Nybörjarfrågor ang bygga en singelspeed mtb?

tobbe_h

Medlem
Hej.
Är rätt så ny här, så jag hoppas att ni har överseende med mina "dumma" frågor (har sökt men ej funnit svar).

Det är så att jag har tänkt renovera min första gamla MTB med stålram (kanske onödigt men en kul grej för mig) med lite nya grejer som hjul, vevlager, vevar, styre, bromsar osv..
Dock så tänkte jag göra den till singelspeed (ska brukas till bussen, affären, ner till badstranden och kanske någon skogsstig typ).
Detta är då tänkt som lite budgetbygga (då jag redan har en pinewood med hyggliga komponenter på).
Men det blir väl någon form av shimano-prylar.

Så nu när ni vet bakgrunden till detta så kommer mina frågor.

Hur vet man vilket vevlager man ska sätta i, finns ju olika mått osv vad ska man tänka på?

Vevar är väl inga konstigheter eller är det speciella för singelspeed då man kör ett drev fram?

Kan man byta från cantilever bromsar till v-broms (måste iofs byta bromsgrepp osv), men passar v-bromsarna på tapparna på framgaffeln och ramen?

Hjul ska införskaffas, med frinav så man inte har dessa som bara fortsätter att trampa, spelar det roll om det är ett bakhjul för 7, 8 eller 9 växlad krans som man sätter på en ett drev med schims för att få till vinkeln mot framdrevet?

Drev har jag lite funderingar kring, ska man satsa på 40-45 fram och 16 - 18 bak, vet att det är personligt men man kan ju få lite tips och ideer.

Tacksam för alla svar.

Mvh
Tobbe

tobbe_h skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur vet man vilket vevlager man ska sätta i,
> finns ju olika mått osv vad ska man tänka på?

Om man utgår från att det handlar om fyrkantsvevar så finns det två mått du ska ha koll på:
A. Ramens vevlagerhylsa kan vara 68 eller 73 mm bred. Med allra största sannolikhet är din ram 68 mm.
B. Olika vevpartier vill ha olika axellängd. 113 mm är ett vanligt mått men längre och kortare förekommer. (har du ett eller ska du köpa nytt)

> Vevar är väl inga konstigheter eller är det
> speciella för singelspeed då man kör ett drev fram?

För ett budgetbygge duger det säkert med ditt gamla växlade vevparti med en klinga. Det finns speciella singelpartier (eller singelklingor för eftermontering). Eventuellt kan du behöva byta till kortare klingbultar (eller fylla ut med distanser) om du demonterar klingor.

Beroende på hur du löser det med kedjespänning kan klingor och drev för växlat ge problem med kedjehopp. Ändamålsenliga SS-prylar är bättre på den fronten.

> Kan man byta från cantilever bromsar till v-broms
> (måste iofs byta bromsgrepp osv), men passar
> v-bromsarna på tapparna på framgaffeln och
> ramen?

Japp, det passar. Bara att byta.

> Hjul ska införskaffas, med frinav så man inte
> har dessa som bara fortsätter att trampa, spelar
> det roll om det är ett bakhjul för 7, 8 eller 9
> växlad krans som man sätter på en ett drev med
> schims för att få till vinkeln mot framdrevet?

Stämmer bra. Body för 7- eller 8/9-delat funkar lika samma.

> Drev har jag lite funderingar kring, ska man satsa
> på 40-45 fram och 16 - 18 bak, vet att det är
> personligt men man kan ju få lite tips och
> ideer.

Jag har (haft) två SS-MTB. I skogen körde jag 36-18 och på min pendlare kör jag 44-16 men jag kör långsamt och har ganska klena ben :)

> Tacksam för alla svar.

Fråga på om det är något mer. Hur ska du lösa kedjespännignen (eller har cykeln horisontella dropouts)?

EDIT: Länk till en gammal tråd med mycket matnyttigt http://happymtb.org/forum/read.php/1/1200088/page=1

/Johan

Senast ändrad:
Det kommer bli ett fyrkantsnav, dock så är vevarna till det gamla navet slut, då dom blivit runda, de gamla vevarna har suttit och glappat på axeln.
Måste köpa ett nytt nav då med tiden så har det som satt i blivit totalt slut.

Okej, ska spana lite på SS-prylar och se vad man kan hitta.

Tyvärr har jag inte horistella dropouts, dock så tänkte jag se om det gick att få till en spännare (kollade på en cykel vid jobbet som dom satt typ en gammal bit av en bakväxel som spännare).

Ska kolla på länken.

Tack för dina svar. :)

Mvh
Tobbe

Tack för bra svar.

Mycket att läsa.. :P
en fråga, spelar det roll vilka vevar och klingor man slänger på, är det skillnad mellan mtb, race och singelspeed klingor/vevar?

tobbe_h skrev:
-------------------------------------------------------
> en fråga, spelar det roll vilka vevar och klingor
> man slänger på, är det skillnad mellan mtb,
> race och singelspeed klingor/vevar?

Med racervevar riskerar du att klingan tar i kedjestaget (lite beroende på storlek etc) eftersom en racerram inte behöver samma bredd för däck. SS-vevpartier finns både för racer och mtb.

Ett Alivioparti funkar garanterat och kostar inte många hundralappar (typ http://www.cyclecomponents.com/cgi-...Ref=&artgrp=181&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std ). Å andra sidan behöver du ju inte låsa dig till fyrkantsaxel om du ändå ska byta både lager och vevparti.

175 vs 170 är väl mycket en smaksak. Längre vevar ger bättre kraft men kan bli svårare att köra med hög kadens. jag känner inte så stor skillnad :)

/Johan

Tillbaka
Topp