Onsdagscykling i Uppsala

• Trådstartare Trådstartare Per
  • Start datum Start datum
Onsdagscykling i Uppsala
Vi tog en sväng till Lunsen idag.

Håkan koncentrerad på spång:
P1050294.JPG ht=544

Ralf på soppigt och svåråkt ställe:
P1050297.JPG ht=544

Ralf på lättare ställe:
P1050305.JPG ht=544

Håkan & Clas spanar lite vid den beryktade backen:
P1050314.JPG ht=544

Jag vid brant ställe, försök #1:
P1050318.JPG ht=544

För att kompensera lite för att jag ibland postar bilder på när andra vurpar så kommer här en på när jag misslyckas och rasar ned:
P1050319.JPG ht=544

Försök #2 gick bättre:
P1050321.JPG ht=544

Jag på favvoställe:
P1050326.JPG ht=544

Clas kämpar med en riktigt seg backe på slutet:
P1050330.JPG ht=544

Onsdagscykling i Uppsala
Hi Guys,

Some good photo's as always. Looks like you had a nice day.

Em and I have been over Nästen on the last couple of days, exploring some possible new trails on foot. I took our GPS over but have not mastered this new technology as yet, so didn't make any use of it.

Yesterday we were having a look round near the fire spot (the red plastic can) that we pass on the usual Nasten trail (North East from there). There was some very nice trails but they didn't really go to anywhere, except back to Hagadalen.

Today, we walked on the West side of the big swamp (hundslädsstigen) and have found a good route to continue from Fäbodarna on the East side, back up to the Red track where hundslädsstigen starts. It's a bit to the West of Per's 7b.

It would be nice to continue the usual trail back up through the forest this year.

See you all soon.

Jamie + Emma

Onsdagscykling i Uppsala
It was a great day! It would be really nice to try some new tracks in Nåsten.
I also think we should visit Stockholm/Hellas some weekend soon if the weather allows it.

Onsdagscykling i Uppsala
Härliga bilder från dagens tur! :) Själv rullade jag runt på Ullråkersåsen en sväng idag, konstaterade att julmaten och den långa vilan hade satt sina spår ...

/Anders

Onsdagscykling i Uppsala
Raffe och jag körde den vanliga svängen i Nåsten (Lasses + Hundsläden). Det var mycket vatten i skogen, svårhojat och en hel del nedblåsta träd över stigarna. Vi får ta med sågen nästa gång och röja.

2007-01-14002.jpg ht=543

2007-01-14001.jpg ht=542

Onsdagscykling i Uppsala
Jag visste väl att det var era spår jag såg! Jag kan inte ha varit så långt efter men jag hann inte ikapp. Jag hoppade över sista biten på standardslingan, det började bli lite väl grisigt. Bild:

Bilagor

• nasten.jpg
    nasten.jpg
    110.7 KB · Besök: 58
Onsdagscykling i Uppsala
Deore XT skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur är det möjligt att cykla i Uppsala nu? Bor
> vid stabby och känner ingen som helst sug till
> att köra i detta väder=S

ähh, du kör ju inte om det inte är sol o varmt :D:D du är så kräsen :D

Onsdagscykling i Uppsala
Urk, det lockar inte att ge sig ut nu... Bläh, blöt och geggigt och slemmigt och en cykel som glappar på fler ställen än jag trodde var möjligt. :(

Onsdagscykling i Uppsala
Per skrev:
> Oj, är det mkt träd som blåst ikull?

Ett par träd på Lasses och ett par tre på Hundslädevändan.

Onsdagscykling i Uppsala
Orv skrev:

> > Oj, är det mkt träd som blåst ikull?
>
> Ett par träd på Lasses och ett par tre på
> Hundslädevändan.

— trist, hoppas de sågas upp kvickt ;)

Deore XT skrev:
> Hur är det möjligt att cykla i Uppsala nu? Bor
> vid stabby och känner ingen som helst sug till
> att köra i detta väder

Det kan framstå så, inte minst för att det vore svinkallt att hoja på väg; fartvinden skulle göra det snudd på outhärdligt kallt. Men i skogen där farten oftast är 7-8 km i timmen är det perfekt, särskilt nu när det kyler på så att det blir tjäle, vissa sträckor blir faktiskt bättre när de är hårda o frusna.

Onsdagscykling i Uppsala
Ralf och jag ligger lågt imorgon. Vi sticker nog bara till Berthåga med greyhounden.

Senast redigerad av en moderator:
Onsdagscykling i Uppsala
Underbart skidföre nu. Åkte "Skidleden" från Björns hög ut till Hammarskog både igår och idag.

Enda klagomålet är Hammarskogs resturant. Det brukade vara ett informellt, folkligt ställe, där man köade sig till en kopp choklad med vispgrädde och en bulle. Numer har de bordsplacering, en fånig hovmästare, bordsservering med meny inbunden i imitationsläder. Så man vänder innan man gått in.

Onsdagscykling i Uppsala
Orv skrev:
> Raffe och jag höll oss i betongen och tränade
> bakhjulsåkning. Går inte lika bra för mig som
> för Ralf:
>
>
>

Inte illa. Du får se till att slå honom när det gäller manuals istället.
Jag hade nästan lyckats förtränga att det blivit vinter på riktigt men igår slängde jag på dubbdäcken.

Onsdagscykling i Uppsala
Mårten R skrev:
> Är det någon som ska hoja imorgon??

Vi tänkte åka längdskidor i Storvreta el på ngt annat elljusspår.

> Eller är
> det omöjligt att hoja nu? Är det någon som vet
> om det finns några upptrampade stigar?

Jag tror det är för mycket snö i Lunsen och Nåsten och ingen som går. Däremot skulle det inte förvåna mig om Gula och Röda stigen är fina, hårda och klappriga
.

Onsdagscykling i Uppsala
Mårten R skrev:
> Är det någon som ska hoja imorgon?? Eller är
> det omöjligt att hoja nu? Är det någon som vet
> om det finns några upptrampade stigar?
>
> /Mårten

Jag hänger på om vi kan dra typ vid 19:00. Kanske drar ut o pejlar läget vid Gulan ikväll.
Röda var upptrampad och skitkul förra vintern så man kan ju spana in den också. Ibland är det lite väl packat med folk där på vissa ställen men på kvällen kanske det är bättre.

Onsdagscykling i Uppsala
andreaso skrev:
> Testade första 500 meterna på gula stigen, det
> gick att ta sig fram men det kändes nästan mer
> plågsamt än roligt.

Hur var det med rödan då? Gick det att hoja där?

Onsdagscykling i Uppsala
> Hur var det med rödan då? Gick det att hoja
> där?

Kollade aldrig där. Jag tycker vi testar gula stigen tills vi (jag) tröttnar så får ni bära mig tillbaka. 19:00 utanför Håkan då om ingen mer vill med.

Onsdagscykling i Uppsala
Det var rent självplågeri.

Bilagor

• P1050343.JPG
    P1050343.JPG
    54.7 KB · Besök: 56
  • P1050345.JPG
    P1050345.JPG
    64.9 KB · Besök: 55
  • P1050347.JPG
    P1050347.JPG
    58.7 KB · Besök: 53
  • P1050354.JPG
    P1050354.JPG
    85.2 KB · Besök: 52
Onsdagscykling i Uppsala
Verkar inte vara mycket hojning nu på ett tag, men det var likadant förra året vid denna tid - tråden var stendöd. Ralf och jag var nere vid Skarholmen och kollade på några som skulle köra Vikingarännet och på hemvägen gjorde vi en liten rekning av Lunsen och tog ett foto med mobilen. Ganska mycket snö som synes. Hoppas det hinner bli någorlunda fint till 1 maj för då blir det Happy Ride i Lunsen.

