Ohälsosamt att träna styrka efter spinning?

Fredde

Aktiv medlem
Har precis satt höstens och vinterns träningsplan i verket. Planen är att köra spinning två gånger i veckan och komplettera med styrketräning en eller två gånger. Utöver detta tillkommer cykelträning utomhus på helgen. För att slippa behöva springa på Friskis varenda dag tänkte jag köra styrketräningen efter spinningpasset. Frågan är om man kan tillgodogöra sig styrketräningen efter ett spinningpass, om det överhuvudtaget gör någon nytta eller kanske är direkt ohälsosamt? Kan tillägga att jag inte kommer träna ben under styrkepasset utan koncentrera mig på mage, rygg och axlar.

Tja!

Själklart går det att kombinera spinning och styrketräning. Själv kör jag spinning och styrka på vintrarna, men jag kör alltid styrka först sen avslutar jag med spinning. Detta gör jag för att kolhydraterna främst andvänds som energi vid styrketräningen. Tar sedan kolhydraterna slut så andvänder kroppen fett som energi och det lämpar sig bättre till spinning.

Robban

Hej!

Om du planerar ett styrkepass direkt efter spinningen är detviktigt att du får i dig något mellan passen. Käka några bananer och fyll eventuellt även på med en proteinbar eller dryck innan du börjar styrketräningen. Försök sedan att hålla styrketräningspasset relativt kort, dvs. max 45 min, men med effektivitet och kvalitet förstås! :) Var försiktig med för tunga vikter om du är trött efter spinngen för att undvika onödiga skador! Att du har valt att koncentrera dig på överkropp tycker jag låter vettigt.

Även efter gymmet är det viktigt med påfyllning igen för att förhindra muskelnedbrytning och underlätta reperation och snabbare återhämtning. Jag varvar själv styrketräning med cykling i veckorna, men delar upp passen på olika dagar, eftersom det passar mig bättre. Jag vet dock flera som gör som du, bl.a pga tidsbrist och enligt dem fungerar det utmärkt! Men som sagt...träning och dess effekter är ju ytterst personligt. Börja försiktigt och känn dig fram!

Lycka till!

Med risk för att rent teoretiskt ha jättefel, men rent autodidakt tycker jag att det är kanon att köra styrketräning för benen efter cykling, eftersom benen är rätt slutkörda så tar det extra bra. var bara försiktig eftersom det kan vara svårt med balans mm, tunga knäböj efter en cykling är bra för både benen och psyket.

/stefan

Tror egentligen att styrketräning lämpar sig bättre innan spinning eftersom kroppen blir ganska urlakad efter ett spinningpass och styrkepasset kanske inte blir lika effektivt som det hade blivit om man koncentrerat sig på enbart det. Men av den högst ovetenskapliga orsaken att det är mindre folk i gymmet senare på kvällen väljer jag att köra styrka efter istället för innan spinningen.

Anledningen till att jag inte tränar styrka för benen är att jag anser att dom ju borde få sin beskärda del ändå, av en varierad cykelträning bestående av distans, intervall och backar. Så jag koncentrerar mig på mage, rygg och axlar för att kompensera all träning benen får, skapa stabilitet i kroppen och motverka ryggont vid cykling.

Styrketräning innan spinning = soppatorsk i tanken, kroppen bryter ned mer muskler och därmed blev styrketräningen snudd på kontraproduktiv.

Styrketräning eftet spinning = soppatorsk i tanken, kroppen orkar inte träna musklerna ordentligt (högre olycksrisk) samt större nedbrytning och därmed blev styrketräningen snudd på kontraproduktiv.

För bästa resultat, ta en återhämtningsdryck* mellan passen och vila en halvtimma. Käka något som en banan eller liknande. Det är nog bästa sättet om du nu inte vill lämmna lokalen mellan passen.

*Många säljer färdigblandade men det är både bättre och billigare att blanda sin egen av wheyprotein, minimjölk (eller vatten) och lite dextropur (dextrosol från ICA, Hemköp etc.).

ähhh... om du bara kör ett kort styrkepass för överkroppen så är det helt lugnt efter spinningen. men som sagt. lite mat i magen är inte fel.

