[Nybörjarfråga]Hitta rätt i styrlagerträsket

roadss

Medlem
Hallå

Har inte cyklat på ett par år, men hade tänkt börja igen nu.

Jag skulle vilja använda mina gamla cykel ett tag till att börja med, det är en GT Backwoods. Jag vet inte exakt hur gammal den är, jag köpte den nämligen begagnat för ett par år sedan, men jag kan tänka mig att den är runt 7-8 år gammal. Den är dock fin och jag gillar den :).

Meeeen, styrlagret är raserat på den så det måste jag byta, problemet är att jag inte riktigt vet vad jag skall köpa. Som jag har förstått det så finns det 3 olika "typer". Gängat, O-gängat och integrerade styrlager, och i olika dimensioner såklart.

Om jag har mätt rätt så är det 1" jag behöver (Framgaffelröret har ca 26-27mm i diameter och hålet i lagerbanan 30-31mm).

Men hur sjutton vet man vilken typ det skall vara? Det trasiga lagret står det "Ritchey Logic Comp Sealed Cartridge" på.

Vill helst fixa det själv istället på att gå till verkstaden, dels för att lära mig och dels för att den lokala affären är verkligen värdelös.

Hoppas någon har tid att svara på denna nybörjarfråga :)

Ha en bra dag!

En 7-8 år gammal hoj borde ha 1 1/8" och eftersom framgaffelröret är mer än 1" (25,4 mm) så stämmer det säkert.

Om det är gängat (threaded) eller inte (threadless) går att se, jämför med: http://sheldonbrown.com/headsets.html

Troligtvis är det ogängat då gängat oftast är kopplat till lite äldre hojar, typ första halvan av 90-talet och tidigare. Nu kan det ju vara så att din är så gammal, har du någon bild?

Kolla in "läsvärt" här, borde finnas någon tråd om byte av styrlager. FSA anses som bra och prisvärda.

edit: fixade ett litet syftningsfel

Senast redigerad av en moderator:
roadss skrev:
-------------------------------------------------------
>... styrlagret är raserat på den så det
> måste jag byta, problemet är att jag inte
> riktigt vet vad jag skall köpa. Som jag har
> förstått det så finns det 3 olika "typer".
> Gängat, O-gängat och integrerade styrlager, och
> i olika dimensioner såklart.

Gå till http://www.sutherlandsbicycle.com/7th_Edition.html och ladda ner kapitel 12. Hittar du inte dina svar där så vet jag inte vem som kan hjälpa dig!

Tack så mycket bägge två!

Jag tror att jag chansar på en ogängad 1 1/8" från FSA då :)

Anledningen till att jag trodde att det var 1" är denna text, tagen från produktinformationen på ett styrlager på Haggs.se :

BHP-01 1": Lagerkopp 30,2 mm. Gaffelkrona 26,4 mm
BHP-02 1 1/8": Lagerkopp 34,0 mm. Gaffelkrona 29,8 mm.

Alltså.. om du mäter 29.8mm och får det till nånstans mellan 26mm och 27mm så måste jag få säga att du mäter ganska kasst. Låna ett skjutmått så att du får tag på rätt grejer från början.

Edit: 28,6mm räknade jag för övrigt just fram att 1 1/8" är

Senast redigerad av en moderator:
29.8 mm var inte det jag mätte utan det som stog som produktinfo på ett lager och det som gjorde mig osäker.

Jag mätte 26-27mm på min cykel, vilket väl iofs också är rätt kasst om det skulle bli 28.6, men jag använde baksidan av en Clas Olhsson katalog :)

Grejen är ju att 26-27 ligger rätt mittemellan 1" och 1 1/8". Så det känns lite som du borde göra om den där mätningen så det blir rätt.

Var ute nu och mätte igen så noga jag kunda genom att använda en skiftnyckel som skjutmått och sedan mäta gapet, denna gången blev det ~ 28.5mm

Jag antar att det ÄR 1 1/8" då?

Tillbaka
Topp