Nyhet från Garmin: Garmin Varia RTL516(cykelradar)

WSMC

Aktiv medlem
Edit: trodde att det var en helt ny produkt på marknaden, men det är tydligen en ny version av redan befintlig produkt.

Hittade följande nyhet från Garmin på Cykloteket idag:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Garmin Varia Radar kommer att bli din nya favoritkompis när du är ute på vägarna, speciellt när du i övrigt är ute och cyklar ensam! Denna smått fantastiska pryl håller nämligen koll på den vinkel du själv har svårt för, nämligen bakifrån och när det kommer bilar som hinner ikapp dig. Tillsammans med din Telefon (via app), Garmin- eller Wahoodator varnar den nämligen via både ljus och ljud för bilar. Detta inkluderar tydlig grafik både för hur många bilar som kommer och om de kommer extra fort!
Att investera i säkerhet har aldrig känts ballare! Och du - det är inte bara en radar för bilar, det är också en extremt effektiv baklampa som hjälper dig synas i såväl mörker som ljus.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Videosekvens finns här:

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Min initiala reaktion var att det är ännu en pryl i den djungeln av utrustning som redan i dag är svår att hålla reda på.
Att den kostar rätt mastiga 2390 kr gjorde ju inte saken bättre.
Kom sedan på att jag min 30-milsrunda i helgen faktiskt vred huvudet till vänster rätt ofta för att kika om det var någon bil på väg att köra om.
Svårt att ha en åsikt innan den är testat ute på vägarna, men jag tror nog att det kan vara ett rätt bra komplement för att göra cyklingen lite säkrare.

Senast ändrad:

NickPick

Aktiv medlem
Garmin varia radar har ju funnits länge! Fungerar mycket bra... Bästa köpet för att känna sig säker. Jag köpte rtl510 så man får blink = håller längre.

WSMC

Aktiv medlem
Garmin varia radar har ju funnits länge! Fungerar mycket bra... Bästa köpet för att känna sig säker. Jag köpte rtl510 så man får blink = håller längre.
Aha, jag läste det som att det var en helt ny produkt på marknaden.
Men då är det alltså en ny/uppdatering/förbättring av redan befintlig produkt.
När du säger att den fungerar så bra, kanske jag ska fundera på att skaffa en själv.

fhloston

Aktiv medlem
Finns en IQ app som även funkar med äldre Varia, och vissa enheter. Den sparar statistik över biltrafiken...

Jensen

Aktiv medlem
Det intressanta är ju att de börjat använda infon vid ruttförslag till viss del. Om jag förstod det rätt när dcrainmaker skrev om de nya

Jocke1970

Medlem
Finns en IQ app som även funkar med äldre Varia, och vissa enheter. Den sparar statistik över biltrafiken...

Den är installerad och under test. Man ska nog vara siffer/statistiknörd för att ha någon större gläjde av informationen.

Dock finns det potential om det går att implementera i kartlayer, t.ex.

Ska man köpa RTL516 eller RTL515 för oss i sverige, eller spelar det ingen roll? (såg att 516 hade någon anpassning för tyska marknaden).

Barrett

Aktiv medlem
Bästa cykelrelaterade investeringen jag gjort på länge.
På långturer tenderar man ibland hamna på vägar utan väggren etc. Med radarn kan man hålla lite bättre marginal mot dikeskanten normalt, o bara hålla ut när det kommer bilar. Man slipper bli överraskad av en omkörning, normalt varnar den före hörsel noterat fordon bakifrån. Den visar oxå hur många bilar som kommer.

Hittills har den inte missat en bil. Lite falsklarm någon gång då o då, men inget man stör sig på.

Kör man med andra har blink-funktionen den fina egenskapen att alla cyklister bakom dig även dom blir varse om fordon bakifrån. Även det lilla pipet Garmins cykeldator ger hjälper (vet inte hur andra cykeldatorer larmar?).

Jag har inte blinkfunktionen i min. Men saknar det möjligheten, även om jag är strikt motståndare till blinkljus i andra sammanhang.

Det enda negativa jag upplevt är fästet som följer med.

TsUPeR

Medlem
Bästa cykelrelaterade investeringen jag gjort på länge.
På långturer tenderar man ibland hamna på vägar utan väggren etc. Med radarn kan man hålla lite bättre marginal mot dikeskanten normalt, o bara hålla ut när det kommer bilar. Man slipper bli överraskad av en omkörning, normalt varnar den före hörsel noterat fordon bakifrån. Den visar oxå hur många bilar som kommer.

Hittills har den inte missat en bil. Lite falsklarm någon gång då o då, men inget man stör sig på.

Kör man med andra har blink-funktionen den fina egenskapen att alla cyklister bakom dig även dom blir varse om fordon bakifrån. Även det lilla pipet Garmins cykeldator ger hjälper (vet inte hur andra cykeldatorer larmar?).

Jag har inte blinkfunktionen i min. Men saknar det möjligheten, även om jag är strikt motståndare till blinkljus i andra sammanhang.

Det enda negativa jag upplevt är fästet som följer med.
Kan inte annat än att hålla med. Ingen jag cyklat med har klagat på blinket men alla har uppskattat pipet när bilar kommer bakifrån. Gillar att man kan cykla i bredd och snacka och när det väl kommer en bil lägger man sig på rad.
Bilar håller ut mycket mer än med en vanlig lampa.
Har en 510 men skulle valt en 515 idag, 516 är väl bara för det tyska lagkravet på fast sken vilket du ändå kan ställa på en 515?

Barrett

Aktiv medlem
Kan inte annat än att hålla med. Ingen jag cyklat med har klagat på blinket men alla har uppskattat pipet när bilar kommer bakifrån. Gillar att man kan cykla i bredd och snacka och när det väl kommer en bil lägger man sig på rad.
Bilar håller ut mycket mer än med en vanlig lampa.
Har en 510 men skulle valt en 515 idag, 516 är väl bara för det tyska lagkravet på fast sken vilket du ändå kan ställa på en 515?
Det är 511 jag har. Jag har inte lyckats få den att blinka och vad jag förstått så saknas den funktionen i denna. Men den har 10h brinntid mot 8h för 510 och 9h på 515.
Tror alla modeller har läge för fast sken. 515/516 har som jag tolkar det 20 lummen istället för 7 lummen på 510/511. Jag tycker dock 7 lummen räcker gott o väl och jag tar gärna än längre batteritid (även om jag inte upplevt det som ett problem).

Jocke1970

Medlem
Det är 511 jag har. Jag har inte lyckats få den att blinka och vad jag förstått så saknas den funktionen i denna. Men den har 10h brinntid mot 8h för 510 och 9h på 515.
Tror alla modeller har läge för fast sken. 515/516 har som jag tolkar det 20 lummen istället för 7 lummen på 510/511. Jag tycker dock 7 lummen räcker gott o väl och jag tar gärna än längre batteritid (även om jag inte upplevt det som ett problem).
Jag tror att den blinkar när bilarna närmar sig. Har för mig att jag läst mig till det, dock aldrig sett det live...

NickPick

Aktiv medlem
510 blinkar satan när bilar närmar sig. Annars räcker batteriet länge om man har "blink" istället för fast sken. Köpte på CRC för bra peng...

Midden

Ny medlem
Tycker mig att ha uppfattat man kan köra denna via mobiltelefon.
Kan man få ljudet (pipet) till lurar?
Om ja, kan man få pipet att bryta musiken(Spotify) så man inte missar pipet?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer