Omvändelse och ursäkt 1x

jofahjalm

Aktiv medlem
Omvändelse och ursäkt 1x
Jag har efter lång motsträvighet sett ljuset att gått singelklingans väg. Det är först nu jag inser att jag tidigare har vandrat i mörkret. Jag hoppas att granny gear gangsters kan hålla sin flagga högt trots min frånvaro.

Min omvändelse var en produkt av att One Up systemet nu har blivit så utvecklat att man får 11-42 kassett som fungerar mycket bra för väldigt lite pengar. Nu kör jag en Hope retainer ring 30t fram och 11-42 bak med en xt-växel som är modifierad med en radcage. Det växlar perfekt, är tillräckligt billigt för att ersätta när man har sönder det och erbjuder alla växlar man behöver i skogen. #trenduro

Omvändelse och ursäkt 1x
Märkligt hur man frivilligt byter storklingor mot tunga plexisjok fram, och ekerskydd mot överblivna framdrev bak.. Bara för att betala extra!

Omvändelse och ursäkt 1x
Brakastruten skrev:
-------------------------------------------------------
> Märkligt hur man frivilligt byter storklingor mot
> tunga plexisjok fram, och ekerskydd mot
> överblivna framdrev bak.. Bara för att betala
> extra!

?

Omvändelse och ursäkt 1x
Köpa en tung bashguard dyrt, gärna tandad, för att man är rädd om tänderna på framklingan? När original storklinga är billigare än den stämplade plastskivan, och dessutom ger transportfart.. Fylla ut bakhjulet med en till "bromsskiva", när man kollektivt tycker att kedjeskydd är asfult! Roligt. Bara för att det är lite mesigt att behöva en grannyklinga?

Det är som en översminkad döing. Blir aldrig hot!

Omvändelse och ursäkt 1x
En taco är både snyggare och starkare än en storklinga. Troligen lättare också. Man kan köra med kedjestyrare i besvärlig terräng / tävling och med enbart NW-klinga till vardags.

Att man får en fulare kassett går nog att leva med när vevpartiet blir snyggare.

Edit: och ett reglage mindre på styret, så man kan sätta stolpreglaget där framväxelreglaget brukar vara.

Senast ändrad:
Omvändelse och ursäkt 1x
Brakastruten skrev:
> Köpa en tung bashguard dyrt, gärna tandad, för
> att man är rädd om tänderna på framklingan?
> När original storklinga är billigare än den
> stämplade plastskivan, och dessutom ger
> transportfart.. Fylla ut bakhjulet med en till
> "bromsskiva", när man kollektivt tycker att
> kedjeskydd är asfult! Roligt. Bara för att det
> är lite mesigt att behöva en grannyklinga?
>
> Det är som en översminkad döing. Blir aldrig
> hot!

Jo, förutom att systemet är lättare, bashen inte är formad som ett vapen, systemet har bättre markfrigång
och man bättre kedjeretention så är det ju helt onödigt.

Omvändelse och ursäkt 1x
Luthman: När man nått min aktningsvärda ålder, vågar man inte vara alltför länge på asfalten. Någon kan hinna läsa, vad det står på ramen!

Omvändelse och ursäkt 1x
Det blir nog ännu ljusare om du kör med 32T fram. 30/42 är lika med 26T fram och 36 bak, hur ofta behöver du det? Eller tänker du på Alperna?

Omvändelse och ursäkt 1x
Jag tror faktist jag använder 30/42 oftare än vad jag behöver 32/11. Den högre utväxlingen är bara när man ska transportcykla utan kadens. Jag är nästan lite orolig för att cykla upp för riktiga berg med 30/42 som lättaste växel.

Annars har jag även en 32:a liggandes hemma om jag skulle bli stark/snabb (tack ces, velotek och min dåliga förmåga).

Omvändelse och ursäkt 1x
jofahjalm skrev:
> Jag tror faktist jag använder 30/42 oftare än
> vad jag behöver 32/11. Den högre utväxlingen
> är bara när man ska transportcykla utan kadens.
> Jag är nästan lite orolig för att cykla upp
> för riktiga berg med 30/42 som lättaste växel.
>
> Annars har jag även en 32:a liggandes hemma om
> jag skulle bli stark/snabb (tack ces, velotek och
> min dåliga förmåga).

