Och där var cykelkraft på väg i konkurs..

lundatok sa:
Rattnalle sa:
Det här liknar förresten föregående diskussion om ERP-system. "Vi måste göra såhär för systemet funkar så, men det passar egentligen inte verksamheten". Är felet i verksamheten eller systemet? Förmodligen båda men det är ingen ursäkt att skylla på den andra.
Största utmaningen är alltid att inse att IT-projekt är verksamhetsprojekt. Utan den insikten kan man aldrig ändra processer och flöden, då blir det nya systemet bara en kopia av det gamla.

Det där tar jag med mig till jobbet på måndag!

Skogsgubben sa:
dabac sa:
Hade inga starka åsikter om CK fram till nyligen. Fanns en del kul prylar i utbudet som jag tittat på men inte fått tummen ur att försöka använda.

Men förra veckan blev jag sur. Plockade fram vinterhojen köpt på CK förra vintern. Upptäckte att det gått en eker. Kollade kvittot, mindre än ett år sen. Borde gå på garanti tyckte jag, och lämnade in hojen.
Men näe, ”vi ger bara 6 månaders garanti på hjul”. Kostade 400 spänn att lösa ut hojen. Hade ju räckt till en hel uppsättning reducerade ekrar om jag gjort det själv. Och kan inte hitta nånstans på hemsidan där de talar om den begränsade garantin på hjul.
Får de ens göra så?
Menar du att du fick betala 400:- fast de inte gjort något med cykeln? Vad tog de betalt för då egentligen? Felsökning?
Jag förstår att de kanske bokar upp arbetstid för en mekaniker, och att det är surt att inte kunna få ersättning för det, men det verkar faktiskt jättekonstigt att ta betalt för det.
De bytte iofs ekern.
Men hade jag vetat att det skulle kosta 400 så hade jag hellre köpt en uppsättning nya ekrar från Rose och gjort jobbet själv.
Enda orsaken till att jag lämnade in hojen var att jag trodde att ekerbrott utan yttre orsak skulle täckas av garantin.

plumse sa:
lundatok sa:
Rattnalle sa:
Det här liknar förresten föregående diskussion om ERP-system. "Vi måste göra såhär för systemet funkar så, men det passar egentligen inte verksamheten". Är felet i verksamheten eller systemet? Förmodligen båda men det är ingen ursäkt att skylla på den andra.
Största utmaningen är alltid att inse att IT-projekt är verksamhetsprojekt. Utan den insikten kan man aldrig ändra processer och flöden, då blir det nya systemet bara en kopia av det gamla.

Jag skickar en faktura på tisdag.

plumse sa:
lundatok sa:
Rattnalle sa:

Men det är en klok insikt. För många år sedan blev jag ombedd att införa en ISO 13485 certifiering på företaget jag då arbetade för, men slutsaten när man lärt sig vad det innebär var att det är ett verksamhetsprojekt som MÅSTE komma ifrån ledningen - det finns noll procent chans att lyckas annars. En random ingengör på golvet kan inte göra ett skit utan att ledningen committar till att lösa problemet.

Vi behöver fler kloka människor i våra företagsledningar är väl slutsatsen....

Det riktigt unika med den här tråden är ju att Sixten har presenterat ett tyckande som just tyckande och inte som fakta. Det har väl aldrig inträffat tidigare?

Jag sett inga problem med Jompers avslöjande.

PKJoacim sa:
Det riktigt unika med den här tråden är ju att Sixten har presenterat ett tyckande som just tyckande och inte som fakta. Det har väl aldrig inträffat tidigare?

Falskt påstående. Angrepp mot person. Ytterligare ett exempel på sådant som Happy är fullt av hela tiden, som ynkryggarna till moderatorer släpper igenom helt utan åtgärd. Jag har självklart rapporterat ditt inlägg och det kommer lika självklart att passera utan åtgärd. Moderator är en funktion, inte en person.

Exemplet i denna tråd är att moderator går in och initierar ett drev mot Getabocken / Geten, och sedan backar ut och låter mobbarna ta över. Fritt fram att snacka skit om, och göra sig lustiga med inlägg om geten. Sanktionerad mobbing.

Hur svårt kan det vara att skilja på sak och person?

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
PKJoacim sa:

Falskt påstående. Angrepp mot person. Ytterligare ett exempel på sådant som Happy är fullt av hela tiden, som ynkryggarna till moderatorer släpper igenom helt utan åtgärd.

Exemplet i denna tråd är att en moderator går in och initierar ett drev mot Getabocken / Geten, och sedan backar ut och låter mobbarna ta över. Fritt fram att snacka skit om, och göra sig lustiga med inlägg om geten. Sanktionerad mobbing.

Exakt!

happymtb.fr sa:
Sixten Fors sa:
PKJoacim sa:

Falskt påstående. Angrepp mot person. Ytterligare ett exempel på sådant som Happy är fullt av hela tiden, som ynkryggarna till moderatorer släpper igenom helt utan åtgärd.

Exemplet i denna tråd är att en moderator går in och initierar ett drev mot Getabocken / Geten, och sedan backar ut och låter mobbarna ta över. Fritt fram att snacka skit om, och göra sig lustiga med inlägg om geten. Sanktionerad mobbing.

Exakt!

Det är uppenbart, jättesvårt.

Sixten Fors sa:
PKJoacim sa:

Falskt påstående. Angrepp mot person. Ytterligare ett exempel på sådant som Happy är fullt av hela tiden, som ynkryggarna till moderatorer släpper igenom helt utan åtgärd. Jag har självklart rapporterat ditt inlägg och det kommer lika självklart att passera utan åtgärd. Moderator är en funktion, inte en person.

Exemplet i denna tråd är att moderator går in och initierar ett drev mot Getabocken / Geten, och sedan backar ut och låter mobbarna ta över. Fritt fram att snacka skit om, och göra sig lustiga med inlägg om geten. Sanktionerad mobbing.

Fel. Moderator och person är samma sak på Happyride, ett nick. Getinlägget innehåller en hel del som man kan reagera på som person, vilket jag bedömer att jomper gjort. Skulle du föredra att moderatorerna hade ett nick för moderering och ett för anonym postning? Det skulle inte jag vilja i alla fall. Tycker du verkligen att ditt citerade inlägg är korrekt utifrån dina egna kriterier?

Tjena!

Förstår att en del hoppat av som moderator när en del anmäler inlägg som överhuvudtaget inte borde anmälas. Blir man dränkt av sådana rapporteringar så förstår jag att man inte orkar ta i allt skit.

Tycker Jomper gjorde helt rätt i sin outning. Vad det anbelangar CK så har jag aldrig haft något att göra med dom förutom besök i en butik en gång där jag fick mycket trevligt bemötande. Men bara för att man har en trevlig anställd så behöver det ju inte betyda att företaget är bra i sin helhet.

Jag har också handlat cyklar och prylar (om än extremt få) i CK butik och alltid fått bra prylar/priser/bemötande.
Har aldrig beställt något via CK web, då jag bedömer att alternativen på nätet är bättre.

Jag kan tycka att de kunder som upplever problem med bemötande/kundservice från CK bör rikta kritiken till företagets VD. Ingen annan än VD bär ansvaret för ev. bristande rutiner, kultur, vilseledande reklam, leveransförseningar, bristfällig kommunikation etc. Individuella medarbetare som har oturen att ha anställning i ett mindre professionellt företag kan välja att improvisera inom givna (eller obefintliga) ramar, eller välja att lämna företaget.

Samma sak verkar gälla Happy. Om VD anser att mobbing är helt ok kan moderator (med bättre kompass) välja att improvisera, eller välja att lämna uppdraget.

Är det ens möjligt att föreställa sig någon form av sambandscentral på Happyride där det sitter moderatorer och lusläser allt för att ingen skall gå över gränsen eller bli kränkt? Verkligheten är snarare en ganska ideellt engagerad cykelkompis som innerligt hoppas att alla skall sköta sig så att det vanliga livet hinns med istället för att krångla med besvärliga trådar och forummedlemmar.

