Olika däck fram / bak

simonso

Ny medlem
Olika däck fram / bak
Hej. Jag får mer punkor bak än fram. Kanske 65% mot 35 %

Cyklar mest standardcyklar/ singlespeed / hybrider i stadsmiljö.

Antar att det är så på de flesta cyklar för att mer kroppsvikt läggs på bakhjulet för att det skall vara lättare att styra med en lägre vikt fördelad på framhjul och högre vikt på
Bakhjul.

Bör man kompensera / skydda bakdäcket mera med ett grövre och/eller större mönstrat och/eller punkteringsskyddat däck bak?
Finns det någon mening med att ha ett lättrullat däck fram och ett trögrullat däck bak?
Eller blir rullmotståndet ändå detsamma som om man hade två trögrullade däck?

Olika däck fram / bak
Högre tryck i bakdäcket räcker. Vad är det för punkteringar du får?

90% av alla punkteringar jag fått i stadsmiljö har varit genomslag p.g.a. misslyckade bunnyjumps.

Olika däck fram / bak
I stadsmiljö brukar det vara mest vassa föremål som orsakar punkteringar. Framhjulet kör över det vassa och liggande föremålet (spik, skruv, vass sten...) och reser det lagom till bakhjulet kommer. Det är samma med bilar som också får punkteringar bak vanligast, som tur är då det inte är så trevligt med en framhjulspunktering i hög fart.

Men är det genomslagspunkteringar så är det ju också oftast bak pga viktfördelningen

Olika däck fram / bak
Hej. Oftast glas / grus.
Kanske punkar i snitt var 50- mil på continental sport contact 28 mm
Tror det är punkteringsskyddade däck. Men finns väl olika mängd skydd på olika däck förståss...

Så högre tryck räcker på baksäck?
Inte böttre att ha robustare däck bak än fram?

Bör jag byta till 32 eller 37 mm bredd om jag får in det inom stänkskärm på cykel ?
För att minska mängden punka eller kvittar det?

Finns det tester på antal/mil innan punktering för olika däck samt rullmotstånd för respektive däck?

Olika däck fram / bak
Jag har inte haft en punk på över 300 mil med olika 28 mm däck så du ska inte behöva bredare däck. Kan det vara så att man lättare får punka på grus om man kör för högt tryck?

Olika däck fram / bak
Det är ju också skillnad på grus och grus, men generellt så tycker jag också att man (dvs jag) oftare får (stick)punktering bak än fram.

Olika däck fram / bak
Den gångna säsongen till ära, gruset som ligger överallt efter vinterns halkbekämpning kan ha vassa kanter. Just när det kommer till punkteringsbenägenhet vet jag inte om jag hade satsat på olika hjul fram och bak, jag hade satsat på så punkteringssäkra som möjligt både fram och bak. Någonting med kevlarväv som punkteringsskydd, kanske kan vara något, eventuellt kombinerat med slangar med tätningsfix i? (Så kallade punkteringssäkra slangar.)
B!

Olika däck fram / bak
Ok. Givetvis så blir det mindre punka totalt med punkteringskyddat både bak och fram.

Men om man tar mkt hänsyn till rullmotstånd:
Är det inte mindre rullmotstånd med 1 vanligt + 1 punkteringsskyddat än att ha 2 punkteringsskyddade?

Eller kan det vara så att det mest trögrullade däcket bestämmer rullmotståndet så man därför bör ha två däck med samma rullmotstånd?

En del har på vintern dubbat fram och vanligt däck bak för att man vill ha bäst fäste på framhjul.
Det blir ju billigare och enklare på det sättet för att de bara behöver byta ett däck men undrar om rullmotståndet blir mindre med ett subbat säck istället för två dubbade som kag kört på i vinter???

Olika däck fram / bak
Rullmotståndet torde öka om du har två hjul med högt rullmotstånd, men jag är inte så säker å att mer punkteringssäkra hjul per automatik har högre rullmotstånd. Det hamnar långt utanför vad jag normalt funderar över när jag väljer däck, speciellt på en pendlarhoj. Här får nog någon av grabbarna med tyska listor komma inhoppande och dela med sig av olika hjuls rullmotstånd, och sen är det helt upp till dig att göra avvägningen rullmotstånd / pris / punkteringsrisk.
B!

Olika däck fram / bak
Jag har fått 2 punkor fram (någonsin) och säkert minst 50 bak. På Eurosport under någon cykeltävling sa kommentatorerna (tror det var Vacchi) att man punkar oftare bak pga att turbulensen från framhjulet gör att gruskornen reser sig.

Senast ändrad:
Olika däck fram / bak
Ehh 50 mil per punka på Sport contact låter sjukt mycket, jag tror att jag hade typ 1 på ~700 mil men då var däcket slut.

Vart cyklar du, underlag?

Olika däck fram / bak
Stockholm innerstad.
Cykelbanor och vanlig väg.
50 mil är kanske en överdrift.
100 är nog mer korrekt.

(Men framhjul får jag mucket sällan punka på)

Tillbaka
Topp