I allmänhet avråder man för styrketräning efter konditionspass eftersom intensiteten är a och o inom styrketräning till skillnad från uthållighetsträning där det per definition måste vara lägre intensitet. Tappar du lite av ditt max kommer detta därför ge betydligt mer utslag på styrketräningen än uthållighetsträningen. Detta är den främsta orsaken till ovanstående rekommendation.

Lite vila och lite kolhydrater emellan passen kan också tillföra lite extra ork på det senare. Inte alla fungerar dock likadant så är du osäker; testa och känn av hur trött du är.

Körde styrketräning och spinning på Nautilus för ett antal år sedan.

Tre styrkepass i veckan med spinning efteråt - splittade styrkepass.

Råden jag fick av personalen på Nautilus var just att köra styrkepasset
först av samma skäl som nämts ovan. Sedan äta en banan och vila lite
imellan och sedan spinningen efteråt.

Dom var tveksamma till nyttan av benpasset och så här i efter hand tycker
jag nog att det varit smartare ifall jag körd spinningpass #3 och ben-
passet på separata dagar.

Jag varvar styrketräning och spinning varannan dag. Styrka på måndag, onsdag och fredag. Spinning tisdag och torsdag. Styrkan splittat schema, så 3 pass ger hela kroppen. Benen kör jag då onsdagar, så de hinner vila inför helgen. Helgen äre mtb som gäller. Helst lördagar, så tar jag vilan på söndag med bara promenad.

Jävlar va du ligger i=)
bruse Skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag varvar styrketräning och spinning varannan
> dag. Styrka på måndag, onsdag och fredag. Spinning
> tisdag och torsdag. Styrkan splittat schema, så 3
> pass ger hela kroppen. Benen kör jag då onsdagar,
> så de hinner vila inför helgen. Helgen äre mtb som
> gäller. Helst lördagar, så tar jag vilan på söndag
> med bara promenad.
>
> --------------------------------------------------
> -----
> Mensch und Fahrrad in perfekter Harmonie!

Senast redigerad av en moderator:
Kaijan Skrev:
> Jävlar va du ligger i=)

Jag sitter på cykeln mest. Nån liggspinningscykel ahr jag aldrig sett.

bruse Skrev:
> Kaijan Skrev:
> -----
> > Jävlar va du ligger i=)
>
> Jag sitter på cykeln mest. Nån liggspinningscykel
> ahr jag aldrig sett.

På 'mitt' gym har de fått in sådana där otroligt fåniga motionscyklar där man sitter som i en liten stol och trampar framför sig istället för under. Har inte provat än, måste vara ännu lättare än en traditionell motionscykel.

Stolen har förutom ryggstöd även armstöd. Ja djävlar.

Jodå. Det brukar allt finnas med...i USA hade de dessutom kombinerat cyklarna med hållare för tidningar och annat. Nu är förvisso inte min simultanförmåga den bästa men det är rätt svårt att läsa och tänka på vad man läser när man kommer upp lite i puls...men det är väl helt i linje med resten av den amerikanska livsstilen...;)

Ett tips om man faktiskt kör ben samma dag och dessutom efter spinningpasset är att satsa på så mycket syra som möjligt på styrkan. Gärna någonstans mellan 10-15 reps med en vila som gör att du successivt drar på dig mer syra mellan varje set. Vila sedan lite längre mellan övningarna så att orken inte försvinner för snabbt. Visserligen blir spänningen mindre i muskulaturen genom en lägre vikt men ansamlandet av slaggprodukter (inklusive syran) samt det ökade trycket i muskeln är anabolt i sig. Dessutom så kommer spinningpasset ändå ha gjort att du får svårt att köra tungt på ett effektivt sätt.

Vad bra med tidningshållare, då kan man läsa om nya
revolutionerande träningsmetoder! Med en hjälpmotor
kan man dessutom köra riktiga långpass utan att bli
trött!

På Sports Club hade man (förut iallafall) sådana där motionscyklar där man sitter som i en liten stol och trampar framför sig tillsammans med display och olika dataspel ..

TV fanns det i princip framför varenda motionsmaskin.

