Nybörjartips!

kellan

Medlem
Nybörjartips!
har precis köpt min första cykel, en cube acid. snart är våren här och de första turerna i skogen närmar sig! men nu behöver jag allas tips på vad jag måste införskaffa mer för grejer!

vad är livsviktigt att ha för tillbehör? vad måste man ha med sig i skogen? vad ska man ha för kläder?

vet att det finns endel trådar om liknande saker men nu vill jag ha alla era tips om allt en nybörjare behöver veta inför sina första skogsturer!

så bara spä på med allt ni vill dela med er av;)

mvh daniel

Nybörjartips!
oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> reservslang och pump

+1 Två reservslangar kan va bra att ha med sig som nybörjare. Om du kör i MTB-terräng så lär du punka mer än de flesta i början, och punka slutar man, typ, aldrig med heller.

- Och däckavtagare
- Gärna ett multiverktyg typ denna http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=17914
- Viktigt att du har kedjebrytare, för det är bara en tidsfråga innan du behöver det.

Kläder är annorlunda beroende på hur du ska cykla, och vad du själv tycker. Själv kör jag med de klassiska cykelkläderna.
-Cykelbyxor
-kortärmad cykeltröja
-cykelstrumpor
-cykelskor
-hjälm
-kortfingrade och långfingrade handskar beroende på väder. Båda med vaddering vilket är bra för de flesta nybörjare då händerna är ovana.
- En vattenflaska, eller en camelbak med vatten, där jag även kan förvara lite verktyg och annat.

Börjar du cykla tidigare på våren innan det är 15 grader varmt, så köp även benvärmare och armvärmare, och sätt även på dig en långärmad cykeltröja.

------

Sen finns tipsen som jag själv inte använder mig av. Många kör med baggyshorts i skogen, över cykelbyxorna. Många kör även med benskydd, typ http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=36892 och armbågsskydd typ http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=36902 Det beror lite på hur svår terräng du kör och hur säker du vill känna dig. Finns det mkt sten och du är nybörjare, så kör med knäskydd... men använd då baggyshorts, annars får du inga vänner :)

Det var allt jag kan komma att tänka på så länge. Jovisstja. Ett bra tips kan va att iaf ha två par cykelbyxor och flera par strumpor. I skogen blir man lerig rätt snabbt, och leriga och sandintorkade cykelbyxor är inge kul att ta på sig, om inte annat kommer det skava i röven. Halvskitiga tröjor är inte lika illa.

Nybörjartips!
Du behöver inte oroa dig Kellan, jag beställde en pakethållare igår så du kan åka med mig hem från skogen när du kört sönder dig själv och hojjen ;)

Nybörjartips!
Tror STIZZE fick med det mesta i sitt utförliga inlägg.
Lägger bara till bra pedaler på hojen och ett extra kedjelås.

Senast redigerad av en moderator:
Nybörjartips!
Bästa tipset som inte har med cykeln eller klädseln att göra. Försök hitta folk att cykla med, det hjälper dig med motivationen att hålla igång, de visar dig de bästa stigarna att cykla på, dom är förhoppningsvis trevliga att umgås med vilket gör upplevelsen dubbelt så bra, kläm gärna in fika eller afterbike-öl på rundorna så blir det extra skoj och lättare att lära känna folk..

Några saker att vara beredd på:
- Du kommer punka, det är helt normalt och inget att stressa upp sig för. Lär dig byta slang hyfsat snabbt så du har en rutin i vilken ordning du gör allt, så blir dina kamrater extra glada.
- Du kommer ramla, det är oundvikligt skulle jag nästan vilja påstå.
- Du kommer bli ifrånåkt, men stressa inte upp dig utan kör ditt tempo men så snabbt du klarar av. Ganska snabbt kommer du utvecklas i början, så du kommer göra jättekliv både med din tekniska förmåga att hantera cykeln, och din fysiologiska förmåga att trampa snabbt, hårt och länge.
- Du kommer förhoppningsvis cykla länge, rundor på 2-4h på mountainbike är helt normalt när man cyklar i grupp.

Välkommen till gänget!

Nybörjartips!
trycket skrev:
> Hitta cykelkompisar som inte åker ifrån dig!!

Det är bra med lite snabbare cykelkompisar.. då kommer man igång snabbare. :) Men kör dom IFRÅN dig, lämnar dig etc, då e det ju inga vidare kompisar ;)

Nybörjartips!
Ja vafan.. :) på våra happyrajder så kör man en bit, sen väntar man in alla, och fortsätter igen. Antar att det är ett hyfsat unisont betéende sverige över, om vi pratar motionärer i grupp :)

Nybörjartips!
Jag har cyklat MTB aktivt sedan mitten på 90-talet. Vissa år riktigt mycket.

Jag har aldrig kört av en kedja och jag har aldrig kört sönder ett växelöra.

Mitt tips på att ha med sig.
- Telefon.
- 20kr för nödfika eller solskensglass
- 1st slang. 1st patron. 2st däckavtagare. Gör ett tight paket av detta i en plastpåse.

Ibland har jag haft med mig ett multiverktyg men sällan behövt använda det. Se till att cykeln är iordning innan du ger dig ut.

Nybörjartips!
Då haru fan haft flyt eskil, även de bästa mekaniker råkar ut för skit i skogen :) jag är inte en av dom, men jag har dragit av kedjan tre gånger på en sommar, jag har sett fyra st växelöra-mekningar i skogen inkl min egen, två av dom gick växelöra av och två av dom justerades bara växlarna så att kedjan inte gick ut ytterst på kassetten.

Sadelstolpen kanske sitter för löst och sjunker, ett reglage kanske rör på sig, styret kanske snurrar lite... man vet aldrig vad som händer när man belastar grejerna, speciellt inte när man är nybörjare och har dålig koll på hur hårt/löst saker ska sitta! :)

Nybörjartips!
STIZZE skrev:
> Då fegar du med lufttrycket, eller kör väldigt
> enkel terräng :) eller så har du feeet teknik

Terrängen i Jkpg är rätt snäll. Mycket backigt men inte mycket sten. Sen fega jag definitivt med lufttrycket. Jag kör aldrig under 2,4bar. Får nog säga att jag har bra teknik också. Tävlat en del helstelt utan att tappa på de på FS eller HT.

Jag har inte försått vitsen med så lågt tryck i däcken. Det rullar trögare och störe chans för punka.

Tillbaka
Topp