Nybörjarfråga: tempo landsväg

Lindaliv

Medlem
Hej! Helt ny på forumet och lika ny på cykel. Jag är löpare i grunden och har stenkoll på kilometertider och allt där över. Nu är jag absolut helt grön. Jag har lånat en full carbon Focus hoj men kan ju inget om cykel, intervaller, långpass osv. Jag hojar på och drog 4,3 mil på två timmar och som löpare är man ju stolt över den tiden. Men jag har ju ingen aning om det är en okej tid på cykel. Jag är lite harig fortfarande och trampar inte på i utförsbackarna, lite allmänt skraj för farten faktiskt. Har cyklat typ tio gånger på den här cykeln. Förlåt långt inlägg. Ni får sååå gärna komma med tider, träningstips och allt annat en riktigt gröning behöver veta. Det är ju så sjukt roligt...

Kul att du börjat cykla! Ge det lite tid och bygg lite vana vid cykeln är en bra start. Är du grön så kan du nog behöva klura lite på att ställa in cykeln. Iaf sadelhöjd så att du får ut kraften och inte pajar knän.

Om det är bra eller dåligt går inte att svara på.
Kör man på cykelbana med massa stopp har iaf jag svårt att komma över 23km/h i snitt på en 40km runda.
Stoppen sabbar snittet även om man räknar bort själva stilleståndstiden.
Är det motvind och kuperat drar det också ner snittet.
Mitt tips är att skaffa Strava så du kan logga dina turer.
Det ger dig lite statistik för att hålla koll på dina framsteg.
Bäst är att jämföra med sig själv.

Kan tillägga att det inte är någon större idé att lägga massa energi på att få upp hög hastighet nedför.
Spar energin för att kunna orka hålla högre hastighet uppför istället.
Det är svårt för att inte säga omöjligt att få upp en så hög medelhastighet nedför att du kan kompensera för en låg hastighet uppför.

Det är kul med höga hastighetssiffror. Farten påverkas dock av så många olika faktorer så det blir ett väldigt dåligt referensvärde. I början räcker det med att bara komma ut och cykla för att förbättra sig själv. Gå med i en cykelklubb som anordnar gruppträning. Att cykla tillsammans med andra gör dig till en säkrare och starkare cyklist och så är det väldigt kul också.

Det är jättegoda råd du får ovan.
Med din goda inställning kommer snart rasterna att bli färre och kortare.
För jämförelses skull är ju en och samma runda praktisk, men för god träning och förberedelser för framtiden är det lämpligt att variera cykelrundan.

Börja, som flera skrivit, att får koll på cyklingen så du inte drar på dig knä- eller ryggproblem när du ökar lasten. Träningen är sedan volymorienterad. Det är via många mil, inte nödvändigtvis snabba, du ställer in kroppen på cykling. Att sedan börja bygga på med fartpass i klungor är kul.

Kul att du hittat cyklingen. Får du möjlighet så testa även MTB som är mycket roligare än landsvägscykling. ?

Samma "regel" som gäller vid löpning gäller även för cykling, dvs öka inte volymen eller intensiteten för fort. Det tar tid för kroppen att anpassa sig vid den nya typen av belastning som cykling innebär.
Löparknä är tyvärr rätt vanligt även bland cyklister när man ökar volymen för fort.

I början behöver man inte komplicera till det så mycket. Allt beror också på vad du har för ambitioner med cyklingen.
Du som löptränat mycket kan säkert applicera tänket kring pass därifrån och föra över det till cyklingen. Cyklar du t ex 3-4 ggr i veckan så är tipset från mig att 1-2 av passen innehåller någon form av fartökning och resten av passen är lugna varav 1 är lite längre än de andra, gärna minst 2-3h om tid finnes.

Kan tillägga att det inte är någon större idé att lägga massa energi på att få upp hög hastighet nedför.
Det är svårt för att inte säga omöjligt att få upp en så hög medelhastighet nedför att du kan kompensera för en låg hastighet uppför.

Hmmm, ytterst tveksamt måste jag säga, mycket överraskande att ingen annan reagerat ? mitt råd är nog totalt tvärtom, att ligga på lite lagom nerför men hålla igen uppför. Att ge en nybörjare rådet att trycka på varje uppförsbacke?

