oljud från framnav?

ag73

Ny medlem
oljud från framnav?
det började låte konstigt från framdäcket under dagens runda. det knakar/knäpper till med jämna mellanrum låter som det är någon sorts spänning som släpper. ljudet försvinner om jag släpper på quicklocken på och blir mer och mer markant och frekvent ju mer jag spänner åt den. någon som vet vad det beror på? jag kör med hayes hfx9 bromsar och shimano nav grejerna har inte rullat mer än 50 mil.

oljud från framnav?
Svårt det där med ljud från cykeln. Om du inte hade skrivit det där med QRn så hade jag trott det var ekernipplarna som knäppte. Då hade du kunnat prova med att olja in de med lite lättflytande olja.
Om QRn påverkar ljudet låter det ju helt klart som om det är navet, men 50 mil låter ju helt klart lite kort. Har du varit ute mycket i regn och rusk? Kanske badat med hojen någongång? Prova i vart fall med att skruva isär navet och kolla fettet där. Rengör och skruva ihop igen.

Förresten det är inga ljud från bromsen? Har du provat att ta bort bromsbeläggen och kolla om det låter då?

Snurrar hjulet bra? Låter det även om du inte har någon tyngd på hjulet?

f

ps. Kom faktiskt på att en lagerkula i mitt ena shimanonav gav upp en gång. Den delade sig på mitten, det gav upphov till en mängd skumma ljud...

oljud från framnav?
Det kan ju vara så att navet inte är korrekt justerat från början. När QR dras åt hårdare kan det vara så att lagret spänns för hårt.

Håll i gaffelbenet så nära navet du kan och snurra på framhjulet. Känner du då några vibrationer tyder det på för hårt spända lager. Laborera lite med olika spänning av QR och känn om vibrationerna förändras. Om du tar av hjulet helt från cykeln och lossar QR ska du känna ett litet spel i lagret när du rycker i axeln. Bäst sättet att känna på detta är om du kan spänna fast axeln i ett skruvstycke och sedan känna med fälgen om det finns något spel. Om man sedan drar åt QR helt ska spelet försvinna. Om du snurrar på axeln med QR åtdragen så ska det kännas lätt och du ska inte känna något motstånd. Motståndet känns i så fall som ett lite huggande motstånd.

Åtdragen QR ska alltid vara så hårt åtdragen som när hjulet sitter monterat på cykeln, alltså hårt. MBUK hade en guide för när QR var korrekt åtdragen och skrev att det var när man får ett litet avtryck i handflatan när man trycker till den.

oljud från framnav?
oxr Skrev:
-------------------------------------------------------
> och skrev att det var när man får ett litet
> avtryck i handflatan när man trycker till den.

Har du läst vad Barnett tycker om den regeln? ;) Den blir minst sagt sågad.

f

oljud från framnav?
Nästan OT, men ändå:

qr1.jpg

qr2.jpg

qr3.jpg

f - som verkligen inte vill börja jobba idag...

oljud från framnav?
det är shimano nav, hb-m475 disc. jag har inte varit ute i regn och rusk och hjulet snurrar fint utan någon kontakt med bromsarna. jag får känna på gaffeln i eftermiddag.

oljud från framnav?
oljud från framnav?
DEOREnav kräver sitt underhåll liksom kräftor kräva vissa drycker...

Ladda ner en sprängskiss över navet på Shimanos hemsida, skruva isär, rengör noga, fetta in ordentligt, skruva ihop/justera tills det känns bra och sätt tillbaka gummitätningarna så är det klart sedan. Så kan du hoppas att lagret inte tog skada av perioden med "knak och knäpp".

oljud från framnav?
the_TnT Skrev:
> Jösses... Jag brukar nöja mig med att skruva ihop
> tills jag precis orkar stänga skiten :)
>
> Fast det låter bättre med "achieve a state of
> greater relaxation" :)
>
> Jag har PDF-erna men går det att köpa en bok eller
> så så man slipper läsa på skärmen?
>

skulle det gå för sig att skicka den pdf som berör detta till ag(at)gothnet.nu ?

oljud från framnav?
feffemannen Skrev:
> Tobbe: Du har inte funderat på att skriva ut och
> sätta in i pärm? ;)

Jo, men sen jag blev arbetslös gick priserna på både pärmar och utskrifter upp som f-n! ;)

Kanske man kan skriva ut dem på Arbetsförmedlingen och säga att man ska plugga till cykelmek? :)

ag73, jag mailar...

oljud från framnav?
Nu har jag fixat mina QR enligt Barnett, vilket naturligtvis ledde till att man måste shimsa om oken. Postmount, alla ni som tänkt skaffa skivbromsar!

