Och där var cykelkraft på väg i konkurs..

Baserat på vad som skrivits här i denna tråd skulle jag vilja veta hur du kom fram till slutsatsen om medlemmars politiska tillhörighet???

Alltså, det var en minst lika besynnerlig koppling i PostNord-tråden ("vänstervriden"), där kan man iofs på sätt och vis förstå kopplingen, PostNords färg är ju blå. Men i denna tråden?

Vi behöver nog inte dryfta mer om politik mer i denna tråden, inte sant?
Alla här vet vad det resulterar i.

R sa:
Trist att en handlare har problem och trist att Cykel-Kraft skriver märkliga inlägg. Jag har inte handlat en pinal hos dem men har försökt några gånger i deras butik på Götgatan utan framgång. Jag tycker Jomper gjorde rätt genom att göra inlägget mer transparent, ibland blir det extra intressant att veta vem avsändaren är. För mig är heller inte Jomper en ”vanlig forummedlem”, eller vad nu det var någon kallade honom.
Att en person som blivit avstängd från forumet två gånger har kritiska åsikter om modereringen är kanske inte så konstigt.

+1

Plush sa:

Hm, jag är oftast väldigt nöjd med modereringen, men det här känns lite övernitiskt. De som vanligtvis ligger i skyttevärnen vid dom politiska diskussionerna, oavsett sida, verkar tillsammans och i samförstånd genuint förvånade över att någon överhuvudtaget kan få det till att kritiken har med politisk tillhörighet att göra. Därav ett antal inlägg som iofs innehåller politiska ord, men som enbart är ironiska.

För övrigt samma fenomen i PostNord-tråden.

me.I.am sa:
Plush sa:

Hm, jag är oftast väldigt nöjd med modereringen, men det här känns lite övernitiskt. De som vanligtvis ligger i skyttevärnen vid dom politiska diskussionerna, oavsett sida, verkar tillsammans och i samförstånd genuint förvånade över att någon överhuvudtaget kan få det till att kritiken har med politisk tillhörighet att göra. Därav ett antal inlägg som iofs innehåller politiska ord, men som enbart är ironiska.

För övrigt samma fenomen i PostNord-tråden.
+1

Hade inga starka åsikter om CK fram till nyligen. Fanns en del kul prylar i utbudet som jag tittat på men inte fått tummen ur att försöka använda.

Men förra veckan blev jag sur. Plockade fram vinterhojen köpt på CK förra vintern. Upptäckte att det gått en eker. Kollade kvittot, mindre än ett år sen. Borde gå på garanti tyckte jag, och lämnade in hojen.
Men näe, ”vi ger bara 6 månaders garanti på hjul”. Kostade 400 spänn att lösa ut hojen. Hade ju räckt till en hel uppsättning reducerade ekrar om jag gjort det själv. Och kan inte hitta nånstans på hemsidan där de talar om den begränsade garantin på hjul.
Får de ens göra så?

CK:s ambulerande priser gjorde i varje fall mig osäker och ganska osugen på köp av dyrare cykel.

Tror inte någon handlare långsiktigt tjänar på att ha sådan prisfilosofi. Om man nu inte vill blåsa upp omsättningen på kort sikt för att dra in kapital...

dabac sa:
Hade inga starka åsikter om CK fram till nyligen. Fanns en del kul prylar i utbudet som jag tittat på men inte fått tummen ur att försöka använda.

Men förra veckan blev jag sur. Plockade fram vinterhojen köpt på CK förra vintern. Upptäckte att det gått en eker. Kollade kvittot, mindre än ett år sen. Borde gå på garanti tyckte jag, och lämnade in hojen.
Men näe, ”vi ger bara 6 månaders garanti på hjul”. Kostade 400 spänn att lösa ut hojen. Hade ju räckt till en hel uppsättning reducerade ekrar om jag gjort det själv. Och kan inte hitta nånstans på hemsidan där de talar om den begränsade garantin på hjul.
Får de ens göra så?
Menar du att du fick betala 400:- fast de inte gjort något med cykeln? Vad tog de betalt för då egentligen? Felsökning?
Jag förstår att de kanske bokar upp arbetstid för en mekaniker, och att det är surt att inte kunna få ersättning för det, men det verkar faktiskt jättekonstigt att ta betalt för det.

