Officiell Planet X / On-One tråd

Ja, jag är lite oklar på hur de valde namnet.... Den heter ju verkligen Rivet Rider också... Man kan ju hoppas att cykeln är liiiiite smidigare och lättare än flygplanet...

Med knappt 100kg förare så behöver jag inte lättare cykel än de ca 7.5kg som den påstås väga... Hade varit värre om den vägt typ de 35 ton som en Hercules-kärra väger....

e120guru sa:
Med knappt 100kg förare så behöver jag inte lättare cykel än de ca 7.5kg som den påstås väga... Hade varit värre om den vägt typ de 35 ton som en Hercules-kärra väger....

Fast dina 100kg hade spelat ganska liten roll för prestationen i en hercules :p

marr sa:
e120guru sa:

Fast dina 100kg hade spelat ganska liten roll för prestationen i en hercules :p

Sannt... Men även hade mina 100kg inte spelat så stor roll om jag hade försökt cykla en cykel på 35ton - den hade stått precis lika stilla för det.... ;)

20160511_185839.jpg

Min Viner kittad för Paris-Roubaix. Nu ska man bara bli frisk så man kan testa oxå.

Tja, hade ju varit trevligt om man hade fått cykeln levererad nån gång... Verkar lite småstruliga på Planet X...

Beställde i slutet av april, fick problem med betalningen som bara gav "tecknical problems" på hemsidan, ringde dem och lade ordern istället - och de tog betalt via telefon med kortet... (Ja, inte det bästa, men jag ville ha cykeln, och jag antar att man kan lita på de här lirarna - annars skulle jag ju ha större problem än att lämna ut mina kortuppgifter till dem.)

Pengarna reserverades och orderbekräftelsen kom, beräknad leveranstid skulle vara 4-5 dagar.... Efter ett par timmar får jag ett mail från dem där de hade kommit på att de inte fick lov av sin bank att ta betalt med kort via telefon, och att de skulle släppa reservationen och att jag skulle betala antingen via banköverföring eller via PayPal istället... Jag mailade tillbaka och sade att det var ok, men att det nog skulle ta ett några dagar innan reservationen släppte så jag kunde betala. De svarade att det var lugnt, och att de skulle hålla cykeln så länge. Sagt och gjort... Jag betalade via PayPal och de bekräftade sedan, efter att jag frågat, att de hade tagit emot betalningen... Jag frågade då vad leverstiden var, och de sade då att "current build queue" var 4-7 dagar... Efter en vecka ändras status till "Order held whilst awaiting stock".

Jag mailar då och frågar vad som händer, och hur det kan vara så när de skulle reservera cykeln redan i april... Har bara fått lite småluddiga svar om att ja, det var ju det de sade, men nu är iaf någon komponent (som inte är ramen sade de) slut på lager och de kan då inte bygga cykeln förens de får in den. Och nu är vi mer än en månad sedan beställning och de väntar fortfarande på någon del som de inte har kunnat säga vilken del det är...
Varje gång man mailar dem svarar de med att de "väntar på svar från bikebuild" om uppdaterad leveranstid.

Någon som har erfarenhet av de här lirarna? Brukar de alltid ha lika mycket strul i sin internkommunikation? Om det strular så här nu, så är man ju lite nervös över vad som ska hända vid ett eventuellt garantiärende i framtiden... Om nu cykeln kommer någon gång...

e120guru sa:
Tja, hade ju varit trevligt om man hade fått cykeln levererad nån gång... Verkar lite småstruliga på Planet X...

Beställde i slutet av april, fick problem med betalningen som bara gav "tecknical problems" på hemsidan, ringde dem och lade ordern istället - och de tog betalt via telefon med kortet... (Ja, inte det bästa, men jag ville ha cykeln, och jag antar att man kan lita på de här lirarna - annars skulle jag ju ha större problem än att lämna ut mina kortuppgifter till dem.)

Pengarna reserverades och orderbekräftelsen kom, beräknad leveranstid skulle vara 4-5 dagar.... Efter ett par timmar får jag ett mail från dem där de hade kommit på att de inte fick lov av sin bank att ta betalt med kort via telefon, och att de skulle släppa reservationen och att jag skulle betala antingen via banköverföring eller via PayPal istället... Jag mailade tillbaka och sade att det var ok, men att det nog skulle ta ett några dagar innan reservationen släppte så jag kunde betala. De svarade att det var lugnt, och att de skulle hålla cykeln så länge. Sagt och gjort... Jag betalade via PayPal och de bekräftade sedan, efter att jag frågat, att de hade tagit emot betalningen... Jag frågade då vad leverstiden var, och de sade då att "current build queue" var 4-7 dagar... Efter en vecka ändras status till "Order held whilst awaiting stock".

Jag mailar då och frågar vad som händer, och hur det kan vara så när de skulle reservera cykeln redan i april... Har bara fått lite småluddiga svar om att ja, det var ju det de sade, men nu är iaf någon komponent (som inte är ramen sade de) slut på lager och de kan då inte bygga cykeln förens de får in den. Och nu är vi mer än en månad sedan beställning och de väntar fortfarande på någon del som de inte har kunnat säga vilken del det är...
Varje gång man mailar dem svarar de med att de "väntar på svar från bikebuild" om uppdaterad leveranstid.

Någon som har erfarenhet av de här lirarna? Brukar de alltid ha lika mycket strul i sin internkommunikation? Om det strular så här nu, så är man ju lite nervös över vad som ska hända vid ett eventuellt garantiärende i framtiden... Om nu cykeln kommer någon gång...
Hade också lite problem i både kommunikation och leveranstid. Efter några vändor och snäppet argare mail så dök cykeln så småningom upp. De verkar vara lite sådana men det verkar ju som att de alltid levererar till slut. En blir väl bortskämd när en handlar av strukturerade tyskar och svenska företag som postar paketen samma dag så en har dem dagen därpå.

I England verkar det vara lite mera avslappnad inställning till att passa tider osv. Det tar den tid det tar typ.

Ja, när jag köpte min Cayon kom cykeln så när sompå en dag exakt när det var utlovat...

Det störigaste här är inte att de inte har kunnat få iväg cykel, vilket förstås är väldigt störigt också... Men att de inte verkar ha någon kommunikation internt... Hur svårt ska det vara för kundtjänsten att kommunicera med montering och logistik?

Senast ändrad:
Nu fick jag svar igen...

"The item out of stock is the right brake caliper. We have an emergency shipment coming from the USA. I am awaiting the arrival date."

Vilken är den högra "brake caliper" på RN landsvägscykel? Jag har alltid inbillat mig att brake caliper är själva bromsen som klämmer bromsbeläggen mot fälgen...? Inte tusan är väl de uppdelade i vänster och höger? De är väl en hel ihopmonterad pryl eller? Och hur tusan ska det behöva beställas från USA med flera veckors leveranstid? SRAM Force-bromsar verkar ju finnas hos varenda näthandlare om de bara skulle vilja lösa problemet och kanske få betala ett lite högre pris än vad de har direkt från SRAM...

Lainen sa:
Right kan även betyda rätt.

Ah, såklart...

Nåja.. De borde ju kunna skaka fram en SRAM-broms på inte allt för lång tid om de vill....

Såg att de sedan jag beställde har gått över till FSA Gossamer-bromsar på den cykeln istället, är väl därför de har brist på den bromsen min cykel skulle ha

Jag väntar också på en leverans sen ett par veckor... "In stock" betyder tydligen "kan finnas hos Planet X i UK och ska skickas hit nån gång under okänd framtid, om du har tur"

Cujo sa:
Jag väntar också på en leverans sen ett par veckor... "In stock" betyder tydligen "kan finnas hos Planet X i UK och ska skickas hit nån gång under okänd framtid, om du har tur"

Jag tror "in stock" betyder "Vi har någon av de ingående komponenterna på lager"

Hi All,

Interesting to see your discussion.

Firstly, sorry to post this in English but my Swedish is not good enough to write this post in detail and I do not trust google to make a correct translation. I’m sure you understand and feel free to reply in Swedish. :-)

I’m not sure which comments (if any) are referring to orders placed with trimate.se but I would like to reassure everyone that we always try to have an open line of communication with customers.

You can contact us directly by email info@trimate.se or me directly by email nick@trimate.se

As the official distributors for Planet X and On-One in Scandinavia, we also have a very good direct line of communication with Planet X. Although we can’t offer much help regarding delayed orders that you have placed directly with Planet X, if you ever experience any warranty issues with products, we would be happy to assist you. In most cases, we can get answers and find solutions much quicker than going through the normal customer service channel.

As for our own website, bikes that are in stock are ready for immediate delivery throughout Sweden. However, due to the number of different model variations Planet X produce (Size, Colour, Build spec) sometimes a bike will show as ‘in stock’ when we have one or more variants in stock. If the variant you order is not available for immediate delivery it is placed on our next order with Planet X and you will normally receive the bike in 2-3 weeks.

We have a large number of shipments coming from Planet X every month and we have a fast track service which means our orders are built and shipped as priority. Therefore even when we do not have a bike in stock, it’s still normally quicker to order with Trimate.se than with Planet X directly.

If you are interested in ordering a bike from us, you can send us an email to confirm if we have the bike in stock and we will answer you the same day. It’s also possible for us to import Planet X or On-One bikes that are not listed on our website. If you have a special request, just get in touch and we will be happy to help.

When we experience a slow down or delayed shipments from Planet X, we will always try to communicate this to the customer and offer compensation when necessary.

However, we will be implementing a new weekly email update for all orders that cannot be shipped immediately. So you should never be left to wonder what's happening with your order!

Lastly, we are still growing as a company and we are adding more and more models and variants to our inventory. THANK YOU for supporting us and the brand Plant X.!!!!

Looking forward to hearing from you with any questions.

Nick.

Hej Nick,

Tack för ditt svar.

Ordern i fråga i mitt fall var direkt från Planet X i UK i april när de hade väldigt bra rea på just Rivet Rider...

Deras produktionsplanering och/eller logistikpersonal verkar ju lite så där måttligt duktiga.
Fortfarande klarar de inte att ge ett besked om när de kan få in bromsarna som saknades, trots att de finns i lager hos varenda handlare i Europa, och den utlovade "expressbeställningen" från USA som efter snart två veckor fortfarande inte kommit fram till UK. Måste vara Atlantångare de skickar med.
Nu visar det sig också att ramarna var slut på lager igen.
Canyon framstår ju som extremt snabba och ordningsamma i jämförelse

Känns bra att höra att det är ok att ta kontakt via er om det skulle behövas i framtiden i eventuella garantiärenden.

Jag är också milt sagt skeptisk till On-One i England.
Jag tycker det är svårt att få några vettiga svar från dom, man får lite luddiga svepande svar från olika personer varje gång.

Men nu har jag fått fin hjälp av Nick på Trimate.

Senast redigerad av en moderator:
e120guru sa:
Hej Nick,

Tack för ditt svar.

Ordern i fråga i mitt fall var direkt från Planet X i UK i april när de hade väldigt bra rea på just Rivet Rider...

Deras produktionsplanering och/eller logistikpersonal verkar ju lite så där måttligt duktiga.
Fortfarande klarar de inte att ge ett besked om när de kan få in bromsarna som saknades, trots att de finns i lager hos varenda handlare i Europa, och den utlovade "expressbeställningen" från USA som efter snart två veckor fortfarande inte kommit fram till UK. Måste vara Atlantångare de skickar med.
Nu visar det sig också att ramarna var slut på lager igen.
Canyon framstår ju som extremt snabba och ordningsamma i jämförelse

Känns bra att höra att det är ok att ta kontakt via er om det skulle behövas i framtiden i eventuella garantiärenden.

Hi,

Sorry to hear about this case. Just so I understand correctly, have you received anything yet? Was it just the brakes you were waiting for or have you not received the bike at all yet?

Let me know the details, size, colour etc... We have some variants of the EC130 in stock in Sweden. If we can help in anyway, we will.

Tack :-)

Nick.

Hej,

jag köpte en on-one av Trimate för ett par veckor sedan. Leveransen kom direkt från UK inom ett par veckor. Tyvärr hade DHL böjt växelörat. Trimate skickade snabbt nytt växelöra och erbjöd dessutom att betala för att fixa felet hos min lbs. Väldigt snabba på att svara.

Jag är jättenöjd med servicen från Trimate. Det enda jag hade kunnat önska är en lite mer exakt leveranstid. Nu kom den tidigare än vad jag hade förväntat mig, så det var inget problem.

Hej Nick,

Nej, inget har levererats. Först, klantade de till betalningen, så det tog 1.5 vecka innan pengarna kom tillbaka så jag kunde göra om betalningen - under tiden skulle de reservera cykeln sade de. När det var betalt och de bekräftat att betalningen var genomförd så hade de tydligen glömt av att de lovade att reservera cykeln, för då var ramarna slut. När ramarna kom in kom de på att bromsarna var slut (eftersom det under tiden som löpt hade ändrat spec på cykeln från SRAM Force-bromsar till FSA Gossamer. Så då sade de att de skulle express-beställa SRAM-bromsarna från USA, vilket nu verkar ha tagit 2 veckor. Och dessutom verkar ramarna vara slut igen....

Jag kan maila dig en kopia på beställningen från dem, så kan du få se om det är något som matchar vad ni har...

Stewe sa:
Jag är också milt sagt skeptisk till On-One i England.
Jag tycker det är svårt att få några vettiga svar från dom, man får lite luddiga svepande svar från olika personer varje gång.

Jag har suttit och kollat på deras Pickenflick ett tag nu, men har tvekat en del eftersom geometrin skiljer så mycket från den cross jag har idag och jag har svårt att översätta dom mått jag har till den hojen.

Jag har ganska långa ben i förhållande till min kroppslängd och det är ofta bökigt att hitta rätt geometri, jag är mitt emellan L och XL och då är det bökigt att hitta en storlek som varken känns för stor eller för liten.

Nu har dom helt plötsligt uppdaterat och ändrat en del mått på geometritabellen. Förut var en Large en 58:a, nu är det en 56:a.
Förut fanns ingen reach uppsatt, och när jag efterlyste det så sa dom att dom inte hade det med för ”det var ett sånt svårt mått” ???

Nu har dom både stack och reach helt plötsligt, men dom har ändrat en hel del mått (förmodligen har dom mätt upp hojarna ordentligt)
Men jag blir så jäkla tveksam, förut sa dom att jag definitivt skulle ha en Large, en XL skulle bli för stor. Nu säger dom att en XL med kortare styrstam blir bra…

Hey,

Let me check to see if the geo has changed slightly OR if they have just 're-measured' as you say....
Send me your measurements (height, reach, inside leg) and I'll make sure we find out the exact fit for you. You can email me nick@trimate.se

If you want to order, we can always take the bike home for you and you are welcome to come to the showroom for a free bike fit.

Let me know.

Tack :-)

Timothy Timpa sa:
Hej Nick!

Jag undrar om jag kan få på min rock shox revelation med koniskt styrör, och en Truativ krank med 30mm axel på en On-One 456 Evo2?

Hey!

The 456 EVO2 frame will only take a straight 1 1/8 fork. Also takes a standard GXP bottom bracket. The spec for the bottom bracket shell of the frame is 73mm, English Thread, ISCG05 chain guide mount.

