Onsdagscykling i Uppsala

• Trådstartare Trådstartare Per
  • Start datum Start datum
Onsdagscykling i Uppsala
Jamen, det var ju en fråga. Men en tid för start vid flottsund är bra då det kommer folk från Sunnersta som ogärna tar omvägen vi stan.

Ja, det finns parkering. En liten uppe där upplandsleden startar och en större nere vid bron.
Annars kan man faktiskt cykla tidigare ifrån stan. Jag tror jag gör det för att få lite träning. Stumma ben skall vara optimalt vid teknikträning har jag hört. Start från flurran 10:23.

Onsdagscykling i Uppsala
53:12 skrev:
-------------------------------------------------------
> Någon här som grejar att cykla uppför
> skidbacken i Sunnersta? Jag testade för 20 år
> sedan, men grejade det inte.

Sist jag cyklade förbi där var det fortfarande snö i slalombackarna! :P

Onsdagscykling i Uppsala
Cykla uppför... du skämtar? Uppför går man, nedför cyklar man.

s: Aight, 10:23 vid Flurran blir bra för mig. Vi kör på det!

Om någon mer vill ansluta där går det ju givetvis bra för min del. S brukar vara grinigare.

Onsdagscykling i Uppsala
Jag har värmt upp Mongoosen nu ikväll. Bunnyhoppat ca hjulhöjd upp på murar, dr0pat plat både med fart och trialstyle. Lite orolig att jag kan ha dödat bakaxeln, får kika lite på det tror jag...

Nu bulkar jag med chips och cola.

Så, hur har ni laddat inför söndag?

Onsdagscykling i Uppsala
Mårten skrev:
> Jag har värmt upp Mongoosen nu ikväll.
> Bunnyhoppat ca hjulhöjd upp på murar, dr0pat
> plat både med fart och trialstyle. Lite orolig
> att jag kan ha dödat bakaxeln, får kika lite på
> det tror jag...
>
> Nu bulkar jag med chips och cola.
>
> Så, hur har ni laddat inför söndag?

Jag har laddat upp så här!

http://idiot.se/roliga-filmer/black-bike-volym-1/

Onsdagscykling i Uppsala
53:12 skrev:
> Någon här som grejar att cykla uppför
> skidbacken i Sunnersta? Jag testade för 20 år
> sedan, men grejade det inte.

På i alla fall den högra av de backar som år rakt upp är det ett tjockt lager av trögt grus som försvårar en del. Nya barnbacken borde inte va några problem. Sandbacken upp från gropen går ju också bra... Måste testas igen!

Onsdagscykling i Uppsala
Mårten skrev:
> Varje gång någon hänvisar till Danny Mac i
> samband med en cykelvideo som inte har med honom
> att göra dör jag lite inombords...

Kan du utveckla det där. Är det något som är jobbigt med filmen?

Senast ändrad:
Onsdagscykling i Uppsala
53:12: Nej, Andrew Dickey är grym. Videon som samma filmare gjort med Joe Brewer (en annan Aussie) är också sjukt bra. Det var kommentaren på idiot.se jag syftade på. "...i skuggan av Danny Macaskill..." Fuck that.

Onsdagscykling i Uppsala
Mårten skrev:
> 53:12: Nej, Andrew Dickey är grym. Videon som
> samma filmare gjort med Joe Brewer (en annan
> Aussie) är också sjukt bra. Det var kommentaren
> på idiot.se jag syftade på. "...i skuggan av
> Danny Macaskill..." Fuck that.

Tack! :-)

Onsdagscykling i Uppsala
Här laddas det inför söndagen med ost och vin, imorgon blir det till att visa mina Belgiska vänner en del av Stockholm med avslut med trerättersmiddag på väl vald restaurang! ;-) Plattor är införskaffade så SPD pedalerna får vila på söndag. :P

Onsdagscykling i Uppsala
Jag är på! Laddningen med Belgarna gick bra, nu har jag laddat med kalorier så det gott och väl räcker till en teknikträning imorgon söndag. Jag väntar in er vid Flottsund (övre parkeringen) kl 11. :)

Onsdagscykling i Uppsala
Fint!

Jag cyklar förbi Flustret vid 10:23 och ser om det väntar någon där. Får se om S hänger på. Sen blir det Dag Hammarskjöld ner till Flottsund (om inte fler ansluter och vill köra över Åsen eller något sådant galet).

Onsdagscykling i Uppsala
Äger ingen kamera längre. Sålde av hela utrustningen i vintras för att finansiera trialcykel + flytt + xc-hoj. Deppigt, men sant.

Men annars såg det ut ungefär så här idag:

danny-hart.jpg

(Eller nej, det där är ju inte jag, det är ju Danny Hart. Och det är inte Uppsala, det är ju Fort William... Men jag höll iaf i kameran så det är nästan rätt. Eller nåt.)

Onsdagscykling i Uppsala
Är det verkligen optimalt att ta ett hopp så där?

Jag tänkte försöka hitta er i skogen idag men ~500 meter in i Lunsen bestämde sig vevarna för att det var ett bra tillfälle att bli lösa. Bara att rulla tillbaka till bilen och köra hem igen. Vem cyklar runt med en 8 mm insex i skogen liksom? :-/ Numera gör jag det :-P

Onsdagscykling i Uppsala
Herrgård skrev:
> Är det verkligen optimalt att ta ett hopp så
> där?
>

Han kan ju inte sitta normalt ju: "how can danny hart sit down with balls that big?"

Tur han inte kör XC.

