Nybörjarfråga: tempo landsväg

Om man cyklar i grupp i måttligt kuperad terräng är det enligt min erfarenhet ofta smart att ta det lugnt uppför, ffa om det är lite längre uppförsbackar (relativt sett). Inte sällan finns det personer som kan trycka på bra på platten men har Newton emot sig i uppförsbackarna. Att köra slut på dem under den relativt korta tid man tillbringar i uppförsbackar straffar sig i längden.
Den där jäkla Newton, vad har han gjort för något bra egentligen?!

På platten kämpar man mot vinden. Uppför kämpar man mot sig själv, och ju mer själv man har, desto jobbigare blir det. Den där jäkla själv, vad har hen gjort för något bra egentligen?!

Risken att man överanstränger sig utför är väl ändå liten? Min puls brukar alltid sjunka även om jag trampar på ordentligt. Utmaningen uppför är att ta i lagom mycket för att orka accellerera när vägen planar ut.

Det går utmärkt att fylla buggarna med syra utför. Speciellt när löpan inte slutar med kurva eller korsning. Bara att mosa ur vad man har. Vidrigt att ha klunga i ryggen som sedan rullar förbi utan att kunna göra något.

Killgissar alla här eller har ni källor på svamlet?
?
Alla som killgissar är ju sina egna källor (själv är bäste dräng).
Jag som inte kör (annat än i måttligt) tempo kan tänka mig att en nybörjare har en del att lära. Både att få upp styrkan/kapaciteten/farten och att lära sig (och trivas med) hur cykeln beter sig i fart. Då är det nog inte så dumt att träna med (och lära sig av) andra. Det är min gissning.

Det går utmärkt att fylla buggarna med syra utför. Speciellt när löpan inte slutar med kurva eller korsning. Bara att mosa ur vad man har. Vidrigt att ha klunga i ryggen som sedan rullar förbi utan att kunna göra något.
Nog kan väl klungan göra något om de är på väg att rulla förbi den i täten, t.ex. bromsa. :sneaky:

Om man cyklar i grupp i måttligt kuperad terräng är det enligt min erfarenhet ofta smart att ta det lugnt uppför, ffa om det är lite längre uppförsbackar (relativt sett). Inte sällan finns det personer som kan trycka på bra på platten men har Newton emot sig i uppförsbackarna. Att köra slut på dem under den relativt korta tid man tillbringar i uppförsbackar straffar sig i längden.
En annan aspekt är att det i en längre backe inte blir särskilt mycket vila för någon i gruppen, om det inte är väldigt kraftig motvind.

En annan aspekt är att det i en längre backe inte blir särskilt mycket vila för någon i gruppen, om det inte är väldigt kraftig motvind.
Jag skulle nog säga att om man har en grupp med cyklister som är hyggligt jämna på platten men där vikten skiljer sig markant åt kommer den lättaste att uppleva en längre uppförsbacke där gruppen håller ihop som relativt vilsam.

Är cyklisterna av hyggligt samma vikt håller jag dock med och det är en sak som är lätt att glömma om man ligger och drar in i en backe. Om man håller sin egen belastning konstant kommer de bakomvarandes belastning att öka påtagligt när man kommer in i backen.

Hehe, en halvrörig tråd, nu glider vi in på gruppcykling igen fastän TS inte nämnde ett ord om att cykla i grupp. Vi har lämnat TS ensam för länge sedan. ? ?
Verkar som TS gav upp redan efter 16 minuter.
1654000451278.png

Verkar som TS gav upp redan efter 16 minuter.
Ett leende var kanske fel, jag menar stackars TS.

I övrigt håller jag med om att cykelklubb är toppen för nybörjare under förutsättning att klubben har lämplig nybörjargrupp, inte Ängby CC eller något liknande helvetiskt. *LoL* (risken är då att man som nybörjare börjar gråta)

Senast ändrad:
Om det är bra eller dåligt går inte att svara på.
Kör man på cykelbana med massa stopp har iaf jag svårt att komma över 23km/h i snitt på en 40km runda.
Stoppen sabbar snittet även om man räknar bort själva stilleståndstiden.
Är det motvind och kuperat drar det också ner snittet.
Mitt tips är att skaffa Strava så du kan logga dina turer.
Det ger dig lite statistik för att hålla koll på dina framsteg.
Bäst är att jämföra med sig själv.
Tack! Som du säger svårt att säga efter väder och vind. Jag borde nog skaffa något som loggar ren data. Ska kolla stava och du får så gärna komma med tips, pepp och råd. Tusen tack!

