Nyhet från Garmin: Garmin Varia RTL516(cykelradar)

Aldrig tänkte på att man kan få sån kul statistik. Fungerar den parallellt med smart bike light-appen? Eller du använder inte den?
Vet inte hur smart bike light-appen fungerar. Denna som jag tipsade om lägger man till som ett datafält i cykeldatorn för att det skall funka.
Datafältet kan ligga på vilken ”screen” som helst, så det är inget som man aktivt måste ha framme.
Tänkte se om det går att göra så att man får en varning om hastigheten på bilen är över en viss hastighet också.

Vet inte hur smart bike light-appen fungerar. Denna som jag tipsade om lägger man till som ett datafält i cykeldatorn för att det skall funka.
Datafältet kan ligga på vilken ”screen” som helst, så det är inget som man aktivt måste ha framme.
Tänkte se om det går att göra så att man får en varning om hastigheten på bilen är över en viss hastighet också.
Skall testa den. Smart bike light är ju också en Connect iq app som gör att du själv kan programmera hur lampan på varian beter sig baserat på olika regler som natt/dag, radar, hastighet mm

Körde för första gången min Varia ute på landsvägar igår (köpte under vintern när XXL sålde för 1000 kr). Det fungerade ju faktiskt väldigt bra.

Jag tänkte på att jag hade en tendens att lägga mig närmre mitten av höger körfält när jag fick en varning. Jag vet inte riktigt hur jag bör agera men att ligga för nära vägrenen känns riskabelt om jag måste veja ut. I synnerhet om det kommer mötande vill jag inte vara den som behöver dela fil med en bil. Då är det bättre ifall de väntar bakom.

Hur bör jag köra (i allmänhet) men kanske i synnerhet hur jag bör agera med Varia-radarn.

Körde för första gången min Varia ute på landsvägar igår (köpte under vintern när XXL sålde för 1000 kr). Det fungerade ju faktiskt väldigt bra.

Jag tänkte på att jag hade en tendens att lägga mig närmre mitten av höger körfält när jag fick en varning. Jag vet inte riktigt hur jag bör agera men att ligga för nära vägrenen känns riskabelt om jag måste veja ut. I synnerhet om det kommer mötande vill jag inte vara den som behöver dela fil med en bil. Då är det bättre ifall de väntar bakom.

Hur bör jag köra (i allmänhet) men kanske i synnerhet hur jag bör agera med Varia-radarn.
Ligg kvar i mitten i ditt körfält om du bedömer att bilen inte kan köra om, jag har hundratals mil utan utebliven varning, kör man i cykelväg centralt bredvid väg så kan den såklart varna för fordon som ligger i vägbanan men missar av fordon har jag aldrig upplevt

Skall testa den. Smart bike light är ju också en Connect iq app som gör att du själv kan programmera hur lampan på varian beter sig baserat på olika regler som natt/dag, radar, hastighet mm
Innebär att man kan overrida ”always on” läget på 516:an?

Bontrager släpper sin variant idag. Carback.
Bra drag i lampan som är en flare, går att köra i blink dagtid, fast sken eller lampa av & radar på.
Går att ladda medan den är i gång, ivf i laddpuck så den lös, antar att radarn var på också.
Usb-c kontakt. Väger ca90g utan fästet.
1000021991.jpg

Frågan är om den är lika bra som varian på att plocka bilar i följd..

Bontrager släpper sin variant idag. Carback.
Bra drag i lampan som är en flare, går att köra i blink dagtid, fast sken eller lampa av & radar på.
Går att ladda medan den är i gång, ivf i laddpuck så den lös, antar att radarn var på också.
Usb-c kontakt. Väger ca90g utan fästet. Visa bilaga 693428
Frågan är om den är lika bra som varian på att plocka bilar i följd..
Jag har avvaktar med varian just för att den inte har usb c :p får hoppas bontragern är något att ha!

5 säsonger höll min 515. Förra helgen började den strula och ville inte starta förrän efter flerat tryck. Och igår gav sig gummihöljet där det håller och tätar knappen. (Samma fenomen som med min förra edge, hette väl 1000, det där med att gummihöljet som integrerade knappen sprack sönder efter 4-5 år).

Hur länge har ni haft era Varia?

En uppskattning är att jag använder den runt 50 rundor om året, och har haft den 5 säsonger, så 250 tillfällen innan den nu verkar hälsa hem.

Köpt Feb 2020. Min Varia har inte sett så mycket av sommaren. Däremot rullat dag ut dag in fem vintrar i sträck. Fungerat utmärkt, tror jag bara en gång reagerat på att den missat en bil bakifrån. Batteriet fungerar fint än idag. Likt all annan elektronik så klagar den på kölden då mätaren är nera på -15 / -20.
Would by again!

Har någon här lyckas komma förbi de intermittenta "Radar disconnected"-felmeddelandena som man (jag) kan gå månader utan, för att sedan få återkommande flera gånger per tur?

För mig oklart om felet sitter i radarn eller i GPS:en, i mitt fall en Edge 830.

Har någon här lyckas komma förbi de intermittenta "Radar disconnected"-felmeddelandena som man (jag) kan gå månader utan, för att sedan få återkommande flera gånger per tur?

För mig oklart om felet sitter i radarn eller i GPS:en, i mitt fall en Edge 830.
Min Edge 830 tappar kontakten med allting ibland så skulle gissa att problemet ligger där

Jag har förövrigt inga som helst problem med kopplingar mellan alla tillbehör, pedaler, pulsband, radar, telefon. Har alltid varit stabilt. Nu har jag en 1030+, men har inte haft problem m tidigare versioner heller sedan 705.

Dyker upp lite då och då när jag kör klunga men aldrig fått det på Solorunda
När får du det?

Tillbaka
Topp