åring:)

Kort sammanfattat
Hardtail är för långlopp och XC racebanor typ OS, västgötacupen osv. Grymt om man har raceambitioner. Även bra för en nybörjare som ej vet om hen kommer gilla cykla i skogen.

fs är för stigcykling. Punkt.

Senast ändrad:
Hade inte Jenny en heldämpad cykel när hon vann OS? Jag köpte en X-Calibur 7 men sålde den 3månader senare och köpte en Canon Nerve istället och det har jag verkligen inte ångrat hittills.

Måste yttra mig i den här tråden känner jag :) Jag köpte en HT för ca 2 månader sedan och cyklar mestadels i Änggården och Skatås. Jag älskar verkligen min cykel och har enormt roligt på den. Med det sagt så måste jag ge dig rådet att köpa en FS. Jag la ca 13500 kr för min HT inklusive en dropper post vilket jag verkligen rekommenderar. Verkar stämma med din budget. Idag hade jag gärna lagt 10-15 000 till för att ha en FS. Jag älskar att cykla utför, men med en HT har jag inte en chans att hänga på en FS när det blir riktigt stökigt.

Gött, man lär sig köra stökigare ganska snabbt?? Känner mig så dum men ja har ingen lust att köpa två cyklar;) billigare att köpa en då.

Tack. A känns ju som att en heldämp är mer ekonomisk att köpa i slutändan då man slipper köpa en ny igen. Tanken är ju att ja ska köra i skogarna här sen gbg rikt och förhoppningsvis cykelvasan

Shk sa:
Gött, man lär sig köra stökigare ganska snabbt?? Känner mig så dum men ja har ingen lust att köpa två cyklar;) billigare att köpa en då.

Man lär sig snabbt ja, var själv nybörjare som du. Problemet är när det är riktigt brant och stökigt nerför, då "slår" en HT väldigt mycket medans man får ett annat flow med en FS, det gör i sin tur att man kan stå på bättre nerför. Det roligaste enligt mig är ju att cykla riktigt stökiga stigar men om man enbart tänker köra grusväg så räcker definitivt en HT.

Konkret sa:
skogsvakt sa:
fs är för stigcykling. Punkt.

Perfekt. Jag har cyklat HT i Göteborg i några år nu. Jag fattar och kan väl ingenting.

Exakt!
Jag har kört både HT och fullgung i 12-13 år nu (fullgung på sommaren och HT på vintern + omvägar via skogen till och från jobbet)
Min HT är skitkul att cykla på! Rapp och smidig å allt det där, men min fullgung är 10 ggr roligare ändå.
så:
FS är för stigcykling. Punkt.

Edit:
Men för teknikens skull inbillar jag mig att det är bättre att börja cykla på en HT för du tvingas vara mer smutt än på en fullgung och det har du igen sedan vid en uppgradering.

Senast ändrad:
Kör själv HT (min första) och letar nu FS. Helt ok att köpa FS direkt, men tänk på att det finns väldigt många olika geometrier på FS cyklar, allt från rena XC, via trail till enduro och DH. Slaglängden och gaffelvinken är två parametrar att titta på. Sen har du hjulstorlek där det finns massa olika åsikter.

Vad jag försöker säga är att du har tur om du inte behöver köpa en ny cykel om ett år eller så oavsett vad du köper nu. Så mitt tips är att köpa något billigare som första cykel och räkna med ett byte inom ett år när du vet mycket mer vad du vill ha. Glöm heller inte att lägga pengar på en bra hjälm, bra skydd, en camelback, verktyg och rätt baggyshorts, det sista är viktigast :-)

Lite så ja tänker med att man ska kanske lära sig att köra med HT först och sen byta upp sig när man känner sig lite mer bekväm med cyklingen. Plus minus för allt sjukt svårt. Ska man köpa en för 10 nu och sen köpa en för 25 om ett år? Eller ska man lägga 20 först med en gång och köra på bara.? Sjukt svårt vill ju inte heller köpa någon skit:) a shorts är jävligt viktigt har ja förstått, måste ju matcha lin Liverpool tröja med ;)

Slutade med att ja inte hämtade superfly 5. Kan inte bestämma mig. Min fråga nu, finns det någon fs cykel som är lite mer allround så man inte tappar för mycket på vanlig grusväg så den inte gungar när man trycker på så kraften inte försvinner? Svårt att förklara men hoppas ni förstår jobbigt när man inte kan så mycket svårt att förklara då :) 20 är budget nu. Inser att ja får höja ribban lite. Och vilken däck storlek är bäst att ha tycker ni?

Du kan låsa dämparna och på så vis minska gunget vid vägkörning. Själv låser jag gärna bakdämparen på grus/lättrullat men rör aldrig framdämparen (någon sa att packningen kan gå om det nu skulle bli en rejäl stöt). Sen beror det på hur du vill cykla. Går du igång på grusväg kör HT men ser du grusväg mer som transport mellan balla stigar ja då är det FS som gäller, enligt mig. Storlek på däck är en smaksak. 27.5 är vanligt i Gbg bland stig/enduro-cyklister. När jag var i min barndoms stad Linköping i somras fanns det inte 27.5 däck att få tag på, fick där höra att "27.5 var en kortlivad fluga". När det gäller allround hoj så finns det många som kan det bättre än mig men 140-150mm i slag som nämns får väl ses som allround och ofta sitter dessa på lite flackare vinklar (stabilitet utför).

Jag har roligare på FS, helt klart, utifrån att jag gillar flow/nedförsorienterad cykling. Sen så upplever jag att FS är lite mer förlåtande för kropp och hoj i Gbg. De finns många som är grymma på att hantera HT i stök och som gillar den distinkta responsen och kvickheten.

Tipset är att hyra hoj och dra ut till Änggården - efter några varv på Flowiga, Preachers, Delikata och Grisryggen mm så vet du vad du gillar :). Hör med mtbstore - finns ev andra som hyr ut.

Tack. Alltid kul att höra va dem flesta göteborgarna kör. Lutar åt att det blir en canyon nerve. Känns väldigt prisvärt. A om ja köper en helt ok fs cykel så känns det som att det dröjer längre innan ja vill byta. Känns ju mer ekonomiskt att lägga mer pengar i början än att köpa och sen sälja och köpa ny:) a fan svårt detta, men är la som allt annat när man väl börjat så flyter det på vad man vill ha och inte :)

Finns ju en hel del lättare stigar att ge sig på annars. Varför vill du köra grisryggen? Kolla trailforks finns hur mycket som helst! Kör försiktigt och gå ner för de droppen du känner dig osäker för.

Handen på hjärtat så är XC-hoj i Gbg inte särskilt kul.
Snackar vi dessutom HT så är det nästan direkt olämpligt.

Tänker du hoja delsjön o joina happy rides framöver så är det lika bra att säga det med en gång, glöm det!

20tkr är lite svår budget om man tänker FS men det finns.
En variant är begagnat givetvis.
Annars kolla t.ex. Canyon Spectral eller Vitus Escarpe.
Tror även det finns YT jeffsy 27.5 från 2017 som säljs ut. Möjligen bara uddastorlekar kvar men ändå värt att kolla upp.

Jag hade en kolfiber XC HT när jag flyttade till Gbg.
Började cykla med Leo o company. Efter typ 2 mån köpte jag en heldämpad stighoj. If you get the point ??

Tänker du köra den typ av stigar som var på enduro igår så ska du inte ha XC. Dom är totalt fel för den typen av åkning.

Ledsen men så är det bara.
Riktiga prylar är bara så mkt roligare.

Skicka PM till BjornR här på forumet, tror ev. han har något att sälja.

Senast ändrad:
Utmanar du dig själv inte så utvecklas du inte heller. Kör och se, du vet inte förrän du prövat. Värsta fall får du putta cykel, rena drömmen nu till skillnad att putta genom 40cm puder i vintras.

littlebitrusty sa:
Okej :) Tack för info :)

Ingen med HT som är av andra åsikter?

Jag kör samma stigar och i samma-ish tempo på min FS och min HT här i Götet men båda har 160mm-gafflar och ca 65° gaffelvinkel.
Skulle inte få för mig att köra XC-hoj där jag kör, vilket är på helt vanliga skogsstigar, eller "enduro" som låter mycket ballare.

xc

edit:
Allt funkar ju. Men en del saker funkar bättre än andra.
Började cykla MTB på en Scott Tampico 2004 och det gick att köra nedför Getryggen med den också. Men med en mer lämpad cykel blir det roligare.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp