Nybörjare och åka till Moab?

ruff_rider

Ny medlem
Hey, mitt första inlägg nånsin på forumet...

Är en gammal cykelintresserad nörd som sedan ganska många år tillbaka kört racer och cykelpendlat till jobbet och som sen ett par månader flyttat till Washington DC.
Eftersom cykelintressat finns kvar trots flytt har jag försökt kolla upp coola cykelupplevelser på den här kontinenten och upptäckte igår av en slump Moab i Utah. Det ser ju helt fantastiskt ballt ut och självklart känns en långhelgstur dit som ett måste.
Tänkte höra om någon har rekommendationer kring turer och ställen att hyra utrustningen ifrån men framförallt också kolla vad ni tror om svårighetsgraden av rutterna? Har bara kört cykelcross och racer förut men är purfärsk på MTB. Porcupine Rim ser riktigt cool ut men är graderat som Advanced vad jag kan se. Fixar man denna som van cyklist i bra form men nybörjare som MTBikarae tror ni? Skulle jag klara av den om jag tar det lugnt vid svåra partier eller är det inte så enkelt?

Edit - rubriken efter tips...

/ Rikard

Senast ändrad:
Ruff-rider, byt rubrik till "Moab för nybörjare" så tror jag att det kommer att ramla in betydligt fler och uttömmande svar.

Porcupine är fantastisk, största faran är att man blir distraherad av den fantastiska utsikten och kör över kanten! ;)

Första delen är mest klättring på en väg innan man kommer till single tracken och det roliga, den biten är nog inga som helst problem. Stigen ner för berget har en del tekniska partier med små drop och några trånga passager, på vissa ställen kan man välja hur svårt/kul man vill ha. :)

Det är inte värre än att man kan leda cykeln om man känner sig osäker.

Lite bilder och kassa videos. :)

http://happymtb.org/forum/read.php/1/826200

Ah, det där var precis det där jag ville se och höra 42Hz.
Så fina och inspirerande bilder att man vill åka dit på en gång. Ser också ut som att dom två planerade dagarna får utökas något.

Ja, två dagar kommer bara skapa mer sug! :)

Amaza Back har fina vyer och relativt enkel, den kan man dessutom förlänga med en tur ut till en fin utsiktsplats, men det kan vara svårt att hitta utan guide.

Slick rock är även obligatorisk! =)

tja !
vill bara tipsa om bikewashington.org där kan du hitta ställen trampa, i närheten av dc, inte som moab förstås men där finns iaf några förslag.
Mange

Inget snack om att du skall åka runt i USA och cykla på en massa roliga platser och dricka öl i massa mikrobryggerier. Åk till Oregon, lev på Daves Killer Bread (http://www.daveskillerbread.com/ - en Sin Dawg i ryggfickan slår alla energibars du kan tänka dig), drick öl och cykla i berg, skog och öken! Hur kommer du ha tid att jobba, undrar jag?

Haha, tack för tipsen. Ska vara här ett par år som sagt så förhoppningsvis kommer det bli många olika turer även om semesterdagarna har blivit färre.

Fick med mig crossen och tar den till och från jobbet. Helt ok om man håller sig på bakgatorna och förvånansvärt backigt - så även om det är kortare väg än Stockholmspendlingen är det jobbigare på morgonen. På hemfärden behöver jag aldrig trampa ens. Tydligen har jag hittat samma väg som presidentens barn åker till skolan för vissa tider finns det poliser utposterade i precis varenda hörn jag passerar.

Ser också många glada personer på fina racers även denna årstid. Andra dagen i stan såg en kille i likadan Maratona dles Dolomiti-tröja från förra året som jag har, det var lite kul.
Ska försöka haka på några cyklister någon dag och se var de tar vägen.

Öl är verkligen en av de största positiva överaskningarna hittills. Det kryllar av finöl från lokala mikrobryggerier och inte är det dyrt heller. Man undrar hur det ska sluta?

David - det var din tråd som fick in mig på Moab. Har egentligen aldrig ens funderat på att testa MTB förrän jag såg dina bilder.

Tillbaka
Topp