2007-02-18010.jpg ht=725

Onsdagscykling i Uppsala
Just nu tror jag det måste frysa på för att man ska kunna hoja i skogen. Har en känsla av att snöjtäcket är så djupt att det blir urjobbigt om det är varmgrader.

Vi var upp till Tierp o åkte längdskidor.

Onsdagscykling i Uppsala
Orv skrev:
> Verkar inte vara mycket hojning nu på ett tag,
> ...
> Hoppas det hinner bli någorlunda fint till 1 maj för då
> blir det Happy Ride i Lunsen.

Finns det någon officiell tråd för denna Happyride att hålla ögonen på?

/Johan

Onsdagscykling i Uppsala
Det är fint skidföre. Vi var ut till Knivsta ikväll och åkte elljusspåret. Det var 20 minusgrader, och jättefina spår. Man undrar vad som hänt med den globala uppvärmningen?

Onsdagscykling i Uppsala
Per skrev:
Man undrar vad
> som hänt med den globala uppvärmningen?

Har för mej att uppvärmningen kan ge motsatt effekt då den kan störa golfströmmen så att vårat klimat blir mkt mkt kallare...har för mej alltså...
Nåra förresten som e sugna på att jogga i stabbyområdet? Enda kriterium är att ni ska ha lika dålig kondis som jag...

Onsdagscykling i Uppsala
Toppstugan på Kungsberget: eller hur?

Jag var ut på skidor i Lunsen igår och åkte lunsenrunt från Plantskolan, via Surstagärdena, och torpet. Idag åkte jag från Björns Hög till Hammarskog. Det är fin skidåkning. Snön täcker, t o m ute på kokåkrarna.

Jag ska inte säga att det vore omöjligt att hoja, för då hoppar det väl upp någon och säger att det går visst, men för egen del skulle jag inte ens vilja pröva för det är mycket snö som är hårt packad samtidigt som den är mjuk. Tror inte det vore kul.

Onsdagscykling i Uppsala
Är det någon som varit ut och hojat? Undrar hur stigarna är? Om det ligger is på dem?

Vi var ut och åkte skidor idag men fick åka hela vägen till Tierp och skidspåret där (vid Vegavallen) var på absolut sista versen.

Onsdagscykling i Uppsala
Äh, nu ska man köra landsväg. Vägarna börjar bli torra och fina nu. :)

Köra i skogen är ingen höjdare nu, iaf inte runt Storvreta. Där det är is på stigarna går det bra (om man har dubb) men annars är det tvättbräda eller snösörja. Det får allt torka upp mer innan det blir kul på stigarna.

Onsdagscykling i Uppsala
bugge skrev:
> Äh, nu ska man köra landsväg. Vägarna börjar
> bli torra och fina nu. :)

— är det inte mycket grus?

Onsdagscykling i Uppsala
Per skrev:
> bugge skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Äh, nu ska man köra landsväg. Vägarna
> börjar
> > bli torra och fina nu. :)
>
> — är det inte mycket grus?

sen när började man sanda landsvägar? :D i stan äre grus, men inte utanför stan.

Onsdagscykling i Uppsala
Per skrev:
> Är det någon som varit ut och hojat? Undrar hur
> stigarna är? Om det ligger is på dem?
>

Har varit totalt sänkt av förkylning (influenca?). Kommande helg blir det nog rekning i Nåsten.
Synd att du/ni är bokade 1:a maj förresten, hade ju tänkt att du skulle anföra truppen.

Onsdagscykling i Uppsala
Orv skrev:

> Synd att du/ni är bokade 1:a maj förresten,

Min mamma fyller jämnt. Vi vill gärna fira henne och inte minst ställa upp och fixa det praktiska åt henne.

Onsdagscykling i Uppsala
andreaso skrev:
> Till helgen lär det väl ändå vara åkbart. Vad
> sägs om att inviga skogen för säsongen då?

Mig lär du inte ha mycket nytta av - slut som artist sen förkylningen - på sin höjd orkar man väl kanske till Nåsten för att se hur det ser ut.

Tillbaka
Topp