Obt eller fall över styre.

Falistar

Medlem
Många ord med kort refräng.

Köpte mig en klickilänki -> https://www.xxl.se/white-xc-290-ltd-19-terrangcykel-unisex-bla/p/1156904_1_style
9800 pix tog jag som ett bra pris med den specen. (ska jag vara uppriktig så valde den endast pga DT Swiss och XT, även hjulen verkar rätt ok)
Hur som haver allt måste googlas, så även denna och då hittade jag den här happytråden som fick mig att fundera.
https://happyride.se/forum/read.php/1/3385122/3385810

Jag som är uppväxt på 26 tums hojar, tävlade seriöst på 90 talet, seriöst som i att ligga runt 18-20 placering Svenska cupen och SM, under några år, innan jag blev för gammal, för den nivån. (jag är närmare 60)
Ok mindre gubbsvammel och mer substans, tack!

Hur som haver, så handlar tråden om ramgeometri och hur omodern just White ska vara i förhållande till modern dito. Där i tråden finns vittnesmål om att det är så illa, att man för över styret, med den omoderna ramgeometrin.

En 26a då, (utgår från 17-18 tum) hade vad.. 72-74 grader och en styrstam på 10-11 cm och ett "drop" från sadel till styre på lika många cm.
Jag kan inte riktigt påminna mig om att det var ett direkt problem, att vi for över styret, så snart det vart stökigt och eller utför?
Nu med 29 tums hjul...

Missar jag något här?

har man knappt någon fjädring fram fastar inte framändan lika lätt:)

var ute med 26a idag, gjorde en otb, men eftersom styret är smalt var det bara att sära på benen, hoppa jenka över styret och landa på fötterna.

bakom moderna breda styren blir det istället en framåtvolt. man är mer benägen att på olika sätt proaktivt undvika otb då...

Ja, du får gärna utveckla. Tror du inte modernare cyklar är bättre? Att inte sämre cyklister klarar svårare terräng nu? Eller att topp åkare är betydligt snabbare idag i samm terräng som förr på bättre cyklar?

Falistar sa:
Missar jag något här?

Ja, idag cyklas mycket tuffare spår i en väldigt mycket högre fart. Om man kör samma rådjursstig som man gjorde förr på sin stålUnivega med växlar utan index får man såklart inte nytta eller fördel av modern geometri och komponenter.

Jag skulle nog säga att terrängen är den samma. Spåren är desamma. Allt handlar liksom inte om tävling eller race..
Det var inte avsikt att trolla eller provocera, jag var mest nyfiken.

Se där, mannen i trådlänk :)

Vad har google med saken att göra?
Är det inte mer så att sporten har förändrat kraven på utrustning? Far man över styret, så är kanske varken cykel eller terräng det omedelbara att felsöka?

Sån där expert. Det stör mig, När människor går in och är så där kategoriskt expert.
Jag har haft en WTB hoj. Rocky Mountain Summit (vansinnigt vacker fillet braze ram) Jag har haft G F kolfiber innan det var konsument möjligt. Jag har haft Bontrager TI. Park pre Team Ti. Snart sagt var enda hoj fram och till nu. Kört snart sagt varenda alu generation, från Klien (attitude) custom alu 6061 till 7005. Var stål Tange,,Columbus. förutom Dedacci.
Med den erfarenheten bakom mig. Så skulle jag aldrig vara så kategoriskt och döma ut.

Senast ändrad:
Sitter du oxå uppe och groggar, Fallos? Efter en bakfylledag av soffa, kebab, enda cyklingen till affären och sen förbärsande på badplats vid insjö innan på ’et igen?

B5757B24-BD0D-473D-B28F-8B7E7954BD4E.jpeg

Med din erfarenhet så borde du veta att OTB är mkt mer sannolikt ju långsammare man är. Finns det en liten möjlighet att du inte är lika snabb som förut, och att det inte är cykelns fel?

Jag själv vill påpeka att det handlar om rätt cykel för rätt terräng. Skall du åka i 90 graders lutning nerför så föreslår jag en cykel med monterad fallskärm. Så vart köper man sådan modern cykel?

Att köpa cykel som är hur bra som helst på att inte få OTB med innebär ju att man gör eftergifter på andra områden.
Tävlar man i just sådana grenar där OTB skulle vara ett problem på alla utom en viss geo så vore det ju dumt att inte köra just den GEO.
Allt annat så är det nog snarare dumt att fokusera enbart på en smal skara saker för att det är "modernt" och helt glömma av att cykla i skogen skall vara roligt också och inte nödvändigtvis kosta 25 lax.

Falistar sa:
Sån där expert. Det stör mig, När människor går in och är så där kategoriskt expert.
Jag har haft en WTB hoj. Rocky Mountain Summit (vansinnigt vacker fillet braze ram) Jag har haft G F kolfiber innan det var konsument möjligt. Jag har haft Bontrager TI. Park pre Team Ti. Snart sagt var enda hoj fram och till nu. Kört snart sagt varenda alu generation, från Klien (attitude) custom alu 6061 till 7005. Var stål Tange,,Columbus. förutom Dedacci.
Med den erfarenheten bakom mig. Så skulle jag aldrig vara så kategoriskt och döma ut.

Det är okej att vara lite konservativ och gilla retro även 2019. Men döm inte ut dom som gillar modern geometri på hojarna. Alla gillar olika. ?

Cykeldanne kör ju höghjuling för att samla in pengar till Barncancerfonden as we speak. Det går att cykla på gammalt.
Gamla cyklar åldras, men det verkar inte gubbarna göra ?

Falistar sa:
Jag skulle nog säga att terrängen är den samma. Spåren är desamma. Allt handlar liksom inte om tävling eller race..
Det var inte avsikt att trolla eller provocera, jag var mest nyfiken.

Självklart kan man cykla samma spår med samma cykel fortfarande.

Sporten ser helt annorlunda nu. Kolla förra veckans xco lopp.
Har du inte följt med så blir det spännande. Svenskt deltagande
https://www.redbull.com/int-en/even...s:e916768e-7b47-413d-a254-bc97d7f808f7:en-INT

Falistar sa:
Ja. Det är från VM 93 i Caprun, så alla borde ju inte vara kass. Cyklade själv på den tiden och vill inte minnas att jag tyckte det var så svårt. Men såhär såg det alltså ut på riktigt. Jag är rätt så tacksam att utvecklingen gått framåt, det har gjort mig till en lite bättre cyklist. Och så är filmen såklart oerhört rolig att titta på. Det tar lixom aldrig slut. :D

Jag har ju kvar mina gamla cyklar, och visst är det skillnad men då främst pga dämpningen.
Helstel, hardtail, heldämpad...men geometrin? Meh!

Årsmodeller på mtb 1991-2016, för övrigt. Förra årets fatbike är förresten helstel. ?

Så -93 filmen visar inte skillnad i material utan inkompetens? Varför ställde ni inte upp och vann?

Saknas bara en detalj för att detta ska bli en kopia av förra tråden. Vad tycker ni om skivbromsar? Jävla onödigt.

Hade dom haft 65-67 HTA istället för 70-72 HTA på cyklarna i 93-filmen så hade den inte varit lika rolig att titta på... ?

Falistar sa:
Är det inte mer så att sporten har förändrat kraven på utrustning?

Nja, det är nog snarare så att eftersom sporten var så ung på 90-talet så insåg man inte att LVG-geometri är extremt uselt i skogen. Det fanns ju inget att jämföra med. Nu när man har tänkt, provat och utvecklat i 20-30 år så börjar det bli riktigt bra grejer för underlaget. Och givetvis har kraven efterhand förflyttats när utrustningen inte längre är lika begränsande.

VättleBökaren sa:
Att köpa cykel som är hur bra som helst på att inte få OTB med innebär ju att man gör eftergifter på andra områden.

Som vad då?

Senast ändrad:
Vad är egentligen frågan?

Kan man cykla i skogen på Whiten som länkats? Ja, det kan man.

Kunde man köra i skogen på 90-talet? Ja, det kunde man.

Är moderna cyklar mer kompetenta än gamla? Ja, det är de.

Kan man trots det cykla på gamla cyklar och ha kul? Ja, det kan man.

Jag cyklade också helstel 26:a i för liten storlek runt 1990. Första 26" HT 1992/1993 i rätt storlek var betydligt mindre otb-benägen. Min första 29" HT 2011 var åter igen mycket bättre, den hade för övrigt modernare ram/geo än 2019 White XC i inlägg #1 men samma XT M781 bakvxl.

Jag tror att man glömt bort eller förträngt hur många otb's man gjorde på 90-talet, det var liksom en naturlig del av sporten. Dagens moderna ramar/cyklar är ett stort fall framåt.

Makten sa:
Falistar sa:
Är det inte mer så att sporten har förändrat kraven på utrustning?

Nja, det är nog snarare så att eftersom sporten var så ung på 90-talet så insåg man inte att LVG-geometri är extremt uselt i skogen. Det fanns ju inget att jämföra med. Nu när man har tänkt, provat och utvecklat i 20-30 år så börjar det bli riktigt bra grejer för underlaget. Och givetvis har kraven efterhand förflyttats när utrustningen inte längre är lika begränsande.

VättleBökaren sa:

Som vad då?
Du sa det ju själv i ditt eget inlägg.

Fredrik Z sa:

Fantastiskt! Det är nästan så att jag sörjer att slappsticken försvunnit ur MTB-sporten. Det var definitivt inte bättre förr. Men det var på sina sätt roligare. I alla fall för åskådarna. En del av de där faceplantsen ser rätt smärtsamma ut.

För övrigt kan jag inte ens minnas när någon i min närhet gjorde en OTB sist. Fenomenet försvann liksom gradvis någonstans 2013-2014.

kais01 sa:

var ute med 26a idag, gjorde en otb, men eftersom styret är smalt var det bara att sära på benen, hoppa jenka över styret och landa på fötterna.

bakom moderna breda styren blir det istället en framåtvolt. man är mer benägen att på olika sätt proaktivt undvika otb då...

Ahhh, det är bara pga breda styren som man har flackare gaffel? :p

marr sa:
kais01 sa:

Ahhh, det är bara pga breda styren som man har flackare gaffel? :p

nej det är tvärtom. flack gaffel ger tung styrning, liksom öven ett framhjul som självstyr kraftigare åt sidan när man kör på sidolutande underlag. detta är lättare hantera med bredare styre.

Aron sa:
Fredrik Z sa:

Fantastiskt! Det är nästan så att jag sörjer att slappsticken försvunnit ur MTB-sporten. Det var definitivt inte bättre förr. Men det var på sina sätt roligare. I alla fall för åskådarna. En del av de där faceplantsen ser rätt smärtsamma ut.

För övrigt kan jag inte ens minnas när någon i min närhet gjorde en OTB sist. Fenomenet försvann liksom gradvis någonstans 2013-2014.
Räknas att göra sälen som en otb? I så fall gör jag det fortfarande. Friskt vågat osv. När cykeln tar tvärstopp gör kroppen inte alltid detsamma :-)

Senast ändrad:
Jag var själv o tittade på det loppet i Kaprun. Nog för att det åktes på taskiga cyklar med lång stam o närmast obefintlig fjädring, men mycket var brist på kompetens med 600 startande. Ett eller ett par år senare såg jag någit av det grymmaste jag sett, när Jurgen Benneke studsade ner för banan på en Manitou med elastomerfjädring fram o bak o vann!

Nu är jag relativt ny inom sporten men tycker alltid det är kul när folk insinuerar att all produkt utveckling efter 90-talet är överflödig.

Sen tycker jag vi kan mynta FÖS och använda istället för OTB i svenskan ?

mtb565 sa:
Nu är jag relativt ny inom sporten men tycker alltid det är kul när folk insinuerar att all produkt utveckling efter 90-talet är överflödig.

Sen tycker jag vi kan mynta FÖS och använda istället för OTB i svenskan ?
Änteligen någon som vurmar för vårat svenska språk??

Tillbaka
Topp