(o)Sexig framgaffel - Noleen

• Trådstartare Trådstartare cal
  • Start datum Start datum
C

cal

Guest
Någon måste ha haft en bakdämpare till övers när blyertsstrecken till den här gaffelns ritning drogs. :D

2231.jpg
2231.3.jpg
2231.1.jpg
2231.2.jpg

Tjena!

Va inte det en Dolly Parton låt som White Stripes gjorde en cover på?

Hmm.. Nää.. Det var nog Joleen.. Eller?

the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> De gjordes av firman K2 i slutet av 90-talet. Här
> är en sprängskiss från årsmodell '97 (i
> PDF-format):
>
> Carpe Diem!
> C6H2(NO2)3CH3

Nja, de ritades väll av Bob Girvin på Proflex. Proflex köptes upp av K2

> Nja, de ritades väll av Bob Girvin på Proflex.
> Proflex köptes upp av K2

De e rätt å riktigt.

> Är inte en sådan med anti-dive funktion?

Ja, den påstås dyka mindre än teleskopgafflarna.

Stalle

Peter E skrev:
> Nja, de ritades väll av Bob Girvin på Proflex.
> Proflex köptes upp av K2

Jag menade "tillverkades av" (senast) och inte "konstuerades av"...

Notera att det finns ingen skivbromsfäste.

Jag provade en tidig version med elastomerdämpare på en Pro-Flex 853 för 8-10 år sedan. Mycket styv i sidled, särskild när man tänker på de andra ledande gafflar på marknaden just då (RS Mag 21 och Manitou II). Geometrin var bra för både anti-dive och för att "hjälpa" hjulet över små hinder på utan att sabba cykelns framfart.

Om man vill ha en sådan dämpare fram tycker jag bättre om det här concept:

BMWBike.jpg

OBS! Bara framdelen av ramen är någolunda intressant. Bakdelen är en besvikelse!

Ahh... gamla fina Girvin-gafflarna... de hade en bra rörelse som var j formad om man ska förklara det enkelt... ska ha varit kanonbra i stökig terräng med mkt kantiga hinder... o som sagt styv o flexfri oxå... gillades av vissa men missförstods rätt hårt av den tidens tongivande tidning MountainBike med Zap bakom rodret... så de föll ur favör... tyvärr... man skulle kanske kunna bygga det mest missförståda mtb chassit i historien med en sån gaffel på en Klein Mantra... ;)

den pallen skulle man ju haft;)...eller iaf gafflarna:P...vet inte riktit var de skulle få plats:P

Senast redigerad av en moderator:
Mr.Skalman skrev:
> Brukar det inte vara att juh mindre fjädrande
> massa du har juh bättre är det ???

Antar att du menar ofjädrad massa, dvs. den massa som befinner sig på "fel sida" fjädringen?

Svar: Ja, givet att tekniken är den samma. Används en bättre teknik så kanske problemet/fenomenet överbryggas av den bättre konstruktionen.

> --------------------------------------------------
> ------------
> Skall det gå åt skogen skall det vara på en MTB
>

lundatok skrev:
> >
> Mer avancerad mekanik-porr åt happyingenjörerna.
> ;)

Fasiken vad läcker. En sådan skulle man ju bara haft. Jag hade nog mest studerat den och dreglat över den, en sådan läckerbit får man ju bara inte skita ner =)

Mmmm...

Hade en K2 razorback med en sån där Noleen-gaffel tills för ett år sedan. Det var en skön hoj, och jag tyckte gaffeln funkade skitbra för lite skojig skogsåkning. Såg rätt cool ut också... Men jag bytte mot en heldämpad Schwinn 4-banger. Mycket roligare!

Obed skrev:
> Det blir nog intressant att rengöra insida
> gaffelben efter varje tur.
>
>

Nog bara att ladda på med hetvattentvätten.

är det en gammal eller ny konstruktion? de verkar väldigt häftiga. nån som vet var man kan hitta mer info? skulle lätt sätta på en sån på min hoj, den ser så diskret ut annars!

nån som vet nån europeisk försäljare som säljer noleen crosslink? jag vet att de inte tillverkas längre. var inne på mtbr och det var nån skum sida (reklambanner) som sålde dem för runt $200.

Mr.Skalman skrev:
> Brukar det inte vara att juh mindre fjädrande
> massa du har juh bättre är det ???

Ju mer ofjädrad massa, desto svårare blir det för framhjulet att följa ojämnheterna. Det var därför man uppfann up-sid-down-gaffeln. Den innebar att den ofjädrade massan sänktes rejält och fästet ska genom det ha förbättrats. Tyvärr har inte up-side-down-gafflarna fått något riktigt genomslag(!) på cykelfronten, än.

Jon Whyte designar väl cyklar gjorda för engelskt klimat, (jävligare än allt annat i form av lera och vatten), jag har inte provkört men i England får Whyte-cyklarna extremt mycket beröm.

Tillbaka
Topp