On-Topic: 4X cykel - setup tips

Daner

Aktiv medlem
Jag har anledning att lära mig om 4X (möjligt sponsring situation), så jag behöver lite hjälp. Det ser ut som BMX som körs utför med 1 x 9 drivlina med kedjestyrare, 26" hjul och dämpargaffel med kort slaglängd, ibland med FS. Jag misstänker att en Cove Foreplay skulle bli den mest lämplig HT ram bland dem som jag har tillgång till (rätta mig om jag har fel!) men vilken gaffel ska man välja?

Vilka ramar har du tillgång till?

Gaffeln ska väl vara hyfsat lätt och inte ha mer slag än 130mm

Bra gafflar är väl Pike, Z1, Sherman.

4x är en sport som jag skulle vilja hålla på med men förmodligen inte ens kommer kunna pröva på ordentligt. (tid, pengar, feghet, allt det där ni vet ;P)

Det som slår mig som de viktigaste detaljerna är justeringsmöjligheterna så man kan få den att vara styv när man spurtar men ändå följsam i landningar och pumpningar. Det och att den bör hålla för en kort landning, dvs stålstyrrör och fet krona.

En dj1:a kommer rätt nära men den väger mer änn alla andra gafflar (utom monstern) så vilken dubbelkronad som helst skulle säkert också funka. En sherman slider med spv kanske?

Vad kör proffsen på? Vem är det som sponsrar dig i 4X? =)

DJ1 funkar nog, jag kommer köra nån DJ-gaffel i 4x nästa år, men de är inte optimala. Framförallt vikten.

Juste, glömde ju bort Fox-gafflarna... Fox36 om du har råd är nog bra.

Henrik VXT skrev:
-------------------------------------------------------
> Vilka ramar har du tillgång till?

Brands.jpg

Det finns flera som jag har kontakt med. Om ramen tillverkas i USA eller Canada och har ingen annan distribution här i Sverige, då finns möjligheten att ordna någonting.

Jag har redan reserverat en 2006 Turner Rail ifall killen i frågan vill kör med FS istället för HT.

Får man fråga vem det är som skall sponsras?

Mycket mer än ~5" fram / bak lär man väl inte behöva i alla fall.

Proffsen kör ganska mycket med rena XC-grejjor, Fox Float, CrossMax, e.dyl. men de har ju iofs en hel lastbil med delar och mekaniker som väntar vid målet.. Jag skulle nog själv vilja köra med en luftgaffel så att det är lätt att justera gaffelns hårdhet mellan olika banor. Kanske 36:an som Henrik redan nämnt inställd i 110mm läget? 4X handlar ju inte primärt om att hoppa, så att ha en hoj som håller för DJ är ju overkill. MBA hade en liten serie om 4X och en hoj som de testade delar på, en Intense Tazer har jag för mig att det var. Under ett års tävlande byttes nästan hela cykeln ut minst en gång.

White Brothers kanske är något?

Jag väntar på ett beg. exemplar, en DT 1.2 (ställbar 100 till 120 mm). Samma dämparkassett/mekanik som i deras DH gafflar + "obligatorisk" 20 mm navinfästning. Väger inte mycket mer än en Marzocchi Marathon S heller.

dt-med.jpg

Alla kanske inte gillar utseendet på gaffeln men jag tror den kan vara intressant. Går att få med alu styrrör istället för stål om man vill kapa vikten ytterligare samt luftdämpning om man vill gå ner ännu mer i vikt (detta väljs vid beställning av ny gaffel).

DJ-gafflarna väger ändå runt 3,5 kg 06... Det är för mycket.

Tycker nog Pike är det optimala. Enda anledningen att jag inte vill ha det är för att de inte skulle hålla för resten av min åkning.

Hjulen ska vara DH-saker i alla fall.

Ciao.

Mer självklart borde det bli inom 4x som det är inom xc. En tävlings och en träningscykel.

Tävlingscykeln ska vara lätt lätt lätt och styv för att snabbt komma ut ur startgrinden. Hållbarhet är inte så otroligt viktigt. krashar du så krashar du. CrossMax SL, Stans NoTubes, lätta fina styren och styrstamar medmera.

rikard skrev:
> Vem är det som sponsrar dig i 4X? =)

Det var bra!

