Officina Battaglin Milano

pewe

Aktiv medlem
Officina Battaglin Milano
Premiumtillverkaren Officina Battaglin har lanserat en intressant modell - Milano. Det kanske mest spännande är priset: 2 500 Euro för en komplett cykel med Campagnolo Ekar. Modellen finns också med Shimano GRX Di2 för 3 000 Euro och med SRAM Rival XPLR 1×13 för 3 500 Euro. Allt handbyggt i Italien. Fem storlekar och tre färger, grå, vit och guld. Kan detta vara startskottet för lägre priser även hos boutiquemärkena?
 

Bilagor

  • officina-battaglin-steel-gravel-bike-2048x1535.webp
    officina-battaglin-steel-gravel-bike-2048x1535.webp
    105.7 KB · Besök: 308
  • battaglin-milano-white-gravel-bike-1536x1151.webp
    battaglin-milano-white-gravel-bike-1536x1151.webp
    71.3 KB · Besök: 174
Officina Battaglin Milano
Premiumtillverkaren Officina Battaglin har lanserat en intressant modell - Milano. Det kanske mest spännande är priset: 2 500 Euro för en komplett cykel med Campagnolo Ekar. Modellen finns också med Shimano GRX Di2 för 3 000 Euro och med SRAM Rival XPLR 1×13 för 3 500 Euro. Allt handbyggt i Italien. Fem storlekar och tre färger, grå, vit och guld. Kan detta vara startskottet för lägre priser även hos boutiquemärkena?
Och här är länken
Milano | Officina Battaglin https://share.google/qJVavQp68JVK3xxKR
 
Officina Battaglin Milano
Var lite sugen på den, sen dök det upp lite viktuppgifter och då avtog intresset. Är heller inte intresserad av en Ekar grupp och hade önskat mer däckutrymme.

Men kul projekt och förhoppningsvis följer fler efter.
 
Officina Battaglin Milano
Var lite sugen på den, sen dök det upp lite viktuppgifter och då avtog intresset. Är heller inte intresserad av en Ekar grupp och hade önskat mer däckutrymme.

Men kul projekt och förhoppningsvis följer fler efter.
Den tar 50 mm enligt uppgift och ramen väger 1 900 gram. Inte så pjåkigt. Och finns med GRX Di2 och Rival XPLR också. Men då blir det lite dyrare såklart.
 
Officina Battaglin Milano
Blir onekligen lite sugen. Hade kunnat tänka mig en med både Ekar eller GRX, men hade frågat efter några roligare hjulalternativ isf.
 
Officina Battaglin Milano
Den tar 50 mm enligt uppgift och ramen väger 1 900 gram. Inte så pjåkigt. Och finns med GRX Di2 och Rival XPLR också. Men då blir det lite dyrare såklart.

För mig är 50 mm för lite (har redan det på nuvarande hoj).
Sen om 1900g stämmer är det ju bra, jag hade ett dunkelt minne av dryga halvkilot mer. Minns inte om det var ren spekulation baserat kring rören som använts / respektive var jag läste det. Så ta det med en nypa salt.
Tror som sagt det är ett bra köp oavsett och mycket för pengarna.
 
Officina Battaglin Milano
Om ramen verkligen väger in på 1900 gram så är den ju i samma division som Cinellis Speciale Gravel och Fairlight Secan, men kostar betydligt mindre än båda (särskilt Cinellin) och är gjort i Europa, till skillnad från Fairlighten. Synd bara på max 50 mm. Hade den haft plats för mtb-däck hade det varit en no-brainer.
 
Officina Battaglin Milano
Om ramen verkligen väger in på 1900 gram så är den ju i samma division som Cinellis Speciale Gravel och Fairlight Secan, men kostar betydligt mindre än båda (särskilt Cinellin) och är gjort i Europa, till skillnad från Fairlighten. Synd bara på max 50 mm. Hade den haft plats för mtb-däck hade det varit en no-brainer.

