Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Går tävlingen på statliga vägar så måste man ha Trafikverket tillstånd med och sen vilka regler dom har för flaggvakt.Flaggvakt=säkerhetsvakt tror jag via ansökan för arrangemanget till länsstyrelse/polis har rätt att dirigera trafiken.
Jag skulle vara mer orolig för att inte hinna ta av mig skorna.Läste den här supergamla tråden, läskigt.
Fråga: Har det blivit bättre med färre olyckor ute på Ekerö senaste åren? Borde vara något ökad risk nu tex med tanke på vägarbetena som når ut till den stora rondellen vid Färentunavägen/Ekerövägen, smalt på flera ställen.
Vad finns det egentligen för regler angående klung/gruppkörning på vanliga vägar i Sverige, finns det överhuvudtaget några?
Hur som helst, att ligga i stora klungor och cykla järnet på mindre landsvägar, man behöver ju inte vara Einstein direkt för att förstå att det kan vara farligt. Sker det en serieolycka i klungan och man får möten samtidigt, ja, fy f-n.
Jag kan ibland t.o.m. störa mig på bara när två långsamma cyklister cyklar i bredd och tar upp ca 80% av hela vägen i båda riktningarna. Det är ej ovanligt på cykelbanorna på Ekerö när man försöker ta sig ut till de mera öppna vägarna, eftersom inte alltid cykelbanan är bred så tvingas man väsnas med handtag eller plinga, jag blir lika störd varje gång. Runt Troxhammar däromkring, över bron och vid macken är det rätt vanligt med folk som cyklar i bredd och vinglar omkring. Nästa gång tror jag att jag ska fråga om de inte lika gärna kan hålla i hand också, det blir ju ännu gulligare, i synnerhet om det är två vuxna män, supergulligt.
också en intressant gammal länk:
"Cyklar tillsammans med en kamrat på Ekerö. Det är 70-väg och vi ligger bakom varandra så nära vägrenen vi törs. Det går fort, närmar sig 40 km/h. En bil smyger upp vid sidan. Tutar och sprutar ned oss med spolarvätska. Jag klarar att torka av glasögonen i farten och lyckas stanna. Darrar av rädsla och dessutom en begynnande ilska. Hur kan det ske? En idiot bara, tänker du. Visst, det kan man säga. Men det har inte hänt bara en gång…"
Ja, jösses... hmmmm, jag är normalt sett lugn som en filbunke men det här skulle väcka mig på alla cylindrar. Förhoppningsvis skulle de stanna bilen efter mitt finger så man kunde börja med ett rejält gammalt hederligt vilda västern slagsmål åtminstone, kan vara svårt att hinna kränga av sig hjälm, handskar dock, i bästa NHL stil. ;-)
Ja det är inte så lätt att slåss i cykelskor.Jag skulle vara mer orolig för att inte hinna ta av mig skorna.
Hur som helst, att ligga i stora klungor och cykla järnet på mindre landsvägar, man behöver ju inte vara Einstein direkt för att förstå att det kan vara farligt.
Imponerande move av den vänstra killen när han snurrar runt ett varv. ;-)Ja det är inte så lätt att slåss i cykelskor.
Vet inte hur det ser ut statistiskt med olyckor och incidenter, men tycker många hävdar att incidenterna ökat.Läste den här supergamla tråden, läskigt.
Fråga: Har det blivit bättre med färre olyckor ute på Ekerö senaste åren? Borde vara något ökad risk nu tex med tanke på vägarbetena som når ut till den stora rondellen vid Färentunavägen/Ekerövägen, smalt på flera ställen.
Vet inte hur det ser ut statistiskt med olyckor och incidenter, men tycker många hävdar att incidenterna ökat.
Jag cyklar själv ut mot Färingsö minst en gång per veckar under sommarhalvåret och upplever i princip aldrig några problem. Visst, ut till Drottningholm är det en del folk sommartid men efter det brukar det vara lugnt. Att folk cyklar i bredd på cykelbanan får man nog lära sig att leva med. Jag undviker också att cykla på stora vägen på Färingsö, håller mig på de mindre vägarna, t ex över Sånga Säby och där är det absolut inga problem.
Enda gångerna jag upplevt problem med bilister har varit när jag frångått den principen och cyklat en längre sträcka på "stora vägen".
Jag tror vi kan ha något nytt och hett här. För de som vill mer än bara cykla, men tycker att simning är kallt och jävligt blött samt springa är tråkigt. Cykel + dans + boxning, kommer att slå ut triathlon direkt.Ja det är inte så lätt att slåss i cykelskor.
25-40 km/h täcker du nog in en stor del av fördelningen. Sedan kan det ju gå betydligt snabbare utför. Och långsammare uppför.Appropå ingenting. Vad har man normalt för hastighet när man cyklar i normalfart med landsvägshojjen?
Tänker att det kan bli ena rejäla smällar även om man "bara" sladdar in i något stationärt(?)
Jag har flugit över de stationära hinder jag har kört in i. Jag tror att det är oftast de låga man missar.Appropå ingenting. Vad har man normalt för hastighet när man cyklar i normalfart med landsvägshojjen?
Tänker att det kan bli ena rejäla smällar även om man "bara" sladdar in i något stationärt(?)
Jaja, ibland har man två olika åsikter, jag tycker att vi bör visa respekt för varandra här ändå?Hetsen på vägarna är problemet. Inte att cyklister tar det lugnt en stund och tar ett litet snack bredvid varandra. Klarar man inte av denna situation bör man inte vistas på vägarna som förare av fordon.
Fast när man tryckt 1560W på flygplatsrakan så är det lätt att slå av lite innan Skå, att då glida upp bredvid sin kränkta kompis och snacka lite är inte ovanligt.Jaja, ibland har man två olika åsikter, jag tycker att vi bör visa respekt för varandra här ändå?
Att lalla runt två i bredd på extra smala cykelvägar/partier där man vet att det är gott om cyklister och därigenom förhindrar omkörningar, jag gillar det inte, tycker det är lite onödigt. Barn, ungdomar och sådant är en annan sak, det har jag självklart förståelse för.
Klarar jag av det? Ja, jag påkallar uppmärksamhet genom att göra lite ljud eller plinga till. Men bara för att jag klarar av det betyder inte att jag gillar det. Går jag bananas och blir röd i ansiktet, nej.
Förtydligande: Jag har självklart inget emot generellt när två cyklister cyklar upp bredvid varandra och snackar, det gör väl typ alla sporadiskt. Men jag är bara inte helt förtjust i när man gör det just på smala trafikerade partier/cykelvägar så att cyklister bakom inte kan cykla om utan att antingen vänta eller påkalla uppmärksamhet.Fast när man tryckt 1560W på flygplatsrakan så är det lätt att slå av lite innan Skå, att då glida upp bredvid sin kränkta kompis och snacka lite är inte ovanligt.
Vill man sätta Strava-rekord så får man prova fler ggr, det kallas väl intervall eller nåt?
Ringklocka är en bra att ha-grej. För att påkalla uppmärksamhet.
Tycker man den ser löjlig ut på räser så kan man sätta den på sadelstolpen då syns den inte. Det vet jag en som gjorde, den hördes ändå.
Det är ju inte ens roligt att cykla inom pendeltågens räckvidd, eller ja, mellan Märsta och Uppsala är ju bra och jag kan även tänka mig ut mot Nynäshamn. De gånger jag cyklat fr Uppsala till jobbet i Kista övergår det fr nöje till transport strax innan upplands-Väsby. Den enda gång jag nånsin blivit utsatt för spolarvätskesprut under mina ca 20 år på lvg-cykel är f.ö. på Norrvikenleden. Aldrig hänt nån annanstans i landet.Det man kan undra är vad som ger cykelklubbar på Ekerö rätt att ligga på 2 led på cykelbanan, man förväntar då att ingen annan får/kan göra det ffa mötande.
Själv är jag av den uppfattningen att man inte bör träna på cykelbana annat än z1-2 pass och aldrig under högtrafik 16-19 på vardagar. I Stockholm ställer detta till det och därför börjar jag många långdistansträningar med pendeltåg.
Upplands Väsby och Almungevägen är en ok start så även Kungsängen/Bro.Det är ju inte ens roligt att cykla inom pendeltågens räckvidd, eller ja, mellan Märsta och Uppsala är ju bra och jag kan även tänka mig ut mot Nynäshamn. De gånger jag cyklat fr Uppsala till jobbet i Kista övergår det fr nöje till transport strax innan upplands-Väsby. Den enda gång jag nånsin blivit utsatt för spolarvätskesprut under mina ca 20 år på lvg-cykel är f.ö. på Norrvikenleden. Aldrig hänt nån annanstans i landet.
Nej, fortsätt plinga !Fast ändå inte. Nu har jag iofs ringklocka på alla mina cyklar, men jag har nästan slutat att använda den. Använder man den så händer något av följande:
Människan hör inte på grund av lurar
Människan gör totalt ovändade manövrer
Människan blir arg och skiker på en
Människan blir arg och försöker slåss
Någon gång förra årtusendet har jag för mig att någon tittade över axeln och höll sin "linje" med något ökad noggranhet - men det händer var 20e år....
Änklaste sättet att ta det lugnt är att softa lite, när det behövs! Då blir det färre olyckor.
Det tar tid för vissa att fatta. Inte för mig dock tog det bara en 50-60 år.
Detta! Vill du ha min genuina åsikt så skulle jag sagt att undvika andra människor så långt det bara går när det kommer till cykling. Cykla bara i grupp när det absolut kommer öka din förmåga. Ja detta är mest ordbajs från min sida men finns ändå en liten sanning i det.Den här tråden blev rörig (säkert mitt fel) men jag misstänker starkt att alla inte "softar och tar det lugnt" i träningsgrupper alternativt större kompisgäng med klungor/grupper alternativt t.o.m tävlar (eller kör testlopp). Det beror nog lite på vad det är för nivå på gruppen också. Men förhoppningsvis har de flesta föreningar/grupper diverse olika riktlinjer för att minimera olycksrisk. Möjligt att "fullt blås" cykling i stora grupper/klungor inte är så vanligt längre i motionsgrupper, vet ej?
Att man bör softa och plinga när man kör om folk på trånga cykelvägar/passager, absolut. Gruppträningar/klungor kan jag dock tycka är ett lite mera komplext ämne.
Cykling har dess fördelar och nackdelar. Den största nackdelen med cykling är väl risken för olycka/krasch som dock kan ske på en lång rad olika sätt. Grupp/klungkörning är inte helt ofarligt helt enkelt men man kan ju krascha solo också. Det går ju trots allt bra att cykla ca 99,9% av gångerna men det gäller ändå att minimera den sista 0,1% där det kanske blir "situationer", det är ungefär som att köra bil. Det är farligt att leva också.
Jag ska väl prova på någon av alla de grupper som finns ändå men man får sig en rejäl tankeställare kan jag tycka, det gäller att vara skärpt. Förutom en själv är man både beroende av samspelet med trafik samt medcyklister. Kan inte hjälpa bli att undra hur många cyklister som helt enkelt lagt av efter traumatiska krascher/situationer, det är ändå omskakande upplevelser.
Misstänker att träningsgrupper och sådant har ökat i takt med social media även för cykling, en del människor verkar knappt kunna träna själva. ;-)
Grus tryggare? Stenbumlingar, vattenhål, hala rötter och annat jox. Inklusive vissa hetsiga medcyklister, ingen behöver ta åt sig hehe...Har varken ambition eller erfarenhet av att tävla. Min erfarenhet av klungkörning med klubb är lite delad. ” snabbare ” grupperna flyter mycket bättre och ger en tryggare känsla, nackdelen är ju att alla inte känner varandra och där brister det oftast. Med det sagt så smällde jag med en bil på en solo runda för två år sen?
Nu är jag en sån grustomte istället, mycket tryggare.
Vad har du för erfarenhet från "amatörtävlingar"? Jag antar att du syftar på SM, Danska rejs och Swecup etc?Tacka vet jag stigningar. Det finns något djupt problematiskt i dessa amatörtävlingar. Hundra gånger säkrare tävla som proffs, tråkiga är att du först måste harva amatörtävlingar.
The cycling(especiallythecompetition)community är rätt så osympatiskt egetnligen. Fast det kommer från en som i ärlighetens namn bara tycker sig ha hittat ett genuint community och det var schackvärlden.
hihihi, jag tycker precis tvärtom. Undvik att cykla själv så långt det går! Cykling tillsammans med en, två, tre eller 75st andra bjuder på en helt unik dynamik som jag inte känner till att någon annan idrott/motionsform gör. Vindmotstånd är allt. Öl/kaffe efter, mmmmDetta! Vill du ha min genuina åsikt så skulle jag sagt att undvika andra människor så långt det bara går när det kommer till cykling. Cykla bara i grupp när det absolut kommer öka din förmåga. Ja detta är mest ordbajs från min sida men finns ändå en liten sanning i det.
grupp när det absolut
Vi bor inte i bergen. Man kan bara göra en stigning så lång.Vad har du för erfarenhet från "amatörtävlingar"? Jag antar att du syftar på SM, Danska rejs och Swecup etc?
Min erfarenhet är än så länge inte så problematisk (förutom bristen på rejs och svårigheten att arrangera rejs pga Länsstyrelsen). Inte så mycket krascher som i WT. Seniorklungan/Master är ännu mindre problematisk med ofta riktigt kul och öppna tävlingar :D
hihihi, jag tycker precis tvärtom. Undvik att cykla själv så långt det går! Cykling tillsammans med en, två, tre eller 75st andra bjuder på en helt unik dynamik som jag inte känner till att någon annan idrott/motionsform gör. Vindmotstånd är allt. Öl/kaffe efter, mmmm
Det är för att det går så jävla fort, men det är även där lite av faran finns. I klungan kan vilken amatör som helst komma upp i 60km/h, till och med stadens revisor kan börja swisha förbi trafiken farligt snabbt men solo lär detta aldrig ske. Talangen och förmågan: samma.Jag fullständigt älskade cykla i klunga under Vätternrundan men det var drygt 10 år sedan. ;-) Min erfarenhet är ytterst begränsad om man säger som så.
Nåja, nu ska vi inte överdriva.Det är för att det går så jävla fort, men det är även där lite av faran finns. I klungan kan vilken amatör som helst komma upp i 60km/h, till och med stadens revisor kan börja swisha förbi trafiken farligt snabbt men solo lär detta aldrig ske. Talangen och förmågan: samma.
va? Jag förstår inte. Vad har berg och stigningar med amatörtävlingar att göra?Vi bor inte i bergen. Man kan bara göra en stigning så lång.
Jag prisade tävlingar med stigningar. Vad du vill ha sagt kan bara du svara på.va? Jag förstår inte. Vad har berg och stigningar med amatörtävlingar att göra?
ahh okej, det jag ville ha sagt var min fråga om vad du menar är djupt problematiskt med amatörtävlingar och dina erfarenheter av det? Och vad för tävlingar du lägger i kategorin amatörtävlingar :)Jag prisade tävlingar med stigningar. Vad du vill ha sagt kan bara du svara på.
Obetydlig erfarenhet.ahh okej, det jag ville ha sagt var min fråga om vad du menar är djupt problematiskt med amatörtävlingar och dina erfarenheter av det? Och vad för tävlingar du lägger i kategorin amatörtävlingar :)
Varför inte?Vad händer, vad hände nu. Detta ska inte stå.
?Obetydlig erfarenhet.
Faktum står kvar: stigningar är den bäste cyklistens bäste vän.
DubbelinläggVarför inte?