Olycka på Färingsö idag

Olycka på Färingsö idag
Poängen är att säkerheten runt om är bättre och alla vet om att det är en tävling.
Jag sitter inte på någons hjul som inte kan cykla på en tävling.

Olycka på Färingsö idag
emilh skrev:
-------------------------------------------------------
> Det var ingen tidtagning på detta lopp.
> Nog kan det vara frestade att åter dra igång
> debatten kring motionslopp/"riktig tävling och
> huruvida tröskeln till det sistnämnda är för
> hög, men det här är kanske fel tråd?

Jag håller med. För det första var det inte snabbklungan, dvs de som kämpade om "segern". Det var 35-gruppen som dessutom måste ha blivit ikappkörda av de snabbaste i 30 gruppen som körde typ 34-35 för Anders H startade med mig i trettigruppen och var sedan med i 35 klungan vid smällen. Rätta mig gärna ni som var där, tex Anders H. När den extrastora klungan som av arrangör var tänkt som mindre kommer på den extrasmala vägen som nu är ännu smalare på grund av en i princip stillastående bil händer det. Nån petar till nån annan och det blir oro, en får inte plats och träffar bilen med katastrofala följder. Men har man cyklat på Färingsö vet man att det här kan hända varje helg utan lopp. Det finns många stora klungor och hetsiga farter, mer hetsiga än i det här fallet. Olyckan skedde inte för att det var lopp utan för att en, eller flera, eller alla inte tog höjd för den potentiella faran och smalnade av klungan. Sen är det ju skit att det händer exakt där det inte får hända. Det enda man kan göra för att minska klungorna är att släppa några jämnstarka cyklister åt gången under lång tid. Dvs varenda väg blir fylld med små klungor som inte går att köra om med bil, och lyckas man så kommer det snart en ny liten klunga att köra om. Det enda man kan göra är att se till att cykla riktigt fort där det går och extra försiktigt där det inte går. Men som sagt kollisionen kan hända närsomhelst, så det är inte direkt relaterat till "tävlingen" tycker jag.

Olycka på Färingsö idag
Att få elitmotionärer att under tävlingsliknande former ta det lugnt och inte tävla är en utopi. Hur får man en hund att slita vifta på sin svans liksom?

Lösningen är (tror jag) nån av följande:
1. Säkrare motionslopp
2. Locka motionärerna att göra det enklare för motionärer att köra "riktiga tävlingar"

Tror att det krävs en "kritisk massa" av motionärer som regelbundet tävlar för att nå 2. Man vill ju inte vara ensam motionär på startlinjen och bli avhängd efter två kilometer liksom. Men om man lyckas att få motionärerna att köra riktiga tävlingar så har man ju fortfarande samma problem med säkerheten att lösa som man har i dagens motionslopp.

Olycka på Färingsö idag
Miss Lycka skrev:
> Poängen är att säkerheten runt om är bättre
> och alla vet om att det är en tävling.
> Jag sitter inte på någons hjul som inte kan
> cykla på en tävling.

Måste vara den här tävlingen dom syftar på som helt riskfri, bilfria vägar, alla ligger på ett led utan att vingla, alla håller sig i rätt körbana, cyklisterna är proffs och gör inga misstag och skulle det ändå ske något är säkerheten så sjuk hög att det är som att ramla rakt in på ks akutmottagning....Tour of Jamtland Crash:

Olycka på Färingsö idag
Det är redan enkelt för motionärer att tävla i D/Hsport. Hur mycket enklare kan det bli? Problemet är snarare att i de få tävlingstillfällen som erbjuds är inte sportklasserna så vanliga. Mest söderut nästan aldrig i mellansverige. Men å andra sidan, finns det ett behov/underlag kan det ju ändras till att bli mer sportklasser. Hönan och ägget

Olycka på Färingsö idag
Nej det är absolut inte riskfritt att tävla på riktiga tävlingar, men som Miss Lycka skrev så är det ett större säkerhetstänk och bättre möjligheter att förebygga olyckorna.. genom att t.ex enkelrikta vissa partier, införa stopp av trafik när tävlande kommer m.m.. Se bara till Barsebäck i helgen som var, när halva elitfältet blev diskat för att de trotsat reglerna och äventyrat säkerheten genom att köra på fel sida av vägen. Surt för dem, men visar på att arrangören tar detta med säkerhet på allvar.

Olycka på Färingsö idag
Road_Runner skrev:
> Vilka tävlingar syftar ni på som säger ta
> licens och tävla, det är väldigt sällan
> avstängda vägar på tävlingar.

Det finns ju ofta ledarbilar före varje startgrupp
igår hade vi ledarbil före "snabbklungan" såg ingen annan bil,
det varnar ju i alla fall mötande trafik även om inte vägen
är avlyst, jag tävlade på sjuttiotalet då var tävlingar just
tävlingar och motionslopp till för motionärer och inga "helgproffs" funkade finfint
ni som vill mäta era krafter ställ upp på tävlingar, finns ofta sportklass
om det inte finns veterancup med åldersklasser samt seniorklass och även
elit för den hugade, ett annat förslag skulle vara att släppa iväg mindre grupper
åt gången på motionsloppen utan tidtagning då skulle tävlingsmomentet dö ut och dom
som vill tävla ansluter sig till organiserade cykeltävlingar

//Per

Olycka på Färingsö idag
Har man inte ett väldigt stort ansvar själv som cyklist? Vare sig det är OS/VM/EM/SM/tävling/motionslopp/träning eller bara en tur ner till affären. Säkerheten kommer alltid först.

60 man i en klunga på en allmän väg känns helt galet. Hur tänker man då? Eller tänker man inte alls? Är lockelsen att tjäna några minuter så stor att man åsidosätter säkerheten? Att det är tävling eller motionslopp är ingen ursäkt.

I mina ögon så finns det väldigt många personer i den där jätteklungan som borde ha rejält dåligt samvete idag.

Olycka på Färingsö idag
Jag har inte plockat ut någon licens detta år, då det är för dåligt med tävlingar i närområde och ingen VSM och tror inte det blir något VNM heller iår.
Motionsloppens 1a klunga känns lika säker som vilken tävling som helst i Veteranklassen, vissa motionslopp har till och med bättre säkerhet, det som stack ut som utomordentligt bra förra året var Stockholm Ride, MC polis + MC, funktionärer mm, avstängd nynäsväg :-)

Olycka på Färingsö idag
Hasse#7 skrev:

Anders H startade med mig i
trettigruppen och var sedan med i 35 klungan vid
smällen.

Så snabb var jag inte. Vi satt i ungefär 34 medan 35-gänget nog höll 37 i snitt. När vi kom fram till olycksplatsen hade redan helikoptern kommit. Att döma av vad de som var närvarande när det smällde berättade, så trängde klungan ihop sig när de fick möte och killen gick på hjul och stöp åt vänster precis när bilen passerade. Såna vurpor händer ju titt som tätt och när det inte är bilar närvarande så brukar ju skadorna bli så farliga. Maximal otur och svårt att gardera sig mot.

Olycka på Färingsö idag
Det som kallas motionslopp behövs nog för att de som vill kalla av scf sanktionerad tävling "riktig tävling" o deltar däri skall få känna sig som riktiga tävlingscyklister.

jag som tidigare inte sett de som mer riktiga tävlingar än när ungarna vill äta upp knäckemackan snabbare än mig, börjar efter alla kloka argument tänka om. Börjar tom mer o mer tro att de "riktiga tävlingarna" kan leda till ökat välstånd, mindre miljöförstöring o tom bota cancer

Olycka på Färingsö idag
Road_Runner skrev:
> Jag har inte plockat ut någon licens detta år,
> då det är för dåligt med tävlingar i
> närområde och ingen VSM och tror inte det blir
> något VNM heller iår.
> Motionsloppens 1a klunga känns lika säker som
> vilken tävling som helst i Veteranklassen, vissa
> motionslopp har till och med bättre säkerhet,
> det som stack ut som utomordentligt bra förra
> året var Stockholm Ride, MC polis + MC,
> funktionärer mm, avstängd nynäsväg :-)

En fråga bara hur kan du starta i östgötaloppet utan licens=utan försäkring
och vara anmäld till smacktempot bara en stilla undran???

