Ni som vill ha jättestort däckutrymme på metallcyklar - ska man ha mer än 50 mm får man börja kompromissa rätt mycket, dels ta bort stöd för road 2x, man behöver en kedjestagsbrygga som komplicerar konstruktionen, eller jättelånga kedjestag, eller helt enkelt köra med MTB-vevparti. Sen om man faktiskt inte kör jättestora däck hela tiden så ser en gaffel som tar 55 mm + 6 mm gap ganska rolig ut när man har 45 mm däck i. Däckutrymme är en siffra alla kan förstå, medan geometri är mer knepigt, men att bedöma en cykel på bara det är nog lite dumt.
Med kolfiber kan man mer naturligt i konstruktionen ha avancerade former vilket gör att man enklare kan ha rapp geometri trots stort däckutrymme (exempel Specialized Crux 5), men man ser även där att det blir kompromisser till slut (exempel Open Wide 2.0)
Italienarna gillar skriva handgjort i Italien, som om inte alla cyklar vore handgjorda, och vissa kundgrupper verkar gå igång på det fortfarande, kanske mest i typ USA. Jag tycker det är lite fjantigt. Däremot uppskattar jag tillverkat i Europa, och små märken, min nästa gruscykel som jag jagar just nu kommer mest troligt vara tillverkad här. Taiwan m fl har minst lika bra hantverkare förstås, men jag tycker det är trevligt om vi har lite egen tillverkning också, och för metallramar blir det inte jättemycket dyrare eftersom det inte är så mycket arbetstid som att lägga upp ett kolfiberpussel. Dessutom kan man från vissa få custom-justeringar av geometrin då de byggs på beställning. Det gäller dock inte Milano som görs på förhand i fixa storlekar i bulk för att få ned priset.
Jag har kikat på Officina Battaglin Matera (exakt samma geometri). Matera byggs med ett dyrare rör-set och man har fler färger välja på (plus custom, men de tar sjukt mycket betalt för sina cromovelato-paintjobs). Matera är nog lite lättare pga dyrare rörsetet, men 1900 gram för Milano är ändå inte speciellt högt, stålramar för gruscyklar väger så mycket. Vill man ha lättare grusramar i metall är det aluminium som gäller som kan väga 1600, eller titan som varierar beroende konstruktion, titanramar väger ofta så mycket som 1700-1800, men går komma ned under 1600 om man kör med en del grade 5-titan t ex i 3D-printade vevpartier mm. Kolfiber väger typiskt 900 - 1200 för en grusram, no competition om man ska ha lägsta möjliga vikt.
Officina Battaglin Matera ligger inte längre på kortlistan för mig, och det beror dels på att jag inte är så förtjust i geometrin, lågt vevparti, lång hjulbas med långa kedjestag, verkar vara överstabil helt enkelt. Då jag är van vid cyclocross-geometri vill jag ha något lite mer lekfullt. Jag bryr mig inte jättemycket om vikt, då hade jag valt kolfiber, men lite gör jag och stål är tyngsta alternativet så de åker ned lite i listan av den anledningen för mig.
Jag ser dock ingen anledning för att trash-talka den rent allmänt, geometri är en smaksak. Det är en schysst hoj, jag tycker den ser snygg ut med traditionell formgivning med två rena trianglar och inte överdrivet lutande topprör, och detta med större diameter på stålrören passar bra ihop med kolfibergaffel och full kabelintegration, och den är definitivt mer unik än alla specialized, trek, canyon om man uppskattar ha nåt lite annorlunda.