Hope that helps!

Nick.

Creds till Trimate för att ha försökt hjälpa till i ärendet, synd att det inte funkade med vad som fanns på lager... Men tummen upp till dem...

Destå mer ris till Planet X i UK som mest verkar vara en bytta sopskallar hela bunten... Eftersom de fortfarande inte lyckas få hem delar att bygga en cykel av, så bad jag dem ändra leverasadressen till mitt kontor så att någon kan ta emot den medans man är på semester - men nej, si det gick inte för sig... När de väl ska kunna leverera måste de prompt leverera till den adressen jag uppgav för snart två månader sedan. Vad händer om jag hinner flytta? Med deras tempo ärdetju inte helt orimligt att man hinner flytta innan de levererar...? Ska det då fortfarande inte gå att ändra leveransadress? Jäkla pajasföretag...

Enda sättet att ändra leveransadress tycker Planet X är att avbeställa cykeln och lägga om ordern med den nya leveransaddressen... Antagligen för att de, när jag beställde, hade kraftigt rabatterat pris... De hävdar att det skulle vara risken för bedrägeri som skulle göra att de inte kan ändra leveransadressen....

Trots att problemen uppkommit genom att de klantat till det å det grövsta, och jag erbjudit att tillhandahålla bevis på min identitet, så tycker de alltså ändå att risken för bedrägeri gör att de absolut måste leverera till den adress där ingen kommer att kunna ta emot leveransen...

Kan inte vara lätt för Trimate att representera en tillverkare som verkar vara en samling amatörer som gör det bästa de kan för att göra kunderna förbannade... De som jobbar på Planet X borde nog sluta hänga för mycket på puben och nyktra till en aning....

Exakt!!!!!

Fy fans jävla skit vilka efterblivna mongon det verkar vara..
Hoppas de konkar och lägger ned helt och hållet så att fler stackare slipper uppleva kundsupport från helvetet och vänta månader (och år) på svar om garantiärenden..

Eftersom gamla tråden om varning för On-One verkar ha försvunnit ungefär samtidigt som Tri-Mate började göra bannerreklam så skriver jag det igen...

Jag har haft två garantiärenden hos dem, inget av dem har de hjälpt mig med.. i det ena fallet har de inte ens svarat mig.. satan vad jag hatar de inkompetenta jävla brittmongona!!!!
De hörde av sig med det andra ärendet ÖVER ETT ÅR!!!!!!!!! EFTER jag skickat mail på mail på mail på mail..
Men då hade jag redan sålt prylen vidare..
Och när det gällde stoleksrekommendation på en cykel så fick jag rådet att ja skulle ha en large, fast en medium vore kanske mer passande samt att en small troligen också skulle sitta fint....

Idioter.. köp ALDRIG nåt från On-One!!!!
Eftersom detta är en "officiell on-one-tråd" och inte en trimate-tråd så skriver jag det här..

Senast ändrad:
Bara för att bryta trenden. Jag räknar till 18 ordrar från onone/planetx sen 2013 varav en komplett cykel (dirty disco), en ram (el guapo26) och en massa kläder och delar.

Inte ett enda problem! När jag köpte discon så hade de slut på vevpartiet som skulle suttit på. De ringde upp och frågade om jag kunde tänka mig ett annat. Det kunde jag och cykeln skickades när den skulle. Dock fick jag fel sadel. Även detta korrigerade genom att jag fick ett bra pris på en annan sadel (icke valbar i konfiguratorn).

I övrigt massa billiga prisvärda merinokläder samt däck och delar.

Klavikel sa:
Eftersom gamla tråden om varning för On-One verkar ha försvunnit ungefär samtidigt som Tri-Mate började göra bannerreklam så skriver jag det igen...

Nej då, tråden är ingalunda borta.
Den finns allt kvar.

Även jag håller med om att den uppryckling som Planet-X/On-one faktiskt lyckades genomföra för ngt drygt år sedan nu åter verkar ha förfallit fullständigt.