Olycka på Färingsö idag
vi har väl kommit fram till att det är farligt med motionstävlingar vid det här taget, så tråden kan börja sväva iväg?

jag kollade på filmen igen som jag länkade till tidigare

vem fel är det?
han som ramlar först,
han som ligger framför och inte kör rakt,
han som ska langa över en flaska långt fram i klungan och fipplar,
han som drar klungan och inte vill göra det längre, utan går ut i mötande körfält och som fjärilsvingar skapar kaos,
dom övriga 60 som går i backen som inte håller avstånd.
arrangören som har ett osäkert cykellopp,
för ovana tävlingscyklister
Gud,
satan,

ingens fel utan skit happens ?

tur dom inte fick möte där iaf

Olycka på Färingsö idag
Hasse#7 skrev:
> emilh skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det var ingen tidtagning på detta lopp.
> > Nog kan det vara frestade att åter dra igång
> > debatten kring motionslopp/"riktig tävling och
> > huruvida tröskeln till det sistnämnda är
> för
> > hög, men det här är kanske fel tråd?
>
> Jag håller med. För det första var det inte
> snabbklungan, dvs de som kämpade om "segern". Det
> var 35-gruppen som dessutom måste ha blivit
> ikappkörda av de snabbaste i 30 gruppen som
> körde typ 34-35 för Anders H startade med mig i
> trettigruppen och var sedan med i 35 klungan vid
> smällen. Rätta mig gärna ni som var där, tex
> Anders H. När den extrastora klungan som av
> arrangör var tänkt som mindre kommer på den
> extrasmala vägen som nu är ännu smalare på
> grund av en i princip stillastående bil händer
> det. Nån petar till nån annan och det blir oro,
> en får inte plats och träffar bilen med
> katastrofala följder. Men har man cyklat på
> Färingsö vet man att det här kan hända varje
> helg utan lopp. Det finns många stora klungor och
> hetsiga farter, mer hetsiga än i det här fallet.
> Olyckan skedde inte för att det var lopp utan
> för att en, eller flera, eller alla inte tog
> höjd för den potentiella faran och smalnade av
> klungan. Sen är det ju skit att det händer exakt
> där det inte får hända. Det enda man kan göra
> för att minska klungorna är att släppa några
> jämnstarka cyklister åt gången under lång tid.
> Dvs varenda väg blir fylld med små klungor som
> inte går att köra om med bil, och lyckas man så
> kommer det snart en ny liten klunga att köra om.
> Det enda man kan göra är att se till att cykla
> riktigt fort där det går och extra försiktigt
> där det inte går. Men som sagt kollisionen kan
> hända närsomhelst, så det är inte direkt
> relaterat till "tävlingen" tycker jag.

Min snittfart i 35-gruppen som jag hade kört med från start var vid smällen drygt 38 km/h. Eftersom jag stängde av GPSen då jag kände att det var slutkört för min del vet jag med 100% säkerhet snittfarten fram till dess. Att någon som startade senare och dessutom höll en snittfart på 34-35 skulle ha kört ikapp ter sig därför rent matematiskt som en smula orimligt. Men va tusan, det finns ju de som till och med kan gå på vatten.

Sen stämmer det också att det inte var någon tidtagning, fel av mig. Men uppskattningsvis 99% av deltagarna inklusive jag själv, kör med individuell tidtagning.

Olycka på Färingsö idag
fyrbåk skrev:

>
> Min snittfart i 35-gruppen som jag hade kört med
> från start var vid smällen drygt 38 km/h.
> Eftersom jag stängde av GPSen då jag kände att
> det var slutkört för min del vet jag med 100%
> säkerhet snittfarten fram till dess. Att någon
> som startade senare och dessutom höll en
> snittfart på 34-35 skulle ha kört ikapp ter sig
> därför rent matematiskt som en smula orimligt.
> Men va tusan, det finns ju de som till och med kan
> gå på vatten.
>
> Sen stämmer det också att det inte var någon
> tidtagning, fel av mig. Men uppskattningsvis 99%
> av deltagarna inklusive jag själv, kör med
> individuell tidtagning.

