Öka slaglängd på bakdämparen ok?

TMA-1

Aktiv medlem
Har en Canyon Spectral 125 AL6 med en Fox Float X som har en intern slaglängds-spacer som jag undrar om man kan ta bort? Så länge utrymme finns och inget slår i vid maximal hoppressning borde det väl funka? Hörde av mig och frågade Canyon och fick svaret att dom inte rekommenderade det och inte tog ansvar för om någotnskulle hända vilket var väl ett förväntat svar. Vad kan tänkas gå fel?

För att maximera travel length (vad heter det på svenska?) som dämparen kan åstadkomma.
Den sitter ju där av en anledning och om du verkligen känner att du behöver större slaglängd så skulle du nog behöva en annan cykel då det knappast kommer att öka mer än ca 5mm vilket inte borde göra någon större skillnad.

Den sitter ju där av en anledning och om du verkligen känner att du behöver större slaglängd så skulle du nog behöva en annan cykel då det knappast kommer att öka mer än ca 5mm vilket inte borde göra någon större skillnad.
Behöver och behöver. Var mest nyfiken på om det går, och om det inte går, varför? Lite som en flipchip som ändrar geometrin. Kul att prova, om det går. Det är ju bara en liten plast-spacer. Några millimeter på dämparens slaglängd borde ju göra något mer på hela travel-lengthen. Borde bli 1-2 cm extra.

Senast ändrad:
Så länge bakre triangeln inte slår i någonstans är det väl bara att prova? Testa med lite luft i dämparen så kan du komprimera fjädringen för hand först.

Behöver och behöver. Var mest nyfiken på om det går, och om det inte går, varför? Lite som en flipchip som ändrar geometrin. Kul att prova, om det går. Det är ju bara en liten plast-spacer. Några millimeter på dämparens slaglängd borde ju göra något mer på hela travel-lengthen. Borde bli 1-2 cm extra.
Det skulle säkert gå och om du vill så får du såklart prova men om garantin försvinner så kanske det inte är värt det.

1-2 cm låter osannolikt. borde bli 5-10 mm om det är en 2,5 mm spacer du tar bort.

Så länge bakre triangeln inte slår i någonstans är det väl bara att prova? Testa med lite luft i dämparen så kan du komprimera fjädringen för hand först.
Ja, det var lite det jag var ute efter, att höra om jag missat något i tanken som gör att det inte funkar. Som JohanRR4 säger sitter den där av en anledning. Frågan är bara av vilken?

Det skulle säkert gå och om du vill så får du såklart prova men om garantin försvinner så kanske det inte är värt det.

1-2 cm låter osannolikt. borde bli 5-10 mm om det är en 2,5 mm spacer du tar bort.
Nä, inte värt om garantin ryker. Är mer nyfiken. Hade ju varit najs om man kunde justera travel, som sagt lite som en flipchip eller volume-spacers.

Tillbaka
Topp