Nej

Senast ändrad:
Naturlagar och hur elitcyklister gör talar för Fredrik Å's åsikter. MrSthlm får nog förklara bakgrunden till sina. :-)
Nu är i och för sig min erfarenhet enbart sedan ca oktober 2020 men det är väl betydligt större risk att man cyklar slut på sig som nybörjare om man trycker på i varje uppförsbacke? Kan inte riktigt förstå varför man skulle göra det. Ett effektivt sätt att bli stum för tidigt på dock.

Hej alla!

Jag räknar mig också som nybörjare, har cyklat landsväg i ungefär två år. När det gäller tempo och snitt-tider, räknar jag utifrån det Strava anger och det är ju den tid som jag är i rörelse? Jag menar om jag är ute och hojar i två timmar så räknar Strava ut snittet på den tid jag cyklar, sen så anges också den tid jag har varit stillastående(korta pauser, tex tömning av blåsa). Jag har upplevt att mitt snitt över långa distanser har ökat över tid vilket gläder mig. Jag har också haft möjlighet att cykla med flera starka cyklister och känt på snabbare tempo. Jag försökte hänga med i 33-35 km/h(det upplever jag som rätt högt) tempo på en fem-milarunda för några veckor sedan men det gick ju inte. Däremot har jag själv höjt mitt snitt på just den rundan betydligt om jag räknar på förra säsongen och denna säsong, fram till igår då jag cyklade samma runda en hel minut snabbare än sist. När jag tänker på hur "fort" jag kan cykla nu jämfört med för ett år sedan så känns det kul

Hej alla!

Jag räknar mig också som nybörjare, har cyklat landsväg i ungefär två år. När det gäller tempo och snitt-tider, räknar jag utifrån det Strava anger och det är ju den tid som jag är i rörelse? Jag menar om jag är ute och hojar i två timmar så räknar Strava ut snittet på den tid jag cyklar, sen så anges också den tid jag har varit stillastående(korta pauser, tex tömning av blåsa). Jag har upplevt att mitt snitt över långa distanser har ökat över tid vilket gläder mig. Jag har också haft möjlighet att cykla med flera starka cyklister och känt på snabbare tempo. Jag försökte hänga med i 33-35 km/h(det upplever jag som rätt högt) tempo på en fem-milarunda för några veckor sedan men det gick ju inte. Däremot har jag själv höjt mitt snitt på just den rundan betydligt om jag räknar på förra säsongen och denna säsong, fram till igår då jag cyklade samma runda en hel minut snabbare än sist. När jag tänker på hur "fort" jag kan cykla nu jämfört med för ett år sedan så känns det kul

Kul :-) ja, det är många faktorer som påverkar snitthastigheten samt ansträngningsgraden i cykling, det är en lite klurig sport.

Är man tex ett 20 tal cyklister som är väl samkörda och kör belgisk kedja kan man cykla i fin-fina snitthastigheter utan att behöva förta sig ansträngningsmässigt. I går var jag ute på en 17 mils runda med 8 st andra och vi snittade 31,5 km/h och jag hade 115 i snittpuls med snittwatt 144, dvs en ganska behaglig runda för mig.

När jag cyklade solo 20 mil förra helgen med snitt 31,1 km/h var min snittpuls 133 med snittwatt 190, en avsevärt tuffare runda.

Man kan dock inte läsa ut allt från snitt heller, man kan ju tex köra stenhårda intervallrundor som kan ge ganska låga snitt trots att det periodvis varit superhårt samt att ansträngningsnivån alltid går upp när du drar längst fram i en klunga. Det finns en mängda andra mätvärden.

Generellt dock sjukt stor skillnad mellan solo och gruppcykling.

Samt självklart vind, banprofil etc.

Senast ändrad:
Att jämföra tider löpning/cykling är svårt.
Cyklingen har mer faktorer som spelar in, bla kläder, däcktryck solo/grupp och speciellt hur det blåser.

Om man vill höja sin snitthastighet är det bättre att lägga mer energi när det är jobbigt, alltså i uppförsbacke och motvind, än när det går lätt. Detta eftersom man spenderar relativt mer tid på långsamma segment än på snabba och de därför "väger tyngre" i medelberäkningen.

Som "nybörjare" kan det dock lätt bli jobbigt att bryta i varje backe och köra pannbenet genom varje vindby så ta det lungt i början.

Kul :-) ja, det är många faktorer som påverkar snitthastigheten samt ansträngningsgraden i cykling, det är en lite klurig sport.

Är man tex ett 20 tal cyklister som är väl samkörda och kör belgisk kedja kan man cykla i fin-fina snitthastigheter utan att behöva förta sig ansträngningsmässigt. I går var jag ute på en 17 mils runda med 8 st andra och vi snittade 31,5 km/h och jag hade 115 i snittpuls med snittwatt 144, dvs en ganska behaglig runda för mig.

När jag cyklade solo 20 mil förra helgen med snitt 31,1 km/h var min snittpuls 133 med snittwatt 190, en avsevärt tuffare runda.

Man kan dock inte läsa ut allt från snitt heller, man kan ju tex köra stenhårda intervallrundor som kan ge ganska låga snitt trots att det periodvis varit superhårt samt att ansträngningsnivån alltid går upp när du drar längst fram i en klunga. Det finns en mängda andra mätvärden.

Generellt dock sjukt stor skillnad mellan solo och gruppcykling.

Samt självklart vind, banprofil etc.
Nu i juni ska jag försöka på mig på VR 315 första gången och det blir ju spännande :-). Ska försöka hålla ett snitt på 20-25 km/h, målet är endast att ta mig runt. Hoppas kunna hitta likasinnade att ta rygg på för att spara energi. Har dock cirka 120 mil landsvägsmil i ryggen samt cirka 50 Zwiftmil så jag känner mig förberedd.

Om man ska pressa i uppförsbackar eller inte är helt en fråga om vad man vill uppnå. På tävling kan det vara bra att bli av med konkurrenterna och då ska man pressa men på VR vill man inte hänga av klungan och då är det bättre att ta det lugnt.
Samma med träning, på långa pass är det nog bäst att inte pressa i varje backe men det kan vara helt OK på korta och intensiva pass.

Gäller denna rekommendation även för gruppcykling (tex Vätternrundagrupper etc som satsar på hmm "måttliga tider" tex sub 9 och sub 10). Att det är bäst att lägga mer prioritet på att bli snabbare uppför samt i motvind jämfört med att bli ännu vassare på köra belgisk kedja, flacken och utför?
Bra fråga. I gruppcykling misstänker jag att det finns fler saker att öva på. Jag har ingen erfarenhet av grupp- eller klungcykling så jag vet inte hur det påverkar resultatet.

Jag utgick helt från en ensam cyklist som vill optimera sin genomsnittshastighet (och därmed tid).
Då bör det ge större vinst att lägga extra ansträngning på uppförsbackar. Dels för att man spenderar mer tid i uppförsbackar (per meter) och dels för att man har mycket mindre luftmotstånd att övervinna.

Bra fråga. I gruppcykling misstänker jag att det finns fler saker att öva på. Jag har ingen erfarenhet av grupp- eller klungcykling så jag vet inte hur det påverkar resultatet.

Jag utgick helt från en ensam cyklist som vill optimera sin genomsnittshastighet (och därmed tid).
Då bör det ge större vinst att lägga extra ansträngning på uppförsbackar. Dels för att man spenderar mer tid i uppförsbackar (per meter) och dels för att man har mycket mindre luftmotstånd att övervinna.

Ok, ja, det blir enklare om vi håller den här diskussionen till solocykling. :-) (Har dock inte riktigt fattat om TS enbart ville ha råd för att bli snabbare på solocykling eller ej.) Däremot blir det väl rörigt om vi blandar in tävlingscyklande kan jag tycka, det hoppas jag vi hoppar i denna tråd. Då är det så klart effektiva vapen att försöka köra skiten ur konkurrenterna uppför eller i spurten, men då blir det mera av typen hysteriska maxansträngningar.

Du kanske har rätt, jag vet ärligt talat inte, jag ska fundera på och läsa lite om det här. Vad man ska fokusera på/prioritera om man vill bli en snabbare solocyklist? Att bli bättre på uppförsbackar & motvindscykling vs tex att ligga mer i bocken, speed på flacken och utförscykling.

Några rutinerade rävar här skriver förhoppningsvis om deras åsikter också.

Jag utgick helt från en ensam cyklist som vill optimera sin genomsnittshas
Om det är en kort tor-bana 20-50 km tror jag att många väljer tröskelfart och då finns inte mycket utrymme för några extra effektuttag uppför. Så jämnt effektuttag som möjligt tror jag är en vanlig strategi.