Tack för alla förslag. Vad sägs om en F80X fram?

jAG MÅSTE FAKTISKT HÅLLA MED HJALMAR HÄR. kANSKE INTE ATT MAN MÅSTE HA TVÅ HOJJAR. mEN DET SKALL BYGGAS LÄTT. Och jag skall släppa ut capsen..Sorry:)

Det är en kort bana. Det är ju desutom en rätt bmx-liknande bana vilket gör att kör man rätt så blir det skonsamt mot hojjen. Och doseringarna gör att du troligen inte måste ha så breda fälgar heller.

Bygg lätt. kraschar du så får man leva med att sakerna går sönder. Men om man bygger hojjar för att hålla när man kraschar så kommer man inte vara konkurensaktig när man inte kraschar=)

Och jag skulle absolut bara bara bara kolla på HT.

Men jag skall tilägga att jag har aldrig kört cykel i en 4X bana men det är väll mer jämförbart med bmx en tex DH. Hur ser bmx-hojjarn ut:)

ha...
silly idea, men vad sägs om en epic med en f80x fram? borde väl vara optimalt... men specialized tillhör ju inte ditt varumärkesstall.

Mvh /Y

Rikard. Jag skulle kört de hjul jag har. självklart ck nav för accelerationen. sedan 517 bak och 317 fram(gammla nummer) för vikt och acceleratipon. Ingen risk att du sabbar de hjulen på ett lopp om du inte är jävligt klantig. Och så blir det lätt och kvickt som få.

Jag skulle nog helt enkelt ställt upp med den hoj jag har fast lite kortare strystam och högre utväxling.

Vad gällande epic så skulle jag inte rekomendera den. en mer oberäknerlig cykel att hoppa och leka med får man leta efter.

Du får översätta numrena till nya nummer så jag fattar vad du menar. Själv skulle jag välja så djupa fälgar som möjligt (arrow frx?) så man inte behöver bryta för att man landar 10 cm kort i en dubbel. De blir inte så fasligt mycket tyngre.

profile racings nav för 6delat eller ett CK-SS-nav med 4 klingor. Eller nåt lite bredare nav med genomgående axel, beror naturligtvis på vilken ramtyp.

/rikard

Baknav blir Hadley Racing (10mm bolt-on) med 108 greppunkter. (Kanske SS med 4-delad bak?)
Framhjul blir kanske American Classic 350 Disc med Sapim CX-Ray ekrar och keramiska lager.

Senast redigerad av en moderator:
Här snackar vi serios 4X-räser:
pbpic483445.jpg

Och det är ungefär i den stilen jag tycker en riktigt fin 4X är uppbyggd. Lätt, men stark med delar för ändamålet. En klinga fram, lvg-växel och kasset som har hårdare fjäder och är något rappare, samt lättare, DeeMax-hjulset, riktigt lätta DH-hjul som håller för mkt stryk. Lätt, ställbar gaffel där hårdhet och slag lätt justeras efter banan. Och så 8" skivbromsar fram och bak så man slipper köra in i de som krashar framför...

Att ta en XC-ram för att få ner vikten är ingen bra idé. Geometrin på XC-hojjar går ut på att båda hjulen ska vara i marken hela tiden, vilket är fullständiga motsatsen man vill i 4X.

Headleynavet är strålande daner:)...Han kommer vara först ut ur varenda kruva=)

Rikard. jag vägrar lära mig mavics nummer i protest mot att de är dumma i huvet som ändra dem:)

Men bakfälgen är en kraftigare fälgbromsfälg som väger typ 595g(finns nog för enbart skiva med. Alltså lite kraftigare än de lättaste men ingen mega jumbo dhfälg. Fram är det lättaste xcfälgen som gäller. 395g eller vad de säger.

Ekringen vet jag inte om jag har stenkoll på . mina är 3 kors, 32 ekrade med oreduserade bak(fanns inget annat hemma) och de lättaste fram.

De hjulen har hållt i ett par år för mig i både dirten, dh-banan, xc, trialbanan osv...Så visst håller de några åk i en 4X bana även för den lite klumpiga. En kille med koll kan nog lätt köra en sesong på dem.

Ska det vara på riktigt så måste du ge honom två olika cyklar, en HT och en FS.
Sen gäller det att försöka hitta en så likvärdig setup på cyklarna som möjligt.

Ville: vi vet att du är apsmooth när du är ute och rullar, men har du tävlat på hjulen? De måste ju funka när man är pressad och landar kort samtidigt som man hakat i någon som drar en åt sidan?

Mavics nya nummer är mycket mer logiska, jag gissar att 517 är nya 721. Det är en väldigt stark fälg så jag är inte förvånad att den håller. =)

daner: slakta en lvg-kassett utan spindel (105?) och provmontera på ett hadley ss-nav. Det vore grymt spännande att se hur det funkar. med en lvgkassett löper man ingen större risk att inte växelföraren når tillräckligt långt ner.

Om man bygger sig ett helt symetriskt bakhjul på ett SS-nav är det inga problem att gå ner rejält i antal ekrar (om man har en hög fälg). Shimano påstår tex att deras tandemhjul med 160mmspacing och 16 ekrar håller lika bra som ett 145mm med 28 ekrar (och 135 med 40). Santana lämnar 2 års garanti på de hjulen oavsett ekipagevikt och användningsområde. Fast det hjulen har många smarta lösningar...

Rikards...du skall se mig i dirten...då är jag inte så smoth längre..HAHA

Men som du säger. min bakfäl verkar palla min åkning och lite till. då har jag tom grindat ner fälgsidorna 3 ggr.

Varför har vi inte en 4x bana i sthlm?..eller har vi det?flottsbor?

Jag tycker man borde bygga en 4X vid fiskartorept. Den backen är för liten att åka skidor i. Och gör man en seriös bana med riktiga verktyg så kan den nov vara populär för cyklister på sommaren och skidor på vintern.

Någon som har lite för mycket pengar liggandes?..=)

Det man inte ska glömma är att cykeln ska hålla för både träning och tävling - vilket kan vara nog så tufft på cykeln. Ett kollapsat hjul kanske man klarar om man har med sig reserv, men två? På tävlingsdagen brukar det vara några timmars träning först, därefter ett tidtagningsåk och därefter elimineringsheat som kan bli många om man går långt i tävlingen. 4x innebär bland annat hopåkningar, krascher, folk kanske lägger sig på cykeln. Det är jäkligt trist att behöva bryta tävlingen för att hjulet är skevt.

Henrik VXTs bild på GTn är ju klockren (förutom trasselsudden av bromsslangar...)

Ville skrev:
> Varför har vi inte en 4x bana i sthlm?..eller har
> vi det?flottsbor?

Hur många fallmeter måste man ha? Det finns några lämpliga backar i ursviks-skogen. Det kanske inte går att bygga en bana som är tillräckligt bred för 4x, men en kul bana går nog att få ihop.

Borde inte sånt här diskuteras med åkaren?! Han/hennes åkstik är väl det viktigaste.

Daner, du har ingen liten Burner ram liggandes? Det var väl såna ramar som användes bla. av Eric Carter och Honda/Turner teamet.

Tror de bytte bakdämparen till en med lite kortare längd för att reducera slaglängden, få lite lägre bb och flackare styrvinkel.

Om jag förstår det hela rätt, så är Rail’en mer överbyggd och används mest för Dirtjump & freeride. Men är det en aggressiv åkare fungerar den säkert jättebra till 4x och slopestyle åkning!

Kommer ihåg Brian Smith's Mongoose/Turner i MBA. Inställningen av gaffeln löd: "Two blocks of wood and a garage door spring" :)

Vild idé till drivlina: Jones-frästa XTR vevar med Boone klinga och e13 LG1 kedjestyrare :)

Glöm inte Brooklyn styrändar för att skydda medtävlande!

Santa Cruz Blur 4x ser rätt okejj ut också. Tror dom testade den i MBA eller Bike och den gillades skarpt har jag för mig.

Edit: Oj, haha, fel bild. Hur tar man bort bifogade bilder ?? :)

Bilagor

• blankndsndfwe.jpg
    blankndsndfwe.jpg
    56.4 KB · Besök: 28
Roger skrev:
> Borde inte sånt här diskuteras med åkaren?!
> Han/hennes åkstik är väl det viktigaste.

Det självklart viktigaste. Jag hade själv haft många åsikter och önskningar angående cykel- och komponentval.

Chrillepille skrev:
> Roger skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Borde inte sånt här diskuteras med åkaren?!
> > Han/hennes åkstik är väl det viktigaste.
>
> Det självklart viktigaste. Jag hade själv haft
> många åsikter och önskningar angående cykel- och
> komponentval.

Även hemma banan kanske påverkar valet. Alla banor är väl inte lika fint grusade som den i Åre?

Andrew Neethling från dhracers.com:
jumpjam3.jpg

176_7609.jpg

Rail ser fin ut:
04rail_a.jpg

Självklart ska allting diskuteras med åkaren. Jag tänkte bare lära mig lite mer om ämnet först!

'06 Rail ser ut som ramen som Andrew Neethling har, inte som den tidigare Rail, som var mer lämpad för DS/DJ.

Henrik VXT skrev:
> Att ta en XC-ram för att få ner vikten är ingen
> bra idé. Geometrin på XC-hojjar går ut på att båda
> hjulen ska vara i marken hela tiden, vilket är
> fullständiga motsatsen man vill i 4X.
>
I all tävling på hjul är väl ändå målet att hålla hjulen på marken så mycket som möjligt, det gäller även störtlopp på skidor etc. Orsaken till det är att i luften kan du inte öka farten, bara minska den, medans om du har hjulen på marken så har di iaf möjligheten att trampa på lite mer...

/T - på besserwisserhumör =)

Tobe skrev:

> I all tävling på hjul är väl ändå målet att hålla
> hjulen på marken så mycket som möjligt, det gäller
> även störtlopp på skidor etc.

Sorry, men så är det inte. I dh och 4x finns det MYCKET att tjäna t.ex. på att kunna hoppa långt för att pricka en landning eller hoppa över stökiga partier eller ett trippelhopp.

Ville skrev:
>
> Varför har vi inte en 4x bana i sthlm?..eller har
> vi det?flottsbor?
>
Tjena!

Det är planerat en i Hammarbybacken.. Tjöta med Sthlms FÅ för mer info..T.ex. Kalle Tl eller Niko..

Jag tror stenhårt på HT. DEt är det dom flesta kör på, en Cove Foreplay MX är perfekt.. Men om han hellre vill köra FS så är Railen mycket kompetent..

rikard skrev:

> En dj1:a kommer rätt nära men den väger mer änn
> alla andra gafflar (utom monstern) så vilken
> dubbelkronad som helst skulle säkert också funka.
> En sherman slider med spv kanske?

Läste precis ett test av DJ1 -06. Den får aluminiumben och lös bolt-on krona, utvändigt justerbar kompression och rebound och väger nästan 1.5lbs mindre än årets modell. I testet kommer de fram till att den faktiskt är lätt och bra nog att tävla 4X med och att de(MBUK) tror att den kommer sitta på flertalet 4x-hojar nästa säsong!

Allmänt så har ju proffsen två hojar, en liten lätt och styv HT samt en short travel FS, alltid med väldigt styv bakdel. Vikten hålls nere till ett minimum till skillnad mot t ex dirt-hojar för att få den så responsiv och spurtvänlig som möjligt.
pbpic669886.jpg

Vanliga HTs:
Yeti DJ, Kona Cowan, Identiti Dr Jekyll XL, 24seven crosser och liknande med Fox vanilla 100, pike race, reba race eller dylikt. I stort sett aldrig mer än 130mm. Helst justerbar efter bana, t ex med u-turn.
pbpic659715.jpg

exempel:dr jekyll med pike.

Vanliga FS(dyra):
Duncon Akita, Specialized Enduro SX, Cannondale Prophet 4x, Cona Cowan DS, Yeti 4x. Samtliga med luftdämpare och ofta luftdämpad gaffel för att hålla nere vikten.
pbpic659723.jpg

yeti 4x
pbpic672269.jpg

SMT DHFR

Jag skulle satsa på något sådant här Daner:
Ram: Cove Foreplay MX
Gaffel: Pike Race (426 eller vad den heter till i år, med styrrör i stål)
Hone vevparti
Juicy seven 185/160 för att hålla nere vikten
Deemax-hjul alt. Mavic ex721 på bulb-nav fram och hope xc bak
E13 srs styrare
Maxxis Holy Roller/Lopes bling bling däck

Övriga komponenter väljs efter noggrann kompromiss mellan styrka och vikt. Denna hoj har ganska låg rullande vikt i förhållande till hållbarheten hos komponenterna, och styrröret i stål ökar hållbarheten mot att komma för kort över en dubbel.

Hoppas det hjälper!

Tillbaka
Topp