Nytt bromsband till monark testcykel

Är inte bromsbandet bara en helt tokvanlig vävd nylonrem? Till förvillelse lik såna man drar fast packning med på takräcken, pakethållare, ryggsäckar osv?

Vore det jag hade jag helt klart bara tagit bandet i näven, knallat ned till Jula/CO/Biltema eller liknande och shoppat loss på den rem jag kunde hitta som var närmast i bredd och vävning.
Om jag inte redan har en hemma hade jag köpt en smältlimpistol(högtemperaturmodellen) när jag ändå var där. Att gör en ögla/skarva remmar är hur enkelt som helst. Ta till så att du har 3-4 cm överlapp mellan gamla och nya remmen, lägg på en klick smältlim och kläm ihop.
Ju hårdare desto bättre, men tumtryck räcker om du inte har annat. Se till att limytan blir sådär 3-4 cm. låt kallna. Med det lim jag använder håller en sån skarv +20 kg utan problem.

vilken cykelhandlare som helst som tar hem saker från de som ä återförsäljare av monark (återförsäljare av crescent borde räcka, ä ju samma ägare) bör kunna ta hem ett nytt band till monark testcykel. har själv köpt ett plattband/rep från en friluftsbutik o sytt på fästena från gamla bandet, funkar men kan ibland ha en liten tendens till att vilja nya fast.

Kapar tråden lite.

Har lyckats få tag i en monark 829E med ca. 10-15 år på nacken. Riktigt nöjd med cykeln men det viner så jäkla mycket om bromsbandet. Bor i lägenhet och då de flesta tillfällen att sätta mig på cykeln kommer när lillan sover så skulle jag verkligen behöva att den gick tystare. Några tips på något särskilt tyst bromsband?

Cykeln har ju några år på nacken och frågan är om bromsbandet är bytt alls. På nyare monarker jag cyklat på på gymmet så är ljudvolymen mycket lägre. Betyder det höga vinande ljudet helt enkelt att det är dags att byta band?

fanns vissa band förr till nån träningshoj som hade nylonband med ett mjukt tyg fastsytt för att den skulle va tystare så mitt tips är skaffa kardborre band på metervara o sy/limma fast den mjuka delen på bandet du har borde funka som fulmek ;)

darkforce skrev:
-------------------------------------------------------
> fanns vissa band förr till nån träningshoj som
> hade nylonband med ett mjukt tyg fastsytt för
> att den skulle va tystare så mitt tips är
> skaffa kardborre band på metervara o sy/limma
> fast den mjuka delen på bandet du har borde
> funka som fulmek ;)

Mkt bra tips darkforce!! :)

Fulmek har jag inget mot. Om det nu funkar är det ju klockrent! Billigt och enkelt!

Ska testa imorgon.

Först kan du rengöra bromsbana med slippapper eller liknande: och kolla band samtidigt ( bara lyfta bort) om den är blank sen det är tid att byta.

Dr.Spoke skrev:
-------------------------------------------------------
> Först kan du rengöra bromsbana med slippapper
> eller liknande: och kolla band samtidigt ( bara
> lyfta bort) om den är blank sen det är tid att
> byta.

Tack för tipset dr.spoke!

Det var en del rost på själva bromsbanan så jag tog på det med vanligt sandpapper, vände sida på bromsbandet och vips var oljudet borta! Billigt, snabbt och lätt!

Bra idee att köpa ett band att har i reserv. Cykloteket hade ett lager av sånt, kanske bara beställningvaror nu(?), men dom kan säkert fixa fram något.

hmmm... mitt band hade blivit illa slitet och jag bytte till ett "random" spännrem ifrån OK... höll i ungefär tre timmar!
Sen smälte skiten ner och jag höll på att flyga framlänges när jag drog igång en intervall och allt motstånd försvann... ingen vacker syn :-)
Så, finns det några versioner där ute för fulmodd eller är det till att beställa original för knappa tre hundra stycket?

Tillbaka
Topp