Jag råkade själv lämna in bilen på service för tidigt härom veckan. De lät inte helt nöjda på verkstaden när vi hördes senare på dagen, men tonen blev en annan när jag förklarade att bilen själv hade bett om service. Och det var aldrig tal om att jag skulle behöva betala något.

att undanta ekrar från konsumentköplagen bör vara olagligt. ingen slitagevara. första året har handlaren att bevisa att köparen varit ovarsam eller motsvarande.

att det finns en kultur inom företaget som inte vårdar kunderna bättre än så är ett typiskt beteende som leder till välförtjänt kundflykt.

vilka tomtar.

kais01 sa:
att undanta ekrar från konsumentköplagen bör vara olagligt. ingen slitagevara. första året har handlaren att bevisa att köparen varit ovarsam eller motsvarande.

att det finns en kultur inom företaget som inte vårdar kunderna bättre än så är ett typiskt beteende som leder till välförtjänt kundflykt.

vilka tomtar.

Första halvåret.

Det gäller även att vara tydlig med att man vill reklamera (enl konsumentköplagen), inte bara fråga om garanti (som är ett helt frivilligt åtagande fr tillverkaren/säljaren).

Ett seriöst företag bör dock upplysa kunden om reklamationsrätten när denne enbart frågar om garanti, kan man tycka.

Tillägg: Men som marr säger, efter 6 månader går bevisbördan över på köparen att bevisa att felet fanns i varan fr början. Kan ju vara det de hänvisar till också.

Senast ändrad:
Det är ju tråkigt att en svensk butik går ner för räkning, så är det ju. Och det är synd om anställda osv. Det är det nog ingen som bestrider. Men de går ju inte ner för att de säljer dåligt (de säljer för lite i förhållande till utgifter, Inte nödvändigtvis samma som sälja dåligt. Alternativt investerar i nytt istället förmått betala räkningar) utan för att ledningen fått storhetsvansinne och låtit skutan accelerera fortare än vad som var hälsosamt. Som man bäddar får man ligga, förlorarna i detta, om de går omkull helt, är de anställda. Och möjligtvis kunder som inte kan köpa från svensk butik till ”Tysklandspriser”, men kund har ju alltid andra att vända sig till.

Senast ändrad:
Jensen sa:
Det är ju tråkigt att en svensk butik går ner för räkning, så är det ju. Och det är synd om anställda osv. Det är det nog ingen som bestrider. Men de går ju inte ner för att de säljer dåligt (de säljer för lite i förhållande till utgifter, Inte nödvändigtvis samma som sälja dåligt. Alternativt investerar i nytt istället förmått betala räkningar) utan för att ledningen fått storhetsvansinne och låtit skutan accelerera fortare än vad som var hälsosamt. Som man bäddar får man ligga, förlorarna i detta, om de går omkull helt, är de anställda. Och möjligtvis kunder som inte kan köpa från svensk butik till ”Tysklandspriser”, men kund har ju alltid andra att vända sig till.

Att kriga på fler fronter och områden än man kan ta och hålla är ett klassiskt felbeslut. Obs, historia inte politik. Jag hoppas på att man lyckas få ordning på skeppet men sänker expansionstakten till förmån för kvalitet och kunnande. Det känns ganska naturligt att om man dammsuger marknaden efter folk att anställa kommer det finnas en inlärningsperiod man jobbar med inom företaget men minimerar ytan för exponering mot kund. Rätt prylar i tid och montage som matchar varans nyttjande och pris känns som minimikrav för att behålla kunder.

CC's hemsida var ju en prydnad för att vara en svensk design, en postum eloge till folket som låg bakom den. CK's hemsida såg ju konstig ut i jmf ända från början, och jag är fortfarande inte vän med den.

Att de inte tog över CC hemsidan kan ha haft att göra med underliggande affärssystem och i deras ögon onödiga kostnader för att ta över eller göra om det ordersystem som fanns inbyggt i CC hemsidan.

CK hemsidan inbjuder inte till köp, av skäl som är lite svåra att sätta fingret på. Är man van vid att sitta och dräggla på sidor som Rose, BD eller bike-components, är det ju svårt att bli förförd av en sida som CK, som känns mer till för folk som inte kan nåt om cykel, eller som bara är flyktigt intresserade av cykel, som tex inför ett nytt akut cykelköp till frun som har pendlat i 10 år och plötsligt saknar fungerande cykel. Eller för ett plötsligt uppkommet Vätternryck. Lite grann som Länna Sport.

Gjorde själv en beställning där, på de här dubbdäcken som lejon tjatat så förbenat om. 240 dubb fram och 120 bak ville jag ha på 37c. Pengarna drogs direkt, sen kunde de inte leverera 120 versionen. Så här brukar det ju inte se ut när man handlar hos tex Rose.

Det oavsett är det förstås tråkigt att en svensk operatör har problem, men det är väl lite samma problem som 'vem ska handla i närbutiken som alla muntligen vill ha kvar men ingen defacto gör sina storinköp i' ?

marr sa:
kais01 sa:

vilka tomtar.

Första halvåret.

det är riktigt när det gäller konsumentköplagen, men branchkoderna i sverige säger att man säljer nya produkter med garanti, normal aldrig kortare än ett år annat om varan är begagnad.

och under den tiden ligger vad jag förstår bevisbördan kvar på säljaren.

i ryssland verkar de ändå vilja ha det som i sovjet. politiskt blir det alltmer likt, och 70 procent av företagen uppges åter vara i statens ägo.

huruvida cykelkraft lyckats ta marknadsandelar i öst vet jag inte..

kais01 sa:
marr sa:
kais01 sa:

vilka tomtar.

Första halvåret.

det är riktigt när det gäller konsumentköplagen, men branchkoderna i sverige säger att man säljer nya produkter med garanti, normal aldrig kortare än ett år annat om varan är begagnad.

Garanti är frivilligt och dessvärre inget som går att åberopa om det inte lämnas, även om det är vanligt förekommande med "x års garanti". Konsumenten har dock fortfarande reklamationsrätt inom 3 år.

kais01 sa:
marr sa:
kais01 sa:

vilka tomtar.

Första halvåret.

Att lämna garanti som företagare är högst frivilligt https://www.konsumentverket.se/for-...-for-foretagare/frivilligt-att-lamna-garanti/ oavsett vad "branchkoderna" :) säger.

Många blandar som sagt ihop reklamationsrätt och garanti.

Senast redigerad av en moderator:
Tomgångsgnället sprids som en epidemi samhället.

Tråkigt att flera ungdomar blir av med sin försörjning, samtidigt är det svårt att vara konkurranskraftig med den globala marknaden.
Kunderna har rätt.

Örjan Lax sa:
kais01 sa:
marr sa:
kais01 sa:

vilka tomtar.

Första halvåret.

Att lämna garanti som företagare är högst frivilligt https://www.konsumentverket.se/for-...-for-foretagare/frivilligt-att-lamna-garanti/ oavsett vad "branchkoderna" :) säger.

Många blandar som sagt ihop reklamationsrätt och garanti.

det är också frivilligt att skita ut sig på marknaden genom att inte följa det som är rimligt och gängse.

ledningen i cykelkraft borde läsa boken ’the complaint is a gift’ och förstå hur bra kundomhändertagande ger positiva ringar på vattnet och klirr i kassan. den billigaste och bästa marknadsföringsåtgärden som finns.

särskilt effektiv är strategin i fall där det är tveksamt om kunden egentligen har rätten på sin sida.

Senast ändrad:
R sa:
Att en person som blivit avstängd från forumet två gånger har kritiska åsikter om modereringen är kanske inte så konstigt.

Ka-dish, sicken fullträff!

I.o.m att Geten meddelar att vi inte utgör deras kundgrupp, kan jag lämna tillbaka de båda cyklar jag köpt under det senaste året + div. delar & utrustning (iofs lite slitna, men det gör väl inget?). Sätt in pengarna ba´, så skickar jag prylarna.
Mvh//Krengt mansbebis a.k.a Happy-Mongo.

Har inget problem med "uthängningen" av getabocken.
Nämnas bör, att vid de 2 tillfällen nån plös på CK i samband med beställning av småpryttlar har betett sig taffligt/oengagerat så har någon annan i personalen klivit in och styrt upp det hela på ett föredömligt vis, och cyklarna levererades enligt angiven tid och schysst emballerade/monterade.
Så det finns uppenbarligen andra än getter anställda hos CK.

Trist med konkurs/rekonstruktion, även om inte har speciellt bra relation eller upplevelse med CK.
Firman jag jobbade på gick i konkurs andra veckan på semestern förra året.
Utebliven lön får man via Landstinget. Skulle det gå lika illa som det gjorde för oss så får man även den insparade semestern utbetald.

CK försökte väl göra lite förmycket, lite försnabbt.
Många butiker, liten marknad (bara Sverige eller?) egna oprövade system osv osv.
Samt att jag tror att det är svårt att kombinera en generell-cykel-e-handel med fysiska butiker.
Hade nog varit bättre att starta med att få lagret/orderhantering/logistik att funka, och kanske bara en butik.

Gissar att ska man göra enorma investeringar i system och andra plattformar så måste man expandera snabbt för att betala räkningarna och/eller attrahera investerare. En farlig strategi som det visade sig. Vi som var med om IT bubblan kanske tycker att det låter bekant.

lundatok sa:
Johan A sa:
lundatok sa:
Det är svårt att försöka sälja 1 liter mjölk för 20 kr när den kostar 10.50 kr på Coop.

