Nybörjarfrågor, tips önskas..

rumpmas

Ny medlem
Innan nån ny cykel inhandlas tänkte jag se över min gamla maskin (årsmodell 1996). Om inget annat så för att ha som bruksmaskin. Men jag upptäckte att jag saknar en del prylar etc. Skulle t ex behöva:
- en pump (att ha med mig på turer). Är tryckmätare inbyggda eller hur löser ni det? Har ingen pump med mätare i garaget heller.
- Framdreven såg inte bra ut, en del tänder såg halva ut, (sitter Shimano STX, 22/32/42) -vart köper man sånt? Byter man bak samt kedja samtidigt?
- däckjärn- köptips?
- ett mekställ för att underlätta livet? -vart hittar jag ett bra sådant som man också törs sätta fast ev. dyr ny cykel i?

Jag såg även att bakfälgen fått sig en smäll med bula som följd (Vuelta Strong, 36-hole), inget att göra åt?

Vanliga verktyg har jag, men vet inte i övrigt vad som behövs för service av cykel eller vad man ska ha med sig på turer. Kom gärna med era förslag :-)
// Micke

rumpmas skrev:
-------------------------------------------------------
> Innan nån ny cykel inhandlas tänkte jag se över
> min gamla maskin (årsmodell 1996). Om inget annat
> så för att ha som bruksmaskin. Men jag
> upptäckte att jag saknar en del prylar etc.
> Skulle t ex behöva:
> - en pump (att ha med mig på turer). Är
> tryckmätare inbyggda eller hur löser ni det? Har
> ingen pump med mätare i garaget heller.

Jag kör på känsla. Fingertoppskänsla.

> - Framdreven såg inte bra ut, en del tänder såg
> halva ut, (sitter Shimano STX, 22/32/42) -vart
> köper man sånt? Byter man bak samt kedja
> samtidigt?

Ja, byt hela drivpaketet. Kasett, kedja och framdrev. Fråga inte varför, bara gör det.
Din lokale cykelaffär är ett enkelt val om du inte vet exakt vad du ska ha. Annars: nätet.

> - däckjärn- köptips?

Biltema

> - ett mekställ för att underlätta livet? -vart
> hittar jag ett bra sådant som man också törs
> sätta fast ev. dyr ny cykel i?

BIltemas dyraste ställ är faktiskt bra.
Min 22kgs projectile har det stället som viloplats och det håller stadigt. Det skulle säkert hålla uppe min vikt, men jag vill inte testa. Enklast fäster man cykeln i sadelstolpen.
>
> Jag såg även att bakfälgen fått sig en smäll
> med bula som följd (Vuelta Strong, 36-hole),
> inget att göra åt?

Så länge fälgen är rak, kör.

>
> Vanliga verktyg har jag, men vet inte i övrigt
> vad som behövs för service av cykel eller vad
> man ska ha med sig på turer. Kom gärna med era
> förslag :-)
> // Micke

På tur:
slang
pump
däckjärn
ett set med insexnycklar.
grogg

hemma:
mekställ
insexnycklar
torkxnycklar
fasta nycklar
hylssats
oljor, fettor och sånt
philipsmejsel för bakväxelns justering

Med det kommer de flesta långt. Behöver man andra verktyg så är dom oftast specifika för ändamålet, tex vevarmsavdragare och hylsverktyg för vevlager och sånt.

Glöm inte happymottot; KÖPKÖPKÖPKÖPKÖPKÖPKÖPKÖP!!!

"Jag såg även att bakfälgen fått sig en smäll med bula som följd (Vuelta Strong, 36-hole), inget att göra åt?"

Ev går det att bøja tillbaka med tång annars køp nytt. Hos Actionsports.de får du nytt handbyggt hjul før småpengar.

Tillbaka
Topp