Hasse#7 sa:
Är det ens möjligt att föreställa sig någon form av sambandscentral på Happyride där det sitter moderatorer och lusläser allt för att ingen skall gå över gränsen eller bli kränkt? Verkligheten är snarare en ganska ideellt engagerad cykelkompis som innerligt hoppas att alla skall sköta sig så att det vanliga livet hinns med istället för att krångla med besvärliga trådar och forummedlemmar.

Haha, ja, riktigt stolliga saker får man läsa här ibland. Vissa verkar tro att moderator är ett avlönat heltidsarbete här :p med jour och dygnet runt arbete.

Sixten Fors sa:
Jag har också handlat cyklar och prylar (om än extremt få) i CK butik och alltid fått bra prylar/priser/bemötande.
Har aldrig beställt något via CK web, då jag bedömer att alternativen på nätet är bättre.

Jag kan tycka att de kunder som upplever problem med bemötande/kundservice från CK bör rikta kritiken till företagets VD. Ingen annan än VD bär ansvaret för ev. bristande rutiner, kultur, vilseledande reklam, leveransförseningar, bristfällig kommunikation etc. Individuella medarbetare som har oturen att ha anställning i ett mindre professionellt företag kan välja att improvisera inom givna (eller obefintliga) ramar, eller välja att lämna företaget.

Samma sak verkar gälla Happy. Om VD anser att mobbing är helt ok kan moderator (med bättre kompass) välja att improvisera, eller välja att lämna uppdraget.

Om du nu tycker så fantastiskt illa om happys "invånare" och moderatorer - vad gör du då här? Det är lika frivilligt att uppleva sig kränkt av folk som inte håller med om alla dina underliga idéer som det var att göra affärer med CK.

Hasse#7 sa:
Ja, mycket märkligt. Nu befolkas Happy av en växande skara anmälningsbenägna lättkränkta typer, tidigare var det bara lättkränkta typer. Att mitt i en het debatt (gubbgnabb) få en anmälning av ens inlägg slängt på sig (när argumenten tryter?) av en ”ny profil” känns ju skittråkigt. Alltså inte för egen del, jag står för det jag skriver, och skulle jag anses gå över gränsen någon gång tar jag gärna konsekvenserna av det. Men för moderatorernas skull, de ska ju helst inte behöva lägga mer tid än absolut nödvändigt att hålla ordning. Om man gett sig in i gubbgnabbet frivilligt och sen inte tål följdens av det (typ bli kallad idot) kanske man är på fel forum.

En animerad diskussion mellan två medlemmar i en tråd anser jag inte vara mobbing, när något skrivs från en medlem till en annan medlem.

Det Jag anser vara mobbing är när det skrivs nedsättande/nedvärderande kommentarer om någon medlem, speciellt i trådar där medlemmen i fråga inte är med i samtalet. Även fabricerade påståenden som kläs med någon annan medlems namn är mobbing. Även när det subtilt "hintas" om mottagare av det mobbande budskapet, antingen genom omskrivning av medlemmens namn t.ex. Getabocken blir geten eller g-t-n, eller genom något annat subtilt kännetecken som vissa/många/alla kan identifiera. Mobbaren vill mobba men samtidigt flyga under radarn, ofta väldigt framgångsrikt.

Det finns massor av trådar där moderator "gått in" och sagt till mobbarna något i stil med "lugna ner er nu" och därefter låtit mobbing / häxjakt / drevet fortgå. För att sedan kanske låsa tråden tre dagar senare, men låter allt mobbinginnehåll vara kvar för omvärlden att ta del av.

Om det däremot råkar vara en tråd med någon form av politisk åsikt/synpunkt stängs tråden direkt.

Freddie L sa:
Hasse#7 sa:
Ja, mycket märkligt. Nu befolkas Happy av en växande skara anmälningsbenägna lättkränkta typer, tidigare var det bara lättkränkta typer. Att mitt i en het debatt (gubbgnabb) få en anmälning av ens inlägg slängt på sig (när argumenten tryter?) av en ”ny profil” känns ju skittråkigt. Alltså inte för egen del, jag står för det jag skriver, och skulle jag anses gå över gränsen någon gång tar jag gärna konsekvenserna av det. Men för moderatorernas skull, de ska ju helst inte behöva lägga mer tid än absolut nödvändigt att hålla ordning. Om man gett sig in i gubbgnabbet frivilligt och sen inte tål följdens av det (typ bli kallad idot) kanske man är på fel forum.

