Oljud från remdrift

Oljud från remdrift
Hej igen.
Jag håller med om att det är dumt att smörja in remmen. Det gör man bara i väntan på att få den nya som man beställt och för att man vill bli av med knarrandet under den tiden...
Jag har nu provat det mesta. Rengöring med vatten, bensin, vax, fett mm. Inget hjälper i längden.
En tekniker på Carbon Drive som jag tog kontakt med, ville inte tipsa om deras mycket dyra smörjmedel, så jag testade aldrig det eftersom jag inte trodde på det helt enkelt. Nu hittade jag en mer miljövänlig lösning. Såpa! Förtjockad såpa som man smörjer in remmen med. Sen den fått verka några dagar tvättade jag av såpan och knarret var borta! Nå, det berodde nog inte på såpan (det skulle vara mycket intressant om såpan verkligen påverkade remmen och mjukade upp den, helt uteslutet är det inte).
Jag har inte en perfekt linje mellan fram och bakkuggarna, det skiljer ca 5mm och det går inte att justera. Jag tror inte heller det är det avgörande problemet.
Vidare så ökade jag spänningen på remmen. Det var nog huvudorsaken till problemet. Jag har under åren inte varit så noga med spänningen av remmen och jag vet att den varit mycket låg ibland (20-25 mm glapp, mot de 10-15 mm som rekommenderas). Med CDX rem som jag använder är närmast osannolikt att den ska hoppa av eller hoppa över någon kugge ens med lite lösare spänd rem. Men nu när det var varm och torr sommar så kanske det var orsaken till att det började knarra från remmen. För att justera spänningen så lossar jag på bakjultsbultarna och tömmer luften ur däcket, sen sätter i en träkloss i gaffeln mot sadelstolpens nedre del. Därefter är det bara att pumpa upp däcket till det tryck som behövs för att remmen ska spännas. Det är nu bara att skruva åt hjulbultarna. Har man problem med att hjulbultarna lossnar och glider så är det bra att spänna fast dom succesivt, lossa och skruva på igen. Gör man det några gånger så bildas spår i ramen ("dropout" hittar jag inget svenskt ord för). Bultarna fastnar nu i ett läge som man vill återkomma till nästa gång man tar av hjulet.
Nu går allts min något slitna rem som vanligt, tyst och underhållsfritt igen och den nya remmen som jag beställde ligger i sin låda och får vara en reservdel tills dess att det är dags att byta remmen om ytterligare kanske 5 år eller så?

Oljud från remdrift
Hur vet man när remmen än sliten? Min ser ut så här.

1629892767514.png

Tillbaka
Topp