Nybörjare Vätternrundan - cykel?

Hej! Tack för kloka ord.
Jag vill absolut ha loppet som ett mål att träna mot mer än en utflykt och även ev fortsätta med landsvägscykling som motionsform då och då. Jag kommer bara använda cykeln till motion då jag annars har en skruttig damcykel som jag kan parkera varsomhelst i Malmö utan att den blir snodd.

Börjar fundera om det inte är en butik jag ska gå till trots allt. Jag tror dock inte att jag har råd att köpa nåt från butik. Det är klurigt det här.
Du kan ju alltid gå till en butik, prata lite, provköra nån cykel i lämplig storlek (en bra butik bör kunna rekommendera dig lämplig storlek) och därigenom få en känsla för hur det ”ska” kännas om du senare hittar nån beg cykel som är intressant.
En nackdel är dock att om man provkör nåt nytt kommer det mesta man kör efter det kännas gammalt :-)

Det finns ju en ganska aktiv skribent här på forumet som propagerar för sadelvinkel i den där häraden… börjar på k, slutar på 1.
Jo, jag är fullt medveten om det och det bidrog också till att jag skrev få snarare än inga. Oavsett är det en sadelvinkel som är tämligen ovanlig. Anledningen därtill känns som ett ämne som bättre diskuteras i en annan tråd då det inte riktigt är inom ämnet för TS:ens frågor.

Hej!
intressant! Vad menar du med standardcykel- är det tex en sådan nybörjar-racer från van rysel rs?

Min ambition är att på den lilla tiden det är kvar till loppet hinna träna så att jag känner mig trygg på cykeln och vågar trycka på ordentligt (men såklart försiktigt), jag vill kunna ta i och cykla snabbt men jag bryr mig egentligen inte om tiden. Det är väl mer att jag vill utmana mig själv och ge mitt allt under loppets 10 mil.

Känner jag mig själv rätt så kommer jag tycka det är roligt med landsvägscykling (tycker om i princip all idrott) och förhoppningsvis fortsätta med det som motionsform, då och då. Är däremot helt ointresserad av att meka eller nörda ner mig i utrustning hehe. Så det är tur att ni kan hjälpa mig!
Då är jag med :) Det går förvisso bra att träna och cykla motionslopp med en vanlig cykel men det kan nog vara roligare med en "riktig" landsvägscykel om man vill cykla lite fortare, det håller jag med om. Som redan skrivits är rätt storlek på cykeln grunden och mitt råd är även att lägga ordentligt med tid på att ställa in cykeln ordentligt. Det är inte så enkelt alltid, finns faktiskt de som livnär sig på att hjälpa till med det och erbjuder tjänsten "bikefit" men det kostar en del och man får god hjälp av de instruktionsvideos som finns på nätet om man gör det själv.

Hej!
Jag är supernybörjare - cyklar till jobb på skruttig damcykel och går en del på spinningklasser. Skulle vilja cykla tjejvättern.
Begränsad budget (ca 5000 Max).
Aldrig cyklat på en landsvägscykel förut.
Någon som har ett tips på en lämplig cykel till mig? Köper gärna begagnat men kan absolut inte meka.
Funderar på att köpa en van rysel rc dam - ska enligt decarhlons sida vara bra för nybörjare. Värt pengarna eller får jag mycket bättre cykel från något annat märke?
Tacksam och desperat för hjälp!!
Jag tycker att du skall gå till Decathlon o prova cykeln du tittat på här. Det är nog så mycket ny cykel du kan få för pengarna, den räcker väl till för småvättrarna och du kommer att ha en bra utgångspunkt för ev vidareutveckling av ditt cykelintresse utan att kasta för mycket pengar i sjön om det inte visar sig vara grejen för dig. Viktigast är att komma igång.
Det blir väldigt lätt överkurs när nybörjare ställer frågor på detta forum även om det är välmenad.

Då är jag med :) Det går förvisso bra att träna och cykla motionslopp med en vanlig cykel men det kan nog vara roligare med en "riktig" landsvägscykel om man vill cykla lite fortare, det håller jag med om. Som redan skrivits är rätt storlek på cykeln grunden och mitt råd är även att lägga ordentligt med tid på att ställa in cykeln ordentligt. Det är inte så enkelt alltid, finns faktiskt de som livnär sig på att hjälpa till med det och erbjuder tjänsten "bikefit" men det kostar en del och man får god hjälp av de instruktionsvideos som finns på nätet om man gör det själv.
Hej! Nu har jag faktiskt köpt en cykel (bianchi via nirone c2c) som var i fint skick och med en ramstorlek jag kommit fram till ska passa mig.
Jag tog premiärturen idag. Cyklade väldigt långsamt första halvan och spände mig nog massor men det gick snabbare på vägen hem igen.
- det kändes som att mina händer inte riktigt räckte till bromsarna, som att händerna var för små. Kändes som jag ville hålla mycket längre in på styret än vad jag var bekväm med att göra för att fortfarande ha bromsarna nära till hands. Såg på en instruktionsvideo att man kunde vinkla upp styret på något vis. Kanske kan det hjälpa?
Sen att jag inte fattar hur växlarna funkar är nästa steg haha. Jag bara tryckte lite på ”spakarna” tills jag fick fram nåt som kändes hyfsat. Får se om det finns nån video om det! :)

Jag tycker att du skall gå till Decathlon o prova cykeln du tittat på här. Det är nog så mycket ny cykel du kan få för pengarna, den räcker väl till för småvättrarna och du kommer att ha en bra utgångspunkt för ev vidareutveckling av ditt cykelintresse utan att kasta för mycket pengar i sjön om det inte visar sig vara grejen för dig. Viktigast är att komma igång.
Det blir väldigt lätt överkurs när nybörjare ställer frågor på detta forum även om det är välmenad.
Hej! Tack för ditt råd. Butiken finns tyvärr inte där jag bor. Men jag hittade en begagnad bianchi nirone 7 c2c som jag antagligen kan sälja för samma pris om jag inte skulle vilja cykla mer. Så nu har jag kommit igång med första turen (och överlevt), nu dags att lära mig hur man växlar! Haha

Hej! Tack för ditt råd. Butiken finns tyvärr inte där jag bor. Men jag hittade en begagnad bianchi nirone 7 c2c som jag antagligen kan sälja för samma pris om jag inte skulle vilja cykla mer. Så nu har jag kommit igång med första turen (och överlevt), nu dags att lära mig hur man växlar! Haha
Vad är det för växelsystem? Shimano?

Du växlar med hela reglagen till större drev både fram och bak.

Till mindre drev den lilla spaken på reglagen enbart.

Mindre drev bak = tyngre
Mindre drev fram = Lättare

Och undvik ha kombinationen minsta drev fram och minsta bak samt största största.

Lycka till!

Hej! Nu har jag faktiskt köpt en cykel (bianchi via nirone c2c) som var i fint skick och med en ramstorlek jag kommit fram till ska passa mig.
Grattis!
Hoppas att du blir nöjd med den

- det kändes som att mina händer inte riktigt räckte till bromsarna, som att händerna var för små.
Många reglage har justerbar räckvidd ("reach"). Om du har Shimano STI-reglage kan du kolla upp just din modell i Shimano Dealer's Manual
Eller så finns det andra sätt att justera räckvidd
2024-04-02-14-12-44-136-jpg.689870

Inte min bild. Postat av @Berk i

Sen att jag inte fattar hur växlarna funkar är nästa steg haha. Jag bara tryckte lite på ”spakarna” tills jag fick fram nåt som kändes hyfsat. Får se om det finns nån video om det! :)
Det finns mkt på tuben, dessa var 1a träffarna för mig

Hoppas du får till det såpass att du blir nöjd med ditt köp.

Jag tog premiärturen idag. Cyklade väldigt långsamt första halvan och spände mig nog massor men det gick snabbare på vägen hem igen.
- det kändes som att mina händer inte riktigt räckte till bromsarna, som att händerna var för små. Kändes som jag ville hålla mycket längre in på styret än vad jag var bekväm med att göra för att fortfarande ha bromsarna nära till hands. Såg på en instruktionsvideo att man kunde vinkla upp styret på något vis. Kanske kan det hjälpa?
En del vinklar upp styret, kollade internet för att se vad Tjejvättern är för lopp och på flera reklambilder såg man cyklister med uppvinklade bockstyren. Men det är för de allra flesta fel väg att gå, två fel blir liksom inte ett rätt och bockstyret är inte gjort för att vinklas upp, händernas vinkel blir fel och det leder till andra problem.

Har precis börjat med räser, på min första runda kände jag precis som dig. Undrade vad tusan jag gett mig in på.

Kollade runt lite på nätet på bikefit och upptäckte att min sadel var alldeles för hög, sänkte ner den en bit. Idag kändes det mycket bättre

Jag gissar att du vill vinkla upp styret för att du känner dig för utsträckt. Vanligt i början, med tiden kommer du att fixa allt mer aggressiva positioner. En vanesak, mest.

Kul att du fixar det. Var bor du? Sadel och styrstam har ofta stor betydelse. Det finns säkert någon som kan hjälpa dig med en kortare styrstam eller att vända på din befintliga. Jag har ett antal liggandes i källaren (Lund).

Hej! Jag glömde lite bort den här tråden när jag fick lite mer ordning på cyklandet. Jag bytte pedaler efter några rundor med cykelskor, fixade inte att vara fastspänd.
Så bytte till ett par mtb-pedaler.
Har haft det rätt besvärligt överlag med cyklingen. Att cykla på landsväg har inte varit några problem, men bor mitt i Malmö och har behövt cykla mycket genom städer i mina rundor och folk kan verkligen inte bete sig i trafiken, varken gångtrafikanter, andra cyklister eller bilister i städer. Har varit rädd, ledsen och varit mycket ångest. Har även haft problem med att jag fått skavsår i skrevet. Jag fick hjälp av cykelhandlaren som servat min cykel med att vinkla sadeln ordentligt och justera styret.

Men sen när jag väl cyklade tjejvättern så var det värt alla tårar och ångest! Trots att det blåste kraftig motvind första 1/3 (Är van vid det från rundorna här i Skåne), trots att jag inte vågar cykla så fort i nedförsbackarna och trots regn sista 1/3 så hade jag en fantastisk runda! Allt var så bra organiserat och alla medcyklister skötte sig otroligt bra och alla visade fin hänsyn till varandra.
Det var även fint för mitt självförtroende att jag cyklade om massor av människor men blev själv omcyklad av väldigt få.

Jag kom i mål på 4h 23 minuter vilket jag år väldigt nöjd med! Jag stannade i alla depåer och åt bulle och banan, drack kaffe och blåbärssoppa. Grät av glädje när jag gick i mål, jag är så stolt över mig själv. Hade mer i benen men inte mer i huvudet kände jag.

Är väldigt glad och stolt att jag klarade det trots att jag insett att jag är för mesig för denna sporten, jag tycker inte om att cykla så fort vilket ju faktiskt verkar vara poängen men landsvägscykling.
Men det har varit ett utvecklande och lärorikt äventyr och jag tackar för all hjälp jag fått här!
Kommer absolut fortsätta cykla men i andra sammanhang och på annan typ av cykel!

Hej! Jag glömde lite bort den här tråden när jag fick lite mer ordning på cyklandet. Jag bytte pedaler efter några rundor med cykelskor, fixade inte att vara fastspänd.
Så bytte till ett par mtb-pedaler.
Har haft det rätt besvärligt överlag med cyklingen. Att cykla på landsväg har inte varit några problem, men bor mitt i Malmö och har behövt cykla mycket genom städer i mina rundor och folk kan verkligen inte bete sig i trafiken, varken gångtrafikanter, andra cyklister eller bilister i städer. Har varit rädd, ledsen och varit mycket ångest. Har även haft problem med att jag fått skavsår i skrevet. Jag fick hjälp av cykelhandlaren som servat min cykel med att vinkla sadeln ordentligt och justera styret.

Men sen när jag väl cyklade tjejvättern så var det värt alla tårar och ångest! Trots att det blåste kraftig motvind första 1/3 (Är van vid det från rundorna här i Skåne), trots att jag inte vågar cykla så fort i nedförsbackarna och trots regn sista 1/3 så hade jag en fantastisk runda! Allt var så bra organiserat och alla medcyklister skötte sig otroligt bra och alla visade fin hänsyn till varandra.
Det var även fint för mitt självförtroende att jag cyklade om massor av människor men blev själv omcyklad av väldigt få.

Jag kom i mål på 4h 23 minuter vilket jag år väldigt nöjd med! Jag stannade i alla depåer och åt bulle och banan, drack kaffe och blåbärssoppa. Grät av glädje när jag gick i mål, jag är så stolt över mig själv. Hade mer i benen men inte mer i huvudet kände jag.

Är väldigt glad och stolt att jag klarade det trots att jag insett att jag är för mesig för denna sporten, jag tycker inte om att cykla så fort vilket ju faktiskt verkar vara poängen men landsvägscykling.
Men det har varit ett utvecklande och lärorikt äventyr och jag tackar för all hjälp jag fått här!
Kommer absolut fortsätta cykla men i andra sammanhang och på annan typ av cykel!
Grattis till en fin prestation. Prova gravel/mtb. Går långsammare, i princip inga bilar och en annan naturupplevelse.

Nä varför det? Så fort du har lämnat staden bakom dig finns ju oräkneliga mil av glest trafikerat landsväg i Skåne där du kan cykla i din egen takt. Håll dig bara undan vägarna som börjar på 100. Cykling ska vara en njutning och är inte nödvändigtvis inte en tävling. Så behåll din cykel och njut av asfalten med. Den klarar säkert även sportgrus som många skånska ”grus”vägar kan kallas.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp