OBS: stor bild! -Vad är detta för gaffel?

PerM

Medlem
Med risk för att det redan har varit uppe, men vad f-n är detta för gaffel?

Det ser ju inte klokt ut.

graphite_frameset.jpg

hur skulle det funka om man använde två likadana bakdämpare fram som gaffel?

ser lite konstigt ut att ha v-bromsen bakom cykeln ...

oakbeach:
de är inte gjorda för den typer av laster. de skulle knäckas.

det är pga dessa laster som gaffeln utsäts för som gaffelbenen är så pass långa de är.

Oakbeach: Då kommer den bli tyngre och hela poängen är att den ska vara lätt. Sen är det bara att se på en Leftygaffel, räcker med en dämpare. (:

Adam7125 skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför inte bara köra med en "normal" gaffel och
> vara nöjd med det.

För att länkagegafflar kan göras lättare, styvare, mindre underhållskrävande, kan konstrueras så att man får 'anti-dive' och minimalt gung utan en massa komplicerade 'stable platform'-lösningar och sist men inte minst mer mekaniskt sunda än teleskopgafflar. Krafterna tas upp i roterade lager istället för i snedbelastade bussningar. Så säger marknadsmaterialet iaf :)=

Dessutom... hur tråkiga är inte "normala" gafflar?

/Dag

Ja teleskopgafflarna har säkert sina brister. Ändå har de sådan gaffel i programmet.

Flame

180mm_l.jpg

Intressant hade varit att se 180mm fjädring med Kilos design :)

Mer undershållsfritt?? Någon som åkte på den gamla AMP-gaffeln? Det gjorde jag och den var inte underhållsfr, bra var den inte heller men lätt. Konstruktionen verkar vara liknande så jag skulle inte åka på en sån ens om nån gav mig månadslön för det.

Var det något som höll av märket AMP?
Måste vara motsvarigheten till dagens Extralight.
Extralight F1 för grusvägsåkning.
Extralight F2 för grusvägsåkning med lite grövre korn.

kentkreitler skrev:
> Mer undershållsfritt?? Någon som åkte på den gamla
> AMP-gaffeln? Det gjorde jag och den var inte
> underhållsfr, bra var den inte heller men lätt.
> Konstruktionen verkar vara liknande så jag skulle
> inte åka på en sån ens om nån gav mig månadslön
> för det.

Men, AMP:en var väl helt enkelt allmänt underdimensionerad och illa byggd. Framför allt var dämparen av undermålig kvalitet. Känns konstigt att rata en viss designprincip bara för att nån har gjort en misslyckad variant av den. Ungefär som att dissa alla teleskopgafflar bara för att Suntour har tillverkat en usel sådan...

Var inte AMPs länkage dessutom väldigt olikt German:a? AMP:en slog väl "uppåt / framåt" jämfört med German:As "bakåt / uppåt"?

AMP:
amp_side_det_15.jpg

/Dag

JO det måste vara årsmodell SENASTE.
polaren brukar säga .. En sån skulle man ha .
Men jag säger om man har de värsta grjerna så gör det dig inte till en bättre cyklist/förare

Castellano, (han som designade några Ibis dämpade ramar) sågs i ett foto i Mountain Bike på 90-talet med en AMP gaffel. Han hade dock modifierat den och vänt länkaget bak och fram (men gaffelbenen pekade fortfarande framåt normalt), precis som på den där tyska gaffeln. Dom kanske hittade något som Hort missade?

Länkagegafflar som t.ex Mert Lawwill´s Leader, AMP Research o dylikt kan bli bra men dom har ofta kompromisser som stjälper snarare än hjälper p.g.a gårdagens teknologi var inte tillräckligt väl utvecklad.

Ta en titt på dämparen på AMPs gaffel, väldigt liten och får ta stora belastningar.

Teleskopgafflar kommer att finnas kvar i ett tag till just pga av enkelheten inte av pga hållbarheten, det är lätt att göra sådana och ha i bussningar som byts ofta.

Jag i för sig tror på länkageprincipen då det går att laborerera med dämpningsrörelser i större omfattning än med teleskop, då det inte går att bygga in antidive o dylika saker.

Slaglängdmässigt vet jag inte hur bra det blir.

Ok, länkaget är tvärtom på den nya gaffeln

Om nu länkage är framtiden, varför åker inte grabbarna i Moto GP/MX på sådana?

Nä det är skit säger jag! Så få rörliga delar som möjligt = få ställen där skit kan ställa till det.

kentkreitler skrev:
> Ok, länkaget är tvärtom på den nya gaffeln
>
> Om nu länkage är framtiden, varför åker inte
> grabbarna i Moto GP/MX på sådana?
>
> Nä det är skit säger jag! Så få rörliga delar som
> möjligt = få ställen där skit kan ställa till det.

Sponsring?

Länkage har den fördelen att det är väldigt låg "stiction" jämfört med teleskopgafflar.
Sen så kan den ofjädrade vikten vara lägre, sidledstyvheten vara högre utan att satsa mycket på navet.

Rent mekaniskt så är länkage med fasta gaffelben ner till navet en bra lösning.
Sen så är dämparen lätt utbytbar, prova att göra en gaffelservice på en cross mellan heaten.
Antidive är en bra funktion att ha på cross och moto GP.

Jag tror det är mer än tekniken som begränsar framgångarna i dagsläget som t.ex sponsring, pr och såvidare.

Kid1000 skrev:
> Länkage har den fördelen att det är väldigt låg
> "stiction" jämfört med teleskopgafflar.

Så är det väl ändå inte? Stictionen sitter ju i själva dämpenheten som fortfarande är av teleskoptyp...

mytomspunnen skrev:
> Kid1000 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Länkage har den fördelen att det är väldigt låg
> > "stiction" jämfört med teleskopgafflar.
>
> Så är det väl ändå inte? Stictionen sitter ju i
> själva dämpenheten som fortfarande är av
> teleskoptyp...

Möjligen men hur ser det ut i en vanlig teleskopgaffel?
De har normalt 2 ben som genererar detta problem.
Länkage har oftast 1 dämpare.
Oftast utväxlad mer eller mindre, så det beror ju på designen i sig själv.
AMP brottades med sina problem, Leader likaså, Kilo har säkert problem.

Som ex. har ju BMW hojar med paralever eller vad de nu heter och det har visst funkat bra om än till touring.

Jag anser att teleskoptekniken har utvecklats så pass mycket så det inte går att komma med större landvinningar medan länkage har precis börjat ur min synvinkel.

En av anledningarna att detta inte syns i t.ex motoGP är att cykeln får en annan karaktär i form av antidive etc. När Bimota Tesi kom (navstyrd men principen blir densamma i sammanhanget) så körde en av de nyaste testförarna snabbast, med en normal hoj var han dock långt efter. Sedan är det en stor teknikomställning och många tvekar nog inför den investeringen. BMW har dock gjort detta framgångsrikt och med bra resultat. Däremot ser deras lösning ut som en vanlig gaffel vilket de erkänner enbart inte är för att skrämma kunderna. jag tror detta är framtiden men det kommer ta ett tag...

ething: du har nog rätt i det du säger, ny teknik måste få grepp i toppnivå också.
Det gäller mycket annan teknologi inte bara chassigeometri och fjädring.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp