olika kassetter

rödskägg

Ny medlem
olika kassetter
Står nu inför ett nyköp av kassett till racern och har lite funderingar över vad jag ska välja, hur mycket ''mer kassett'' får jag om jag köper en dura ace kassett än en tillexempel en 105 eller ultegra.

Nu har jag en tiagra orginal kassett som satt på cykeln när jag köpte den för 2 veckor sedan, troligen är detta orginal kassetten från 03 som förra ägaren kört på.

olika kassetter
där var ett svar som jag funderat en stund på, för och nackdelar med titanet i dura ace, hmm intressant ska se vad jag kan beställa hem via jobbet så spar man ett par kronor ;)

olika kassetter
rödskägg skrev:
-------------------------------------------------------
> okej, så en sram pg 970 skulle då alltså kunna
> vara ett bra alternativ?

Jupp. :)

olika kassetter
rödskägg skrev:
> okej, så en sram pg 970 skulle då alltså kunna
> vara ett bra alternativ?

Lite svårt att svara på, kassetten bör ju lira med resten av komponenterna. (men den passar ju såklart)

Om cykeln har en Tiagrakassett original så kan man förmoda att resten av komponentgruppen håller ungefär samma nivå, och då tycker iaf jag att det skulle kännas som lite "overkill" att slänga på en DA-kassett.

Beskriv gärna cykeln och övriga komponenter, så är det lite lättare att komma med tips.

Lycka till.

Senast ändrad:
olika kassetter
stämmer att det sitter tiagra komponenter på hojjen, utan vevar och styre som är bontrage... Hojjen är en trekk 1200 i nästintill nyskick från 03 men nu ska grejjerna bytas ut då jag ställer högre krav på det... Tiagra vxl fram samt bak, även tiagra broms/växel niodelade reglage bak samt 2 delat fram. Sitter några alex. fälgar på och tiagra nav.

olika kassetter
Ska du byta hela gruppen eller bara kassetten?
Det brukar ju ofta vara lite billigare att köpa komplett grupp, och då får du ju med kassett och kedja.

Ska man börja uppgradera den hojen hade iaf inte jag börjat med att byta kassetten förutsatt att den inte är utsliten.

olika kassetter
kayaker skrev:
> Sram har bättre (och lättare) kassetter än
> Shimano.
Om man jämmför sram og 1070 med med shimanos ultegra-kasett så är väll shimanokasetten specade några gram lättare?
Däremot är ju og 1090 ganska lätt om man vill betala över 2000 för en kasett den är ju flera gram lättare än dura-ace kasetten dock även någon femhundring dyrare

olika kassetter
ja är helt säker på att den är slut, är verkstadsansvarig på en cykelbutik så... resten av cykeln är i prima skick men just kedja och kassetten är väldigt slitna tyvärr..

olika kassetter
Graj: Tiagra är väl 9-delat?

Jag funderar dock lite på, om man är beredd att slanta för en DyraEss-kassett, då känns det som du har råd att byta hela gruppen. Är det inte lika bra att lägga på någon tusenlapp och göra det då, risken är ju annars att du står med en nybytt 9-delad kassett som måste bytas igen när du ska byta gruppen. Tänker du behålla Tiagra så känns allt över 105-kassett otroligt overkill.

olika kassetter
okej, nja klart att det finns en maxbudget som student men kan självklart hosta upp lite pengar så det räcker... Precis det jag har funderat på, är det värt att uppgradera till 10 delat istället eller ska man köra på med 9 delat en stund till?

olika kassetter
rödskägg skrev:
> ja är helt säker på att den är slut, är
> verkstadsansvarig på en cykelbutik så... resten
> av cykeln är i prima skick men just kedja och
> kassetten är väldigt slitna tyvärr..

Frågorna du ställer borde man kunna svaret på om man är "verkstadsansvarig på en cykelbutik".

rödskägg skrev:
> okej, nja klart att det finns en maxbudget som student men kan självklart

Är du student nu plötsligt?

olika kassetter
Graj skrev:
> kayaker skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sram har bättre (och lättare) kassetter än
> > Shimano.
> Om man jämmför sram og 1070 med med shimanos
> ultegra-kasett så är väll shimanokasetten
> specade några gram lättare?

Nja, då måste du gå på nya 6700-kassetten och då handlar det ändå bara om 2g för 11-23. Annars finns det lite jämförelser på:

http://weightweenies.starbike.com/listings/components.php?type=cassettes

olika kassetter
Satsa på Shimano före Sram tycker jag iaf. Det med att Sram är lättare är jag tveksam på men inte jämfört 9-delade. På 10-delat har jag kört både Sram och Shimano 105 på samma cykel, Shimano 106kassett växlar klart mjukare och känns bättre. Shimano är bra på det där med mjuka växlingar.

olika kassetter
kayaker skrev:
> Graj skrev:
> -----
> > kayaker skrev:
> >
>
> > -----
> > > Sram har bättre (och lättare) kassetter än
> > > Shimano.
> > Om man jämmför sram og 1070 med med shimanos
> > ultegra-kasett så är väll shimanokasetten
> > specade några gram lättare?
>
> Nja, då måste du gå på nya 6700-kassetten och
> då handlar det ändå bara om 2g för 11-23.
> Annars finns det lite jämförelser på:
>
> http://weightweenies.starbike.com/listings/compone
> nts.php?type=cassettes

Ja det stämmer. Hade missat att det gällde bakåtkompitabla kasetter då borde det gälla cs-6500 mot pg-970 där det enligt listan du länkade till skiljer (specade) 15 gram till 970:s fördel med 12-23 kasetter.

Senast redigerad av en moderator:
olika kassetter
rödskägg skrev:
> ja, student och verkstadsansvarig, pluggar till 2
> på dagarna och efter det så står jag i
> verkstaden

Smart o skryta om detta när du inte kan dina saker, som en verkstadskille och dessutom läshuvud borde kunna!

allt över 105 nivå är ju inte lönt.

Tillbaka
Topp