Ombyggnad hybrid-gravel

inlinquisch

Medlem
Ombyggnad hybrid-gravel
Hej!

Har idag en merida speeder 200 som jag tänkte göra om till en gravel istället, det ända problemet jag ser är växel/bromshandtag som inte verkar finnas med hydraliska bromsar och 2x9 utförande, kan jag köpa ex 2x11 och styra detta via ändläges skruvarna istället, och spelar det någon roll om det är sram eller shimano? (har idag shimano) och har aldorg använt sram så jag vet inte om det är annorlunda uppbyggt?

Ombyggnad hybrid-gravel
Vill du behålla dina bromsok (som kommer bli den minsta delen i ekvationen) så måste du köra Shimanos reglage eftersom Shimano/SRAM inte är kompatibla på bromsdelen. Skall du byta till bockstyre så kommer du behöva byta reglage, kassett, bakväxel, kedja i alla fall. Eventuellt klingor och framväxel. 10-del är det lägsta hydrauliska från Shimano.

Ombyggnad hybrid-gravel
Instämmer i tveksamheten kring värdet i en sådan operation. Det är inga problem att göra på en sådan cykel, men en komplett hydraulisk grupp (reglage, växelförare, kassett, kedja, bromsok) kostar bara lite mindre än hela cykeln gjorde från början.

Jag har själv gjort liknande ombyggnader flera gånger, men då ska det vara baserat på en ram som är "värd" det, vilket inte är fallet med den du har.

Mest prisvärt lär vara köp av ny cykel och försäljning av din gamla.

Ombyggnad hybrid-gravel
Sätta inner barends på befintlig cykel och byta till roligare däck gör cykel funkis på gruset med lite fart. Föreslagna ombyggnaden blir bara dyr och dålig.

Ombyggnad hybrid-gravel
Jag har byggd om en Trek hybrid till, ja nånting med bock, en gång.
9 vx Sorareglage fungerade bra med (9 vx) XT-växlar och mekaniska skivbromsok.
Det blev en OK vintercykel utan särskilt stora investeringar; styre, beg kortare styrtapp, Sorareglage, styrlinda och nya vajrar.

Ombyggnad hybrid-gravel
Hej!

Har idag en merida speeder 200 som jag tänkte göra om till en gravel istället, det ända problemet jag ser är växel/bromshandtag som inte verkar finnas med hydraliska bromsar och 2x9 utförande, kan jag köpa ex 2x11 och styra detta via ändläges skruvarna istället, och spelar det någon roll om det är sram eller shimano? (har idag shimano) och har aldorg använt sram så jag vet inte om det är annorlunda uppbyggt?
Det går att göra. Jag har gjort det. Det krävs en del efterforskningar.
Jag började med Claris 2x8 så jag hade samma problem som du - det finns inte med hydrauliska reglage.
Den "lägsta" Shimano-grupp som finns med hydrauliska (bockstyre-) reglage är Tiagra (eller GRX 400) så jag valde det. Bytte alltså vevparti, kassett, kedja, framväxel, bakväxel, styre och reglage. Behöll bromsoken men tror det hade varit lite enklare att byta dem också.
Skaffade de flesta delar på Happy, begagnat eller nytt andra-hand, bortsett från kedja och kassett som kom från butik. Total kostnad för alla delar blev 4493 kronor. Därtill kom en hel del verktyg och småprylar (kedjepiska, kassettverktyg, vevlagerverktyg som behövs för att ta loss vevarna, luftningskit till bromsarna, olja, o.s.v.).

Det största och viktigaste jobbet är dock att undersöka geometrin för att säkerställa att din cykel blir bra efter ombyggnaden. Jag jämförde siffror mellan massor av olika cyklar i målsegmentet (gravel) och räknade en massa på hur styret skulle hamna innan jag var nöjd.

Edit: Kompabilitet mellan grupper är ett annat område som kan kräva lite forskning. Kortfattat är alla Shimano 11-delade grejer kompatibla och Tiagra 4700 är delvis kompatibelt med 11-delade grejer så länge reglage och kassett har samma antal växlar.

Ombyggnad hybrid-gravel
Nej, 11 delat drar inte samma längd vajer för varje klick s

Det går att göra. Jag har gjort det. Det krävs en del efterforskningar.
Jag började med Claris 2x8 så jag hade samma problem som du - det finns inte med hydrauliska reglage.
Den "lägsta" Shimano-grupp som finns med hydrauliska (bockstyre-) reglage är Tiagra (eller GRX 400) så jag valde det. Bytte alltså vevparti, kassett, kedja, framväxel, bakväxel, styre och reglage. Behöll bromsoken men tror det hade varit lite enklare att byta dem också.
Skaffade de flesta delar på Happy, begagnat eller nytt andra-hand, bortsett från kedja och kassett som kom från butik. Total kostnad för alla delar blev 4493 kronor. Därtill kom en hel del verktyg och småprylar (kedjepiska, kassettverktyg, vevlagerverktyg som behövs för att ta loss vevarna, luftningskit till bromsarna, olja, o.s.v.).

Det största och viktigaste jobbet är dock att undersöka geometrin för att säkerställa att din cykel blir bra efter ombyggnaden. Jag jämförde siffror mellan massor av olika cyklar i målsegmentet (gravel) och räknade en massa på hur styret skulle hamna innan jag var nöjd.

Edit: Kompabilitet mellan grupper är ett annat område som kan kräva lite forskning. Kortfattat är alla Shimano 11-delade grejer kompatibla och Tiagra 4700 är delvis kompatibelt med 11-delade grejer så länge reglage och kassett har samma antal växlar.
Damn tack för svar.. Själva kostanaden var inte så jätte avskrämmande dock lät det lite för bökigt för att ens börja kände jag ? har mekat en del cykel och har alla verktyg men, vette fan om det blir värt det i slutändan bara för att egentligen bara byta ett styre

Ombyggnad hybrid-gravel
Damn tack för svar.. Själva kostanaden var inte så jätte avskrämmande dock lät det lite för bökigt för att ens börja kände jag ? har mekat en del cykel och har alla verktyg men, vette fan om det blir värt det i slutändan bara för att egentligen bara byta ett styre
Värdet är ju väldigt subjektivt. För mig var det värt varenda sekund av jobbet och varje krona då jag redan insett att jag ville ha bockstyre. Cyklingen har blivit både roligare och skönare (för handlererna speciellt).

Sen kan man komma undan mycket billigare och enklare om man vill. Jag var fast besluten att behålla hydrauliska bromsar och det kostar! Ett bra alternativ är ju att testa med mekaniska (eller mek/hyd-hybrid) bromsar. Då behöver du "bara" byta bromsoken, styret och reglagen, och Sora-reglage är inte så farligt dyra.

Ombyggnad hybrid-gravel
Om det bara är ett nytt styre du vill åt, så finns det ju "hybrid"-styren som kanske passar på en hybrid-cykel?

T ex https://surlybikes.com/parts/corner_bar

Säkert bra men en sugen köpare får nog vänta
”The Corner Bar will land at North American Surly dealers in early September 2021. International Humanoids are encouraged to check with their local shop for availability. For a complete list of retailers, click here.”

Ombyggnad hybrid-gravel
Det finns ju flera varianter på samma tema, om nu inte det där går att köpa. Allt från Soma Sparrow till Velo Orange Crazy bar. Du får googla lite.

Tillbaka
Topp