Ok att vinterförvara hojen ute?

Doglas

Ny medlem
Mitt första inlägg. Hej alla! Som rubriken visar undrar jag om det är möjligt att vinterförvara cykeln på balkongen utan att den tar stryk. Täcka över med presenning och smörja vissa ställen? Vilka ställen? Smörja med vad? Eller får jag helt enkelt stå ut med trängseln i hallen?

Rippa skrev:
-------------------------------------------------------
> Håller du kedjan smord och täcker den med filt el dyl så tar den ingen skada.

Låter nästan för bra och enkelt för att vara sant. Bara att smörja kedjan och täcka över? Kommer inte andra delar på hojen att rosta? Bromsskivor, växlar, vajrar...?

Doglas skrev:
> Rippa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Håller du kedjan smord och täcker den med filt
> el dyl så tar den ingen skada.
>
>
> Låter nästan för bra och enkelt för att vara
> sant. Bara att smörja kedjan och täcka över?
> Kommer inte andra delar på hojen att rosta?
> Bromsskivor, växlar, vajrar...?

Regnar det in på balkongen?

om det inte regnar direkt på den så verkar det gå bra.. gamla MTBn har stått på ballen i ett år utan synliga skador.. den har iof stel gaffel. Jag skulle inte låta en dyrare gaffel stå ute i regn, rusk och minusgrader hela vintern.

Gurra skrev:
> om det inte regnar direkt på den så verkar det
> gå bra.. gamla MTBn har stått på ballen i ett
> år utan synliga skador.. den har iof stel gaffel.
> Jag skulle inte låta en dyrare gaffel stå ute i
> regn, rusk och minusgrader hela vintern.

Och hur ser ballen ut nu då?

Om cykeln är övertäckt borde det väl inte vara några problem. Fick rådet av en båtmekaniker en gång att inte förvara utombordaren inomhus under vintern då diverse packningar och gummidetaljer riskerade att torka och bli sköra, det skulle vara bättre att förvara den ute i kylan. Nu är iof. en cykel och båtmotor inte riktigt samma sak men det kanske ligger nåt i det rådet ändå? Men det skulle nog kännas bättre att förvara cykeln inomhus där det är varmt och skönt ändå...

Klart som korvspad att den tar mer skada av att stå ute i 90%RH och minusgrader en inne i stugvärmen. Inte för att den faller i bitar efter en vinter men jämfört mot att förvara cykeln inomhus så lär det slita klart mer.

MagnusA skrev:
>
> Och hur ser ballen ut nu då?

klämskador

Zippo skrev:
> Förvarar konsekvent mina hojjar på balkong under
> tak utan problem. En carbonracer, en alucross o
> två aluMTB.

Låter ju bra. Men hur gör du under vintern: smörjer in? Var och med vad? Täcker över? Hur noga/tätt?

Har ett litet förråd på ballen där man kan ställa in saker. Till exempel två mtb hängande vertikalt. Inga problem med detta, slår du då in din cykel ordentligt i presenning så borde det ha ungefär samma effekt som mitt dassiga förråd. Cykel på balle är alltså skiten som gäller 2011!

Doglas skrev:

> Låter ju bra. Men hur gör du under vintern:
> smörjer in? Var och med vad? Täcker över? Hur
> noga/tätt?

Det har jag ju redan talat om för dig. Lite extra olja på kedjan förhindrar ytrost (vilket i sig inte är hela världen) och sedan täcker du över den med något lämpligt för att slippa nedfall (sot och annat som finns i luften).

Det handlar om fukt, förvaring på platser med hög luftfuktighet innebär att stål rostar, naturmaterial ruttnar osv, kylan däremot är bra, gummi håller betydligt längre, men problemet är fukt.
Min gissning är att förvaring i låg temperatur OCH låg luftfuktighet skulle rent teoretiskt vara bäst, men svårt i praktiken, för vad händer ute, jo luftfuktigheten är ofta uppe i 100% (över 100% så faller luftfuktighet ut som vatten), då blir allt surt, orsken till det är rent fysikalisk, när tempen sjunker så kan inte luften "bära" samma mängd vatten.
Så kan man ha prylar i ett kallförråd där temperaturen alltid är några grader högre än utetemperaturen, t ex med ett litet element som alltid står på, så skulle det nog funka bra.
Det ska inte va enkelt.

Solsken och värme är betydligt värre än snö och is. En vår så torkade alla våra balkongförvarade cyklars däck ihop. Det blir rätt varmt på en vitmålad söderbalkong.