oljud från framnav?
har nu känt lite på grejerna och jag tror att det är något skummt med navet. när jag plockar av det från cykeln och snurrar hjulet när jag samtidigt håller i navmuttrarna/brickorna så snurrar inte hjulet helt smidigt utan det känns som att det hela tiden gnisslar/hackar lite mot något ojämt, det känns ungefär likadant hela tiden, det knäppande ljudet hör jag dock inte när jag snurrar ljudet på detta sätt. vad tror ni, är det bara till att köpa nytt nav eller ska man ge sig på at laga det befintliga?

oljud från framnav?
feffemannen Skrev:
> Skruva isär, byt en lagerbana eller två, kanske
> några av kulorna, rengör, fetta in och skruva
> ihop! Enkelt! ;)
>
> f

behövs det något special verktyg för att göra detta? något speciellt fett som rekomenderas?

oljud från framnav?
Rippa: Med postmount så är justeringen en barnlek, glöm shimsning.

ag73: Du behöver konnycklar, och ett bra fett. Jag har ingen koll på fett, men använder Finish Line Bike grease (eller något sådant). Kan vara lite pilligt om du aldrig skruvat isär ett nav innan: att få ihop det perfekt kräver lite känsla, men barnett beskriver allt in i minsta detalj.

f

oljud från framnav?
I alla fall XT naven kräver en 17mm konnyckel, som tyvärr inte finns hos vår käre Claes Ohlsson

Använder själv tacx, alldeles för mjuka i stålet, utstrålar inte kvalitet direkt.

/Ola

oljud från framnav?
Nej NEJ NEJ!!!
Kör inte clas ohlsons konycklar!!
De är för tjocka i godset för justering av finnav!
Godset är tjockare än spåret i den konan (eller vad den nu heter).

Se även
<http://happymtb.org/forum/read.php?1,28878,page=1>

Jag införskaffade park tools istället
pa039.jpg

45kr på cyclecomponents..

Senast redigerad av en moderator:
oljud från framnav?
har nu plockat isär navet och tagit ut alla kulorna. vid närmare inspektion såg jag att en kula var rejält sliten på ena halvan. grus som legat och nött på kulan? hursomhelst så undrar jag hur man bäst gör rent navet, avfettning?

oljud från framnav?
för övrigt fanns där bara 19 kulor, på shimanos hemsida står att det ska vara 20 medans killen i affären sa att det skulle vara 18, antar att shimano har rätt här.

oljud från framnav?
Lite diesel på trasorna kan göra susen!
Menar du att den fanns 19 kulor i ett nav? Då har du nog räknat fel eller tappat en kula.
Det skall definitivt vara lika många kulor på höger och vänster sida!!!
Jag har också för mig att det skall vara nio på vardera sida (9*2=18) men jag kan inte svära på att det inte skall vara 10 på varje sida...
Glöm inte bort att fetta in lagerskålarna RIIIKLIIGT innan du sätter tillbaks kulorna...

oljud från framnav?
Var jäkligt försiktig med avfettning i naven! Skulle detbli torrt (pga av avfettning som blir kvar) så är navet paj på nolltid. Torka ur med papper/trasa/topz och skruva ihop med massa överflödigt fett, överflödet pressas ut och tar med sig eventuell kvarvarande skit.

Så gör jag i alla fall.

oljud från framnav?
Om man har plockat isär navet SKALL man göra det ordentligt rent. Diesel på en trasa funkar utmärkt! Eventuella dieselrester dunstar på nolltid!!
Efter att det är rent och snyggt skall man fetta rikligt med nytt rent fett.

oljud från framnav?
nej, det var där jag hittade nummer 19 och nu finns det garanterat inga fler.
min teori är att dom plockade ut en i affären för att jämföra dimensionen med. sedan glömde dom att stoppa tillbaka denna. På så sätt stämmer även shimanos sprängskiss som visar 10 kulor.

oljud från framnav?
Kan du inte reklamera tycker jag att du ska köpa nya kulor. Sprängskisserna på Shimanos hemsida innehåller information om reservdelsnummer på kulorna, och där står också hur många kulor det ska vara. Byt innan lagerbanan förstörs. En uppsättning kulor är billigt, runt hundralappen, och kan beställas från vilken cykelhandlare som helst som handlar från Hallmans (alla, mao).

Justera nav är relativt enkelt och något man lär sig. Park tool har en enkel och bra beskrivning, Barnett har en komplicerad och suverän beskrivning. Använd som tidigare sagts inte CO:s konnycklar för de fungerar inte på Deorenav. Park tools nycklar är bra och ganska prisvärda. Ett tips är att använda magnet eller magnetskruvmejsel när man plockar ur kulorna för att undvika att de far ut på golvet. Praktiskt även när man plockar i kulorna. Ingen kan nog egentligen svara på vad man "ska" ha för fett, så använd vad du vill. CO har Pressol chassifett 400 gr för 30 spänn, jag använder det till det mesta och det fungerar. Jag tror att det finns en tråd om fett på Läsvärt-sidan.

Ang postmount: feffemannens förklaring är mitt i prick

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp