(Off topic) V50?

(Off topic) V50?
kan inte uttala mig så mycket om bilen annat än att de verkar vara fina bilar, de har dock haft lite problem me kablaget i dörrarna o fukt, men borde ju vara nått som de löst tycker man

(Off topic) V50?
BIL-26s16-saab4x4-3_350204w.jpg ht=333

(Off topic) V50?
Jag fick ut en V50 till låns då vår bil var inne på service.

Den får väl ställas lite i samma kategori som Ford Focus (som vi hade innan), de delar väl plattform också om jag inte missminner mig. Den har rätt så bekväma säten och inredningen verkar oöm, men den var riktigt tråkig och kändes plastig.

Både körkänsla och interiör var lite av en besvikelse. Dieseln lär vara trevligare att framföra men om det är det enklaste interiörpaketet så är betyget: "nja".

Kika hellre på de andra förslagen A4/9-3 eller en Focus perhaps?

(Off topic) V50?
Jag måste lägga in att växellådan på v50n är riktigt lätt att köra mjukt med. En egenskap som iaf jag värderar. I övrigt så måste jag tyvärr hålla med Preacher att den känns lite plastig i vissa reglage.

Körkomforten är inget fantastiskt, men verkligen inget dåligt. 1.8F motorn räckte gott för min körstil, tankad med Bensin då. Vet inte hur den gör sig under etanoldrift.

Dieseln vet jag inget om, så på den punkten så håller jag tyst.

(Off topic) V50?
OskarH skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag måste lägga in att växellådan på v50n är
> riktigt lätt att köra mjukt med. En egenskap som
> iaf jag värderar. I övrigt så måste jag
> tyvärr hålla med Preacher att den känns lite
> plastig i vissa reglage.
>
> Körkomforten är inget fantastiskt, men verkligen
> inget dåligt. 1.8F motorn räckte gott för min
> körstil, tankad med Bensin då. Vet inte hur den
> gör sig under etanoldrift.

Så kör du ju som en gubbe med keps också. =D

(Off topic) V50?
s skrev:
> OskarH skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag måste lägga in att växellådan på v50n
> är
> > riktigt lätt att köra mjukt med. En egenskap
> som
> > iaf jag värderar. I övrigt så måste jag
> > tyvärr hålla med Preacher att den känns lite
> > plastig i vissa reglage.
> >
> > Körkomforten är inget fantastiskt, men
> verkligen
> > inget dåligt. 1.8F motorn räckte gott för
> min
> > körstil, tankad med Bensin då. Vet inte hur
> den
> > gör sig under etanoldrift.
>
> Så kör du ju som en gubbe med keps också. =D

True :/

(Off topic) V50?
Ahahahaha lol @ oskarh

Har kört bensin 2.0:an. Helt ok bil, men med lika mycket karaktär som en toyota avensis. Tryggt uppträdande på vägen i alla farter men känns som sagt lite billig invändigt i förhållande till vad den kostade ny.

Stabilt uppträdande på halt underlag med lagom understyrning.

En trygg och tråkig bil mao.

(Off topic) V50?
Mårten skrev:
> Ahahahaha lol @ oskarh
>
Ingen idé att ljuga :)

Du som har åkt med mig kan ju också styrka att jag kör relativt mjukt och försiktigt. Jag är mer inne på att tävla mot mig själv i lägst förbrukning mellan uppsala och sthlm än kortast tid. Men bara för det så är jag ju inte vägsnigel :P

Åter till V50n så tycker jag om den av de anledningar som Mårten nämnde, trygg och stabil. Men nypriset var/är kanske i saftigaste laget mot vad man fick/får. Beggad kan det nog vara ett bra köp dock.

(Off topic) V50?
Du vet att V50:n är den mest "verkstadsbesökta" bilen i sin klass räknat på ett par år nu. Har haft ruskigt många barnsjukdomar som verkar följa med även hos nyare modeller som 08 och 09. Som en liten bebisunge ungefär. Satsa på en Saab 9.3 stället. Då får du ju lite körglädje på köpet också!

(Off topic) V50?
OskarH skrev:
> Jag måste lägga in att växellådan på v50n är
> riktigt lätt att köra mjukt med. En egenskap som
> iaf jag värderar. I övrigt så måste jag
> tyvärr hålla med Preacher att den känns lite
> plastig i vissa reglage.
>
> Körkomforten är inget fantastiskt, men verkligen
> inget dåligt. 1.8F motorn räckte gott för min
> körstil, tankad med Bensin då. Vet inte hur den
> gör sig under etanoldrift.
>
> Dieseln vet jag inget om, så på den punkten så
> håller jag tyst.

1.8f funkar ungefär lika bra på sprit, den slaskar i sig mer bara.. Komfortmässigt tycker jag V50n är bra, undvik billigaste stereon bara. Dieslarna brukar få väldigt bra kritik av folk fö. Jag är inte heller någon bra bedömmare av roligheten då jag kör snålt och som en väldigt gammal gubbe me min 1.8f:)
/Patrik

(Off topic) V50?
scottscale skrev:
> Du vet att V50:n är den mest "verkstadsbesökta"
> bilen i sin klass räknat på ett par år nu. Har
> haft ruskigt många barnsjukdomar som verkar
> följa med även hos nyare modeller som 08 och 09.
> Som en liten bebisunge ungefär. Satsa på en Saab
> 9.3 stället. Då får du ju lite körglädje på
> köpet också!

Mycket tyckande från folk som "suttit" i en någon gång känns det som.
Kör 1.8F sen ett år tillbaka och har tidigare åkt väldigt mycket 2.4 då en nära vän hade den som tjänstebil och vi var iväg på en hel del långresor med den.

Fantastiskt sköne säten och god ergonomi överlag. Allt sitter på ett vettigt sätt och ställe och man känner sig hemma direkt. Chassit är riktigt bra och välavvägt. Inte löjligt sportchassi hårt men ändå rappt och fint långt ifrån franskgungigt. Bilen byggs ju på samma plattform som Focus och det chassit har berömts världen över av motorjournalister.
Gällande interiörskänslan tycker jag den håller ganska hög nivå förutsatt att man har något av dem högre paketen. Har Momentum själv och tycker faktiskt det är lite av ett måste. Alu-paneler mm. gör det riktigt fräscht inuti.
Ruskigt bra strålkastare också (som alltid med Volvo), och med bi-xenon är nattekörning riktigt angenämt.
Växellådan är också riktigt fin tycker jag med distinkta lägen.

Gällande lastkapaciteten så ryms det mer i V50:an än i en A4 förutsatt att du smockar den full. V50:an är högre i tak inuti så behöver du lasta mycket har du en fördel där också.
2.0 Dieseln är vettig motor med hygglig förbrukning så den tror jag passar riktigt bra som familjefraktare. 1.8F som jag kör är lite småtrött om man inte växlar flitigt men som bruksbil gör den det den ska.

Svagheterna med V50 är framförallt elstrul pga. fukt i kabelstyckena i dörrupphängningen. Kolla noga att damaskerna som kablaget går igenom vid dörrarna ser fräscht och tätt ut. På de första årsmodeller (04-05) hade man också problem med en klämd kabelstam under sätet. Koll all elektronik minst två gånger innan köp.

Vidare förekommer en del skrammel i paneler och stolarna fram kan börja knarra/gneka/knäppa. Detta är ett erkänt fel och torde vara avhjälpt på en 2005:a om den drabbats av det. Annars lär du ju märka det vid en provkörning.
Kolla också bromsskivor så att dessa är raka. Fanns lite strul med skivor som blir vinda.

Teknikens Värld har ett begtest på V50 i sitt "TV-program" som finns på hemsidan. Leta där bland äldre program så hittar du nog det.

Audi A4 Avant är en jäkligt trevlig bil också men servicekostnaderna avskräcker lätt om man inte har lite kontakter som kan ordna bättre pris samt att den brukar kosta en del mer i inköp men en förbannat bra bil.

Som begköp är V50:n klockren tycker jag men jag hade aldrig köpt den ny. Å andra sidan hade jag aldrig köpt en ny bil heller för det är en så sjukt dålig investering.

(Off topic) V50?
Köp min istället!
V50 1,8F -08 2500 mil.
Helt OK bil från A till B. Du kommer inte skratta under tiden du kör men den är rätt praktisk och komfortabel.

(Off topic) V50?
Hej!

Hade en V50 2.4i Automat -04, första modellen alltså. Det var en del småfel/barnsjukdomar på den och det är ju störande att behöva lämna in den stup i sju. Bla. var bakluckan feljusterad så den tog i kofångaren. Det slutade med två omlackeringar, delvis beroende på lackerarens okunskap då lacken släppte.

Annars var jag väldigt nöjd med den som bil. Den var trevlig att köra, kändes modenr i inredningen, lätt att manövrera och den gick som ett skott (Borgholm-Sumpan på 3:12). Skulle lätt kunna tänka mig en som andrabil.

(Off topic) V50?
2.0D är grymt pigg, 136hk men samma vrid som T5-modellen. Inte jämförbar med snik-bensinmodellerna.

Första årsmodellerna av 2.0D hade en 6-växlad låda som jag tror utgick sedan för att den inte funkade så bra.