/M

Onsdagscykling i Uppsala
Mårten skrev:
> Tack för idag, det var trevligt!
>
> Blev 2 timmar trial efter att jag kom hem också.
> Fin dag för cykling!

Absolut, kanondag för cykling, tack för guidningen och sällskapet, lyckades höja mig ett snäpp vad gäller tekniken! :-) Min tennisarm (musarm) blev tyvärr ett problem senare, fick ta en ipren mitt i natten för att kunna somna om då armen nu värker. Jag inser att min 46-åriga kropp inte tål att piskas i så många timmar utan jag måste hitta ett sätt att trappa upp träningsmängden och inte kasta min otränade lekamen in i 3-4 timamrs träningspass på en gång! :P Här bjuder jag på en bild från gårdagens cykling med två av tre deltagare.

Bilagor

• lunsen20120415.jpg
    lunsen20120415.jpg
    127.9 KB · Besök: 46
Onsdagscykling i Uppsala
Simba2 skrev:
> Här bjuder jag på en bild från
> gårdagens cykling med två av tre deltagare.

Guldstjärna för det.
Har inte Mårten lite stor cykel? Han når ju knappt upp till styret.

/Johan

Onsdagscykling i Uppsala
Mårten skrev:
> Får erkänna att jag kände av cyklingen jag
> också. Men ikväll blir det trial igen.

Det där med måttlighet har aldrig varit min starka sida så därför måste jag jobba på det så även i den oerhört roliga träningsformen MTB då man ger sig ut över stock och sten. Jag har fått en tid på Idrottsskadecentrum för att se över min tennisarm i nästa vecka och jag får nog stå över de två kommande veckorna vad gäller cykling, snabb återhämtning är mitt mål, sen blir det till att köra med regelbundna stretchövningar samt riktad träning mot just tennisarm. Jag älskar att cykla i skogen, det är ju så himla roligt! Varje rot, varje sten varje vattenpöl är ett delmål att passera, hjärnan får jobba och så även i stort sett hela kroppen! Jag känner mig samtidigt som en glad och sprallig 10-åring som betar av alla dessa hinder en efter en! :)Jag vill verkligen inte behöva sluta med denna trevliga träningsform, jag har ju knappt kommit igång! Nu skall jag uppriktig säga att grunden till min skada är inte cyklingen utan mitt arbete vid datorn och användning av musen med högerhanden, musen är nu förpassad till vänsterhand. :P
Ett tips jag fick var att se till att broms och växelreglage pekar tillräckligt mycket nedåt så att man vid stående körning inte skall behöva vinkla upp handleden för att använda dem. Det här kanske ni som varit med längre än jag har lite koll på?

Onsdagscykling i Uppsala
Simba2 skrev:
> Ett tips jag fick var att se till att broms och
> växelreglage pekar tillräckligt mycket nedåt
> så att man vid stående körning inte skall
> behöva vinkla upp handleden för att använda
> dem. Det här kanske ni som varit med längre än
> jag har lite koll på?

Man brukar hamna på en kompromiss som gör att det funkar både när man står upp och hänger bakom sadeln.

Onsdagscykling i Uppsala
Hur ser det ut med 1:maj cykling i år? Tänkte om jag skulle ut å prova nya carbon leksaken en sväng i lunsen:) blir dok något nytt att cykla ht//A

Onsdagscykling i Uppsala
Herrgård skrev:
> Bromsa gör man ju genom att trampa mindre i
> uppförsbackarna :-)

Hoho, nu fick jag en dum idé...

Onsdagscykling i Uppsala
Hejsan, har en fråga om stigar här i Uppsala. Är ny med mtb och undrar om ni har något tips på enklare stigar/leder man kan köra. Har testat lunsen men var lite väl teknisk för min del.

Har även läst på "mtb runt Uppsala" och har fått lite förslag men tänkte höra om ni visste någon eller kan ge tips om någon.

Hur är gula stigen som nybörjare?

Senast ändrad:
Onsdagscykling i Uppsala
TraNaN skrev:
> Hejsan, har en fråga om stigar här i Uppsala.
> Är ny med mtb och undrar om ni har något tips
> på enklare stigar/leder man kan köra. Har testat
> lunsen men var lite väl teknisk för min del.
>
> Har även läst på "mtb runt Uppsala" och har
> fått lite förslag men tänkte höra om ni visste
> någon eller kan ge tips om någon.
>
> Hur är gula stigen som nybörjare?

Gula stigen är ganska lätt, något enstaka rotigare inslag. Blir lätt lerigt. Annars bjuder stenstureåsen och kronåsen på lite lättare, men backiga stigar. I morgarservatet är det också fint. Skidleden mot hammarskog och stigarna där var det ett tag sen jag körde, men är också ganska enkla.

Onsdagscykling i Uppsala
Gula stigen är ju lätt både att hitta och cykla, i värsta fall får du kliva av cykeln och gå några meter på nåt ställe. Morga/Kungshamn som också beskrivs där är också lätt att hitta och cykla och dessutom vackert.

Onsdagscykling i Uppsala
Svaje skrev:
> Jag tänkte ta en liten tur idag.
> Om ingen har ett bättre förslag så tänkte jag
> ta åtminstånne första halvan av klassikern.

Vad innebär klassikern? Är ny här men lite cykelsugen.
Hur vältränad bör man vara för att vara med på onsdagscyklingarna? Jag har cyklat en del så jag tror jag har hyfsad teknik i alla fall. Dock ligger det lite värre till med konditionen just nu...

mvh nordharn

Tillbaka
Topp