Nybörjare

Ztoif

Ny medlem
Nybörjare
Hallå!

Är riktigt sugen på att börja träna med cykel och mtb. Börja ledsna på löpning och behöver nåt komplement.

Men det är en djungel av cyklar på nätet. Behöver er hjälp! Läst några trådar och alla verkar enormt hjälpsamma och hoppas det blir så med mig.

Det jag kommit fram till är att storlek 19tum eller M passar mig. Gäller de flesta tillverkare.
Hardtail.

Budgeten är inte så stor....denna gång. Vill ju prova på först innan man ger full gas!

Tanken är att cykla grusvägar, stigar, stråk. Högre tempo är mitt signum.

Tittat på följande cyklar:

http://www.wiggle.co.uk/boardman-mtb-comp/

http://www.lannasport.se/sv/articles/2.2946.99142/vit-nishiki-herr-kodiak-2011

http://www.tcmcykel.se/corratec-xvert-expert-disc-2011-p-1521-c-144.aspx

och hittar ju fler desto mer man tittar...

Men frågor som dyker upp: Luft eller olja i dämpningen? Vanliga hjul eller 29ers?

Sist med inte minst, design är viktigt!

Nybörjare
Ztoif skrev:
-------------------------------------------------------
> Men frågor som dyker upp: Luft eller olja i
> dämpningen?

Luften är fjädring, olja är dämpning. En gaffel ska ha både och.

Alternativet till luftfjäder är spiralfjäder, oftast i stål. Väger mer, kräver fjäderbyte för att anpassa efter åkarens vikt. Förr i tiden ansågs spiralfjädrarna ge en lite skönare fjädring men det argumentet kommer inte upp lika ofta längre.

Alternativet till oljedämpning är gummidämpning (elastomer). Det är värdelöst.

Nybörjare
Rumpel skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag hade tagit nishikin den har bäst spec tycker
> jag iaf. Vad är det du tänkt cykla?

"Tanken är att cykla grusvägar, stigar, stråk. Högre tempo är mitt signum."

Senast ändrad:
Nybörjare
Nishikin tycker jag av de tre. Detta baserar jag mest på att det sitter en Air Recon-gaffel på den.

De andra gafflarna vet jag inte mycket om, de kanske är OK men är nog mer av en chansning. Jag har själv en Reba-gaffel och den är i princip samma gaffel. Skillnaden är att Reconen bara kan ha samma tryck i båda kammrarna, vilket jag nästan har i alla fall. Vikten skiljer en del också. Jag är hur som helst nöjd med Reban.

I övrigt verkar den helt OK specad för det priset.

Nybörjare
Suntour Epicon-gafflarna har fått ganska bra recensioner av de som använt dem. Jag kan tyvärr inte jämföra eftersom jag varken har kört Recon eller någon Epicon.

Nybörjare
Corratec faller på tveksamt mixad spec och många billiga komponenter.

I valet Boardman vs Nishiki ser båda bra ut. Bra däckval och ingen uppenbar skit på nån av dem två. Cyklar som duger att köra på i flera år skulle jag säga.

Nishikin har ett lite billigare vevparti men det köper man nytt när man slitit ut klingorna.
SLX tror jag är lite "finare" än X5, och så där håller det på. Epicon-gaffeln är helt OK enligt test i Bike Magazin. SR's motsvarighet till enklaste Reban. Så den är kanske aningens bättre än Recon.

Happy-korrekt svar: Ta den snyggaste (ser också ut som Nishiki kan vara slut i någon storlek)

Tillbaka
Topp