// Malin

Malina Skrev:
> På Sports Club hade man (förut iallafall) sådana
> där motionscyklar där man sitter som i en liten
> stol och trampar framför sig tillsammans med
> display och olika dataspel ..
>
> TV fanns det i princip framför varenda
> motionsmaskin.

Det är i vart fall ingen större fara med att styrekträna efter ett sådant pass. Om det nu överhuvudtaget finns vikter som inte sitter fast i något maskinmagasin på det stället...

the_TnT Skrev:
>
> Det är i vart fall ingen större fara med att
> styrekträna efter ett sådant pass. Om det nu
> överhuvudtaget finns vikter som inte sitter fast i
> något maskinmagasin på det stället...

Du låter inte allt för imponerad av "det stället" ..

Malina Skrev:
> Du låter inte allt för imponerad av "det stället"

Det enda jag vet är det du skrev och det imponerade inte. Sen att jag vill träna med hantlar och skivstänger istället för maskiner är en annan femma ;)

the_TnT Skrev:
>> Det enda jag vet är det du skrev och det
> imponerade inte. Sen att jag vill träna med
> hantlar och skivstänger istället för maskiner är
> en annan femma ;)

Ok. Jodå där fanns mycket fria vikter också.

Där stod alla stora muskedunder, högljutt låtandes (brölandes) och såg farliga ut.

För övrigt det enda ställe jag sett folk stå och sminka sig innan träningen.

:-)

Malina Skrev:
> the_TnT Skrev:
> -----
> >> Det enda jag vet är det du skrev och det
> > imponerade inte. Sen att jag vill träna med
> > hantlar och skivstänger istället för maskiner
> är
> > en annan femma ;)
>
>
> Ok. Jodå där fanns mycket fria vikter också.
>
> Där stod alla stora muskedunder, högljutt låtandes
> (brölandes) och såg farliga ut.
>
> För övrigt det enda ställe jag sett folk stå och
> sminka sig innan träningen.
>
> :-)

HAHA, jag hoppas det var "muskedunderna" som sminkade sig, låter som ett riktigt inneställe:\

the_TnT: det är lite si och så på många SATS ställen vad gäller folket som tränar där. Gamla Olympic i Göteborg har faktiskt ändrat stil en hel del sen de gick med i SATS koncernen, men ett bättre utrustat gym får man faktiskt leta efter. Har självklart inte varit överallt men inte ens GOLD GYM i Venice imponerade mer. Själv tränar jag inte där lika mycket längre då jag distansierat mig lite från "muskedunderna" när jag sålde min själ till cykling och annat roligt. Står man ut med lite smink och "bröl" så är det dock inget dumt ställe. ;)

Är det SATS/Sports Club på hamngatan?

EDIT: Stavfel.

Malina Skrev:
> Ok. Jodå där fanns mycket fria vikter också.

Dåså :)

> Där stod alla stora muskedunder, högljutt låtandes
> (brölandes) och såg farliga ut.

Brölar gör jag själv, sambon hänvdar att jag ser farlig ut men det får stå för henne ;)

> För övrigt det enda ställe jag sett folk stå och
> sminka sig innan träningen.

Man måste vara fin när man ska lida pin?

Tydligen ett rätt vanligt ställe att 'ragga' på. Gym alltså. För de som inte gillar att supa skallen av sig och undra vad f-n de vaknar upp bredvid. Själv stoppar jag i hörlurarna och är asocial.

playboy_1.jpg

Edit: Stvavning

Ville Skrev:
> jävlar vad dedär brudarna har tränat tuttarna:\

Åtminstone en av dem, helsjukt. Sökte egentligen en bild på Simmons ur Kiss men hittade den där istället. Man hittar mycket underligt med Google :)

the_TnT Skrev:
> Man måste vara fin när man ska lida pin?

Ja det heter ju så. :-)

> Tydligen ett rätt vanligt ställe att 'ragga' på.
> Gym alltså. För de som inte gillar att supa
> skallen av sig och undra vad f-n de vaknar upp
> bredvid.

Haha, gillar ordvalet .. "och undra vad f-n de vaknar upp brevid". (Vad och inte vem ..)

Jerry Skrev:
> Är det SATS/Sports Club på hamngata?

Jag tränar inte på Sports Club längre men man fick ju träna på alla deras anläggningar om man hade kort. Hamngatan var inte lika nytt och fräscht vill jag minnas som de nyare gymmen på Sveavägen och på Söder.

bruse Skrev:
> Jobbigast är väl när det sminkas efter
> träningen.... på herrarna omklädningsrum...

Ja, där har jag inte varit, så det vet jag inget om

Jag tränade på Hamngatan när det fortfarande hette Nautilus.

Ledsnade när dom bytte ägare och började träna på jobbet och
håller på med det fortfarande.

Japp :-)

Gymmet på jobbet har ju inte allt men det funkar och är gratis = mer cykel och skidåkningspengar!

EDIT: Är det bara jag som stavar som en kratta:-?

Jerry Skrev:
> EDIT: Är det bara jag som stavar som en kratta:-?

Svar nej.

Tränar på jobbet jag åxå...Skönt att slippa behöva slänga iväg 500 i månaden på träning.När man istället kan köpa cykelprylar för kosingen

nja, inte behöver det kosta 500 spänn. Vill minnas att jag pröjsade knappa 1000 för ett halvår för kvartersgymmet.

Det går bra att kombinera styrketräning och spinning. Hur man ska lägga upp det beror lite på vilket mål man har med träningen. Vill man bränna fett eller till varje pris öka sin muskelmassa betyder olika upplägg.

Vissa skrev att man skulle äta mellan osv men det är ingen mening eftersom kroppen inte kommer hinna tillgodogöra sig näringen innan nästa pass ändå. Det beror såklart på vad man äter men även om man
får i sig ren glukos så hinner kroppen inte med. Se till att du har käkat så att du har bra fyllda glykogendepåer bara. Sedan är det bara fördelar med att vänta minst 2 timmar med första träningen.
Efteråt måste man se till att få i sig föda som tas upp snabbt av kroppen och innehåller både protein och kolhydrater. Fett ska man undvika vid detta tillfälle eftersom fett sänker upptagningshastigheten på proteinet/kolhydraterna markant. Man måste inte dricka protein/elektrolytdrycker osv utan det går utmärkt med tex tonfisk och potatis eller liknande. Man kan ju undvika dom långsammaste kolhydraterna och tex
kaseinproteiner som har långsamt upptag om man har möjlighet till det. Annars spelar det inte hemskt stor roll, huvudsaken är att man får i sig näring i tillräcklig mängd.

Bästa upplägget är att köra styrketräningen först och spinningen sedan. Att det skulle vara muskelnedbrytande är skitsnack. Det är snarare helt tvärtom eftersom det bidrar till bättre hormonstatus,kondition,näringsupptag osv osv. Dessutom är spinning effektivast om man kör det på så tom mage som möjligt. Det beror på att nervsystemet fungerar bättre tillsammans med musklerna om magen är tom. Givetvis måste tillräckligt med glykogen finnas tillgängligt i musklerna. Glykogendepåerna tränar man inte slut på genom ett gympass om man inte kör cirkelträning på högrepetitioner i många timmar i sträck så där behöver man inte oroa sig. För den som tycker det låter befängt att träning på tom mage är effektivare ska jag försöka förklara lite varför. Vi har två delar av en speciell del av nervsystemet. Ett sympatiskt och ett parasympatiskt det sympatiska inerverar med allt som har med aktivitet att göra (trampa runt delen :-). Det parasympatiska inerverar allt som har med vila att göra, mage, urinblåsa, tarmar, allt bortom musklulatur och årdror till dessa när vi äter aktivers det parasympatiska nervsystemet blod rusar till magen och samlas runt tarmar och det är en hel del blod. det tas från muskler som då vilar och inte behöver blod om vi aktiverar det sympatiska samtidigt som vi äter kommer blodet behöves i musklerna och mindre blod kommer till mage tarmar alltså fungerar magen sämre samtidigt som musklerna inte får allt de behöver efter som vi samtidigt faktiskt har aktiverat det parassympatiska . Att cykla samtidigt eller direkt efter maten är ett sätt ätt sänka nedbrytningshastigheten och näringsupptagshastigheten i mage tarm kanal om du har mat i magen så har du parasympatikuspåslag när den är tom finns ALLT blod tillgängligt för muskler (sympatikusaktivering) och då kan vi prestera som bäst. Det är en anledning till att det är effektivare att cykla på tom mage. Genom att äta lite extra salt innan träning kan du göra märkbara ökningar främst på styrketräningen tack vare att inervationen ökar med singaltransplantationen i nerverna har du totalt nollad parasympatikus (eller så lite som är möjligt utan att kroppen skall kollapsa) så kan kroppen 100%igt fokusera på att skicka signaler till musklerna etc..
En annan kul bieffekt är att kör vi cyklingen när vi kan prestera som bäst så bättrar vi konditionen maximalt och HÖJER vår fettbrännartröskel som alla talar om 65% av maxpuls. Armstrong bränner fett upp till 90% av maxpuls tack var att han hade så god KONDIS promenerar man tex kommer man inte över 65% cyklar du hårt du kommer Du garanterat snart upp till 70-80% beroende på hur hårt du cyklar.
Alltså när du är i gymmet sedan och tränar kommer Du bränna mer fett om Du har bättre kondis,tänkdig själv man ligger ju och pendlar i gymmet upp till 80-90% och sedan ner igen till 100% och sedan tillbaka igen. Har man bra kondis kan man hela tiden ligga och köra på fett nästan men inte riktigt..