Precis, har svårt att tro att den skulle vara så lätt.
Deras Matera i Columbus Spirit rör väger in på dryga 9 kg med xtr pedaler o lite annat enligt gravelcyclist. Då kittad med Red xplr, Fulcrum Sharq hjul och superlätta delar runtom.

Känns osannolikt att Milanon skulle konkurrera med den ramen respektive vara i nivå med "finramar".

Men OM det skulle stämma är det galet prisvärt.
 
Officina Battaglin Milano
Om ramen verkligen väger in på 1900 gram så är den ju i samma division som Cinellis Speciale Gravel och Fairlight Secan, men kostar betydligt mindre än båda (särskilt Cinellin) och är gjort i Europa, till skillnad från Fairlighten. Synd bara på max 50 mm. Hade den haft plats för mtb-däck hade det varit en no-brainer.
Drink the cool aid ;)

Nåja. Snygg och cool! Nu fick skeppshult konkurrens 😆
 
Officina Battaglin Milano
Jag kanske är lite negativ här nu, men jag trodde det var en alucykel först pga de väääldigt grova rören. Det är en grej att stålcyklar inte får ha för biffiga rör för då faller en del av elegansen. Och cyklar med koniska styrrör måste ha koniska kronrör också (min enda beef med Fairlight är att de kör grovt fult rör istället för ett koniskt elegant rör som möter upp gaffeln i nederkant och styrrör/styrstam i ovankant).

Allt ovan är såklart högst objektiva fakta rakt igenom... 🤪
 
Officina Battaglin Milano
"Handbyggd i Italien" och "byggd i Europa" ska det vara bättre?
Extremt tveksam.

Poängen med denna cykeln - och Officina Battaglin samt andra europeiska rambyggare - är nog inte att det nödvändigtvis skall vara "bättre". Men man kan, förmodligen med ganska stor säkerhet, anta att kvalitetskontrollen är bra, att det är kvalitetsrör som använts och att det finns en hel del kunskap i tillverkningen av ramen.

Det som är intressant är priset. 2 500 Euro för en komplett cykel med Campagnolo Ekar från ett premiummärke är i sammanhanget lågt. Och som jag sa tidigare: förhoppningsvis är detta startskottet för andra boutiquemärken att erbjuda rimligt prissatta ramar/cyklar.
 
Officina Battaglin Milano
Absolut inget fel på ramar från Taiwan. Jag är inte säker på att europeiska cykelramar är bättre, i genomsnitt, än Taiwanesiska. Men det är ju många som är beredda att betala ett premium för saker som tillverkas lokalt.
Såklart, men att hävda det som ett säljargument faller platt idag.
Är väl bara Campasekten som tjatar om Italien idag.
 
Officina Battaglin Milano
Poängen med denna cykeln - och Officina Battaglin samt andra europeiska rambyggare - är nog inte att det nödvändigtvis skall vara "bättre". Men man kan, förmodligen med ganska stor säkerhet, anta att kvalitetskontrollen är bra, att det är kvalitetsrör som använts och att det finns en hel del kunskap i tillverkningen av ramen.

Det som är intressant är priset. 2 500 Euro för en komplett cykel med Campagnolo Ekar från ett premiummärke är i sammanhanget lågt. Och som jag sa tidigare: förhoppningsvis är detta startskottet för andra boutiquemärken att erbjuda rimligt prissatta ramar/cyklar.
Jag håller med om sista stycket men att försöka hävda att det skulle vara bättre säljer inga cyklar åt dig idag.
Är helt säkert en fantastisk cykel vs pris!
 
Officina Battaglin Milano
Jag tror, och hoppas, att made in Europe kommer vara något folk är villiga att betala mer för (inom rimliga gränser). Jag personligen tilltalas absolut av att t.ex. en ram är tillverkad i Europa, men jag likställer det inte med att det per automatik är lika bra eller bättre än en asienram.