Samtidigt har ju moderatorerna uppmanat att vi SKA vara aktiva och anmäla och rapportera inlägg som strider mot reglerna om gott uppförande (personangrepp/mobbning), politik, hets/rasism eller annonser med misstänkta eller konstaterade bedragare. Utan moderatorerna så hade Happy varit "Wild West Unhappy" tror jag.

Senast redigerad av en moderator:
Sixten Fors sa:
En animerad diskussion mellan två medlemmar i en tråd anser jag inte vara mobbing, när något skrivs från en medlem till en annan medlem.

Är du så i verkliga livet också? Kan du stå och nervärdera en person rakt i ansiktet och inte kalla det för mobbning? Du har ju nervärderat folk här på forumet ett flertal gånger och vill inte kalla det för vad det är. Just det, mobbning!

Det Jag anser vara mobbing är när det skrivs nedsättande/nedvärderande kommentarer om någon medlem, speciellt i trådar där medlemmen i fråga inte är med i samtalet. Även fabricerade påståenden som kläs med någon annan medlems namn är mobbing. Även när det subtilt "hintas" om mottagare av det mobbande budskapet, antingen genom omskrivning av medlemmens namn t.ex. Getabocken blir geten eller g-t-n, eller genom något annat subtilt kännetecken som vissa/många/alla kan identifiera. Mobbaren vill mobba men samtidigt flyga under radarn, ofta väldigt framgångsrikt.

Det finns massor av trådar där moderator "gått in" och sagt till mobbarna något i stil med "lugna ner er nu" och därefter låtit mobbing / häxjakt / drevet fortgå. För att sedan kanske låsa tråden tre dagar senare, men låter allt mobbinginnehåll vara kvar för omvärlden att ta del av.

Om det däremot råkar vara en tråd med någon form av politisk åsikt/synpunkt stängs tråden direkt.

Sixten Fors sa:

En fråga riktad direkt till dig. Var hamnar texten "ynkryggar till moderatorer" när alla vet att du menar jomper?

Örjan Lax sa:
Samtidigt har ju moderatorerna uppmanat att vi SKA vara aktiva och anmäla och rapportera inlägg som strider mot reglerna om gott uppförande (personangrepp/mobbning), politik, hets/rasism eller annonser med misstänkta eller konstaterade bedragare. Utan moderatorerna så hade Happy varit "Wild West Unhappy" tror jag.

Tjena!

Helt korrekt! Men om man då börjar anmäla inlägg bara för att man tycker att någon har kommit med ett falskt påstående, då blir ju moderatorerna dränkta i anmälningar bevisligen. Om man är så lättkränkt ska man nog hålla sig borta från internet överhuvudtaget.

Jag för min del har rapporterat ett inlägg och ett PM sen jag blev medlem på Happy. Jag hade kunnat rapportera mycket mer men så länge jag inte känner mig kränkt så jag mår dåligt av det så bryr jag mig inte.

Det som man kan ifrågasätta här var i mina ögon inte personangrepp utan att ip nummer rotades fram. Möjligen ej i enlighet med gällande processer och skrivna avtal.

jonte987 sa:
Det som man kan ifrågasätta här var i mina ögon inte personangrepp utan att ip nummer rotades fram. Möjligen ej i enlighet med gällande processer och skrivna avtal.

Behovet av kontroll på IP är också en direkt följd av att användarna/vi inte kan sköta oss. Har flera användare per person, är vedervärdiga som anonyma, gör smygreklam, är direkt olagliga i uttalanden. Listan är lång.

Hasse#7 sa:
En fråga riktad direkt till dig. Var hamnar texten "ynkryggar till moderatorer" när alla vet att du menar jomper?
ynk.png

Moderator är officiell funktion. Avsaknad av moderering av mobbing är inget nytt på Happy. Här en mobbingtråd från 2½ år tillbaka, där TS hånades/mobbades vitt och brett. Utan åtgärd. De som mobbade då mobbar fortfarande.

Det var en av de första trådar jag läste som ny medlem på Happy. Jag hade aldrig sett något liknande beteende på något annat forum.

Sixten Fors sa:
Hasse#7 sa:

Moderator är officiell funktion. Avsaknad av moderering av mobbing är inget nytt på Happy. Här en mobbingtråd från 2½ år tillbaka, där TS hånades/mobbades vitt och brett. Utan åtgärd. De som mobbade då mobbar fortfarande.

Det var en av de första trådar jag läste som ny medlem på Happy. Jag hade aldrig sett något liknande beteende på något annat forum.

Du förstod inte att TS trollade?

marr sa:
Sixten Fors sa:
Hasse#7 sa:

Jag tror jag förstår nu. Det kommer inte räcka med ett flygledartorn fullt med moderatorer.

marr sa:
Sixten Fors sa:
Hasse#7 sa:

Hur vet du det?

Örjan Lax sa:
marr sa:
Sixten Fors sa:
Hasse#7 sa:

Hur vet du det?

Det sporadiskt återkommande, överspelade, osammanhängande osv.. Någon känd happyit hade ett alterego... Inte första, inte sista gången. Förmodligen dyker lyktstople upp vilken dag som nu ;)

Då tycker jag Mike Dee eller Mike Bike (eller vad det nu var) var roligare. ?

SLI sa:
Nä, att deras nya order-/lagersystem är helklass är ingen hemlighet. Undrar vem som levererat det! Nån som vet?
Att det ska vara så jövla svårt att göra en vanlig inventering...
Åkt dit tre gånger för att köpa saker de har i lager men varje gång har det varit slut. ”Fel på hemsidan, någon måste ha snott däcket” osv.

Sixten Fors sa:
PKJoacim sa:

så för att du tycker att andra inte föregår med gott exempel, tycker du att inte du heller behöver föregå med gott exempel? känns logiskt :D

moderator må vara en funktion, men det är alltid en person bakom, och i det ligger det en viss grad av bedömning. Den kan man alltid ha en åsikt om, och den kan alltid vara olika, men så kommer det alltid att vara tills den dagen då vi kan ha en maskin som sköter det, oavsett forum

Senast ändrad:
Det anmäls och rapporteras friskt, 245 mail till Happyride sedan 2 september. Lägg därtill personligt skickad e-post och PM om allt möjligt. Det är dock lugnare än tidigare perioder i år.

85 köp & sälj-rapporter, 121 anmälda inlägg och 38 meddelande av annan sort.

epost.jpg

Senast ändrad:
jansson99 sa:
Det anmäls och rapporteras friskt, 245 mail till Happyride sedan 2 september. Lägg därtill personligt skickad e-post och PM om allt möjligt. Det är dock lugnare än tidigare perioder i år.

Stackars er. Känns som onödigt jobb. Bäst för Happyride vore om ni bara behövde lägga den tid som måste avvaras till moderering på K&S-bedragare.

jansson99 sa:

Det var just detta jag misstänkte. Så j-la trist. Min uppfattning är att det varit en relativt lugn period? Jag tänker inte spekulera i vad som ligger bakom, men om jag får spekulera lite så gissar jag att man kan se mönster i avsändare och anmälda. ;-)

Freddie L sa:
jansson99 sa:
Freddie L sa:
...men om jag får spekulera lite så gissar jag att man kan se mönster i avsändare och anmälda. ;-)

O Ja!
Hi, hi.

Hade jag modererat Happy skulle jag angripit problemet från båda håll, så att säga. Både höna och ägg, skitsamma vem som kom först. :-)

Det var jomper som började.
Innan han kom till Happy så var det helt lugnt, inget tjafs över huvud taget.
Jag skulle vilja påstå att jomper är både hönan och ägget i detta fall.

Det var för övrigt inte mer än rätt att outa när det kom sådana otrevligheter och påhopp riktat mot hela happy från en användare på ip spårat till företaget i fråga.
Bra jomper!

Tillbaka
Topp