Onödig trådstart

Onödig trådstart
Jag trodde gasen var avstängd till Tyskland men tydligen inte, skiten ska väl stå och läcka i flera veckor ut i atmosfären nu antar jag, heja miljön!
fö spår jag ww3 inom ett år om ingen inom ett visst land byter ut ledningen själva.

Onödig trådstart
Jag trodde gasen var avstängd till Tyskland men tydligen inte, skiten ska väl stå och läcka i flera veckor ut i atmosfären nu antar jag, heja miljön!
fö spår jag ww3 inom ett år om ingen inom ett visst land byter ut ledningen själva.
Den är avstängd, och tvåan är ju inte ens igångsatt. Men tydligen har man ett litet övertryck i rören, kanske för att de inte ska kollapsa/eller läcka in. Så det lär sluta bubbla vad det lider. Ja, om inte någon släpper på gasen igen…

Onödig trådstart
Meanwhile, not far from Bornholm...
20220928_103403.jpg

Onödig trådstart
Funderade på det också om rören kan kollapsa nu när trycket försvinner, men med hål i rören borde trycket jämnas ut och va samma på in o utsida ..? Men kanske i gränslandet där mellan gasen pyser ut och vattnet rinner in ..fast trycket blir väl ändå aldrig mindre inne i rören än utanför när det är hål i ? Östersjön är kanske inte så djup heller så det blir ett problem? Värre och dra en pipeline i Atlanten där det kan va flera 1000m djup.

Onödig trådstart
Funderade på det också om rören kan kollapsa nu när trycket försvinner, men med hål i rören borde trycket jämnas ut och va samma på in o utsida ..? Men kanske i gränslandet där mellan gasen pyser ut och vattnet rinner in ..fast trycket blir väl ändå aldrig mindre inne i rören än utanför när det är hål i ? Östersjön är kanske inte så djup heller så det blir ett problem? Värre och dra en pipeline i Atlanten där det kan va flera 1000m djup.
Ja, trycket ökar rätt fint ju djupare man kommer...

Onödig trådstart
Nej, just det. Smart. Jag har gått och tänkt att nu kommer allt gå åt skogen pga trycksänkningen, men det lär ju inte bli någon kollaps. Värre då kanske med hela, men av någon anledning, tomma rör.

Onödig trådstart
Ryssarna skulle skicka rörpost till Tyskland, men den fastna där i rörböjen vid Bornholm och sprängdes innan den hamn fram ?
På en blogg jag läser fördes den teorin fram. Tydligen gör man rent rören invändigt genom att ”skjuta en plugg” genom, tror de kallades ”gris/pig” eller nåt. Och om man fäste en laddning vid pluggen skulle man teoretiskt kunna få den hela vägen till Tyskland. Det som starkt talar mot den teorin är att tom Lavrov skulle få svårt att snacka bort vem som är avsändare…

Onödig trådstart
På en blogg jag läser fördes den teorin fram. Tydligen gör man rent rören invändigt genom att ”skjuta en plugg” genom, tror de kallades ”gris/pig” eller nåt. Och om man fäste en laddning vid pluggen skulle man teoretiskt kunna få den hela vägen till Tyskland. Det som starkt talar mot den teorin är att tom Lavrov skulle få svårt att snacka bort vem som är avsändare…
Nu tror jag du underskattar Sergeys kapacitet.

Onödig trådstart
Slänger in hypotesen att det var Jan Guillou som gjorde research inför att han ska damma av Hamilton och att det hela gick lite snett.

Onödig trådstart
Nej, just det. Smart. Jag har gått och tänkt att nu kommer allt gå åt skogen pga trycksänkningen, men det lär ju inte bli någon kollaps. Värre då kanske med hela, men av någon anledning, tomma rör.

Nej, ingen problem för ledningen med trycksänkningen.

Jag trodde att bara en lite del av kvarvarande gasen skulle läcka ut, men man läser att miljoner kubikmeter gas kommer att läcka ut. Undrade vad trycket är och hittade att trycket i Nordstream 2 gick ner från 105 bar till 7 bar. 105 bar är riktigt mycket! Ledningen måste vara stark då.

Onödig trådstart
Om den nu ändå inte används, kunde man då inte fyllt den med en billigare och snällare gas (typ luft)?
Eller är det det man gjort? Vad är då faran?

Onödig trådstart
Om den nu ändå inte används, kunde man då inte fyllt den med en billigare och snällare gas (typ luft)?
Eller är det det man gjort? Vad är då faran?

Om trycket var 105 bar skulle man kunna får ut nästan allt gas när man sänker trycket till 1 bar. Det behövs ingen luft för detta.

Det är synd att släppa dyra gasen, men framförallt är metan än av de växsthusgas.

Onödig trådstart
Om hålet är på 60m djup eller var det nu var borde väl trycket i bli 7bar i röret om man nu inte öppnar ventilerna i ändorna ..

Onödig trådstart
Det Stumpy menar misstänker jag är att trådar väsentligen inte tas bort här, åtminstone med mindre än att de möjligen spårat ut så totalt att låsande och rensning inte bedöms som tillräckligt. Onödigt startade trådar brukar leda till en stunds tramsande följt av ett sjunkande allt djupare ner i de trådarkeologiska lagren.
Givet att ingen åtar sig att bumpa dem med jämna mellanrum.

Onödig trådstart
Jag har hört att det finns det bland oss som dras med tvångstankar. Något som inte är kul att skämta om.
Svårt att tänka mig att ngn har tvångstankar kring att bumpa nonsenstrådar. Och jag misstänker kraftigt att du inte har det. Skulle detta vara ett felaktigt antagande ber jag om ursäkt.

Tillbaka
Topp