Ja verkligen. Men en och en halv liter kolsyrat vatten betalar folk gärna 20:- för istället för att dricka kranvatten. Åas är det inte kolsyrat.
Hade mjölken bara varit kolsyrad så.

Iof OT men försöker man kolsyra mjölken i en sodastream så ser resultatet ut som keso.....

Paco sa:
lundatok sa:
Johan A sa:
lundatok sa:
Det är svårt att försöka sälja 1 liter mjölk för 20 kr när den kostar 10.50 kr på Coop.

Ja verkligen. Men en och en halv liter kolsyrat vatten betalar folk gärna 20:- för istället för att dricka kranvatten. Åas är det inte kolsyrat.
Hade mjölken bara varit kolsyrad så.

Iof OT men försöker man kolsyra mjölken i en sodastream så ser resultatet ut som keso.....

Det är därför folk skulle betala mycket för kolsyrad mjölk ;)

Johan A sa:
lundatok sa:

Hmm, känns som att du inte varit akut hungrig på någon mack på några decennier. En halvliter okolsyrat källvatten a.k.a. kranvatten kostar uppåt 15 spänn!

Maakus sa:
NickPick sa:
Maakus sa:
jonte987 sa:
ooms sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
Cyklister gräver sin egen grav genom att handla utomlands och inte på hemmaplan.
Snarare cykelhandlarna som gräver sin egen grav genom att leva kvar på 80-talet. De måste inse att marknaden och konkurrensen är global idag.

Precis. Måste finnas en marknad för service. Om man nöjer sig med 20% vinst på delar och har kompetens minst i nivå med en Google sökning.

80-100% påslag funkar inte idag när alla kan se priset hos tysken.

Kikar på ny hoj.
En av modellerna kostar i Sverige ca ~56.000, och ifrån storbritanien ~33.000...
Länka båda.

Får pudla lite på priset i GB, men har för mig att det var 30% förut.

Sverige, 58 179:-
https://www.cykellagret.se/p19799/gt-force-carbon-pro-gloss-cyan-with-gt-yellow-and-deep-navy-2019
"Sverige" 55,000:-
https://www.dahlmanscykel.se/product/gt-force-carbon-pro-2019/
Tyskland 52 375:-
https://www.bikester.se/gt-bicycles-force-carbon-pro-heldaempad-mtb-turkos-874722.html

Storbrittanien 37 346:-
https://www.tritoncycles.co.uk/moun...UQiMbaq5tkq_DuyyWjg2UN_mRVJI5QvUaAhZBEALw_wcB

Varför ”Sverige” med citationstecken?
Dahlmans är en svensk lbs i Strömstad som även har webb-butik.

Luzen sa:
Maakus sa:
NickPick sa:
Maakus sa:
jonte987 sa:
ooms sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
Cyklister gräver sin egen grav genom att handla utomlands och inte på hemmaplan.
Snarare cykelhandlarna som gräver sin egen grav genom att leva kvar på 80-talet. De måste inse att marknaden och konkurrensen är global idag.

Precis. Måste finnas en marknad för service. Om man nöjer sig med 20% vinst på delar och har kompetens minst i nivå med en Google sökning.

80-100% påslag funkar inte idag när alla kan se priset hos tysken.

Kikar på ny hoj.
En av modellerna kostar i Sverige ca ~56.000, och ifrån storbritanien ~33.000...
Länka båda.

Får pudla lite på priset i GB, men har för mig att det var 30% förut.

Sverige, 58 179:-
https://www.cykellagret.se/p19799/gt-force-carbon-pro-gloss-cyan-with-gt-yellow-and-deep-navy-2019
"Sverige" 55,000:-
https://www.dahlmanscykel.se/product/gt-force-carbon-pro-2019/
Tyskland 52 375:-
https://www.bikester.se/gt-bicycles-force-carbon-pro-heldaempad-mtb-turkos-874722.html

Storbrittanien 37 346:-
https://www.tritoncycles.co.uk/moun...UQiMbaq5tkq_DuyyWjg2UN_mRVJI5QvUaAhZBEALw_wcB

Varför ”Sverige” med citationstecken?
Dahlmans är en svensk lbs i Strömstad som även har webb-butik.

Antagligen för att Strömstad är så gott som norskt. ;)

Rekonstruktionen förklarar ju deras 10% på allt kampanj de hade, och att många saker försvann från hemsidan.

Tillbaka
Topp