Jag insåg runt jultid att jag behövde köpa ett komplett bultkit som backup till min Titus Rockstar Carbon.
Detta var dessvärre slutsålt och listat som "waiting for stock" (eller ngt liknande).
Jag, fyller i mailadressen för att få en heads up när prylen kommer in igen.

Efter ett bra tag (i börjanb av april) kommer det ett mail. The product is discontinued.
WTF??!!
Mindre än 1½ månad tidigare sålde man fortfarande ovan nämnda ram.

Efter MASSOR av jiddrande med deras support dår flertalet av mailen från mig består av reminders till supporten om mitt ärende får jag till sist följande svar.

Pga en brand i företagets lokaler i USA finns INGA uppgifter kvar ang detta bultkit och därför kan de inte tillhandahålla vare sig bultar eller måtten på dessa så att jag kan låta tillverka dessa lokalt.
1. Jag litar inte på att detta stämmer, jag är fullkomligt övertygad om att uppgifterna finns men man orkar inte leta fram dom.
2. Om jag har fel ang 1 så är det ett rent under att man ens lyckas överleva öht på marknaden med en så pass sårbar organisation.

Jag får nu alltså chansa på att de nuvarande bultarna kommer att hålla när jag väl lossar dom (skall tilläggas att de är gjorda av mjukostalu) så att de kan mätas upp och sedan ersättas.
Om inte detta funkar kommer jag ha en helt värdelös & oanvändbar kolfiberram som jag kan kasta till älgarna - typ.

Kommer jag någonsin mer köpa ngt från Planet-X/On-one? No freaking way!

Oerhört trist att nonchalanta människor i UK ska dra ner Trimate's namn i skiten, för dessvärre blir det till syvene & sist "guilty by association".

Fortsatt ha lite mailkonversation med dem nu under dagen... Nu tycker det att jag "behöver förstå att de har hundratals ordrar på den cykeln"... Jag hoppas innerligen att han inte menar att de har hundratals totalt uppfuckade ordrar som de har klantat sig så kopiöst på - då har de ju verkligen extremt trasiga rutiner... Att sedan säga att "it's just our procedures" som skäl att inte kunna ändra adressen, trots att jag erbjudit mig att ge dem de bevis de behöver på att jag är jag för att kunna utesluta bedrägeririsken, när deras rutiner uppenbarligen inte fungerat en enda gång hitintills...

Först var det 4 dagars leveranstid, sedan när de hade strular tillräckligt med betalningen som blev fel, och lovat att reservera cykeln åt mig medans det redde ut sig, så hade leveranstiden ökat... Och sedan så visade det ju sig att cykeln inte alls var reserverad för då var delarna slut... Delar som sades komma in under den här veckan, och fortfarande uppenbarligen inte har kommit in... Att då hänvisa till sina supertrasiga rutiner för att inte kunna ändra leveransadress är ju lätt provocerande...

Tycker synd om Trimate som försöker bygga varumärket när deras leverantör gör vad de kan för att förstöra för dem....

De hade inte samma pris när jag beställde pga kampanj.... 1300 GBP vs 25000 SEK

Men med tanke på kompetensen hos de söndersupna fotbollshuliganerna på Planet X's produktionsplanering vette tusan om det hade spelat så stor roll, de hade väl levererat en 26" hardtail istället för en landsvägscykel, fast först efter 23 år när de lyckats få alla delar levererade med ångbåt samt häst och vagn....

Det jag har beställt har kommit snabbt från planet x. När jag haft frågor har de artigt svarat inom 24h.
På mässan fick jag ett nytt växelöra helt gratis av trimate när jag visade en bild på min cykel.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    753 KB · Besök: 87
Svara på mail gör de... Med svar som mest är i linje med "Jag vet inte varför vi inte beställer hem delar för att kunna bygga din cykel, och jag är för lat för att engagera mig."

Tillbaka
Topp