Nu har jag visserligen bara bott i Göteborg lite drygt ett år (även om jag under sommaren flyttat tillbaka hem tillfälligt), men som tidigare nämnt är både Skatås (Delsjöarna) och Änggårdsbergen bra. Min erfarenhet är att Änggårdsbergen är lättare att hitta runt i, nog mycket tack vare att det är rätt litet till ytan när man väl lärt känna det. Kan också ha att göra med att det är det jag bor närmast, så valet blir naturligt att jag kör mer där än i Delsjön.
Angående val av cykel, så finns väl både för- och nackdelar med hardtail. Jag själv har under hela tiden jag kört därnere endast haft med mig en XC hardtail, inte särskilt olik den du länkat. Uppför och på de flowigare delarna av framförallt Änggårdsbergen har det gått alldeles galant att trycka på rejält. Men vill man ut i de lite stökigare delarna, känns det genast både lite klent, lite brant och rejält oförlåtande. Både för mig själv och cykeln. Nu har det inte hindrat mig, utan jag har ändå fläskat på utför det mesta (minus köttiga drops och dylikt) och istället utnyttjat det till att förbättra mig själv som cyklist.
Men med det sagt, så är jag ganska säker på att jag, nu när jag snart åker ner igen, kommer ta med mig min fullgungare istället. För härligt jättejobbiga uppförsbackar till trots, så vore det kul att kunna lägga i ännu en växel utför. Vet inte om det gör dig något klokare alls egentligen, men finns heldämpat på menyn, så skulle jag nog ändå slå ett slag för det.