Jag har kört en del långresor med en S40 2.4 och tycker den var helt OK. Ganska tyst, man sitter bra men knappast soppasnål. Personligen köper jag inte bilar som är så nya så de måste servas på verkstad, det är den enskilt största delen av bilägandet kostnadsmässigt förutom bränslekostnaden. En 4-5 år gammal bil som man servar själv så mycket som det går blir KLART billigare att äga och att byta olja är inte särskilt svårt..

(Off topic) V50?
Har förvisso kört en V50 T5 -04 ett år och ca 1500mil. Gillade bilen och hade endast följande problem trots att bilen gått 16500 mil när jag köpte den:
*Hjullager vänster fram var slut så verkstan fick byta främre navet.
*Bromsvibrationer fram, bytte skivor (320mm) och belägg men fick tillbaka fenomenet efter ca 500mil. Troligen kärvade ena oket och borde ha bytts samtidigt.
*Lack/galvsläpp efter att bakluckan tagit i kofångaren (krockskada eller feljusterat, vet ej vilket) Omlack.
Problem att få i backen när det var kallt ute. Orsaken var att Volvo på de tidiga årsmodellerna använt fel typ av fett på en splinesaxel i växellådan vilket påverkade backväxeln vid kyla. Ingen åtgård (dyrt pga att man får riva ner låda och koppling för att fixa problemet). Gick att leva med.

Trevlig bil med bra komfort möjligen med något varma stolar på sommaren när man körde långkörning. Kändes stabil på vägen och T5-motorn var stark men ingen raket. Har 2,0D samma vrid så kommer det lira fint med bilen. High Performance stereon jag hade var riktigt bra tryck i och gillar man bas så finns det gott om det!

Vanliga barnsjukdomar på tidiga årsmodeller är som sagt kabelstam höger A-stolpe, felplacerad bränslepumpsstyrning (i sprutet bakom ett bakhjul) som tar in fukt och lägger av = garantiutbyte av Volvo. Vidare åtgärdade dom någon felaktigt dragen bränsleledning samt något med handbromsen vill jag minnas.

Kolla att automatisk höjdreglering av Xenonhalvljuset fungerar om bilen är utrustad med det. Dyrt om det inte gör det...

På importbilar utanför skandinavien tror jag inte tillsatsdiesevärmare är standardmonterat vilket du absolut vill ha en kylig vinterdag. Men bilen du kollat på är kanske svensksåld?

(Off topic) V50?
glitch skrev:

>
> Audi A4 Avant är en jäkligt trevlig bil också
> men servicekostnaderna avskräcker lätt om man
> inte har lite kontakter som kan ordna bättre pris
> samt att den brukar kosta en del mer i inköp men
> en förbannat bra bil.

räcker ofta med att åka till en mindre (men bra) verkstad istället för märkesverkstäderna så brukar service kostnadena inte bli så farligt, om ens dyrare än en volvo.

(Off topic) V50?
Dirty_rider skrev:
> en volvo?!?!?!?!?!?!?!? usch nä

And what would buy????Thats big enough to put the dog and bike in.(I mean a real dog not the wife)

(Off topic) V50?
Jensen skrev:

> räcker ofta med att åka till en mindre (men bra)
> verkstad istället för märkesverkstäderna så
> brukar service kostnadena inte bli så farligt, om
> ens dyrare än en volvo.

Absolut, men det är lite det jag menar att man om inte personligen i alla fall ska ha koll på någon bra verkstad som både är duktiga och har humana priser. Är man anvisad till märkesverkstäderna för att man inte har tid/lust/engagemang att jaga rätt på någon annan så svider det duktig. Även om man känner folk kostar det en slant. Polarn fick prisförslag på 17' hos Audi för kamremsbyte, vattenpump och spännrullar på hans A4 Avant från 2003 (eller 2002 osäker).
Hans lokala mek fixade det för runt 10' och då tog han bara en tusing i arbetskostnad, resten var material. Sen är inte Volvo gratis att serva heller det har du helt rätt i.

(Off topic) V50?
Det måste ha varit en v6 eller nåt annat om materialet var så dyrt.
På en vanlig 1.8T/2.0T går inte materialet ens på 5000kr.

glitch skrev:
> Jensen skrev:
>
> > räcker ofta med att åka till en mindre (men
> bra)
> > verkstad istället för märkesverkstäderna
> så
> > brukar service kostnadena inte bli så farligt,
> om
> > ens dyrare än en volvo.
>
> Absolut, men det är lite det jag menar att man om
> inte personligen i alla fall ska ha koll på
> någon bra verkstad som både är duktiga och har
> humana priser. Är man anvisad till
> märkesverkstäderna för att man inte har
> tid/lust/engagemang att jaga rätt på någon
> annan så svider det duktig. Även om man känner
> folk kostar det en slant. Polarn fick prisförslag
> på 17' hos Audi för kamremsbyte, vattenpump och
> spännrullar på hans A4 Avant från 2003 (eller
> 2002 osäker).
> Hans lokala mek fixade det för runt 10' och då
> tog han bara en tusing i arbetskostnad, resten var
> material. Sen är inte Volvo gratis att serva
> heller det har du helt rätt i.

(Off topic) V50?
glitch skrev:

> Absolut, men det är lite det jag menar att man om
> inte personligen i alla fall ska ha koll på
> någon bra verkstad som både är duktiga och har
> humana priser. Är man anvisad till
> märkesverkstäderna för att man inte har
> tid/lust/engagemang att jaga rätt på någon
> annan så svider det duktig. Även om man känner
> folk kostar det en slant. Polarn fick prisförslag
> på 17' hos Audi för kamremsbyte, vattenpump och
> spännrullar på hans A4 Avant från 2003 (eller
> 2002 osäker).
> Hans lokala mek fixade det för runt 10' och då
> tog han bara en tusing i arbetskostnad, resten var
> material. Sen är inte Volvo gratis att serva
> heller det har du helt rätt i

nu finns det ju ingen garanti att arbetet blir bra utfört bara för att det görs av en märkesverkstad heller, har då hört skräckexempel. o söker man lite på nätet kan man oftast finna en bra verkstad. o du, om du inte vill reta din kompis, tala inte om för din kompis att han blev lurad om han fick veta att 1000 kr var arbete och 9000 kr var för delar. har själv en a4:a och var inte ägare till bilen när kamremsbyte gjordes, men förra ägaren betalade då 6000 kr för kamrem, spännrullar och vattenpump inkl. arbete, o då var det vitt. 10000 är inte ett dåligt pris, men det är fan inte ett bra pris :D 13000 tar lokala märkesverkstaden o de är kända för att vara väldigt dyra :D

men detta är kanske lite OT. men kan tänka mig att det är lika om man köper en V50. rent kvalitetsmässigt på inredning osv. så tycker ja inte v50 riktigt når upp till a4. det skulle vara stolarna då, om man inte väljer en a4 med sportstolar. men v50 är säkerligen en fin bil.

(Off topic) V50?
shaapa skrev:
> Har förvisso kört en V50 T5 -04 ett år och ca
> 1500mil. Gillade bilen och hade endast följande
> problem trots att bilen gått 16500 mil när jag
> köpte den:
> *Hjullager vänster fram var slut så verkstan
> fick byta främre navet.
> *Bromsvibrationer fram, bytte skivor (320mm) och
> belägg men fick tillbaka fenomenet efter ca
> 500mil. Troligen kärvade ena oket och borde ha
> bytts samtidigt.
> *Lack/galvsläpp efter att bakluckan tagit i
> kofångaren (krockskada eller feljusterat, vet ej
> vilket) Omlack.

Inte för att vara negativ, men är inte det sjukt mycket problem med en så ny bil som gått så få mil?

Jag har nog kört över 30 000 mil med de tre senaste bilarna jag ägt och har väl haft ungefär samma mängd problem totalt - och då har det mest varit bilar som gått långt.

Saab 900:an från 88 hade gått några tusen över 30 när jag sålde den, rullade 10 000 mil i min ägo. Bytte avgassystem och fick lite rost svetsat.

VW Polo 97:an hade gått nästan 24000 när jag sålde den varav 13000 var i min ägo. Bytte en bussning i framvagnen, en tändkabel och låset på passagerarsidan + bromsbelägg och skivor fram under de milen.

Subarun från 99 (jag är inte direkt märkestrogen) jag har nu har jag bara bytt bromsbelägg och olja på under de 8500 mil jag haft den, den är snart uppe i 25000 mil och är dessutom en sån där hemsk importbil. :)

(Off topic) V50?
jomper skrev:
> VW Polo 97:an hade gått nästan 24000 när jag
> sålde den varav 13000 var i min ägo. Bytte en
> bussning i framvagnen, en tändkabel och låset
> på passagerarsidan + bromsbelägg och skivor fram
> under de milen.

Fast jag tror att växellådan rasade på den 1000 mil senare...

(Off topic) V50?
jomper skrev:
Personligen köper
> jag inte bilar som är så nya så de måste
> servas på verkstad, det är den enskilt största
> delen av bilägandet kostnadsmässigt förutom
> bränslekostnaden.

Nåja, bilens värdeminskning är oftast den största årskostnaden på lite nyare bilar.

Edit; Ok, såg nu att du verkar köra en jäklarns massa mil å då kanske det blir lite annan kalkyl även om det iofs också skyndar på värdeminskningen.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp