Och så behöver man inte en pendlarcykel!

Geekstremist sa:
Först budget 15-20k, nu 12k... någon vis(s) person satte ner foten där hemma?

Hade ett par stål med kol förslag på g men de klarade inte ens första maxgränsen. Eller ska vi utläsa 12k som första delbetalningen ?

Ram för 12 ;)

marr sa:
Geekstremist sa:

Hade ett par stål med kol förslag på g men de klarade inte ens första maxgränsen. Eller ska vi utläsa 12k som första delbetalningen ?

Ram för 12 ;)

Fairlight secan törs jag inte kolla priset på, men en sån vore coolt! Tar fjolårstrendiga 650b också. :)

Sjukt snygg i silver med lila (rosa?) detaljer.

NickPick sa:
marr sa:
Geekstremist sa:

Ram för 12 ;)

Fairlight secan törs jag inte kolla priset på, men en sån vore coolt! Tar fjolårstrendiga 650b också. :)

Ramen måste passa orange komponenter i detta scenariot.
Typ. Transplantera rx9an till en fet stålram och sen pendla på apelsin med en apex grupp :p

NickPick sa:
marr sa:
Geekstremist sa:

Ram för 12 ;)

Den blå var jädra snygg. Lite oklar över deras priser bara..

Okej då droppar jag några alternativ i stål:

Specialized Sequoia Elite (SRAM Apex åtminstone på den tyska modellen)

Bombtrack Hook 2 alt Audax

Rondo Ruut ST

Har självklart, jag menar tyvärr, ingen aning om hur de är cykla på. Den sistnämnda går väl inte ens att få tag på i Europa och färgen är lite väl skrikig emu.

marr sa:
NickPick sa:

Den blå var jädra snygg. Lite oklar över deras priser bara..

11300:- ungefär sen tillkommer väl nån frakt misstänker jag.

Kollar själv stålramar nu och det är ju en begränsad djungel. Lite knepigt att hitta dom där små tillverkarna. Secan är ju hyffsat "prisvärd" som komplett cykel jämfört med en del andra.

När vi ändå är inne på stålramar... Det där med Reynolds 853, 725 osv. Har läst lite om det och funderar lite på om det spelar så stor roll? En del verkar mena att det är andra faktorer som spelar in.

Geekstremist sa:

Rondo Ruut ST

Har självklart, jag menar tyvärr, ingen aning om hur de är cykla på. Den sistnämnda går väl inte ens att få tag på i Europa och färgen är lite väl skrikig emu.

Spezz är för vanlig.

Bombtrack hade ja missat. Riktigt cool.
Rondo är snajdiga

marr sa:
Geekstremist sa:

Rondo Ruut ST

Spezz är för vanlig.

Bombtrack hade ja missat. Riktigt cool.
Rondo är snajdiga

Prata med Patrik Tegnér....

Såå fräckt med ramar och gafflar det går att justera geometrin på en aning. Finns det någon nackdel med att göra det som Flaanimal och Rondo Ruut gör? Man tycker väl annars att fler tillverkare borde pyssla med detta?

marr sa:
Crocko sa:
marr sa:

En Niner är väl aldrig en dålig ide, var länge på min short-list och kan mycket väl hamna där igen.
Men vill minnas att jag sprang på ett amerikansk projekt som levererade samma typ av koncept som Niner och Open men till ett lite humanare pris, skall se om jag kan skaka fram minnet.

Yes please.

Om vi tänker lite annat. Thrueaxlar, helst 15x100 fram(om gaffel ingår) . 12x142bak.
Stål! Ramen och kolgaffel....
Max 12k. Inte en marino.

Inte den jag först tänkte på, men under letandet dök denna upp:

http://rondo.cc/ruut-st,66,pl

Crocko sa:
marr sa:
Crocko sa:
marr sa:

En Niner är väl aldrig en dålig ide, var länge på min short-list och kan mycket väl hamna där igen.
Men vill minnas att jag sprang på ett amerikansk projekt som levererade samma typ av koncept som Niner och Open men till ett lite humanare pris, skall se om jag kan skaka fram minnet.

Yes please.

Om vi tänker lite annat. Thrueaxlar, helst 15x100 fram(om gaffel ingår) . 12x142bak.
Stål! Ramen och kolgaffel....
Max 12k. Inte en marino.

Inte den jag först tänkte på, men under letandet dök denna upp:

http://rondo.cc/ruut-st,66,pl

Titta där fanns ju en länk med distributörer t o m. Klart bättre än vad rondobike.com visade.

Var det det du refererade till Bengt?

Temporär lösning blir den tråkiga. Skärmar och dubbdäck till befintlig frukt sålänge.
Så får jag fundera på roliga stålramar eller billiga aluhojar ett tag.

Slår ett slag för den utmärka butiken https://www.goldsprintshop.com i Berlin. Har en uppsjö av supertrendiga stålcyklar, till ganska vettiga priser. Skeppar till Sverige också.

De har bland annat Rondo, All City, Soma, Brother och en massa annat för den kräsne pendlaren.

Kom att tänka på att Alan har ju länge haft 100x15/142x12 på disc -modellerna.
Tickar väl "alla" boxar utom priset som de fetmissar :-)
Men de verkar ha gått över till 12x100/12x142 på 2019 (utom värstingarna).

Stål rostar vilket är lite tråkigt om den ska användas som åretruntpendlare. Saltet kommer äta upp cykeln, köp en pendlare i kolfiber och lev lycklig!

izar sa:
Stål rostar vilket är lite tråkigt om den ska användas som åretruntpendlare. Saltet kommer äta upp cykeln, köp en pendlare i kolfiber och lev lycklig!

Köper jag en fin stålram. Så kommer min orange i alu få ta pendlar kostymen.

det är bara dåligt ytbehandlade stålcyklar som rostar sönder. pendlar t ex nu på en minst 20 år gammal stålhoj, finns inte rost någonstans.

Vrider och vänder på alternativen här.
Har ju faktiskt bara 10km enkel resa.

Vad tror vi om en typ hybrid. Stål. Slx/deore grupp. Stel gaffel rejäla skärmar.

Finns det några vettiga ramar med thrueaxlar? Hittar inte mycket. Alla hybrider har qr typ.

Marino är ju ett alternativ här såklart.

Bockstyre är trevligt, men köp något du är nöjd med så kan det bli omväg också.
En cx eller 2018trendig gravelbike skulle jag nog köpt!

Ändrade planer.

Sa upp mig igår så cykel är inte aktuellt längre. Får nu ungefär 47mil till jobbet :p

Tillbaka
Topp