Varför orolig för att använda 30/42? Är ju lite slöseri och köpa en 42a om man inte använder den kan jag tycka.

Omvändelse och ursäkt 1x
Jag är inte rädd för att använda 30/42, utan jag är rädd för att det inte är tillräckligt lätt när man ska sitta och veva i ett par timmar.

Omvändelse och ursäkt 1x
jofahjalm skrev:
> Jag har efter lång motsträvighet sett ljuset att
> gått singelklingans väg. Det är först nu jag
> inser att jag tidigare har vandrat i mörkret.

Att gå över till 1X är lite som med rökning, det är aldrig försent & börja!

Omvändelse och ursäkt 1x
Jofahjalm, skulle du kunna ge en lite mer detaljerad beskrivning över vad du kör för grejer i drivlinan inkl. modifieringar för oss som också är lite sugna på 1x10?

Omvändelse och ursäkt 1x
Vad är det för fel med en Bashring? Herre Jose Maria Gonsales... Jag kör med 1x10 36t bak... även i Alperna... för att jag kan. Inga problem på transporten, för att jag har 34t fram. För att jag kan. Småbarns förärelder.

Tack till Simon på Sportson Järnbrott för en observation som ändrade mitt liv på många sätt: "du har alldeles för mycket åsikter" - åsikter suger... erfarenheten är detta som räcker - gillar du din 3X eller 2x? Ingen anledning att tycka inte om 1x och få folk veta om detta, och prata massa skit på en sätta att folk skulle gissa vad du menar. Been there done that

Senast ändrad:
Omvändelse och ursäkt 1x
Westman skrev:
> Brakastruten: det är inte så många som kör
> bash längre.

Har jag missat nåt?

Eller menar du att folk kör med taco och styrare?

Omvändelse och ursäkt 1x
Evningstar: Hela systemet är xt 11-36 kassett modifierad med 42 och 16-kugg från one up. Bakväxeln är en XT shadow+ mediumcage med radcage från one up. Växelreglaget är en Shimano XTR, vevpartiet ett tredelat slx och framklingan är en hope retainerring 30t. Kedajn är en xtr. Nu har jag en bash från BBG, men jag har beställt en Mrp AMg taco/styrare. En grej som jag ville få ut med 1x var att slippa ha en bash eftersom det sätter sig så mycket skit mellan klingan och bashen. Detta blev däremot bättre nu eftersom 30t klingan är offsetad och därför inte ligger lika nära bashen. Istället gör däremot bashen inget för kedjeretentionen lägre.

WAKI: Jag tror helt enkelt inte att du skulle fixa de sakerna jag har cykla med 34/36, men hatten av om så är fallet.

Omvändelse och ursäkt 1x
Säg vilken backe, då kanske jag kommer ditt någon gång i livet och får se :D Jag klarar mer med 34t än det som jag har klarat med 22t granny - helt enkelt pga grepp. Om det blir brant och våt på rötter och sthällar, man kan inte klara det med låg växling. Samma som med att starta bilen på hall uppförbacke i vintern - man startar från tvåan eller även trean ibland. Jag tränar inte särskilt mycket, det har mer att göra att vånda sig än att bli stark. Denna året har jag klättrat 1500 höjdmeter på 10-12% asfalt och flera dagar efter 1600m på lagom grus runt Lago di Garda. 32t fram 36t bak på 650B. Passerade många XC 29ers (visa såg ut väldigt seriösa) som såg ut som de var på en spinningpass med 90 kadens, tittade på mig som om jag var en proffs, fast alla i Gbg vet att jag är inte särskilt... snabb...

Jag kritiserar ingen för hans val av utväxling, jag blev lite förbannad av Brakastruten.

Omvändelse och ursäkt 1x
Det värsta jag har klättrat är 1200 höjdmeter på grov grusväg med 20% lutning. Då försökte jag flera gånger växla ner när jag låg på 24-36 utan framgång. 12 % asfalt är bra mycket lättare, men att du fixar det tyder nog mer som du skriver, på att du är okej med låg kadens. Det är inte jag.

Omvändelse och ursäkt 1x
Det går inte att jämföra... kadens beror mest på hur är man byggd, men i övrigt får man mer av "för låg" kadens för sin generell styrka än från för hög. Alla hittar sin egen, men man måste prova och ge tillräckligt med tid till varje alternativ. Jag hade en period i början av cykling livet där lyssnade jag på tränare av MTB klubb på studie tider som sa att hög kadens är ett måste för att den är effektivare. Så trampade jag, och dog lite inuti - hittade min sweet point 10 år senare :D Det hjälper också att köra med någon riktigt stark så att man ser att det faktiskt går att göra. De flest XC åkarna om de fastnar på ett växel för att de har inte typ klarat att växla ner - de matar bara! rumpan bak och dra på styret som en BMX åkare på starten :D

Omvändelse och ursäkt 1x
Luthman Photography skrev:
> Westman skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Brakastruten: det är inte så många som kör
> > bash längre.
>
>
> Har jag missat nåt?
>
> Eller menar du att folk kör med taco och styrare?

Jag menar att dom flesta jag ser som kör 1x enbart kör NW-klinga och/eller övre styrare, utan bash.

Bash kör man såklart om man vill eller behöver.

Omvändelse och ursäkt 1x
Westman skrev:
> Bash kör man såklart om man vill eller behöver.

Himla tur att du la till det där, annars hade jag rasat, svårt krenkt här i tråden.
:-)

Omvändelse och ursäkt 1x
Jag är inte säkert om det finns ett bra utväxling för ett grov grusväg på 20%... Jg är också inte säkert om det är verkligen smart att välja drivlinja pga någon backe någonstans lång bort från hemma... Jag köper 42t klinga samt RadR cage till mig snart för att jag vill ha 36t fram. Också 42t bak + RADr följer till fruans hoj, med 32t fram. ahh, ok en bashring...

icke kul att köra på 500 riksdollar NW klinga utan bash... idag slog jag den ordentligt! Om någon har en väl använd XTR 980 stor klinga då vill jag gärna köpa den!

Senast ändrad:
Omvändelse och ursäkt 1x
WAKI: Det finns ingen 1x utväxling som funkar optimalt till allt jag vill göra med cykeln. Kör jag typ Barbro i Järvsö saknar jag tunga växlar eller om jag ska uppp för riktiga berg kanske jag skulle överväga att jag göra något. Annars funkar 30t förmodligen till nästan allt annars. Jag har bra koll på vilken kadens det funkar bäst för mig att ligga och det är runt 96-97. Jag har också funderat på att slänga på en större klinga för #trenduo, men jag är tveksam till hur ofta jag verkligen trampar cykeln när jag kommer upp i de hastigheterna där jag saknar växlar. Jag misstänker att jag har mer att tjäna på att hålla mig fräschare under transporterna. Det känns som det jag vinner i topfart med en större klingar kostar mer i vilka växlar jag missar bland de låga.

Jörgen_A: Det funkar tyvärr inte med 30t klinga eftersom den är offsetad mot grannyn och dom då kommer i kontakt. Det funkar förmodligen inte heller smidigt med en övre styrare. Annars kanske bergssetupen blir 32t och granny utan framväxel.

Hackson:
klttra.jpg

Omvändelse och ursäkt 1x
Säger du inte emot dig själv lite när du saknar tunga växlar i Barbro och inte trampar i #trenduro? Eller är trendurot stökigare och brantare så det är därför det inte behövs?
Jag saknade verkligen ingen växel i Järvsö med min 29:a med 32/11 som högsta, men det beror nog på mina oskillz…

Omvändelse och ursäkt 1x
Det är just det att Barbro är så otekniskt att man faktiskt vågar trampa där även när det går ganska fort. Oavsett, jag kommer ju aldrig orka byta något på cykeln för en sådan sak.

Omvändelse och ursäkt 1x
Mina barn uppskattar inte granny i cykelkärra eller cykelstol på branta backar... vänd om en gång och kolla hur mycket de skakar där bakom dig ner du matar på låg växeln :D

jofahjalm - visst, låter rymligt för dig.

Omvändelse och ursäkt 1x
WAKIdesigns skrev:
> Mina barn uppskattar inte granny i cykelkärra
> eller cykelstol på branta backar... vänd om en
> gång och kolla hur mycket de skakar där bakom
> dig ner du matar på låg växeln :D

Då behöver du jobba med ditt rundtramp :)

Sen tycker jag att du ska vara försiktig med att rekommendera andra att köra tungt på låg kadens. Det kanske funkar för dig, men det är en av de vanligaste orsakerna till knäproblem.

Omvändelse och ursäkt 1x
eiskall skrev:
> WAKIdesigns skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Mina barn uppskattar inte granny i cykelkärra
> > eller cykelstol på branta backar... vänd om
> en
> > gång och kolla hur mycket de skakar där bakom
> > dig ner du matar på låg växeln :D
>
> Då behöver du jobba med ditt rundtramp :)
>
> Sen tycker jag att du ska vara försiktig med att
> rekommendera andra att köra tungt på låg
> kadens. Det kanske funkar för dig, men det är en
> av de vanligaste orsakerna till knäproblem.

+1

Även för mig är det hög kadens som gäller både med vagn och stol.
Det blir ryckigt med låg kadens.

Knäna meddelar snabbt att de inte gillar läget dessutom när jag ligger för lågt.

Jag kör 30T fram på min 1x10, 29:er. Det räcker till ca 35 km/h.

Omvändelse och ursäkt 1x
Precis, enda läget det blir ryckigt bak i kärran är om jag står upp. Vilket jag aldrig behöver göra eftersom jag har tillräckligt låga växlar.

Omvändelse och ursäkt 1x
Alltså. Cykelkärror? Är det familjeliv eller?

Om jag inte missat nåt handlar tråden om #Trenduro-hojar och annat ändamålsenligt. Då känns cykelkärror ungefär lika relevant som packförmåga för systemetpåsar.

Omvändelse och ursäkt 1x
eiskall skrev:
> Sen tycker jag att du ska vara försiktig med att
> rekommendera andra att köra tungt på låg
> kadens. Det kanske funkar för dig, men det är en
> av de vanligaste orsakerna till knäproblem.

Präxis. Jag har en rätt så vältränad kompis som har knäproblem. Han kör skiiiitlåg kadens och jag har försökt få honom att fatta att det nog är därför han pajjar knäna, men det går inte in. Står upp och bryter med <40 i kadens i alla uppförsbackar.

Har säkert nämnt det förut, men de där lättaste växlarna är inget jag saknar i skogen. Däremot på branta, långa transporter. Men sen kör jag inte trenduro heller, utan 95% Hellas. Där ser jag 30x[11-36] på 29" som tämligen optimalt. Vid lägre utväxling skulle det gå så sakta i uppförsbrötet att det bara vore ännu jobbigare.

Omvändelse och ursäkt 1x
eiskall - Du får också vara försiktig med att skrämma folk - visa oss en vetenskaplig förskning som bevisar A att låg kadens skadar knä (med inriktning på MTB där sätt vi rör sig skiljer sig mycket från LVG), B att rundtramp är på någon sätt bättre än "pushing over the top". Jag har inget mot LVG eller LVG snack så långt det stannar på asfalten...

Senast ändrad:
Omvändelse och ursäkt 1x
Att det skulle vara eventuellt sämreför knäna att trampa jättejättetungt är väl knappast jättekonstigt, jag finner det rätt troligt. I alla fall om man redan har knäproblem.

Sen kanske inte "rundtramp" är rätt ord, men att trampa mjukt och inte fyrkanter är en rätt bra grej för att få ner kraften i backen. Och det är hör och häpna lättare med rätt växel, beroende på underlag, lutning och benstyrka kan denna lätta växeln vara klart lägre än 34-36.

Om du någonsin är i Sierra Nevada kan jag peka åt några stigningar som iaf jag inte fixade med 32-42. Gemensamt för dem är att de är branta, lösgrusiga och i slutet på en relativt lång och brant klättring så lungorna och benen redan hunnit mjukna lite.

Omvändelse och ursäkt 1x
Westman skrev:

> Jag menar att dom flesta jag ser som kör 1x
> enbart kör NW-klinga och/eller övre styrare,
> utan bash.
>
> Bash kör man såklart om man vill eller behöver.

??
Hur ofta får ni byta kedja/drev? Jag skulle få göra det varje/varannan tur skulle jag gissa. Har ni alla spons av Shimano/SRAM i Götaburgen eller är det vikthysterin inför trendurotävlingarna som bitit sig fast? :)

Omvändelse och ursäkt 1x
AddeN skrev:
> är det vikthysterin inför trendurotävlingarna
> som bitit sig fast? :)

Det visade sig att folk borrat så många lättningshål i sina bashar att de inte skyddade mot något längre, så det var lika bra att skippa dem ;)

Tillbaka
Topp