Värt (går det) reparation eller byta gaffel?

Har en white Xc 275 komp ane, mountainbike

Sonen cyklade över lite hopp och trixbana med cykeln. Nu ser den ut såhär.

Är det värt att försöka laga eller måste jag byta gaffel?
IMG_7171.webp

Jag har aldrig sett sån konstruktion. Det ser ut som det finns gängorna på bredare svarta delen. Då borde man trycka ner den och skruva i. Jag vet dock inte om det går utan verktyg och jag ser ingen ytor man skulle kunna sätta ett verktyg på. Prova med fingrarna.

Kör inte mer innan service. Risk att andra sidan också lossnar. Kan ha kommit in smuts också.

Lite udda konstruktion med hylsan under packningen/skrapringen, brukar inte finnas hylsa där på luftgaffel. Kanske för att undvika skrap om är stålfjäder istället för luft? Hur ser gaffeln ut på undersidan? Någon skruv eller mutter som lossnat där?

En underbensservice med rengöring, ny olja/fett enligt spec och nya packningar kan räcka. Packningarna är nog slut eftersom de läcker olja upp på innerbenen. Borde kosta runt 1000 kr. Kanske bättre köpa något nytt ifall det krävs mer. Be dem ringa om blir dyrare.

Är det verkligen gängor och inte bara räfflat? Hade också försökt trycka tillbaka packningen. Har set liknande på många billiga skitgafflar. Hade inte lagt en krona på den där gaffeln, utan försökt fixa själv och går inte det skaffa en ny gaffel. Det tråkiga är att cykeln säkert snart är urvuxen och man inte gärna vill investera allt för mycket.

de är en zoom stålfjädergaffel plasten o packboxen e bara trycka ner igen är bara som glidbussning o har ingen annan strukturell funktion en billig skitgaffel dvs. så tryck ner de igen och fortsätt kör o "gängorna" är bara gummiräfflor för hålla packboxen på plats precis som @glitch är inne på.

ska cykel leva några år så satsa på köpa en bättre gaffel o byt ut

Tillbaka
Topp