Finns en rättelse ovan av Anders H. Det viktigaste var att det inte var de allra snabbaste utan de som "kör för sig själva" och inte kommer komma först i mål. Så om det då var en klunga från start som samlade 60 man plus minus de som plockas upp eller faller ifrån så borde man alltså kunna dela tydligare och i mindre grupper i starten för att minska klungorna. Då blir det massor med småklungor överallt men antagligen lite säkrare. Men vad är lagom många?

Olycka på Färingsö idag
Jag tror att Tille skrev att det tog ett par telefonsamtal och något mail för att lösa licens samt medlemskap i en cykelklubb. Det svåraste var säkert att skriva ihop mailet.

Olycka på Färingsö idag
Eftersom det inte finns några motionstempolopp (i alla fall där jag bor :-)) så löste jag licens förra året. Jag skickade två eller tre mail, betalade in en räkning på datorbanken och tittade på några antidopingvideos från UCI på nätet. Klart! Inte särskilt jobbigt.

Senast ändrad:
Olycka på Färingsö idag
Det är ett riskmoment inblandat när man cyklar oavsett om det är i trafik, på avstängda vägar, i skogen eller i en velodrom. Man kan skada sig när man spelar fotboll oxå. Eller när man tränar på gymmet. Eller när man går nerför en trappa.

Det går inte att skydda sig mot precis vad som helst.

En intressant detalj är att om LVG-loppen gått på smala knixiga cykelbanor med grus i kurvorna så hade farten varit lägre och folk hade tagit det mer försiktigt per automatik med lindrigare skador som följd. Men då hade det istället blivit ramaskri över vilken usel, tråkig och farlig bana det hade varit. Amstel Gold Race t ex hade ju varit rena dödsbanan för svenska motionsloppsfetischister.

Långloppen på MTB borde ju vara rena slagfälten av skadade cyklister med tanke på att det är jättesmala stigar, dödsgrus och i princip lika stora klungor (åtminstone initialt) som på LVG-loppen. Men av någon outgrundlig anledning så löser sig detta ändå och blodbadet uteblir. Är inte det konstigt?

Olycka på Färingsö idag
Jag körde i snabbgruppen så vet inte hur det såg ut i bakomvarande klungor, men i täten på snabbgruppen kändes säkerheten generellt som på riktig tävling, frånsett att det på ett ställe blev möte med en linjebuss. På "stora vägen" upplevde jag att det kan ha blivit lite nära mellan den utsvälda klungan och mötande bilar, som körde lite väl fort, ifall olyckan varit framme, med det händer på riktiga tävlingar också - kanske blir man avtrubbad.

Endast snabbgruppen hade som sagt en förvarnande bil. I korsningarna fanns 1-2 flaggvakter, så kändes säkert på så sätt. Arrangören sopade också i några kurvor efter att de fått påpekande om detta.

På just denna bana är möjligen några möjliga sätt att höja säkerheten, mindre grupper i bakomvarande fartgrupper och/eller längre avstånd mellan grupperna, så de inte klumpar ihop sig, samt även enkelriktad trafik på Svartsjörundan resp. Sånga-Säby-sträckan, dvs bilarna får bara köra i samma riktning som cyklisterna. Kräver ju tillstånd, om det ens går att få till, info till oende innan loppet och en massa extra skyltning/vakter under loppet för att det ska fungera. Bussen kommer givetvis vara undantaget.

I förhållande till några andra motionslopp jag kört i snabbgruppen för två år sedan kändes säkerheten som mycket bra på Carrera.

Olycka på Färingsö idag
schäfer skrev:
> Road_Runner skrev:
> -----
> > Jag har inte plockat ut någon licens detta
> år,
> > då det är för dåligt med tävlingar i
> > närområde och ingen VSM och tror inte det
> blir
> > något VNM heller iår.
> > Motionsloppens 1a klunga känns lika säker som
> > vilken tävling som helst i Veteranklassen,
> vissa
> > motionslopp har till och med bättre säkerhet,
> > det som stack ut som utomordentligt bra förra
> > året var Stockholm Ride, MC polis + MC,
> > funktionärer mm, avstängd nynäsväg :-)
>
> En fråga bara hur kan du starta i östgötaloppet
> utan licens=utan försäkring
> och vara anmäld till smacktempot bara en stilla
> undran???
För att jag inte är RoadRunner utan Road_Runner :-)

Olycka på Färingsö idag
Herr Storklinga skrev:
> Sånga-Säby-sträckan, dvs
> bilarna får bara köra i samma riktning som
> cyklisterna. Kräver ju tillstånd, om det ens
> går att få till, info till oende innan loppet
> och en massa extra skyltning/vakter under loppet
> för att det ska fungera. Bussen kommer givetvis
> vara undantaget.
>

För det första, det är alltid bäst att ordna med tillstånd. Även för motionslopp. Varken myndigheter eller övrig trafik gör någon skillnad på lopp och lopp, och vill man sen söka tillstånd för en "riktig" tävling är det bättre att ha bra relation med tillståndsgivarna utan att ha kört "svart" vid sidan av.

För det andra, ska man reglera trafik med säkerhetsvakter är tillstånd ett krav annars kan bilisterna ignorera som de känner för = ännu farligare situation då man litar på flaggvakten som då inte fyller funktionen.

För det tredje, om man enkelriktar gäller det all trafik utan undantag. Annars blir även detta förvirrande för de tävlande. Plötsligt dyker det upp en buss på vägen där man trodde det var enkelriktat = fail.

Senast ändrad:
Olycka på Färingsö idag
Precis, för det första, andra och tredje, jag förutsätter att man har tillstånd att alls arrangera motionsloppet, men sedan är det möjligen mycket svårare att få tillstånd att enkelrikta sträckor, speciellt att få en busslinje att läggas om, dvs troligen omöjligt.

Olycka på Färingsö idag
Herr Storklinga skrev:
> Precis, för det första, andra och tredje, jag
> förutsätter att man har tillstånd att alls
> arrangera motionsloppet, men sedan är det
> möjligen mycket svårare att få tillstånd att
> enkelrikta sträckor, speciellt att få en
> busslinje att läggas om, dvs troligen omöjligt.

Jo

Olycka på Färingsö idag
Träffade på en hr busschaufför längst ut på Färingsö /Björkvik idag. Han skulle absolut "ha ett snack". Det visade sig att han trots det tio min långa snacket inte kunde komma om exakt där han ville, och han hade extremt bråttom, så det fick bli ett motlut högerkurva istället. Döm om min förvåning när jag i 40 knyck blir omkörd där på den smala vägen. Karln var rosenrasande på cyklister i allmänhet och ville ha en monolog kring varför jag inte cyklade på cykelbanan istället (närmaste cykelbana är rätt långt därifrån). Vi har uppenbarligen ingen respekt för yrkestrafiken och yrkeschaufförer när vi är med våra cyklar på vägarna. Han medgav att han kört extra nära för att visa mig att det är jag som gör illa mig om det händer ngt.

Det var inte helt enkelt att vare sig nå fram alls i en dialog eller ens föra ett rationellt samtal. Jag tror han blev extra uppretad av att jag lugnt och leende lyssnade, väntade på min tur att tala, gav resonerande svar och inte speglade vederbörandes armviftningar.

Känns som vi har lite kvar med cykelkulturen, i alla fall på Ekerö. De smala vägarna inbjuder till problemsituationer på många sätt, speciellt med det klientel som brukar dem (oss undantagna givetvis).

Olycka på Färingsö idag
Bra taktik att vara extra lugn o saklig. Ju lugnare man är, desto argare verkar "motparten" bli.
Särskilt om man är saklig.
Kanske inte behöver tala om för vederbörande att han är väldigt tjock e.d. Eller hur Mollo?

Därmed inte sagt att vissa av mina diskussioner inte har varit salivsprutande med högernäven knuten i färdigställning. ;)

Olycka på Färingsö idag
Miss Lycka skrev:
> Några som kör i skogen verkar vurpa.
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1761672/page=
> 1

Jo, men oftast mer skydd och lägre fart så mest skabb och ett och annat nyckelben som ryker i skogen. Det som är läbbigt med klungvurpor på landsväg är att det går så fort så risken är ju därmed mycket större för svåra skador när man väl går omkull.

Olycka på Färingsö idag
Fliken skrev:
> Asfalt tenderar att vara så hårt också.

Det är iofs stenarna i skogen också... Därför iaf jag kör med skydd... ogillar att blöda och ha ont såhär på gamla dar. ..

Olycka på Färingsö idag
Fliken skrev:
> Han medgav att
> han kört extra nära för att visa mig att det
> är jag som gör illa mig om det händer ngt.

Snälla skriv till dennes arbetsgivare och beskriv situationen och vad chauffören sagt. Har för mig att "Bicycling-Krister Isaksson" har skrivit om något fall där dylikt beteende från yrkeschaufför fått åkeriet att vidta åtgärder.

Olycka på Färingsö idag
Skall man ha kul måste man också acceptera vissa risker. Att cykla LVG i klunga kan knappast vara en högriskaktivitet???
Shit happens..

Hoppas det ordnar upp sig för snubben som råkade illa ut den här gången.

Olycka på Färingsö idag
Fliken skrev:
> Träffade på en hr busschaufför...

Det där låter ju minst sagt oroväckande! Skall man behöva extrautrusta caad10:an med rammonterad hagelbössa vid Ekeröcykling?
;-)

Olycka på Färingsö idag
Bengt-re skrev:
> Miss Lycka skrev:
> -----
> > Några som kör i skogen verkar vurpa.
> >
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1761672/page=
>
> > 1
>
>
> Jo, men oftast mer skydd och lägre fart så mest
> skabb och ett och annat nyckelben som ryker i
> skogen. Det som är läbbigt med klungvurpor på
> landsväg är att det går så fort så risken är
> ju därmed mycket större för svåra skador när
> man väl går omkull.

Läs igenom tråden och återkom i frågan.

Olycka på Färingsö idag
Lingon skrev:
> Fliken skrev:
> -----
> > Träffade på en hr busschaufför...
>
> Det där låter ju minst sagt oroväckande! Skall
> man behöva extrautrusta caad10:an med rammonterad
> hagelbössa vid Ekeröcykling?
> ;-)

Händer inte så ofta som tur är. Men man kommer ihåg dem oproportioneligt.

Olycka på Färingsö idag
Road_Runner skrev:
> schäfer skrev:
> -----
> > Road_Runner skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag har inte plockat ut någon licens detta
> > år,
> > > då det är för dåligt med tävlingar i
> > > närområde och ingen VSM och tror inte det
> > blir
> > > något VNM heller iår.
> > > Motionsloppens 1a klunga känns lika säker
> som
> > > vilken tävling som helst i Veteranklassen,
> > vissa
> > > motionslopp har till och med bättre
> säkerhet,
> > > det som stack ut som utomordentligt bra
> förra
> > > året var Stockholm Ride, MC polis + MC,
> > > funktionärer mm, avstängd nynäsväg :-)
> >
> > En fråga bara hur kan du starta i
> östgötaloppet
> > utan licens=utan försäkring
> > och vara anmäld till smacktempot bara en
> stilla
> > undran???
> För att jag inte är RoadRunner utan Road_Runner
> :-)

ok sorry my mistake

Olycka på Färingsö idag
Fick en bild av en kompis som var involverad i olyckan men inte brukar hänga här. Enligt han så gick folk i backen utan bilens inblandning men oturen låg i att de mötte den precis när folk körde in i varandra och började gå omkull. Cykeln såg visst ut så här men han klarade sig undan brutna ben och allvarligare skador..

10287206_10152790785449115_292537773_n.jpg

Olycka på Färingsö idag
örgelgörgel skrev:
> Fick en bild av en kompis som var involverad i
> olyckan men inte brukar hänga här. Enligt han
> så gick folk i backen utan bilens inblandning men
> oturen låg i att de mötte den precis när folk
> körde in i varandra och började gå omkull.
> Cykeln såg visst ut så här men han klarade sig
> undan brutna ben och allvarligare skador..
>
>

Påminner lite om min Brompton i hopfällt läge. Hyfsade krafter det handlar om.

Nu finns det ganska mycket bilder som handlar om loppet men inte olyckan, upplagda på Crescendo Velos hemsida. Typ 300 stycken.

Olycka på Färingsö idag
örgelgörgel skrev:
> Cykeln såg visst ut så här men han klarade sig
> undan brutna ben och allvarligare skador..
>

Oj, vad hände med främre QR:n egentligen?

Tillbaka
Topp