Oljud från remdrift

setreus

Aktiv medlem
Oljud från remdrift
Jag har problem med min Gates Carbon Drive drivlina på min singlespeed. Ljudet är pinsamt (ungefär som ett par kanadagäss) och det känns att jag förlorar effekt.

I somras när jag köpte cykeln så var den knäpptyst. Senare uppstod oljud först vid nederbörd (duggregn såväl som snöfall). Numera är oljudet där hela tiden, trots att jag spänt remmen.

Några idéer eller förslag? Någon med liknande erfarenheter? Tacksam för all hjälp så att jag slipper sälja cykeln nu när den äntligen är färdig med stänkskärmar och allt.

Oljud från remdrift
Tack!

Någon aning om var man köper remspray? Eller "dry silicone"

>> apply a thin coating of dry silicone spray to the tooth side of the belt

Det kanske är samma som remsprej? Är det en bilgrej som man använder på remmar i bilmotorer?

Oljud från remdrift
rätta mig om jag har fel men remspray från ex biltema är klistrigt som tusan och till för i huvudsak kilremmar i bilar så de inte skall slira. Låter inte som det du vill ha på din cykel..

Oljud från remdrift
Bullabus skrev:
-------------------------------------------------------
> Ajustja, är det inte samma som man smörjer
> gummilister på bilar då så de inte ska frysa
> fast?

Jovisst!

Oljud från remdrift
Rattnalle skrev:
> Var det inte remdrift som skulle vara sådär
> magiskt problem- och underhållsfritt jämfört
> med vanlig kedja? ;)

Exakt! Jag är såå besviken. Å andra sidan har det funkat bättre än kedja i snö och slask och salt och asfaltsavlagringar. Och den töjer sig iaf inte och har aldrig hoppat av.

Oljud från remdrift
när jag körde rem för bortåt 20 år sedan brukade jag smörja med ett paraffinljus som jag gned över kuggarna på remmen. om jag minns rätt var stearin för hårt.

remmen håller länge, men det är ganska mycket slitage på bakre kransen, speciellt om man kör i smutsig miljö.

så underhållsfritt är det inte. men kladdfritt:)

Oljud från remdrift
Rattnalle skrev:
> Var det inte remdrift som skulle vara sådär
> magiskt problem- och underhållsfritt jämfört
> med vanlig kedja? ;)

Vi är tusentals nöjda Gates-användare. Men som vanligt på internet, är det undantagen som uppmärksammas mest.

Utbudet av remförsedda cyklar ökar hela tiden. Och det är inte utan anledning.

Jag har Gates Centertrack på två av mina cyklar, och det fungerar riktigt bra. I lera, sand och saltslask.
Och det är tyst. Tystare än en cykel med kedja. Det låter kanske löjligt, men när jag använder några av mina cyklar som har kedja, lägger jag märke till hur mycket kedjan egentligen väsnas.

Oljud från remdrift
Jag hade också oljud på min remdrivna pendelhoj under gårdagens hemfärd. Skorrande och brummande, typ.
Visade sig vara snö som packat sig under bakskärmen...

Oljud från remdrift
Brakastruten skrev:
> Hur lagar man en brusten "kamrem"? Finns det
> golden link till dem?
Jupp. Alligatorlås heter det.

Oljud från remdrift
gillar verkligen tanken och det är kul med annorlunda alternativ. om man önskar rem är det ju inget problem att förse vilken cykel som helst med innovationen. men det gäller att ha koll på kedjelinjen (förlåt - remlinjen)

och som sagt slippa kladdet med kedja. en ganska stor fördel och för mig den enda värd att nämna.

får ju absolut bort ljudet från kedjan.... avd perfekta lösningar på icke existerande problem.

men den har några nackdelar varav kostnaden varit en, beroendet av växelnav en annan. med ett minsta antal tekniskt användbara kugg på bakhjulet på ca 20 behövs det för gatubruk jättestora framdrev för att få en vettig utväxling utan växelnav. framdrev som inte finns att köpa.

äldre lösningar utan centertrack var eländiga på vintern, isade igen och remmen koppade.

efter att ha kört av en rem på 90talet började jag ha reservrem med mig. det är smidigare att ha med ett kedjelås..

Oljud från remdrift
kais01 skrev:
> gillar verkligen tanken och det är kul med
> annorlunda alternativ. om man önskar rem är det
> ju inget problem att förse vilken cykel som helst
> med innovationen. men det gäller att ha koll på
> kedjelinjen (förlåt - remlinjen)
>

Tjena!

Hur får du in remmen genom baktriangeln på en cykel som inte är förberedd?

Oljud från remdrift
Undrar om man skulle kunna konvertera en Monark-testcykel till remdrift? Blir kanske klurigt att få på en remskiva på navet, men i övrigt borde det väl vara en förhållandevis enkel konvertering?

Oljud från remdrift
Kneecap skrev:
> kais01 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > gillar verkligen tanken och det är kul med
> > annorlunda alternativ. om man önskar rem är
> det
> > ju inget problem att förse vilken cykel som
> helst
> > med innovationen. men det gäller att ha koll
> på
> > kedjelinjen (förlåt - remlinjen)
> >
>
> Tjena!
>
> Hur får du in remmen genom baktriangeln på en
> cykel som inte är förberedd?

man får använda sågen...:-)

Oljud från remdrift
perzzon skrev:
> Varför skulle 20 tänder vara minimum i bak. Jag
> hade betydligt färre på min

För Gates Centertrack är det minsta remhjulet 19 tänder.

Continental har 20 tänder på sitt minsta hjul.

Gissningsvis kan inte remhjulen vara allt för små, eftersom remmen då måste "böja sig" väldigt mycket när den passerar hjulen. Och det orsakar, förr eller senare, utmattning i materialet.

Oljud från remdrift
V8-Robban skrev:
> För Gates Centertrack är det minsta
> remhjulet 19 tänder.
>
> Continental har 20 tänder på sitt minsta hjul.

Och för vanliga kedjor gäller att 13 kugg är minimum

Oljud från remdrift
här ses ett exempel på vad man kan göra med såg. googla på seat stay splitter

http://www.sandsmachine.com/a_geekh_001.htm

när det gäller storleken på bakdrevet lär centertrack inte tillverka mindre än 20, kan ju ha ändrat sig. frågan är dock om man vill ha mindre? man får tänka i termer av slitage och effektivitet. har dock inte sett några hardcore tester av detta.

när det gäller kedja finns det dock, ett exepmel ses nedan, och där går gränsen vid 12-13. 11 är kasst med en effektivitet på under 90 procent vid 100w, sämre än vissa treväxelnav, och 10 som vissa börjat med förstås ännu värre.

det här är lätt att konstatera, hissa din landsvägscykel och driv runt dom minsta dreven på lilla klingan och var beredd på ett nedslående resultat när du jämför samma utväxling med större framklinga. 12 är hyggligt, 13 helt OK, 11 hemskt. och chainline har i sammanhanget visat sig nästan oviktigt för effektiviteten...

http://www.ihpva.org/HParchive/PDF/hp50-2000.pdf

Oljud från remdrift
CRC Belt Grip finns på välsorterade bensinstationer :) hade problem med en slirande rem till ventilationen för 4 år sedan. Sprayade lite Belt grip på och den har inte skorrat en enda gång sen den dagen :)

Oljud från remdrift
Rydell skrev:
> CRC Belt Grip finns på välsorterade
> bensinstationer :) hade problem med en slirande
> rem till ventilationen för 4 år sedan. Sprayade
> lite Belt grip på och den har inte skorrat en
> enda gång sen den dagen :)
Säkert bra, men vi får hoppas att du inte antyder att det ska användas på en gatesrem på cykeln.
för en kuggrem har lika mycket med en vrem att göra som en cykelkedja har med, säg, chokladpudding att göra.

Oljud från remdrift
varför inte det då? skulle produkten få kuggremmen att gå upp i atomer eller förutser du något annat problem emmer? i båda fallen är det en remyta som interagerar med metall eller plast..

som sagt funkar paraffin helt utan problem, en ljusstump är lätt att ha med sig.

chokladpudding kanske funkar det med, vem vet:)

Oljud från remdrift
kais01 skrev:
> varför inte det då? skulle produkten få
> kuggremmen att gå upp i atomer eller förutser du
> något annat problem emmer? i båda fallen är det
> en remyta som interagerar med metall eller
> plast..
I ena fallet vill man ha hög friktion eftersom det är friktionen som överför effekten. (v-rem)
I andra faller överför man effekten mekaniskt och där vill man ha löpnoggrannhet för att undvika överlast, och gärna låg friktion för att undvika materialförslitning. (kuggrem)
Så "remyta interagerar med metall eller plast" på två helt olika sätt.

Att använda ett "fladdrig friktionsökande" kläx på en kuggrem samlar skit på och värme i remmen. Vet inte vilket universum det skulle vara önskvärt? men inte i detta.

Vatten i små mängder är väldigt bra för en kuggren.
Det ska hållas rent och friktionsfritt utan att bli så mycket så corden sträcks sönder (vilket tom kan hända av luft vid för bred rem och för hög hastighet).
Nu är ju cykelkuggskivor utan botten så risken söndersträckning av exa. vatten är i det närmaste obefintlig.
Så det handlar mest om att hålla rent och ha låg friktion.
Så tvätta rent remmen med vatten ofta och håll den lagom spänd.

Oljud från remdrift
lycka till emmer. fortsätter med paraffinljuset. kläggfritt och bra.

f ö är nog sprayen inte kladdig den heller? iden är väl att den ska torka in. att kuggarna får grepp kan ju inte vara en nackdel såvida den inte innehåller slipmedel. trodde kanske du hade info att så var fallet.

att då och då tvätta remmen kan ju vara bra oavsett.

alla sätt är bra utom dom dåliga.