Varken snön eller isen tar sig in i cykeln och när det väl smälter så är det inte värre än en regnskur.

Allra bäst är att hitta en torr, varm öken (Köppens klimatzon "BWh"). Bättre förvaring finns inte. Saker håller sig i toppskick i årtionde efter årtionde!

geologen skrev:
> Allra bäst är att hitta en torr, varm öken
> (Köppens klimatzon "BWh"). Bättre förvaring
> finns inte. Saker håller sig i toppskick i
> årtionde efter årtionde!

Bara om de är gjorda av stål. Gummi, plast och naturmaterial gillar inte ökenvärme eller temperaturväxlingar. De flesta mineraler brukar också ge med sig under sådana förhållanden, så man skall nog inte ha keramiska kullager.

Rena spekulationer menmen, borde det inte fungera om man plockade bort de delar som riskerar att skadas (förutsatt att de inte också fungerar som "proppar" mot att väta kommer in i övriga delar)? Såsom den tidigare nämnda kedjan osv. Helt enkelt saker som inte mår så bra av att bo ute men som inte försämrar övriga delars chanser till att överleva idet.

Här kommer ett svar baserat på erfarenhet, ej spekulationer:
Mina cyklar har stått året runt på min balkong på 3:e våningen i 4-5 år nu. Nemas problemas.

Jag kan inte rekommendera att vinterförvara cykeln ute. När jag ställde min cykel ute i slutet på november såg den ut så här:

2011-cannondale-scalpel-mountain-bike-ultimate01.jpg ht=508

När jag nu var ute och skottade tittade jag till den och till min fasa såg den då ut så här:

rostigcykel.jpg ht=450

Tråkigt men vad ska man göra...

Cliff Barnes skrev:
> Jag kan inte rekommendera att vinterförvara
> cykeln ute. När jag ställde min cykel ute i
> slutet på november såg den ut så här:
>
>
>
> När jag nu var ute och skottade tittade jag till
> den och till min fasa såg den då ut så här:
>
>
>
> Tråkigt men vad ska man göra...

Shit! Det verkar som om hjul, sadel och styre formade om sig till pakethållare och kedjeskydd!

Havde min vintercykel stående 6 mnd. på balkonen, tæckt med en presening.
Resultatet blev en del rust på boltene, så hvis man skal undgå rust skal cyklen "konserveres" i olie.

Det skal sige jeg bor 700 meter fra havet, så det kan sikkert også have en effekt.

/Kasper

Cliff Barnes skrev:
-
> När jag nu var ute och skottade tittade jag till
> den och till min fasa såg den då ut så här:

Så går det när man köper baltcyklar. Vanliga cyklar dör väl inte av lite kyla.

PerJ skrev:
> Här kommer ett svar baserat på erfarenhet, ej
> spekulationer:
> Mina cyklar har stått året runt på min balkong
> på 3:e våningen i 4-5 år nu. Nemas problemas.

Jag väljer att lita på dig och göra som du. För säkerhet skull kommer jag spraya femfemtisex där det ser ut att kunna rosta. Over and out.

Jag har alltid haft cyklarna på balkongen skyddar från regn och det har fungerar perfekt. Så länge allt är smörjt är det inga problem. Som Rippa skrev längst upp alltså

Doglas skrev:
> Zippo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Förvarar konsekvent mina hojjar på balkong
> under
> > tak utan problem. En carbonracer, en alucross o
> > två aluMTB.
>
>
> Låter ju bra. Men hur gör du under vintern:
> smörjer in? Var och med vad? Täcker över? Hur
> noga/tätt?

Smörjer inte in ett smack. Cyklarna står väl skyddade från nederbörd o vind men utan att vara övertäckta.

Doglas skrev:
> Jag väljer att lita på dig och göra som du.
> För säkerhet skull kommer jag spraya femfemtisex
> där det ser ut att kunna rosta. Over and out.

ALDRIG 5-56!!! Det löser upp fettet...

Jag funderar på eventuella dämpare, och vad de tycker om temperaturer långt under nollan?
Min gamla gaffel var i alla fall tydlig med sin åsikt. Nyrenoverad, och cykeln parkerad på balkongen över vintern.när våren kom var det bara att fylla på med ny olja och pumpa den igen. Inget hade tagit skada, men trots allt... Oljan som var i den har bland annat trängt in i betongen och det luktar fortfarande härligt där ute på somrarna när värmen är som bäst. Men det var ju en gaffel med ett öppet oljebad i varje gaffelben. Hur känsliga är dagens gafflar?
B!

Tillbaka
Topp