Kan tillägga att det inte är någon större idé att lägga massa energi på att få upp hög hastighet nedför.
Spar energin för att kunna orka hålla högre hastighet uppför istället.
Det är svårt för att inte säga omöjligt att få upp en så hög medelhastighet nedför att du kan kompensera för en låg hastighet uppför.
Ja men jag är ju lite skraj också vilket irriterar mig. Behöver man inte farten nedför för att ta sig bättre uppför? Funkar ju inte riktigt så i löpning men känns som att man vill det när jag cyklar..

Det är kul med höga hastighetssiffror. Farten påverkas dock av så många olika faktorer så det blir ett väldigt dåligt referensvärde. I början räcker det med att bara komma ut och cykla för att förbättra sig själv. Gå med i en cykelklubb som anordnar gruppträning. Att cykla tillsammans med andra gör dig till en säkrare och starkare cyklist och så är det väldigt kul också.
Har tänkt tanken för det måste vars superkul att ligga i klunga och alla vet vad som krävs. Hoppas komma dit..

Ja men jag är ju lite skraj också vilket irriterar mig. Behöver man inte farten nedför för att ta sig bättre uppför? Funkar ju inte riktigt så i löpning men känns som att man vill det när jag cyklar..
Mycket ger sig med tiden. Ta det försiktigt och bygg vana vid att cykla. Lär känna cykeln och vänj kroppen vid att cykla. Ingen stress - glöm inte att ha roligt och i början är det roligt när man ganska snabbt blir duktigare!

Mycket ger sig med tiden. Ta det försiktigt och bygg vana vid att cykla. Lär känna cykeln och vänj kroppen vid att cykla. Ingen stress - glöm inte att ha roligt och i början är det roligt när man ganska snabbt blir duktigare!
Jag tror jag håller fast vid det som är roligt. Sprang sönder huvudet och då är det sååå roligt att känns fart och fläkt med hjul under fötterna. Allt som är kul håller

Börja, som flera skrivit, att får koll på cyklingen så du inte drar på dig knä- eller ryggproblem när du ökar lasten. Träningen är sedan volymorienterad. Det är via många mil, inte nödvändigtvis snabba, du ställer in kroppen på cykling. Att sedan börja bygga på med fartpass i klungor är kul.
Jag fick ont i ryggen de första passen men insåg att jag inte spände bålen utan hängde som en död fisk över styret. Nu försöker jag skjuta bak mig med bålen och då spar jag ryggen. Men fingrarna blir fortsatt stela när jag ska bromsa...

Den där jäkla Newton, vad har han gjort för något bra egentligen?!

På platten kämpar man mot vinden. Uppför kämpar man mot sig själv, och ju mer själv man har, desto jobbigare blir det. Den där jäkla själv, vad har hen gjort för något bra egentligen?!
Underbart svar.. ska fundera över den där jävla Newton.. och hur var det med den där satans fjäder och bollen och tiden och allt var det vad...Sjukt jobbigt med eller utan den jävla Newton

Det kommer med tiden och milen.
Tänk på att titta långt fram,du hamnar där du tittar och att styret är ett reglage och inget man ska hålla hårt i eller hänga i.
Minns när jag började köra MC och gjorde samma misstag som alla nybörjare och tittade för nära.
Det blir vingligt,kurvorna blir "kantiga" och man upplever farten som läskig.
Just att hålla uppe blicken är superviktigt.

Senast ändrad:
Du får farten gratis i nedförsbacken och då kan du passa på att vila för att ha energi att köra uppför.
Försök håll jämn kadens (antal tramptag/minut) uppför.
Lätta växlar så du orkar hålla 80-90 varv/minut även uppför.
Växla innan backen till en växel som verkar rimlig.
Du lär dig så småningom vilken växel som borde vara rätt i de flesta situationer.

Du får farten gratis i nedförsbacken och då kan du passa på att vila för att ha energi att köra uppför.
Försök håll jämn kadens (antal tramptag/minut) uppför.
Lätta växlar så du orkar hålla 80-90 varv/minut även uppför.
Växla innan backen till en växel som verkar rimlig.
Du lär dig så småningom vilken växel som borde vara rätt i de flesta situationer.
Även om man nu inte trampar aktivt nerför kan det vara klokt att låta benen fortsätta gå runt för att hålla ner risken för kramp. Om man kör hårt, annars kvittar det såklart.

@Fredrik Å @DarkMatter @nisseson
Jag lägger mig platt nu, när min guru @Manurhin2 skriver till mig att ni har rätt så är det så. ? (även om jag fortfarande tycker att något av era inlägg var luddiga/otydliga :sneaky:).

Under förutsättning att ni för just solocykling och att försöka få upp snitthastigheten avser:
Att ta i lite mer uppför men fortfarande trycka på men möjligen lite mindre nerför (beroende på hur man cyklar nu). Dvs att eftersträva hålla en ganska jämn effekt under solorundor? (jag syftar alltså inte ett dugg på elitträning/tävling nu utan på långdistanspass)

Men som sagt, det kan ändå vara halvklurigt att applicera det här beroende var man har för status just nu (hur man cyklar vilket säkert varierar mycket mellan olika cyklister). I just mitt unika fall tycker jag nog att jag trycker på relativt bra uppför när jag kör solo och inte alls säkert jag bör trycka på mer uppför just nu åtminstone. Däremot kan jag säkerligen bli bättre på att försöka hålla en jämnare belastning/effekt på mina rundor och se vad det leder till. Får väl definiera en måleffekt innan rundan och stirra avsevärt mer på effektmätaren helt enkelt. ?

Att eftersträva jämn belastning för en nybörjare som cyklar solo kanske dock inte är himla enkelt, vet inte, åtminstone klurigt utan effektmätare
Eller har jag missuppfattat er igen? ? ? Inte nödvändigtvis en jämn effektbelastning utan menar ni hålla en lägre effekt nerför (så att man kan ta igen slg lite) & högre effekt uppför för att öka snittet? Roande om det optimala sättet att cykla solo är mer eller mindre totalt tvärtom jämfört med hur vi kör i Vätternrundagruppen.

Sista jag skriver i tråden, lovar. *LoL*

Senast ändrad:
Jag lägger mig platt nu, när min guru @Manurhin2 skriver till mig att ni har rätt så är det så. ?

Under förutsättning att ni för just solocykling och att försöka få upp snitthastigheten avser:
Att ta i lite mer uppför men fortfarande trycka på men möjligen lite mindre nerför. Dvs att eftersträva hålla en ganska jämn effekt under solorundor? (jag syftar alltså inte ett dugg på elitträning/tävling nu utan på långdistanspass)

Men som sagt, det kan ändå vara halvklurigt att applicera det här beroende var man har för status just nu (hur man cyklar nu vilket säkert varierar mycket mellan olika cyklister). I just mitt unika fall tycker jag nog att jag trycker på relativt bra uppför när jag kör solo och inte alls säkert jag bör trycka på mer uppför just nu åtminstone. Däremot kan jag säkerligen bli bättre på att försöka hålla en jämnare belastning/effekt på mina rundor och se vad det leder till. Får väl definiera en måleffekt innan rundan och stirra avsevärt mer på effektmätaren helt enkelt. ?

Att eftersträva jämn belastning för en nybörjare som cyklar solo kanske dock inte är himla enkelt, vet inte, åtminstone klurigt utan effektmätare.

Jaha, nu blev det mitt fel åsså?

Jag lägger mig platt nu, när min guru @Manurhin2 skriver till mig att ni har rätt så är det så. ? (även om jag fortfarande tycker att något av era inlägg var luddiga/otydliga :sneaky:).

Att ta i lite mer uppför men fortfarande trycka på men möjligen lite mindre nerför (beroende på hur man cyklar nu). Dvs att eftersträva hålla en ganska jämn effekt under solorundor? (jag syftar alltså inte ett dugg på elitträning/tävling nu utan på långdistanspass)

Men som sagt, det kan ändå vara halvklurigt att applicera det här beroende var man har för status just nu (hur man cyklar vilket säkert varierar mycket mellan olika cyklister). I just mitt unika fall tycker jag nog att jag trycker på relativt bra uppför när jag kör solo och inte alls säkert jag bör trycka på mer uppför just nu åtminstone. Däremot kan jag säkerligen bli bättre på att försöka hålla en jämnare belastning/effekt på mina rundor och se vad det leder till. Får väl definiera en måleffekt innan rundan och stirra avsevärt mer på effektmätaren helt enkelt. ?

Att eftersträva jämn belastning för en nybörjare som cyklar solo kanske dock inte är himla enkelt, vet inte, åtminstone klurigt utan effektmätare.
Du får nog ladda både uppför och nerför och på tvären om du ska klara 64 timmar blankt ?‍♂️?

Jag vet att jag är rätt usel på att förklara vissa saker men jag tror du förstår ungefär vad jag menar @MrSthlm .

Varje extra watt i uteffekt ger större höjning av snitteffekten om den appliceras när hastigheten är låg eftersom man då minimerar förluster till luftmostånd. Generellt (tror jag) man får bäst genomsnittshastighet om man håller så jämn hastighet som möjligt.

För egen del går det ganska bra att applicera detta på pendlingen. Om jag vill påskynda ankomsten är det bättre att ge gärnet uppför Tranebergsbron och Västerbron än nerför.

Edit: Den andra halvan av logiken är att om du ökar din hastighet från 30 till 31 i en nerförsbacke så viktas den ökningen mycket mindre än en ökning från 20 till 21 i en lika lång uppförsbacke eftersom tiden du ligger i den något förhöjda hastigheten är mycket kortare.

Jag vet att jag är rätt usel på att förklara vissa saker men jag tror du förstår ungefär vad jag menar @MrSthlm .

Varje extra watt i uteffekt ger större höjning av snitteffekten om den appliceras när hastigheten är låg eftersom man då minimerar förluster till luftmostånd. Generellt (tror jag) man får bäst genomsnittshastighet om man håller så jämn hastighet som möjligt.

För egen del går det ganska bra att applicera detta på pendlingen. Om jag vill påskynda ankomsten är det bättre att ge gärnet uppför Tranebergsbron och Västerbron än nerför.

Edit: Den andra halvan av logiken är att om du ökar din hastighet från 30 till 31 i en nerförsbacke så viktas den ökningen mycket mindre än en ökning från 20 till 21 i en lika lång uppförsbacke eftersom tiden du ligger i den något förhöjda hastigheten är mycket kortare.
Jag ska skylla på er här när mjölksyran sprutar uppför och jag får gå sista biten hem. ?

Ska man cykla snabbt på egen hand så ska man ta i uppför … och utför. Problemet för de flesta av oss är att vi bara har en viss mängd ork att fördela över en runda. Ska då orken fördelas för högst snittfart så är det där det går som långsammast den gör störst nytta, men det är också där risken att gå lite för länge på rött är som störst. Blir man trött i en utförsbacke kan man ju alltid bara sluta trampa och rulla ner. Uppför är det lite värre med vila och svårt att få ner pulsen.

Inte helt enkelt detta.

Ska man cykla snabbt på egen hand så ska man ta i uppför … och utför. Problemet för de flesta av oss är att vi bara har en viss mängd ork att fördela över en runda. Ska då orken fördelas för högst snittfart så är det där det går som långsammast den gör störst nytta, men det är också där risken att gå lite för länge på rött är som störst. Blir man trött i en utförsbacke kan man ju alltid bara sluta trampa och rulla ner. Uppför är det lite värre med vila och svårt att få ner pulsen.

Inte helt enkelt detta.
Och om problemet också är orken har man ju ännu ett problem (när man på bästa sätt ska öka orken). Det är lätt att bli trött av träning, men svårare att träna effektivt. Det är verkligen inte lätt...

Tillbaka
Topp