Ohederliga säljarnar

Ohederliga säljarnar
Upup skrev:
-------------------------------------------------------
> Om han inte skickat växeln = avtalsbrott =
> stämning
>
> Om han inte skickat växeln och inte betalat
> tillbaka = bedrägeri = polisanmälan
>
>
> Vi kan lätt komma upp i 30 sidor om nu folket som
> inte tycker att man ska stämma vid avtalsbrott
> diskuterar fram vilken summa som man inte ska
> stämma för, respektive ska stämma för. När
> blir beloppet tillräckligt stort för att "bråka
> om"?

ingen ide att stämma för strunt summor.... kostar mer än det smakar bara.
Betalar själv alltid i förskott och har hittils klarat mig iaf. Men nån vacker dag blir man väl blåst =)
Smällar man får ta antar jag.

Tycker det är löjligt att stämma och polisanmäla folk i onödan, Är ju lågprio för dom så dom bryr sig knappast.
Enklare att försöka lösa saker utan deras inblandning

Ohederliga säljarnar
Upup skrev:
> stämning
>
>
>
> om"?

Går du i gymnasiet och har portfölj?

Ohederliga säljarnar
Upup skrev:
> stämning
>
>
>
> om"?

Man kan nog inte definiera en rättshaverist på bättre sätt än detta. Att ens problematisera gränsdragningar när det gäller en begagnad framväxel visar ju på en synnerligen vriden verklighetsuppfattning. För oss andra är detta sällan ett problem.

Ohederliga säljarnar
Upup skrev:
> stämning

Så vad skall ha stämma för?

- Den extra kostnaden för att han fick åka till banken och säkerligen betala en extra avgift för överföringen (eftersom han tydligen har stenåldersbank). Det är ju den enda ekonomiska förlusten i sammanhanget.
Eller skall han stämma för Kränkningen han utsattes när han trodde sig få köpa något men inte fick det?

Jag är genuint nyfiken på vad stämningsorsaken kan tänkas vara. Att stämma för en sån här sak hör ju knappast till vanligheterna, så du kan väl berätta hur man går til väga?

Ohederliga säljarnar
Om man nu inte kan stämma nån för avtalsbrott i detta fall så borde det gå bra med den oerhörda kränkning han utsatts för. Det verkar funka bra nuförtiden.

Ohederliga säljarnar
Till de 3 föregående inläggen som citerat mig (föhoppningsvis hinner inte ett fjärde komma. Har inte ork att debattera självklarheter)

1) gick ut från gymnasiet för länge sedan. Själv då, haschat sedan 1984?

2) Problematisringen handlar inte öht om cykelväxeln, utan snarare det sinnessjuka att folk inte bara underlåter att agera på felaktigt beteende utan snarare uppmuntra till det. Detta är ett stort problem för samtliga som gör affärer över internet, den lealöshet som ditt inlägg visar är exakt den anledningen till varför det är helt ofarligt att syssla med internetbedrägerier. Du hittar samma resonemang hos polisen.

3) För avtalsbrott. Hänvisar dig till köplagen. För stämning a 450:- http://www.domstol.se/templates/DV_InfoPage____799.aspx

Ohederliga säljarnar
Nu behövs denna!

amin.jpg ht=296

Ohederliga säljarnar
Kom igen nu. Betala 450:- för att stämma nån för avtalsbrott? Säljaren har ju erbjudit sig att betala tillbaka! Och jag ser faktiskt inte hur köplagen skule kunna vara tillämplig när säljaren är beredd att betala tillbaka.

Men vilket belopp tycker du skulle vara rimligt att ange i en stämningsansökan i det här fallet, och med vilken motivering?

Ohederliga säljarnar
Som jag förstått har detta redan klarats upp, men jag kan inte hålla mig från att kommentera då det märks att det är en hel del amatörtyckare i tråden (en bit Upp, hehe). Så för den som orkar läsa, här kommer min första post:

Att stämma in vid domstol för avtalsbrott (ex: försenad leverans, fel i vara o.s.v.) är i praktiken sällan intressant (för privatpersoner) och bör givetvis undvikas i så stor utsträckning som möjligt. De flesta fall berörande just avtalsbrott brukar även klaras upp genom förlikning. Bland annat på grund av att båda parter är bovar i dramat samt att den vars yrkande ogillas, riskerar ytterligare utgifter i form av "vinnarens" rättegångskostnader. Men, är då det vi har för handen överhuvudtaget ett avtalsbrott?

Nej. Ett avtalsbrott är när någon gör något som står i strid mot det vi avtalat om. I detta fall skulle det till exempel varit om säljaren skickat fel växlar. Nu handlar det ju istället om att säljaren skulle ha sålt varan till någon annan (den andre förvärvaren), efter det att köparen (tredje man) satt in pengarna, och då föreligger ett rättsligt fel (alltså inget avtalsbrott i juridisk mening). Rent konkret kallas företeelsen för tvesala och tredje man (köparen alltså) har rätt att, oavsett om den andre förvärvaren var i god tro eller ej, återfå varan (i detta fall växlarna) mot lösen.

Senast redigerad av en moderator:
Ohederliga säljarnar
Måste också visa lite stöd för köparen här! Har man sagt att dealen är klar så är det inte rätt att sälja till någon annan. Hade själv inte varit så glad om jag knatat iväg till banken och sen kommit hem och sett att det var förgäves.
Sen är det ju helt klart ett överreagerande att "gå till attack" så hårt, hade nog kunnat lösas med lite vänligare ton.
Att stämma för att inte få någon växel är väl egentligen inte heller helt fel, det är väl så rättssystemet fungerar? Har någon gjort något brottsligt (vilket det verkar i detta fallet) så.
Borde väl finnas någon instans som snabbt och lätt läser igenom båda parternas version och så är det avklarat, behöver ju inte gå till HD precis...

Ohederliga säljarnar
Tomtefar skrev:

> Borde väl finnas någon instans som snabbt och
> lätt läser igenom båda parternas version och
> så är det avklarat, behöver ju inte gå till HD
> precis...

Men, men, det är väl det vi har gjort??
Nu ska bara happyjuryn sammanträda för omröstning.
Domen kommer i morgon.

Ohederliga säljarnar
Här kommer en historia som faktiskt gick till domstol, men sannolikt säger den mer om mig själv som tonåring än om ohederliga köpare.
För några år se'n (äumm ok rå typ 25) sålde jag min första bil. Killen var sugen, men hade inte pengar just nu, men skulle snart få när lönen kom.... Vi skrev avtal och allt var klart, men inte kom det några pengar. Jag gick till domstol pröjsade mina pengar till staten och fick rätt, problemet var att killen inte hade några tillgångar och det krävdes utmätning för att få ut något av honom. För det krävdes ytterligare betalning till rättsväsendet. Det tog slut lite minst sagt abrupt då killen stack i väg till s:t per. Vad har jag lärt mig? Att inte vara helt blåögd, men samtidigt vägrar jag att misstänkliggöra alla som jag gör affär med. Här på Happy brukar det räcka med att snacka ett par gånger på telefon så brukar det funka smärtfritt. Inte minst vid småaffärer. Så till denna affär.
Taskigt av säljaren? Absolut, tyvärr har det hänt även mig att en säljare har lovat att hålla något men sen sålt den ändå. Här låter det ju dessutom som om säljaren vill gå köparen till mötes. Tycker inte att det är värt att hänga ut personen för det.
Straffbart? Förstår inte hur du ska lyckas bevisa avtalsbrott och i så fall varför.
Summa summarum, köp en glass

Ohederliga säljarnar
som snö skrev:
> "Stämma för vadå? Att han helt enligt lagboken
> var villig att betala tillbaka pengarna?"
>
>
> Han ville ju inte ha pengarna. Han ville ju ha
> växeln. Fick han växeln? Funkade den här
> tråden?
> Nån som tror han var här för att skaffa
> kompisar?

Du får nog läsa på det civilrättsliga.

Ohederliga säljarnar
"Du får nog läsa på det civilrättsliga."

Utveckla. Var har jag skrivit om rätt och fel???
Det enda jag sagt är att jag kan ha lite förståelse för att han reagerade, men att han övereagerade en smula. Samt att han genom sitt agerande fick som han ville. Huruvida det var rätt eller fel, det sa jag inte ett smack om.

Ohederliga säljarnar
klas öberg

shit alltså, du fimpade bilköparen när han inte betalade. Ok, då vet man vad som gäller om man skulle råka göra affärer med dig. Framförallt har bilköparen lärt sig att betala för sig i framtiden.

:-))))))

Egentligen är väl det mesta redan sagt och kommenterat i denna tråden. En pseudo-händelse genererar flera sidor med kommentarer, det är Happy i ett nötskal och jag gillar det, annars hade man ju inte hängt här, år efter år. Nåväl, ska bara delge min syn på saken. Hade jag varit köpare hade jag blivit ganska arg om jag trodde att säljaren blåst mig på pengarna. Så fort det var klart att pengarna kommit i retur hade jag nog inte brytt mig mer om det. Jag hade nog tänkt att det hela var ett resultat av missförstånd eller möjligen respektlöst beteende av säljaren (först sälja och sedan sälja till någon annan, tvesala som achsas kallar det) och sen släppt det. I detta fall har jag ingen uppfattning om värdet av prylen eller hur bra priset var i förhållandet till prylen och dess skick men det låter som det rör sig om ett mindre värde. Men man kan ju föreställa sig att man hade blivit rejält irriterad om man trott sig göra världens kap, typ säljaren har blivit trött på sin nästan nya Cervelo exemeplvis, och är beredd att slumpa bort den. Har man då betalat till köparen vad denne ville ha och sedan fått reda på att han valt att sälja den till någon annan så hade nog jag i allafall känt mig ...kränkt, minst! Nåväl, vi kan säkert diskutera beloppsgränser i flera sidor, precis som Upup förutspår...

/Peter

Ohederliga säljarnar
Ola skrev:
> Jag ser det som positivt att trådskaparen verkar
> köra med Campa!

Lätt! Äntligen ett inlägg med ett större, mer storsint perspektiv i den här tråden!

Ohederliga säljarnar
PerryE skrev:
> Varfor gick han om han har cykel?

Han hade ju ingen framväxel ;-)

Och har man 18 km till banken så är det läge att skaffa internetbank.

Ohederliga säljarnar
MagnusA skrev:
> Börjesson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Att tråden fortsätter....
>
>
> ....är ett tecken på....

... att et är mer underhållande att läsa på Happy än att jobba/se på tv..

Ohederliga säljarnar
cjmax skrev:
> jesster73 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > TS (db.spoked alltså) är dock knappast någon
> > sock. Man skulle nog känna igen hans, hmm,
> > distinkta stil.
>
>
> Det kan inte vara Ville då... ;-)
>
>
> /CJ

HAHA!!..vilket påhopp!!

Ohederliga säljarnar
Fantastiskt som sagt var att han gick 18km enkel väg istället för att cykla samt att man då inte funderar på att skaffa internetbank? Det som hade kunnat lyfta det hela ännu mer hade varit om han hade ringt kundtjänst på banken (eller ännu bättre gått 18km till) för att förklara situationen och be de dra tillbaka pengarna =)

Sällan har väl en tråd blivit klassisk på så få inlägg.

Ohederliga säljarnar
Och sen undar jag hur det är att bo i Båstad? Betalar man hyra till honom då eller? Hela båstad är ju hans hem.

36 km på två timmar, det är snabb gång det. Inklusive bankärenden

Ohederliga säljarnar
jocke_tuffing skrev:
> 36 km på två timmar, det är snabb gång det.
> Inklusive bankärenden

Jag anar ett framtida maratonlöfte här.

Ohederliga säljarnar
glitch skrev:
> Fantastiskt som sagt var att han gick 18km enkel
> väg istället för att cykla samt att man då
> inte funderar på att skaffa internetbank? Det som
> hade kunnat lyfta det hela ännu mer hade varit om
> han hade ringt kundtjänst på banken (eller ännu
> bättre gått 18km till) för att förklara
> situationen och be de dra tillbaka pengarna =)
>
> Sällan har väl en tråd blivit klassisk på så
> få inlägg.

Det är klart att man går när man har sån gångfart, det är det svårt att cykla snabbare. Speciellt om man är tvingad till en klinga.

Ohederliga säljarnar
jocke_tuffing skrev:
> Och sen undar jag hur det är att bo i Båstad?
> Betalar man hyra till honom då eller? Hela
> båstad är ju hans hem.
>
> 36 km på två timmar, det är snabb gång det.
> Inklusive bankärenden

Nja, 18 km från Båstad, då hamnar man i, tja, Klippan?
Det kan stämma med tonen i inläggen om man ska vara lite fördomsfull. Och det ska man ju. Agronomkleptomaner hela bunten.

Veloce: Mmm, Xena. "Vägen till mannens hjärta går genom hans bröstkorg" kan vara ett av världens bästa citat.

Tillbaka
Topp