One moment please. En momentfråga från en snåljåp

Långsam

Aktiv medlem
Dags för hjulbyte på bilen och inte heller i år har jag en momentnyckel och jag är för snål för att köpa en för att användas två gånger om året. Dock är denna bilen tydligen känslig på momentet. Sååå till frågan till er ljushuvuden.
Ledhandtaget är 700mm och bulten ska dras med 120Nm. Kan jag inte då ta en fiskevåg och dra med 17,5kg? Jag menar 120/(0,7*9,81) eller?

Dags för hjulbyte på bilen och inte heller i år har jag en momentnyckel och jag är för snål för att köpa en för att användas två gånger om året. Dock är denna bilen tydligen känslig på momentet. Sååå till frågan till er ljushuvuden.
Ledhandtaget är 700mm och bulten ska dras med 120Nm. Kan jag inte då ta en fiskevåg och dra med 17,5kg? Jag menar 120/(0,7*9,81) eller?

Ja

Köp en momentnyckel istället för att hålla på med en massa fulmetoder. Dumsnålhet.
Hade det varit något annat än hjulbultar så hade jag inte chansat. Och eftersom jag bara har Biltema som alternativ att handla av idag så blir det en fuling. Haft en del otur med deras verktyg den sista tiden.

Hade det varit något annat än hjulbultar så hade jag inte chansat. Och eftersom jag bara har Biltema som alternativ att handla av idag så blir det en fuling. Haft en del otur med deras verktyg den sista tiden.
Biltemas momentnycklar funkar fint. Har 3 st som jag använt i snart 10 år.. Men alltså, hålla på och dra med fiskevåg ser du som ett bättre alternativ? Varför drar du inte lite lagom för hand bara? Detta är ju lite bakvänt

Biltemas momentnycklar funkar fint. Har 3 st som jag använt i snart 10 år.. Men alltså, hålla på och dra med fiskevåg ser du som ett bättre alternativ? Varför drar du inte lite lagom för hand bara? Detta är ju lite bakvänt
Bakvänd är mitt andra namn. Har kört utan momentnyckel i alla år men tydligen så ska VW vara extra kinkiga när det kommer till hjulbultarna och för att komma med en snabb enkel lösning så.... ja fiskevåg.

De är inte mer känsliga eller kinkiga än andra bilar, varför skulle de vara det? Verkstäderna drar dagligen med herrejössesmoment på VW bland alla andra märken och inte trillar hjulen av för det.

De är inte mer känsliga eller kinkiga än andra bilar, varför skulle de vara det? Verkstäderna drar dagligen med herrejössesmoment på VW bland alla andra märken och inte trillar hjulen av för det.
Nej jag har ingen aning. Min däcksnubbe som sa det när jag bytte bil. Mina tidigare bilar har han inte kommenterat när jag bytt själv men på denna skulle det vara snålt tilltaget med bultarna.

Äsch, det är bara trams. Hur många vw rullar på vägarna idag? En av tio bilar typ? Hur många av dem är dragna med pickan? Förmodligen de flesta.
Jag menar inte att man bör eftersträva fel moment, men speciellt känsligt är det inte.

Känner en som köpte momentstavar på biltema till mutterknackare och tyckte det var värdens bästa grej, tills skruvarna lossnade och åt upp hålen på fälgarna så han var tvungen att köpa nya skruvar :D

Tycker fälgkors är bäst, i princip omöjligt att dra för hårt då

Inte för att den hjälper dig med rätt moment men det här är en av de bästa produkterna de har på Biltema, man får lätt upp bultar som bilverkstan dragit åt stenhårt:

Jag tror inte att jag har sett någon seriös däckfirma iofs så det kan mycket väl stämma att de är noga med momentet, i den mån de finns.
Är inte bilen nöjd bara skiten inte ramlar av? Om så är det inte specifikt utan gäller även alla andra bilar.

Jag lovar... det hörs om ett hjul är på väg att lossna det sker inte plötsligt. Det låter förskräckligt och känns i bilen. Då stannar man garanterat och drar åt skruvarna.

Jag lovar... det hörs om ett hjul är på väg att lossna det sker inte plötsligt. Det låter förskräckligt och känns i bilen. Då stannar man garanterat och drar åt skruvarna.
Haha, det är ju ett säkert vårtecken att man ser bilar längs vägen som just tappat ett hjul. Alla lyssnar eller känner inte igen tecknen om att det är löst. Häromdagen var det ett släp, det är såklart svårare att "känna".

Om man förespråkar momentnyckel eller anmärker på egenvikter, vinklar etc så vore det också på sin plats att momentnyckeln inte är att lita på om du inte kalibrerat den. Många glömmer att släppa på ”fjädern” och det är ju mindre bra.

Använder hjulmutternyckeln ovan. Drar riktigt tight med förlängaren i inskjutet läge, då får man garanterat av bultarna med förlängaren i utdraget läge.... :) Dock har jag några ggr glömt att efterdra och märkt att bultarna suttit liiite löst.... :)

Har sett att det finns en del prisvärda momentnycklar på Amazon, gäller väl bara att köpa en med många och höga betyg... ska investera själv framöver inför ett kamremsbyte...

Skiftade däck idag på min VW, bakhjulen satt nåt så inihelvete efter att verkstan fixat bromsarna i vintras. Fick till slut ta till ett 1,5 m rör som hävstång för att få loss hjulmuttrarna, vete fasen vilket moment som den auktoriserade VW-verkstan drog fast dem med?

håller med valhalla på alla punkter. det ts hört om särskild känslighet just på vw är trams.

och egentligen tillräckligt tokigt skäl nog att undvika att bilen får kontakt med den som uttalat tramset fortsättningsvis.

hindrar inte att man skall dra åt med korrekt moment:) känslan hos en van arm är tillräckligt bra när det gäller något så okänsligt som hjulbultar. och som redan sagts; blir det för löst märks det snart.

Tillbaka
Topp