Hotwire: mycket intressant. Har dock några frågor; det skiljer ju en del på nervssystemets optimala funktion beroende på vilken typ av ansträngning man gör maximalt/submaximalt. Det är således lättare att se att nervsystemet skulle göra nytta vid maximal belastning där enerveringen till stor del är den svaga länken men har du sett studier som stödjer detta för cykling också? Var försöksobjekten otränade inom det de testades vilket isåfall kan förklara att enerveringen var bättre?

Sedan ställer jag mig rätt tveksam till det sista; att sluta sig till att det är mycket fett som förbränns i gymmet för att man kan höja mjölksyratröskeln. Sätt Armstrong i gymmet och jag lovar att han inte kommer att bränna speciellt mycket fett. Anledningen är att träningen per definition är till största delen anaerobisk. Pulsen kan inte kopplas till intensiteten på samma sätt där som under ett cykelpass. Hade Armstrong kunnat köra med mestadels fett som bränsle även under ett styrkepass skulle han i princip kunna spurta hela loppet! Däremot kommer en del fett att förbrännas efter passet under uppbyggnaden.

För de som vill bränna fett skulle jag vilja tillägga att det inte bara gäller att vara tom i magen - relativt tom i musklerna är också effektivt. Även om insulinet är den största begränsande faktorn så är mängden blodsocker (som inte helt är kopplat till insulinet då även gradienten i blodsockerutsöndring spelar roll för insulinutsöndring) och mängden glykogen också viktiga faktorer.

servace och hotwire:

själv så tolkar jag era inlägg på precis samma sätt. med lite förkunskaper och att inte ta allt på orden så kan man göra bedömningen att båda har rätt. allt beror på hur gymträningen utförs. och eftersom vi inte har ett konkret sudieexempel att diskutera om så går det heller inte att generalisera.

pulsen är som sagt ingen lämplig mätare på energiförbrukningn vid gymträning.

För att återknyta till inledningen av tråden kan jag rapportera att jag igår körde ett 75 minuters spinningpass och fortsatte med 45 minuters styrketräning.

Under spinningen drack jag en halv liter sportdryck. Efter passet mera vätska och två bananer. Efter det körde jag rygg, mage, axlar och bröst i 45 minuter med ganska låg belastning, 15 repetitioner gånger tre på varje övning.

Den spontana känslan var att det fungerar utmärkt att köra styrka efter spinning. Kände mig pigg och koncentrerad men kan inte ge en rapport som matchar de vetenskapliga analyserna ovan. :-)

Återstår att se hur resultatet blir i framtiden.

Tillbaka
Topp