Omtag på tubeless

• Trådstartare Trådstartare Ckd
  • Start datum Start datum

Ckd

Medlem
Omtag på tubeless
Halloj!

Nyligen fixat tubeless och däcken håller tätt och går som tåget. Bakdäcket är jag inte helt nöjd med, en aning ojämt i sidled blev det. Helt ok men när framdäcket blev perfekt så är jag sugen på att finjustera bakdäcket.

Är det ens möjligt att släppa ut luft och "sätta" om däcket eller sabbas det då och bara att börja om från början med ny tätningsvätska?

Omtag på tubeless
Jo, det är klart det kan hända olyckor... Hur ser kanten ut då? Ligger strecket jämnt med fälgkanterna eller har däcket inte krupit upp överallt? Tänker bara om det har krupit upp för kort eller långt innan du pumpar. Bara för kort, då är det väl bara att prova! För långt upp är värre, men det har jag klarat mig ifrån.

Omtag på tubeless
En aning för kort skulle jag säga men ganska lite. Inte så det stör cyklingen allt för mycket men irriterande att det inte sitter perfekt. Ska ge det en chans ikväll att pumpa mera annars blir det deflate, knådning och sen nytt försök.

Omtag på tubeless
Innan du skaffar tinnitus och latexklädda väggar, går däckets rand som markerar att däcket sitter rätt jämnt runt fälgkanten? Ja / Nej?

Omtag på tubeless
Hur hårt har du pumpat? Mycket mer än 2-2,5 bar behövs sällan tycker jag.

Jag hoppar f ö alltid med vätska i. För trögt att försöka fylla på genom ventilen.

Omtag på tubeless
Kollade lite noggrannare nu. Det är vid ventilen som däcket putar ut. Däckets rand är lite längre ut där. Får en känsla av att ventilen är ivägen för att däcket ska hamna rätt. Några tips?

Omtag på tubeless
Har testat att försöka bända däcket på plats, släppa ut och pumpa upp igen men inget funkar. Tror ventilen och kanske fälgbandet från kittet behöver justeras så planen är att ta bort däcket, justera ventilen och fälgbandet och sätta ihop det igen. Ska bli spännande att se hur mycket tätningsvätska som går att återvinna.

Omtag på tubeless
Däckmonteringspasta är ett måste. Såpavatten duger också. I värsta fall bara vatten. Men man måste ha någon form av smörjning annars ploppar det aldrig på plats.

Omtag på tubeless
Bonzo sa:
Valhalla_ sa:
Däckmonteringspasta är ett måste. Såpavatten duger också. I värsta fall bara vatten. Men man måste ha någon form av smörjning annars ploppar det aldrig på plats.

Nåja, för mig funkade det bra utan smörja.

+1 (oräkneligt antal gånger) Iofs går jag till macken och trycker mina varefter jag pumpar till 4 bar, släpper, masserar ev. konstigheter, pumpar upp. Klart. Poppar alltid med vätska i vilket underlättar.

Omtag på tubeless
Ckd sa:
Mårten sa:
+1 (oräkneligt antal gånger) Iofs går jag till macken och trycker mina varefter jag pumpar till 4 bar, släpper, masserar ev. konstigheter, pumpar upp. Klart. Poppar alltid med vätska i vilket underlättar.

Vad gör du på macken?

Köper korv.

Och använder deras kompressor/luftstation för popperiet. Så slipper jag pumpa mig svettig och svära så mycket.

Omtag på tubeless
Mårten sa:
Ckd sa:
Mårten sa:

Vad gör du på macken?

Köper korv.

Och använder deras kompressor/luftstation för popperiet. Så slipper jag pumpa mig svettig och svära så mycket.

Haha. Bra idé, har iofs fått 2h pumpträning idag efter flera försöka att få däckh-vetet på plats men nästa omtag blir det mackbesök. Och korv. :)

Omtag på tubeless
Mårten sa:
Bonzo sa:
Valhalla_ sa:

Nåja, för mig funkade det bra utan smörja.

+2 Har aldrig någonsin använt någon vätska på däcket. Kör oftast med vanlig pump. Lite svettigt förstås, men som cyklist är jag bara glad att få lite träning för överkroppen några gånger om året.

Omtag på tubeless
Nytt försök och nu tror jag inte det går att få till bättre med just den här kombinationen av fälj och däck. Massivt med såpavatten och högt tryck så blev det ok.

När jag snurrar däcket för hand ser det bra ut och kantlinjerna ser jämna ut. Däremot om jag trampar igång däcket (monterat på cykeln) så gungar det lite. Kanske är det vätskan som hamnar på ett ställe i däcket vid högt varvtal?

Nån som sett nåt liknande? Är det nån fara?

Omtag på tubeless
Ckd sa:
glitch sa:

Svårt att beskriva. Låter waowaowao och så känns det i samma takt i cykeln. Ojämn gång på nåt sätt.

Helt normalt. Vätskan slungas ju ut och ventilen väger lite. I dom låga farter man har på MTB känner man inte obalansen. På tempohojar och en del LVG-hojar håller folk på med vikter för att balansera hjulet.

Tillbaka
Topp