tobbe_h
Medlem
Nybörjarfrågor ang bygga en singelspeed mtb?
Hej.
Är rätt så ny här, så jag hoppas att ni har överseende med mina "dumma" frågor (har sökt men ej funnit svar).
Det är så att jag har tänkt renovera min första gamla MTB med stålram (kanske onödigt men en kul grej för mig) med lite nya grejer som hjul, vevlager, vevar, styre, bromsar osv..
Dock så tänkte jag göra den till singelspeed (ska brukas till bussen, affären, ner till badstranden och kanske någon skogsstig typ).
Detta är då tänkt som lite budgetbygga (då jag redan har en pinewood med hyggliga komponenter på).
Men det blir väl någon form av shimano-prylar.
Så nu när ni vet bakgrunden till detta så kommer mina frågor.
Hur vet man vilket vevlager man ska sätta i, finns ju olika mått osv vad ska man tänka på?
Vevar är väl inga konstigheter eller är det speciella för singelspeed då man kör ett drev fram?
Kan man byta från cantilever bromsar till v-broms (måste iofs byta bromsgrepp osv), men passar v-bromsarna på tapparna på framgaffeln och ramen?
Hjul ska införskaffas, med frinav så man inte har dessa som bara fortsätter att trampa, spelar det roll om det är ett bakhjul för 7, 8 eller 9 växlad krans som man sätter på en ett drev med schims för att få till vinkeln mot framdrevet?
Drev har jag lite funderingar kring, ska man satsa på 40-45 fram och 16 - 18 bak, vet att det är personligt men man kan ju få lite tips och ideer.
Tacksam för alla svar.
Mvh
Tobbe
Är rätt så ny här, så jag hoppas att ni har överseende med mina "dumma" frågor (har sökt men ej funnit svar).
Det är så att jag har tänkt renovera min första gamla MTB med stålram (kanske onödigt men en kul grej för mig) med lite nya grejer som hjul, vevlager, vevar, styre, bromsar osv..
Dock så tänkte jag göra den till singelspeed (ska brukas till bussen, affären, ner till badstranden och kanske någon skogsstig typ).
Detta är då tänkt som lite budgetbygga (då jag redan har en pinewood med hyggliga komponenter på).
Men det blir väl någon form av shimano-prylar.
Så nu när ni vet bakgrunden till detta så kommer mina frågor.
Hur vet man vilket vevlager man ska sätta i, finns ju olika mått osv vad ska man tänka på?
Vevar är väl inga konstigheter eller är det speciella för singelspeed då man kör ett drev fram?
Kan man byta från cantilever bromsar till v-broms (måste iofs byta bromsgrepp osv), men passar v-bromsarna på tapparna på framgaffeln och ramen?
Hjul ska införskaffas, med frinav så man inte har dessa som bara fortsätter att trampa, spelar det roll om det är ett bakhjul för 7, 8 eller 9 växlad krans som man sätter på en ett drev med schims för att få till vinkeln mot framdrevet?
Drev har jag lite funderingar kring, ska man satsa på 40-45 fram och 16 - 18 bak, vet att det är personligt men man kan ju få lite tips och ideer.
Tacksam för alla svar.
Mvh
Tobbe