Oljud från remdrift
emmer skrev:
> Rydell skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > CRC Belt Grip finns på välsorterade
> > bensinstationer :) hade problem med en slirande
> > rem till ventilationen för 4 år sedan.
> Sprayade
> > lite Belt grip på och den har inte skorrat en
> > enda gång sen den dagen :)
> Säkert bra, men vi får hoppas att du inte
> antyder att det ska användas på en gatesrem på
> cykeln.
> för en kuggrem har lika mycket med en vrem att
> göra som en cykelkedja har med, säg,
> chokladpudding att göra.

+1, Belt Grip är inge vidare på en kuggrem, utan skapar bekymmer, skulle jag tro!

Frid!

Senast ändrad:
Oljud från remdrift
kais01 skrev:

> f ö är nog sprayen inte kladdig den heller? iden
> är väl att den ska torka in. att kuggarna får
> grepp kan ju inte vara en nackdel såvida den inte
> innehåller slipmedel. trodde kanske du hade info
> att så var fallet.

Kan du sluta svamla?

Kuggremmar behöver inte "greppspray" för att fungera.

Om du kikar i tillverkarnas skötselanvisningar, så ser du att den enda sprayen som skall användas är silikon. Detta görs i så fall för att dämpa eventuella missljud.

Oljud från remdrift
svamliga och okunniga frågor är väl vad happy handlar om? frågan som ställdes var enkel, vad innehåller remspray som skulle göra den olämplig på just kuggremmar. kanske silikon, vem vet? tittar man på innehållsdeklarationerna framkommer -svammel- som polymerer bla bla

vi väntar fortfarande på svaret. att silikon är bra är ju inte en överraskning.

Oljud från remdrift
kais01 skrev:
> f ö är nog sprayen inte kladdig den heller? iden
> är väl att den ska torka in. att kuggarna får
> grepp kan ju inte vara en nackdel såvida den inte
> innehåller slipmedel. trodde kanske du hade info
> att så var fallet.

Är du ohemult lat eller? Det är väl bara att läsa innantill.
Eftersom du inte klarar det uppenbarligen så får jag väl citera från produktsidan:
"Tacky, non drying, water resistant film"

kais01 skrev:
> vamliga och okunniga frågor är väl vad happy handlar om?

Bara för det behöver du väl inte driva det in absurdum?

Oljud från remdrift
Gammal tråd, men lösningen heter Silikonfett.
Jag fick ett ljud på min rem från Gates Carbon Drive efter 500 mil!! Dessförrinnan var det inte ett enda problem och inte ett ljud från drivremmen... Det var på sommaren 2021 när det blev väldigt varm och var väldigt torrt som det började knarra... Jag smorde på silikonfett köpt på Biltema och ljudet försvann helt...

Det finns lite slitningar på remmen och jag skulle kunna byta rem förstås. 500 mil är fantastiskt och det blir inte någon större kostnad om jag skulle byta nu, men jag tror att remmen kan hålla 500 mil till med lite smörjning...
Det ska också nämnas att jag har remmen ganska löst spänd. Jag har inte haft några problem med det och den har aldrig hoppat av kugghjulen. Min gissning är att drivremmen ska vara lite lösare spänd hellre än för hård om man vill att den ska hålla länge och vara tyst...

Oljud från remdrift
Gammal tråd, men lösningen heter Silikonfett.
Jag fick ett ljud på min rem från Gates Carbon Drive efter 500 mil!! Dessförrinnan var det inte ett enda problem och inte ett ljud från drivremmen... Det var på sommaren 2021 när det blev väldigt varm och var väldigt torrt som det började knarra... Jag smorde på silikonfett köpt på Biltema och ljudet försvann helt...

Det finns lite slitningar på remmen och jag skulle kunna byta rem förstås. 500 mil är fantastiskt och det blir inte någon större kostnad om jag skulle byta nu, men jag tror att remmen kan hålla 500 mil till med lite smörjning...
Det ska också nämnas att jag har remmen ganska löst spänd. Jag har inte haft några problem med det och den har aldrig hoppat av kugghjulen. Min gissning är att drivremmen ska vara lite lösare spänd hellre än för hård om man vill att den ska hålla länge och vara tyst...
Inget fett av något slag på remmar! Drar bara till sig damm och stoft och ökar slitaget. Om man absolut måste kleta på en Gatesrem finns det nåt stift som jag misstänker är ett väldigt dyrt stearinljus i ceratförpackning.
Om det låter från remmen behöver den antaglìgen spännas. Eller slackas om den spänts för hårt. Alternativt faktiskt är slut men fan tro't.
Kan notera att remmen på min pendlare gått en bra bit bortom 2000 mil och jobbar oförtrutet vidare. Och utan annan vård än en vattendusch då och då.

edit. är. Inte ät.

Senast ändrad:
Oljud från remdrift
som sagt funkar paraffin från exempelvis ett billigt ljus helt förträffligt. och korrekt spänning liksom tvätt emellanåt är förstås bra.

en reservrem är bra att ha, och när milen på remmen börjar ticka på; klok att ha med sig. åtminstone om man ska en bit bort. 500 mil låter dock som knappt inkört:)

Station Lunda, välkommen till happy förresten.

Tillbaka
Topp