Om det är en kort tor-bana 20-50 km tror jag att många väljer tröskelfart och då finns inte mycket utrymme för några extra effektuttag uppför. Så jämnt effektuttag som möjligt tror jag är en vanlig strategi.
Det stämmer säkert. Jag tror det stämmer bra på mig själv i alla fall.
Jag har tyvärr inga fullständiga räkneexempel som tar hänsyn till effekt, energiförbrukning, luftmostånd med mer, men har funderat på det ibland.

Om vi tar en ToR-bana på 20 km som lutar konstant uppåt på utvägen (och nedåt på hemvägen).
En cyklist A som håller jämn effekt kommer då att ha lägre hastighet ut och högre hem. Låt oss säga 20 km/h respektive 40 km/h.
En cyklist B som istället anstränger sig mer på vägen upp men vilar sig lite på vägen hem lyckas hålla jämn hastighet på 30 km/h hela vägen.
Vem har snabbast tid?
A: 10/20 + 10/40 = 0,75 h = ca 45 min
B: 20/30 = 0,66 h = 40 min

Nu vet jag såklart inte hur realistiska siffrorna är, de är ju lite påhittade.

Jag har tyvärr inga fullständiga räkneexempel som tar hänsyn till effekt, energiförbrukning, luftmostånd med mer, men har funderat på det ibland.

Om vi tar en ToR-bana på 20 km som lutar konstant uppåt på utvägen (och nedåt på hemvägen).
En cyklist A som håller jämn effekt kommer då att ha lägre hastighet ut och högre hem. Låt oss säga 20 km/h respektive 40 km/h.
En cyklist B som istället anstränger sig mer på vägen upp men vilar sig lite på vägen hem lyckas hålla jämn hastighet på 30 km/h hela vägen.
Vem har snabbast tid?

Problemet är att man
50 skulle jag säga isf om man inte siktar på botten av resultatlistan.
Nån måste ju komma sist också!

Ä

Vem har snabbast tid?

Om man hade en konstant energimängd att bränna av vore det nog rimligt att försöka gasa mer när det går långsamt för att utnyttja att mindre av energin då kommer att gå åt till att övervinna luftmotståndet. Problemet är väl att tröttheten växer rätt raskt som funktion av effektuttaget då man kommer över den effekt som man precis klarar att hålla konstant. Det går säkert att utnyttja det du beskriver lite, men jag tror att det är mindre eller kortare justeringar kring att försöka hålla sig rätt nära den maximala konstanta effekten man klarar av.

50 skulle jag säga isf om man inte siktar på botten av resultatlistan.
Det hela beror ju garanterat på vilken konkurrensen är och hur banan ser ut. Snackar vi bergstempo så kan man klara sig på långt mkt mindre än 40 km/h. Är det platt tempo för världseliten bland herrarna med lite medvind lär man nog snitta över 50 km/h om man ska upp på pallen.

Dock misstänker jag kraftigt att diskussioner om vad det krävs för snittfart för att hävda sig på tempolopp inte hjälper TS ett dugg i nuläget.

Det hela beror ju garanterat på vilken konkurrensen är och hur banan ser ut. Snackar vi bergstempo så kan man klara sig på långt mkt mindre än 40 km/h. Är det platt tempo för världseliten bland herrarna med lite medvind lär man nog snitta över 50 km/h om man ska upp på pallen.

Dock misstänker jag kraftigt att diskussioner om vad det krävs för snittfart för att hävda sig på tempolopp inte hjälper TS ett dugg i nuläget.
Men när den mest inbitna tävlingscyklisten Sverige skådat häver ur sig 40 så får man väl kontra.
40 måste gälla lingonserien.

Tycker att du får förklara bakgrunden till dina och @Fredrik Å's åsikter istället, bättre att vi börjar så. Var har du egentligen lyckats utläsa att TS är elitcyklist eller ens aspirerar på att bli det?
Det har jag inte lyckats utläsa. Det vi diskuterar är om
stämmer eller inte. Fredrik Å (och jag, och andra i tråden) hävdar att om man spenderar samma energi så är det för snittfarten mer gynnsamt att göra det i uppförsbacke än nedförsbacke. Detta på grund av de ökade förlusterna (luftmotstånd, rullmotstånd) vid högre hastigheter. Vill man se hur stor skillnad det är kan man labba med t.ex. https://www.gribble.org/cycling/power_v_speed.html

Det har jag inte lyckats utläsa. Det vi diskuterar är om

stämmer eller inte. Fredrik Å (och jag, och andra i tråden) hävdar att om man spenderar samma energi så är det för snittfarten mer gynnsamt att göra det i uppförsbacke än nedförsbacke. Detta på grund av de ökade förlusterna (luftmotstånd, rullmotstånd) vid högre hastigheter. Vill man se hur stor skillnad det är kan man labba med t.ex. https://www.gribble.org/cycling/power_v_speed.html
Om man löser problemet att minimera tiden för att cykla banan givet att man har en viss mängd energi och denna mängd är hyggligt nära energin som går åt om man ska cykla så fort man kan med jämn effekt så gissar jag att man på en skapligt kuperad bana kommer att få en lösning där effektkurvan är sådan att man inte kommer att klara att cykla enligt den.

Intressant och kul länk, tack för den! ?

Jag är dock fortfarande lite förvirrad över (tveksam till) om det verkligen är vettigt att ge ett generellt råd till en nybörjare som TS att pusha hårdare uppför för att därigenom förbättra sin snitthastighet (istället för att jobba på farten på flacken & nerför)? Sedan är det väl inte så många cyklister som alltid kör solo. Att hålla på att pusha uppför när man kör flera i grupp fungerar oftast inte, då blir man allmänt hatad efter några km oftast om inte gruppen kommit överens om aggressiv uppförskörning innan. ? (alternativt så vinkar de adjö)

Senast ändrad:
Om man löser problemet att minimera tiden för att cykla banan givet att man har en viss mängd energi och denna mängd är hyggligt nära energin som går åt om man ska cykla så fort man kan med jämn effekt så gissar jag att man på en skapligt kuperad bana kommer att få en lösning där effektkurvan är sådan att man inte kommer att klara att cykla enligt den.
Med en teoretisk modell kan nog få spikar som är antingen omöjliga, eller iaf sliter så det negativt påverkar fortsättningen av den dagens cykling.

Vill man gräva ner sig mycket så kan man kolla på https://www.bestbikesplit.com/#

Intressant och kul länk, tack för den! ?

Jag är dock fortfarande lite förvirrad över (tveksam till) om det verkligen är vettigt att ge ett generellt råd till en nybörjare som TS att pusha hårdare uppför för att där igenom förbättra sin snitthastighet (istället för att jobba på farten på flacken & nerför)? Sedan är det väl inte så många cyklister som alltid kör solo. Att hålla på att pusha uppför när man kör flera i grupp fungerar oftast inte, då blir man allmänt hatad efter några km oftast om inte gruppen kommit överens om aggressiv uppförskörning innan. ?
Frågeställningen just här är mer runt "är det energimässigt bäst att trycka på i en nedförsbacke, eller i en uppförsbacke?". Antar man "allt annat lika" så är det bättre att trycka på i uppförsbacken. Tänk om man av någon anledning kan tänka sig köra 10 minuter på 150w och 1 minut på 200w, var ska man lägga vad? Jo, i uppförsbacken.

Grupp och klungkörning har en massa andra komplexiteter som tillkommer. :-)

Frågeställningen just här är mer runt "är det energimässigt bäst att trycka på i en nedförsbacke, eller i en uppförsbacke?". Antar man "allt annat lika" så är det bättre att trycka på i uppförsbacken. Tänk om man av någon anledning kan tänka sig köra 10 minuter på 150w och 1 minut på 200w, var ska man lägga vad? Jo, i uppförsbacken.

Grupp och klungkörning har en massa andra komplexiteter som tillkommer. :-)
Ok, jag ska fundera över detta svar innan jag häver ur mig något förhastat ? är ju här för att lära mig.

Bäst att TS skaffar en effektmätare först dock :sneaky: (vilket kanske inte är det första en nybörjare gör).

Ok, jag ska fundera över detta svar innan jag häver ur mig något förhastat ? är ju här för att lära mig.

Bäst att TS skaffar en effektmätare först dock :sneaky: (vilket kanske inte är det första en nybörjare gör).
Klassisk happysidspårning med mer teoretisk diskussion född ur en mer praktiskt fråga.

TS tjänar bäst på att cykla mycket, gärna lite varierat. Det gäller nog nästan alla, oss med. :-)

Det är ännu viktigare så klart om du kör där det är bergigt, när jag läste att du kört 20 mil och snittat 31 km/h solo antar jag att du kanske inte kört så många höjdmeter, men det är ju bara tänka på effekten det har att köra klunga i de hastigheterna, då inser du ju snabbt att vindmotståndet är det största problemet, därav tjänar du mkt mer på att kunna hålla uppe tempot i uppförsbacke.

Om man säger att man ska köra på högre effekt en viss tid så är det förstås rimligt att lägga den tiden när man har som lägst fart, d.v.s. uppför. Hur mkt man ska avvika från högsta möjliga konstanta effekt (=HMKE) tror jag dock hänger väldigt mkt på individuella egenskaper. M.a.o., i vilken utsträckning det är optimalt att avvika från HMKE går inte att säga något generellt om. Därmed ligger "sanningen" i mina ögon någonstans mellan att cykla med jämn effekt och att trycka på uppför och vila utför enligt en plan som bygger på att minimera tid med begränsning på förbrukad energi.

Senast ändrad:
Det är ännu viktigare så klart om du kör där det är bergigt, när jag läste att du kört 20 mil och snittat 31 km/h solo antar jag att du kanske inte kört så många höjdmeter, men det är ju bara tänka på effekten det har att köra klunga i de hastigheterna, då inser du ju snabbt att vindmotståndet är det största problemet, därav tjänar du mkt mer på att kunna hålla uppe tempot i uppförsbacke.

Nej, runt Stockholm (eller ens i Sverige) är det oftast oftast inte så bergigt, enligt datorn bild nedan. ?
Som sagt, jag är här för att lära mig så det är för mig en intressant diskussion (toppen att korrigera om man fått något helt om bakfoten), ja som sagt, i grupp blir det svårt att hålla på så om man inte kommer överens om det innan (att trycka på lite mer uppför) men visst kan jag roa mig med det när jag kör solo om det är det som kommer ge störst effekt på min snitthastighet. Kan dock vara lättare sagt än gjort eftersom det också kraftigt ökar risken att man stumnar till (blir trött) för tidigt men tränar man (rätt) så blir man bättre och bättre så klart, det är så kroppen funkar.

cadence 203 lite suspekt dock *LoL*
1653992284567.png

Senast ändrad:
Värt att ha i åtanke när det gäller snitthastigheter är att fartvinden är en viktig faktor inom cykling. Desto snabbare det går desto mer krävs för att höja sig ytterligare 1 km/h. Att öka från 22-23 till 27-28 km/h brukar gå relativt snabbt för de flesta, men att kunna ligga över 30 km/h under längre sträckor kräver betydligt mer dedikation.

Nej, runt Stockholm (eller ens i Sverige) är det oftast oftast inte så bergigt, enligt datorn bild nedan. ?
Som sagt, jag är här för att lära mig så det är för mig en intressant diskussion (toppen att korrigera om man fått något helt m bakfoten), ja som sagt, i grupp blir det svårt att hålla på så om man inte kommer överens om det innan (att trycka på lite mer uppför) men visst kan jag roa mig med det när jag kör solo om det är det som kommer ge störst effekt på min snitthastighet. Kan dock vara lättare sagt än gjort eftersom det också kraftigt ökar risken att man stumnar till (blir trött) för tidigt men tränar man (rätt) så blir man bättre och bättre så klart, det är så kroppen funkar.

cadence 203 lite suspekt dock *LoL*
Visa bilaga 558603
Om man cyklar i grupp i måttligt kuperad terräng är det enligt min erfarenhet ofta smart att ta det lugnt uppför, ffa om det är lite längre uppförsbackar (relativt sett). Inte sällan finns det personer som kan trycka på bra på platten men har Newton emot sig i uppförsbackarna. Att köra slut på dem under den relativt korta tid man tillbringar i uppförsbackar straffar sig i längden.

Värt att ha i åtanke när det gäller snitthastigheter är att fartvinden är en viktig faktor inom cykling. Desto snabbare det går desto mer krävs för att höja sig ytterligare 1 km/h. Att öka från 22-23 till 27-28 km/h brukar gå relativt snabbt för de flesta, men att kunna ligga över 30 km/h under längre sträckor kräver betydligt mer dedikation.
Slam that stem.

Tillbaka
Topp