Finns alternativet och produkten är inte avsevärt sämre eller supermycket dyrare stöttar jag gärna Europa. Jag hoppas verkligen att vi får fler rimligt prissatta alternativ från vår del av världen tack vare initiativ som detta.

Hade den tagit 55-57 mm däck hade jag suttit och väntat på min order nu :)
 
Officina Battaglin Milano
Ni som vill ha jättestort däckutrymme på metallcyklar - ska man ha mer än 50 mm får man börja kompromissa rätt mycket, dels ta bort stöd för road 2x, man behöver en kedjestagsbrygga som komplicerar konstruktionen, eller jättelånga kedjestag, eller helt enkelt köra med MTB-vevparti. Sen om man faktiskt inte kör jättestora däck hela tiden så ser en gaffel som tar 55 mm + 6 mm gap ganska rolig ut när man har 45 mm däck i. Däckutrymme är en siffra alla kan förstå, medan geometri är mer knepigt, men att bedöma en cykel på bara det är nog lite dumt.

Med kolfiber kan man mer naturligt i konstruktionen ha avancerade former vilket gör att man enklare kan ha rapp geometri trots stort däckutrymme (exempel Specialized Crux 5), men man ser även där att det blir kompromisser till slut (exempel Open Wide 2.0)

Italienarna gillar skriva handgjort i Italien, som om inte alla cyklar vore handgjorda, och vissa kundgrupper verkar gå igång på det fortfarande, kanske mest i typ USA. Jag tycker det är lite fjantigt. Däremot uppskattar jag tillverkat i Europa, och små märken, min nästa gruscykel som jag jagar just nu kommer mest troligt vara tillverkad här. Taiwan m fl har minst lika bra hantverkare förstås, men jag tycker det är trevligt om vi har lite egen tillverkning också, och för metallramar blir det inte jättemycket dyrare eftersom det inte är så mycket arbetstid som att lägga upp ett kolfiberpussel. Dessutom kan man från vissa få custom-justeringar av geometrin då de byggs på beställning. Det gäller dock inte Milano som görs på förhand i fixa storlekar i bulk för att få ned priset.

Jag har kikat på Officina Battaglin Matera (exakt samma geometri). Matera byggs med ett dyrare rör-set och man har fler färger välja på (plus custom, men de tar sjukt mycket betalt för sina cromovelato-paintjobs). Matera är nog lite lättare pga dyrare rörsetet, men 1900 gram för Milano är ändå inte speciellt högt, stålramar för gruscyklar väger så mycket. Vill man ha lättare grusramar i metall är det aluminium som gäller som kan väga 1600, eller titan som varierar beroende konstruktion, titanramar väger ofta så mycket som 1700-1800, men går komma ned under 1600 om man kör med en del grade 5-titan t ex i 3D-printade vevpartier mm. Kolfiber väger typiskt 900 - 1200 för en grusram, no competition om man ska ha lägsta möjliga vikt.

Officina Battaglin Matera ligger inte längre på kortlistan för mig, och det beror dels på att jag inte är så förtjust i geometrin, lågt vevparti, lång hjulbas med långa kedjestag, verkar vara överstabil helt enkelt. Då jag är van vid cyclocross-geometri vill jag ha något lite mer lekfullt. Jag bryr mig inte jättemycket om vikt, då hade jag valt kolfiber, men lite gör jag och stål är tyngsta alternativet så de åker ned lite i listan av den anledningen för mig.

Jag ser dock ingen anledning för att trash-talka den rent allmänt, geometri är en smaksak. Det är en schysst hoj, jag tycker den ser snygg ut med traditionell formgivning med två rena trianglar och inte överdrivet lutande topprör, och detta med större diameter på stålrören passar bra ihop med kolfibergaffel och full kabelintegration, och den är definitivt mer unik än alla specialized, trek, canyon om man uppskattar ha nåt lite annorlunda.
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp